NRPS paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-01 22:32

Dit heeft eigenlijk te maken met het topic NRPS, superras. Maar omdat ik toch een beetje offtopic ging, begin ik maar een nieuwe.
Zijn er eigenlijk ook NRPS PAARDEN fans hier? Bij NRPS wordt vaak aan pony's gedacht, maar er zijn dus ook NRPS paarden.


Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-01 23:37

Ah fijn. Ben blij dat er hier nog een NRPS PAARDen eigenaar is! Gagson Wimborn ken ik niet, Die van mij is van Romantico, niet zo heel erg bekend. Z'n (overgroot?) opa is Ramzes, schijnt wel weer vrij bekend te zijn.

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 00:01

Marloes-Joy heeft ook een NRPS paard Lachen

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 22:47

Ik heb ook een NRPS-paard. Tenminste dat wordt ze binnenkort Haha! Ze is nu net 156.8 cm...Maar ze is pas 2,5...

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 21:05

Ik heb een nrps-pony gehad, die eigenlijk paar gefokt is, mag dat ook Haha! Haha! Haha! Zn vader was Abel. het was echt een supermooie pony, die goed kon lopen, maar zn karakter was iets minder. als ie moest werken ging die aan de staak Frusty dat was minder, daarom hebben we hem ook verkocht.

amberiwan
Berichten: 223
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 21:08

ik heb ook een n.r.p.s pony
het is een vos ruin van 8jaar hij is heel lief aleen met rijden een eigenwil
maar ik ben toch m2 met hem
zijn vader is idzard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 21:47

Hey Ramzes
dat zit ook in mjn paardje
maar dat is wel een kwpn-er

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-01 00:05

Ja, dat kan wel kloppen, hij is een hele bekende voorvader van het moderne warmbloedpaard

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 14:52

Mijn merrie heeft ook een NRPS papier. Ze is momenteel 1.60m, maar ze is vier, dus misschien komt er nog wel een centimeter of wat bij.
V. is Salto. VM: Renville. Er zit voornamelijk Duits bloed en Engels volbloed in.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 15:33

Klopt Puma
Ik heb ook een NRPS PAARD
Joy is een 4 jarige merrie v Bonaparte *LOL* Kwijl

bambino_oud
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 22:27

Ik heb ook een NRPS paard, vader Universel. Helaas te klein gebleven en is dus uiteindelijk nog een pony Verdrietig Universel's vader is Ulft, wel redelijk bekend dus.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 23:29

Hoi Kayla,

Je schrijft over Romantico. Is dat een nakomeling van Romano? Ik heb namelijk ook een NRPS-merrie gehad en dat was een afstamming van Romano (V Ramzes). Fijne paarden trouwens, die NRPS-ers!

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 09:56

Ik ben ook een trotse eigenaar van een NRPS PAARD Haha!

Sterker nog ik ben al twee keer met mijn schimmelmerrie naar de provinciale keuring van het stamboek geweest. En ik kan je verzekeren: er zijn nog aardig wat mooie nrps PAARDEN. Mijn merrie heeft dit jaar zelfs een eerste premie gehaald.Lachen Ben ook heel trots op haar.

Krijg ook iedere maand het blad van de nrps en daar staan ook altijd berichten in over de prestaties van de nrps-ers. Ik heb er geen spijt van dat ik een NRPS-er heb gekocht.

Een paard dat in het stamboek opgenomen wil worden moet beschikken over minimaal 12,5% arabisch bloed. Voor pony's is dat 25%. De vaderlijn van mijn paardje is overigens KWPN. Had zelf er ook voor kunnen kiezen om mijn merrie bij het KWPN te laten opnemen. Maar heb bewust gekozen voor het NRPS. Vind het brandmerk eigenlijk ook veel mooier. Een echte molen! Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 13:21

Romantico is een nakomeling van Ramano (nier Romano), idd van Ramzes.
Vroeger heeft iemand mij een keer wijsgemaakt dat NRPSers (en dan vooral de paarden) een soort 2erangs KWPNers waren. Heb het idee dat er ook nog wel mensen zijn die dat eigenlijk ook vinden. Tenminste dat idee heb ik soms als ik de reacties hoor van sommige mensen waar tegen ik zeg dat ik een NRPS heb. Wat vinden jullie hiervan? Krijgen jullie ook wel es dit soort reacties?
Ik ben iig helemaal fan van het NRPSpaard en wil niet meer anders!


priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 16:07

ik heb ook een nrps paard ondanks dat er pony op papier staat is ze toch echt zo'n 1.63.
figaro x x ametist

[img]../upload/1277/nikita.jpg[/img]

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 16:53

Hoi, wij hebben meerdere NRPS paarden. 2 paarden zijn gefokt in het buitenland, maar toen ze verplicht gechipt moesten worden, zijn ze ingeschreven bij het NRPS stamboek. Wij hadden namelijk ook al NRPS pony's, vandaar.

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 09:43

Weet dat het NRPS ooit ontstaan is uit het KWPN. Geloof dat ze zich hebben afgesplitst vanwege het percentage arabisch bloed ofzo. Weet niet meer precies hoe het zat. Was eerst ook maar een heel klein stamboek. Is geloof ik nog niet officieel erkend als een ras ofzo.

Maar 2e rangs KWPN-ers zijn het echt niet hoor. Ze hanteren ook strenge eisen. Toen ik de eerste keer naar de keuring ging voor stamboekopname waren er zat paarden die niet werden geaccepteerd vanwege hun gangen of exterieur.

Maar sommige KWPN-eigenaren moeten toch iets verzinnen om het NRPS af te kraken. Waarschijnlijk ooit verslagen door iemand met een NRPS-paard misschien. Ben ook trots dat mijn paard een NRPS-er is maar vind paarden uit een ander stamboek er ook niet minder door. Kinderachtige opstelling dus!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 09:56

Nee, het NRPS is niet direct ontstaan vanuit het KWPN, maar vanuit het AVS (Arabisch Volbloed Stamboek). Dat stamboek hield een halfbloedregister bij, waar in 1981 het NRPS uit is ontstaan. De hele geschiedenis staat volgens mij wel in het voorwoord van het hengstenoverzicht '81-'97, zal het eens opzoeken.

BTW: het NRPS is nog steeds geen ras, maar het lijkt me ook niet dat het stamboek haar paarden/pony's als ras erkend wil hebben. Het NRPS bestaat uit verschillende registers (pony's met Arabisch bloed, paarden met Arabisch bloed - grote en kleine maat - en Anglo-Arabieren) die samen het stamboek vormen. Vermenging van rassen is juist waar het NRPS op gebaseerd is, dus van 'het NRPS-ras' zal nooit sprake zijn. Maar dat is met het KWPN ook het geval: 'het KWPN-paard' is ook een mengelmoesje van verschillende rassen.

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Als liefde het antwoord is, kan de vraag dan nog even herhaald worden?</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-28 09:00 ]</font>

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 09:30

dit is mijn NRPS merrie (4 jarige merrie)

Afbeelding Haha!

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 13:41

Brando was ook een NRPSer. Paard gefokt geloof ik. Nu heb ik weer een NRPSer op het oog. Een paard van ongeveer 1.63 van Mecenas. Ik ga er zondag kijken. Lachen

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 23:26

Citaat:
Op 2001-11-21 21:32, schreef kayla:
Bij NRPS wordt vaak aan pony's gedacht, maar er zijn dus ook NRPS paarden.


Nog sterker: die categorie 'paarden' is weer onderverdeeld in 'rijpaarden grote maat' en 'rijpaarden kleine maat'. Onder die laatste categorie vallen paarden met een E-maat, dus tussen de 1.48 en 1.57 m. Van hengsten uit deze categorie kun je dus niet echt stellen dat ze paard- of pony-gefokt zijn, meestal dekken ze voor beide categorieën.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 10:56

ja reddy zeker weten,


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hindo2, Vickym98 en 129 bezoekers