Dan vraag ik me af wat een goedgekeurde dekhengst kost!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 10:49

Hoihoi,
een oom van mij verkocht zijn veulen voor slechts een paar duizend gulden als 3 jarige is hij aangewezen voor het verichtingsonderzoek en vervolgens is hij voor een paar ton aan het buitenland verkocht waar hij vervolgens werd goedgekeurd als dekhengst. Ik heb wel verschillende bedragen van dekhengsten gehoord maar wat kost nu een kwpnér of een shetlander dekhengst?
Daar zit volgens mij zo'n gigantie's groot verschil in! ik heb zelfs hengsten gehoord waar het om meer dan een miljoen ging!
Onwerkelijk toch!
groetjes jeannette


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 11:27

Zoals gewoonlijk is het wat de gek ervoor geeft. Bij de Welsh Mountain zijn de grootste excessen die ik ken:

16000 gulden voor een 8-jarige hengst in NL
95000 US$ (boven 200000) voor een 7-jarige hengst in Amerika (iets van 10 jaar geleden of meer)
100000 Gulden voor een 7 jarige A hengst in Engeland (1978)

Realistisch gesproken zijn de meeste A hengsten te koop onder de 10000 gulden.

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 12:22

Joost dat is eigenlijk nog geeneens zo veel !! Niet dat ik het in mijn achterzak heb zitten maar toch....
Een goedgekeurde KWPN hengst kost toch zeker een half miljoen of meer. Ligt er ook aan of je natuurlijk een hengst met sportprestaties koopt, (Ferro...??!!) of een jonge net goedgekeurde hengst. Maar vanaf die prijs moet je zeker denken. Ik hoop er nog eens een paar te fokken, hihi. Dat is net een lot uit de loterij winnen.


Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 14:44

Dat is mijn vraag ook altijd geweest.
Van shetlanders weet ik een paar prijzen.
Jonge, net goedgekeurde vos mini, doorsnee kwaliteit +- 20.000
Goede bonte hengst net kleine maat, mini gefokt in 4-jarig termijn braccht 55.000 op.
vos mini witte manen 2x kampioen nederland werd 100.000 voor geboden, dus dat is niet mis!

Groetjes Anke

Bij het NMPRS heb je al goedgekeurde hengsten vanaf zo'n 1750,- (dus dat valt mee)

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 14:58

Citaat:
Ik hoop er nog eens een paar te fokken, hihi. Dat is net een lot uit de loterij winnen.

Dat dacht ik dus ook maar kijk eens naar bovenstaand verhaal. Mijn oom heeft de hengst als veulen verkocht dus zelf verdien je er dan nog niets aan en als je hem houd dan wordt ie waarschijnlijk dan net weer niet goedgekeurd zo is het altijd wat.
Het kost volgens mij ontzettend veel voordat een hengst is goedgekeurd en dan moet je hem ook nog eens promoten en nog maar afwachten hoe die het in de sport doet. Zenuwslopend volgens mij en dan moet je ook nog eens super voorzichtig zijn want voor je het weet heeft ie weer een of andere blessure. Dus van de ene kant lijkt het me super gaaf maar van de andere er zitten ook veel risico's aan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 15:08

Bij de American Quarter Horses en de American Paint Horses komen er helemaal geen keuringen en verrichtingsonderzoeken kijken, en kan ieder gek in principe met een hengst fokken en een hengst houden. Als het je erom te doen is om nakomelingen van je paard te zien is het inderdaad enig als je er op zo'n manier nog een papier bij je veulen kunt krijgen. De vraag is natuurlijk: wil je met iedere hengst fokken, en moet er niet toch op de een of andere manier een verrichtingsproef worden afgelegd wil een paard echt moeten bewijzen wat hij waard is?
Er is bij de KWPN en NRPS heel veel geld gemoeit met het feit of je een hengst gekeurd krijgt of niet, en dat is in principe ook niet goed. Maar om nou helemaal geen selectie toe te passen, of het nu helemaal aan de kundigheid van de fokker over te laten om de goede hengst uit te zoeken lijkt me ook erg riskant.
Een ding wat ik bij het KWPN en NRPS niet snap is dat ze een hengst na verloop van tijd afkeuren omdat de nakomelingen niet voldoen? Heeft iemand er wel eens bij nagedacht dat het ook aan de kwaliteit van de merries ligt die zo'n hengst krijgt aangeboden hoe de nakomelingen eruit zien? Of hengstn na een bepaalde leeftijd worden afgekeurd ? DNA blijft toch DNA?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 15:35

De prijs zal helemaal afhangen van de verwachte omzet die een hengst gaat draaien. Voor een dekking van een jongen hengst betaal je ongeveer 1500 piek. Een bewezen hengst moet al snel 4000 piek kosten.
Gribraldi dekte afgelopen jaar 400 merries. Het dekgeld is dacht ik F 2000. Daarmee heeft deze hengst al F 800.000,- aan omzet gedraaid dit jaar!! Nu weet ik niet hoe veel kosten er af gaan maar daar moet toch wel een aardig bedragje per jaar van overblijven *LOL* Als de hengst echt super nakomelingen geeft zal het dekgeld alleen maar stijgen. En nu maar hopen dat hij nog veel jaartjes mee zal draaien in de dekdienst.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 15:35

Tja dat vraag ik me soms ook wel af kijk eens naar cassanova die werd afgekeurd op zijn nakomelingen en een tijd later weer goed gekeurd op zijn nakomelingen! dan vraag je je toch ook af waar gaat dit over Verward Verward Verward Verward Verward

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-01 15:45

Citaat:
Op 2001-11-27 15:35, schreef Jippie:
Gribraldi dekte afgelopen jaar 400 merries. Het dekgeld is dacht ik F 2000. Daarmee heeft deze hengst al F 800.000,- aan omzet gedraaid dit jaar!! Nu weet ik niet hoe veel kosten er af gaan maar daar moet toch wel een aardig bedragje per jaar van overblijven *LOL*

Het waren zelfs bijna 550 merries en dekgeld is f 1900,- dus dat is al een omzet van bijna f 1.045.000,-
en dat is nog maar van 1 hengst terwijl er daar zo'n bijna 15 ter dekking staan!
groetjes jeannette

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 16:01

Dan heeft zo'n hengst toch wel een paar gouden hoefijzers verdiend dacht ik zo *LOL*
Stel dat dit paard nog 15 jaar door kan gaan in de dekdienst wat kan hij dan voor de eigenaar bij elkaar verdienen. Maar ja, het zijn allemaal verwachtingen en speculaties. Dit paard kan ook koliek of een hartstilstand krijgen.
Maar het kan ook heel goed uitpakken: Johan Verderbosch heeft destijds heel erg veel te danken gehad aan Amor!

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 16:40

ik ken mensen die hebben 7 ton voor een aangewezen hengst geboden KWPN v. jazz(niet jazz zelf!!)maar die mensen wouden hem voor nog geen miljoen verkopen.

als je als hengsteneigenaar in den bosch te horen krijgt dat je hengst is aan gewezen krijg je ontzettend veel boden (ook van grote namen en veel uit amerika) als je zelf een (dek)hengst wil krijgen kan je het best 2 jarige kopen voor een paar duizend gulden die zelf klaarmaken als je dat kan anders laten doen kost je meer dan duizend gulden per maand heb ik me laten vertellen. en dan veel geluk hebben!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 17:46

Van een friezenhengstenhouder heb ik vernomen dat hij toendertijd 2 dekhengsten kocht voor 3 ton per stuk,
dat was zo'n 8 jaar geleden...

Ik denk dat bij het KWPN de prijzen veel meer uiteenlopen,
hoeveel dekhengsten lopen er wel niet rond die goed genoeg zijn maar niets presteren en dus ook maar weinig merries aangeboden krijgen.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 18:18

Ik weet dat de SW-hengsten in Duitsland rond de 20.000 DM kosten als ze de leistungsprufung hebben gedaan en zijn goedgekeurd.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 19:14

Ik ken een arabische dekhengst die 300.000 gulden waard is.
Intussen denk ik al weer meer, want hij is 1e geworden op de keuring bij de hengsten van 8 jaar en ouder.

_________________
Ben verliefd............op een paard.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Amanda op 2001-12-04 11:12 ]</font>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 46 bezoekers