Bepalen van start wedstrijdnivo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-01 16:11

Hoe wordt het nivo waarop je wedstrijden mag rijden bepaald?

Ik neem aan dat een combinatie die nog nooit wedstrijden gereden heeft in de B begint en via het winstpunten-systeem hoger komt. (Of mag je ook hoger 'instappen' als je dat wilt?)

Maar als je een paard naar de Z2 rijdt en daarna een groen paard koopt en die gaat inrijden, moet je dan weer beginnen bij de B?

En andersom: als je zelf nog nooit wedstrijden gereden hebt en je koopt een paard dat Grand Prix gelopen heeft, start je dan in de B of hoger?

En hoe zit dat met springen?

Gewoon nieuwsgierig.... Haha! Haha!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 16:51

Van springen weet ik niet maar bij dressuur is gewoonlijk de laagste gezamenlijke klassering van belang dus een Z-ruiter met een M-paard moet M starten. Maar een Z-ruiter mag nooit lager dan L starten. (ik weet niet zeker of dit opgaat voor een Z1, Z2 of ZZ-ruiter??). Een L-ruiter met een groen paard moet starten in de B.
Als je hoger hebt gereden dan de Z (ZZ/lichte tour) mag je ieder paard starten wat je wil als het maar minimaal L is.
Er zijn vast nog wat aanvulling te geven.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 16:57

ik weet niet of het waar is, maar ik heb gehoord dat als je L dressuur bij de paarden heb gereden en je start een nieuw paard dat L of higer is, dat je dan ook L mag/moet starten Verward nogmaals ik weet het niet zeker en het geldt bij de pony's als je L po'ny's heb gereden mag je niet L paarden meteen.

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 17:48

het is idd als jee (zz/lichte tour) geen B meer mag en je mag elk nivo instappen

dat weet ik 99.999999999999 % zeker (alleen misschien dat je geen zz mag ,maar daarom geen 100%)

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 17:49

dus ook met een groen paard mag je als je wilt Z starten (is dan wel handig als het paard op dat nivo loopt Knipoog )

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 17:56

Citaat:
Op 2001-11-27 15:57, schreef paardje:
als je L po'ny's heb gereden mag je niet L paarden meteen.


Ik moest L starten bij de paarden terwijl ik L pony's heb gereden

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 17:58

Ik ben zelf L geweest, en mijn pony was M1, als ik wedstrijd wil gaan rijden, mag ik dan niet in de B starten? Jawel toch? Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 18:01

niet dus,
je moet in de L beginnen.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 18:07

volgens mij is het zo dat als je met je pony bij de paarden gaat starten je 1 klasse omlaag mag (bij springen in ieder geval wel)
en volgens mij is het ook zo dat als met 3 verschilllende paarden/pony's z bent geweest dat je dan pas geen b meer mag starten

maar ik pak het wedstrijdregelementen boekje van mijn moeder er wel even bij

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 18:17

ik weet het alleen voor dressuur bij de paarden:

als beginnend ruiter (dus nooit eerder wedstrijden gereden) moet je met ieder paard B starten

daarna moet je met ieder paard in de hoogst gezamenlijke klasse waarin beide een winstpunt hebben gehaald starten. Dus L2 ruiter, Z paard is L2, M2 ruiter en L1 paard is L1.

Als je Z dressuur (of M maar dat weet ik niet zeker) geklasseeerd bent mag je met ieder volgend paard altijd beginnen in de L1, ben je met twee paarden Z geweest dan moet je beginnen in L1 en mag je L2 (en misschien hoger maar dat weet ik niet) starten.

Hoe het zit als je bij NVDR rijdt weet ik ook niet.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 18:20

oke, komt ië:

bij het vormen van een nieuwe combinatie (paard/ruiter) zal deze combinatie geplaatst worden in de hoogste gemeenschappelijke klasse, hoogste klasse van ruiter is de hoogste klasse waarin ruiter ooit winstpunt gehaald heeft (geldt ook voor paard)

voor ponyruiters die overgaan naar de paarden, geldt dat in de discipline springen voor het vaststellen van de hoogste gemeenschappelijke klasse moet worden uitgegaan van de gbergelijkbare hoogte va nde hindernissen in de parcoursen van de betreffende klasse

zij, die met een ongeklasseerd paard beginnen, moetn beginnen in de klasse b, indoen zij met een adner paard niet zijn opgenomen (geweest) in de klasse M of hoger. dan mag het ongeklasseerde paard starten in de klasse l, met inachtneming van de bpalingen inzake de minimumleeftijd voor paarden

indien een ruiter tenminste 2 keer met verschillende paarden z1 dres of z springen is geweest, moet hij beginnen in de klasse l, hoger mag ook

indien een ruiter in de discipline dresssuur tenminste 2 keer met verschillende paareden in de klasse z2 was opgenomen, mag hij een nieuwe paard in de discipline dressuur direct in de klasse z2 starten, in alle gevallen is de eenmaal gemaakte keuze bindend (geldt ook voor springen)

let maar niet op de typfouten, ik hoop dat je hier wat aan hebt, als je nog meer vragen hebt zoek ik het zo voor je op

dit komt uit het blauwe boekje WEDSTRIJD REGLEMENT van de afdeling basiswedstrijdsport nederlandse hippische sportbond

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 11:19

Deze regel is ook van toepassing als je twee paarden in de Z1 hebt gehad. Dan mag je dus in de Z1 beginnen.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 18:39

Citaat:
Op 2001-11-27 16:56, schreef wjerdo:
Citaat:
Op 2001-11-27 15:57, schreef paardje:
als je L po'ny's heb gereden mag je niet L paarden meteen.


Ik moest L starten bij de paarden terwijl ik L pony's heb gereden



hoe kan dat? ik reed L1 pony´s en heb een L2 paard gekocht. ben toch B gestart!? ik start NBVR en jij?

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 20:24

Het gaat erom of je ook een winstpunt hebt gehaald in de betreffende klasse. Als je dus wel L1 startgerechtigd was maar niet geklasseerd, kun je gewoon in de B beginnen.

Maar ik vraag me ook af hoe streng er nu echt gecontroleerd wordt op dat soort dingen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 22:27

Nou Fitz, behoorlijk streng gok ik. Een stalgenoot van mij was M2 gestart, en kreeg een boze brief dat ze de w.p. nog niet had. Zij dacht van wel, bleek dat een vereniging geen coupons had opgestuurd. Ze mocht dus terug naar het M1 en was haar w.p. uit het M2 gewoon kwijt!
En dit soort verhalen heb ik vaker gehoord, ook van mensen die echt dispensatie moesten aanvragen om B springen te mogen starten, nadat ze 2 keer Z waren geweest in een heel grijs verleden. IK zou het dus niet durven gokken.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 23:04

Ik bedoelde dus eigenlijk hoe streng er gecontroleerd wordt met een nieuwe combinatie.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat mensen lager starten dan ze eigenlijk op grond van de combinatie zouden moeten starten.

En over die stalgenoot van jou: dat is ook de reden dat je al je coupons met winstpunten moet bewaren, zodat je altijd kunt bewijzen dat je de wp hebt gehaald.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 23:11

Fitz, dat coupons bewaren dacht ik dus ook. Mispoes, de NKB zei dat daarmee te vaak werd gefraudeerd, omdat het eenvoudig is om het nummer van een jurylid in te vullen en zelf de punten te noteren. Mijn stalgenoot had alle coupons, keurig kopietjes opgestuurd en kon er toch naar fluiten.
Tja en wat die nieuwe combinaties betreft, het zou kunnen dat de klasse van een paard op den duur verjaart, maar dat weet ik niet zeker.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 23:46

Bij de NKB wordt dit zeker gecontroleerd! Ik ontvang regelmatig foutbrieven van de NKB als een van onze leden niet in de juiste klasse is gestart!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 13:25

als jij zelf M dressuur bent geweest en je paard is L dressuur geweest mag je in de L starten, ben jij M geweest en je paard ook mag je in de M starten.