klinische keuring en buigproeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

klinische keuring en buigproeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 12:50

Ik vroeg me af wat er allemaal gedaan wordt bij de klinische keuring. Kan een pony bijv. op een mokkorstje afgekeurd worden of kijken ze vooral naar de gewrichten en spieren? Worden er vaak pony's afgekeurd? En ik vroeg me af of de pony daarbij ook opgemeten wordt..


Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:44

Bij een klinische keuring wordt er gekeken of er geen zichtbare gebreken zijn aan bijv. pezen en gewrichten en of het paard rad loopt op het harde en op de volte. Daarvoor worden er ook buigproeven gedaan. Bij mij is er nooit een paard gemeten tijdens een klinische keuring. Er worden vaak paarden afgekeurd op de buigproef. Dat wil nog niet perse zeggen dat er daadwerkelijk iets mis is, maar is misschien een reden om een paard niet te kopen. Mijn paard komt voor ook niet door de buigproef, maar is rontgenologisch in orde.

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:49

Aukie schreef:
Bij een klinische keuring wordt er gekeken of er geen zichtbare gebreken zijn aan bijv. pezen en gewrichten en of het paard rad loopt op het harde en op de volte. Daarvoor worden er ook buigproeven gedaan. Bij mij is er nooit een paard gemeten tijdens een klinische keuring. Er worden vaak paarden afgekeurd op de buigproef. Dat wil nog niet perse zeggen dat er daadwerkelijk iets mis is, maar is misschien een reden om een paard niet te kopen. Mijn paard komt voor ook niet door de buigproef, maar is rontgenologisch in orde.


Oh dat is interessant dus je kunt beter (ook al is de pa/po niet zo duur) ook even foto's laten maken? Wat zijn de kosten van keuring en foto's ongeveer?

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:20

Bij een buigproef test je niet specifiek iets, wat er op röntgenfoto's uit hoeft te komen, dus dat wil nog niet zo veel zeggen. Dmv een buigproef wordt er geforceerd spanning opgewekt in mn de gewrichtskapsel en banden en niet zozeer op botstructuren. Binnen enkele (ik geloof momenteel 3) passen na vertrek vanuit de buigproef moet het paard weer helemaal rad lopen. Als hij dit niet doet, wordt hij afgekeurd op de buigproef. Maar als je dan foto's maakt en je ziet geen afwijkingen, wil dat dus helemaal niets zeggen, want de kans is heel groot dat hij een zwakke plek oid in de kapsels of banden heeft en dat kun je niet met röntgen zichtbaar maken.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:23

ik vind het wel belangrijk als het gekeurd word.. de eerste indruk is dan goed.. Kijk je paard kan altijd toch iets mankeren maar ik zou altijd een goed gevoel aan over houden als ik hem heb laten keurn van te voren

When love is a drug, then let me be your dealer!

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:28

Dat is wel zo, maar aan de hand van foto's kun je al erg veel uitsluiten.
De buigproef wordt ook niet altijd goed gedaan, waardoor een paard dat 100% in orde is toch kreupel gaat lopen. Bij mijn paard, nog geen 3, is dat ook gebeurd. Omdat hij jong is en voor het eerst een buigproef werd gedaan met vrij veel geweld, liep hij behoorlijk kreupel weg.
Een week later liep hij na de proef goed weg....
Wat een algehele keuring kost, weet ik niet precies. Volgens mij zo'n 250 euro.

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:09

offspring schreef:
Kijk je paard kan altijd toch iets mankeren maar ik zou altijd een goed gevoel aan over houden als ik hem heb laten keurn van te voren

klopt! 100% zeker goed krijg je er niet mee... maar je sluit dingen uit op het moment van kopen.
En bij sommige verzekeringen moet je het dier laten keuren wanneer het paard naar een andere of voor het eerst de verzekering in gaat.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug


McLoessie

Berichten: 51
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:11

Aukie schreef:
Dat is wel zo, maar aan de hand van foto's kun je al erg veel uitsluiten.
De buigproef wordt ook niet altijd goed gedaan, waardoor een paard dat 100% in orde is toch kreupel gaat lopen. Bij mijn paard, nog geen 3, is dat ook gebeurd. Omdat hij jong is en voor het eerst een buigproef werd gedaan met vrij veel geweld, liep hij behoorlijk kreupel weg.
Een week later liep hij na de proef goed weg....
Wat een algehele keuring kost, weet ik niet precies. Volgens mij zo'n 250 euro.


Een week (!!!!) later?
Heb je de proef zelf nog eens over gedaan om te kijken of het dan wel goed is?

Raya is my personal best!

CARNAVAL was mooi *LOL*

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:28

Nee, door een andere dierenarts. De eerste dierenarts gaf me het advies hem naar de slacht te brengen vanwege de slechte buigproef. Ik wilde voordat ik die beslissing ging nemen eerst nog een second opinion. Daar zijn na de goede buigproef voor de zekerheid ook nog foto's gemaakt en het was helemaal in orde....

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

McLoessie

Berichten: 51
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:29

Oh, ok. Leek me ook al raar dat je het niet nog een keer hebt (laten) doen.

Raya is my personal best!

CARNAVAL was mooi *LOL*

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:31

Een klinische keuring is en blijft een momentopname. Alleen een slechte buigporef hoeft niet meteen te betekenen dat het paard naar de slager moet. Op dat moment wordt het paard afgekeurd en zou ik het betreffende paard waarschijnlijk niet kopen, maar dat wil niet zeggen dat datzelfde paard altijd afgekeurd zou worden door dezelfde dierenarts.
Een klinische keurig is geen voorspelling of het paard nooit wat zal gaan mankeren.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 16:38

bij mijn pony wordt dus een klinische keuring gedaan...ik heb er niet persee redenen voor maar ik ben toch bang voor die buigrpeoef als ik dat zo lees...

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:51

Als je pony verder helemaal goed loopt, zou ik geen klinische keuring laten doen.... Zonde van het geld en misschien komt hij niet door de buigproef en wordt je alleen maar ongerust.
Ik zou zoiets alleen laten doen als je problemen hebt of een pony wilt kopen.

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 16:57

ja ze wordt verkocht..daarom Knipoog ik kan het moeilijk weigeren, en ze is ook wel gezond daar niet van...maar goed ik wete natuurlijk nooit hoe dat afloopt

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 17:33

Nee, dat is afwachten.... Maar als jij nooit problemen met je pony hebt gehad, zou ik me geen zorgen maken.
Als de buigproef op de goede manier gedaan wordt, is de uitslag vast wel goed. Mocht je pony er toch niet doorkomen, laat hem dan 2 weken op rust en laat het dan nog eens doen. Het is echt een momentopname en de uitslag kan dan wel goed zijn.
Maar nogmaals, een slechte buigproef hoeft niks te betekenen....
Ik werk af en toe op een dressuurstal en de eigenares heeft ook toppaarden meegemaakt die niet door de buigproef komen maar verder super lopen en nooit ergens last van hebben.

Who could match out joy? None would be so bold
As we gallop through the heaths, In a dance of ages old

You are a gift from heaven, On earth you give me wings
And even angels envy, The joy such freedom brings

Anja85

Berichten: 122
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:29

Bij ons keuren ze geen paarden of pony's af. De dierenarts zegt van tevoren dat de keuring een moment opname is, en aan de hand daarvan de eventuele kopers een positief of negatief aankoopadvies geven. Ook wordt je paard of pony niet gemeten tijdens een klinische keuring, en dat er eentje wordt afgekeurd op mok kan ik me niet voorstellen, ze kunnen hoogstens tips geven voor de behandeling tegen mok.
Ik hoop dat je wat aan hebt!! Groetjes!

McLoessie

Berichten: 51
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:43

Je moet bij een keuring er ook op letten door welke dierenarts het wordt gedaan. Er zijn dierenartsen die voor geld een paard goedkeuren. (In twente staat er eentje bekend om) Maar dit is nl alleen aan de orde als je een paard koopt.

Raya is my personal best!

CARNAVAL was mooi *LOL*

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:51

als je nu al weet dat ie binnenkort klinisch gekeurd word, is het verstandig om m elke dag voldoende, maar niet teveel !!! beweging te geven
dus lekker rustig rijden of longeren
ook voor je naar de da gaat of voor dat die komt, lekker een half uurtje aan de hand of onder de man stappen
en evt 10- 20 minuten longeren, om te zorgen dat alles al lekker warm is voor ze ermee beginnen Knipoog
maak je maar geen zorgen hoor !
die buigproef dat zit wel snor
de meeste afkeuringen worden gedaan op 3tjes of andere afwijkende rontchenfoto's
bij ons zit een dierenarts en die keurt heel erg veel paarden af op ataxi.... in het geval hij de eigenaar niet zo graag mag ( hebk meegemaakt met mijn baas)
als hij kwam keuren en de buigproef enzo was perfect (ik keek mee, en kan ook wel zien of het okej is ) dan had dat paard maar ataxi Boos! echt een kwal van een dierenarts!
mgoed , meestal valt het allemaal wel mee
succes iig!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:07

De buigproef blijft altijd een discutabel (wow, moeilijk woord op de vroege ochtend Knipoog) geval. Want de ene dierenarts buigt het been verder, de ander tilt het hoger op, de ander zet er meer druk op. En het verschilt ook hoeveel het paard die week al gedaan heeft. Hoe is op dat moment de staat van alles. Want als het al veel werk heeft verricht kan het zijn dat het op dat moment wat minder kan hebben.

Ik zou de uitkomst van een buigproef nooit helemaal in de lucht slaan, maar ik zou een paard er ook niet direct op laten staan.

Iets wat ik ook heel belangrijk vind en wat erg weinig wordt gedaan... een bloedproef. Want wie weet staat het paard wel op pijnstillers en komt het daardoor met vlag en wimpel door de klinische keuring heen. Dit gebeurt vaak met paarden die peesproblemen hebben gehad.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:48

Kleintje schreef:
Iets wat ik ook heel belangrijk vind en wat erg weinig wordt gedaan... een bloedproef. Want wie weet staat het paard wel op pijnstillers en komt het daardoor met vlag en wimpel door de klinische keuring heen. Dit gebeurt vaak met paarden die peesproblemen hebben gehad.


Klopt helemaal. Had ik dat ook maar gedaan met mijn 1e paard. Die was gekeurd en vlak erna kreupel. Pezen!!! Heel verdrietig allemaal want heb na een jaar al moeten besluiten hem in te slapen. vermoed achteraf ook drogering. uitgebreid keuren zou ik zeker aanraden ook al is het nooit een 100% garantie (v.b. op jonge leeftijd i.v.m. groeiafwijkingen).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ZarahZoe en 111 bezoekers