geboortedatum en afstamming?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

geboortedatum en afstamming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 22:13

Hoorde van iemand dat ze een paard heeft gekocht en hiervan wél de exacte geboortedatum kent, maar zegt dat de vader EN moeder onbekend zijn.. Maar als je de geboortedatum zo exact weet, zonder de afstamming te kennen, zou je dus iets van papieren moeten hebben en hierin zouden weer de vader en moeder moeten staan. Toch? Of zit ik nu weer verkeerd..
Maar dan zou de verkoper dus papieren achter gehouden moeten hebben, lijkt mij..

Ow en nog wat anders. MOeten dravers tegenwoordig gerigistreerd worden met een chip? En zoja, sinds wanneer is dat zo? Zou een net 4 jaar geworden draver ook al een chip moeten hebben? Dacht namelijk dat renpaarden dat nu ook moesten hebben of zo, weet niet meer precies wat t nu was.. Iig was t iets met de registratie.. Haha!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:23

Een paard (veulen) die geen bekende ouders heeft en die op een boerderij is geboren en waar dus nooit papieren voor zijn aangevraagd, ja daar weet je wel de geboorte datum van, maar niet de ouders (zeker als bij verkoop niets wordt verteld door de huidige eigenaar over de ouders.

Het is dus wel degelijk mogelijk een paard te kopen die nooit papieren heeft gehad maar waarvan je wel de geboortedatum kent (alleen nu de vraag, hoe betrouwbaar is die datum, ze kunnen wel zoveel zeggen)

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:29

En vanaf een januari moeten ALLE paarden een chip, dus ook dravers...

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 22:30

maar het gaat hierbij wel om een draver.. En voor zover ik weet worden die meestal tóch gefokt om te draven en zou je dit dus doen met een draverhengst of dravermerrie of beide, maar dan lijkt t mij dat iig 1 van die twee papieren zou moeten hebben?

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 22:31

Gjilke schreef:
En vanaf een januari moeten ALLE paarden een chip, dus ook dravers...


hmmz.. was het niet zo dat ze een PASPOORT moeten hebben en pas over 2 jaar een chip?
Maar behalve dat was t meer de vraag of dravers 4 jaar geleden niet ook al geregistreerd moesten worden

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:24

Dit zijn de regels voor wat het chippen / paspoort betreft:

Per 1 januari 2004:
Elk paard wat over de weg wordt vervoerd moet een paspoort hebben.
Een chip is pas verplicht vanaf 1 jan 2005 als ze voor de slacht bestemd zijn en als ze niet bestemd zijn voor de slacht is de chip pas vanaf 1 jan 2007 verplicht.
Paarden die medicijnen toegediend krijgen waardoor ze nietmeer voor menselijke consumptie gebruikt mogen worden, moeten per 1 jan 2004 een chip en een paspoort hebben.


Dus pas vanaf 01 jan 2007 moeten alle paarden die in Nederland vervoerd worden een paspoort en een chip hebben.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:48

Het kan best zijn dat je de geboorte datum wel weet en de ouders officieel niet ken. Ik weet Dennis zijn geboortedatum helaas niet en ken zijn moeder wel. Maar op zijn papier staat een geboorte datum die ongeveer 1,5 jaar eerder was dan(hij is lente/zomer 1997 geboren en op z'n papier staat 1-1-1996). Zijn moeder ken ik wel maar staat niet op papier omdat ze zelf geen papier heeft. Vader is geheel onbekend omdat de fokker meerdere hengsten tussen zijn merries had lopen.
Ik ben nog steeds aan het proberen om achter zijn geboorte datum te komen. Maar de fokker weet het niet precies en het meisje wat hem verzorgde antwoord niet na diverse mailtjes van mij.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:55

Ik weet van mijn paard ook de exacte geboortedatum. Maar ik ben ook op de hoogte van de afstamming. Bij mij is het echter wel een kwestie van achtergehouden papieren door oude eigenaar.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:59

Je kan wel de exacte geboortedatum krijgen, maar inderdaad weet je nooit of het betrouwbaar is. Mijn verzorgpaard heeft ook geen papieren. Daar werd van gezegd dat ie 6 was toen me vriendin hem kreeg, maar door middel van zijn gebit zijn we erachter gekomen dat ie toen jonger was.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 12:21

Ik heb de papieren ooit eens ingezien, daarom weet ik dat het klopt. Ik ben nu om tafel met het KWPN voo een duplicaat. Maar het blijft kinderachtig dat de oude eigenaar mij de papieren niet wil overhandigen. Boos!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 12:23

esther82 schreef:
Ik heb de papieren ooit eens ingezien, daarom weet ik dat het klopt. Ik ben nu om tafel met het KWPN voo een duplicaat. Maar het blijft kinderachtig dat de oude eigenaar mij de papieren niet wil overhandigen. Boos!


*zucht* ik ken het verschijnsel... ik heb wel copieen van de papieren, maar de orginele krijg ik niet (ik weet wie ze heeft).
Gelukkig heb ik wel een duplicaat overal van Haha!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 12:52

vraagje: waarom krijgen jullie de papieren niet? Als het jullie paarden zijn, zijn die mensen toch verplicht jullie de papieren te geven... Lijkt me erg lastig

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 12:56

Verplicht zijn ze het wel ja, maar wie gaat ze dat duidelijk maken?? De politie wil / kan er niets aan doen.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 14:35

nou bepaalde renpaarden krijgen ook niet de papieren mee bij de nieuwe eigenaar, zodat ze zeker zijn dat ze niet meer op de renbaan uitgebracht worden.. Kinderachtig natuurlijk, maar het gebeurt wel..

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:28

PriscaZ schreef:
vraagje: waarom krijgen jullie de papieren niet? Als het jullie paarden zijn, zijn die mensen toch verplicht jullie de papieren te geven... Lijkt me erg lastig


Dat is zeker lastig. Even heel kort. Mijn paard is een ex-manegepaard. Toen hij dat werk niet meer aankon zou hij naar de slacht gaan, in plaats daarvan ging hij naar de handelaar. De papieren bleven op de manege. Ik heb hem bij die handelaar weggekocht. Onder het motto niuwe eigenaar pesten, krijg ik de officiele papieren niet van de manege. Boos! KWPN kan dat eventueel nog voor mij rechtrekken, maar ik denk dat ik gewoon een duplicaat laat maken.
Dus inderdaad nogal lastig. Het ligt uiteraard wel wat gecompliceerder allemaal, maar dt maakt niet echt meer uit.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 09:41

SuperSmurf schreef:
. Moeten dravers tegenwoordig gerigistreerd worden met een chip? En zoja, sinds wanneer is dat zo?


Ja, sinds 1997 worden alle geregistreerde draver gechipt, daarvoor werd er op dna getest. Het kan best zijn dat zo'n paard geen papieren meer heeft. Als hij verkocht is en de vorige eigenaar wil niet dat er nog mee gekoerst wordt, wordt ie verkocht zonder papieren, dit wordt ook geregistreerd bij de NDR. Het kan ook zijn dat een paard als gestorven is opgegeven, dat gebeurt nog al eens bij dravers die als recreatiepaard verkocht worden, of naar een handelaar gaan.

Mocht je verder wel een naam hebben of een naam van de fokker, dan kan ik even in de stamboeken duiken en kijken of ik iets kan vinden Haha!