freehorsemanship??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
loeskim
Berichten: 749
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

freehorsemanship??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 23:00

Hallo allemaal,

IK heb vandaag iets heel leuks gedaan met me paard, vind ik zelf dan.
Ik weet niet precies hoe heet (zie titel) maar zo iets of een vorm daar van deed ik vandaag voor het eerst Bloos

Ze luisterde echt heel goed naar mij en naar al mijn aanwijzingen..
rondje lopen en draaien draven wanneer ik het zei. En zeker weer terug komen als ik zei dat ze naar me toe moest komen. Halt houden gallop en draven, ze deed het allemaal voor mij *LOL* Ik ben zo happy Bloos
Misschien een beetje raar maar ik vond het zo leuk! Want ik heb het idee dat we dan een ook een heelu goeie band hebben.

Mijn vriend was er ook bij en ik zei tegen hem: probeer het ook eens..
Maar nee hoor helemaal niks..of wat dan ook geen stap verzetten ze.
Terwijl hij toch dagenlijks bij Kim is.

Dit was mijn trotse verhaaltje Bloos

xxxxjes


Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 09:02

Aah..fijn dat je zo'n leuke dag hebt gehad!
En dat verbaast me niks..lijkt me idd erg leuk als je paard dat allemaal voor je doet Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 09:30

Volgens mij heb jij een heel goed opgevoed paardje. Maar Freehorsemanship (Natural Horsemanship) begint bij jezelf...en als jij niet weet waar je mee bezig bent (en die indruk krijg ik bij jouw) is dit een toevalstreffer.
Maar jullie band is goed, dat zie ik meteen. Je pony heeft het volste vertrouwen in jouw.

Je suis Charlie.

loeskim
Berichten: 749
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 11:01

Echt waar?? Nou dan vind ik dat geweldig. Ze is ook nog heel jong. Ze wordt 6 jaar. (had er al toen ze 4 was) Ik heb ook altijd het idee dat ze het leuk vind en voor me wilt werken. Ik vind het geweldig!!:))

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:46

Maar weet je ook wat je nu aan het doen bent? Weet je waarom ze zo reageert als ze reageert? Of ben je alleen blij dat ze zo reageert als ze reageert en kan het waarom je niet schelen?

Dat is de kern van Natural Horsemanship (en geen Free Horsmanship, zoals jij dat noemt). Dat je je bewust bent van de manier van denken van het paard, waarom het paard bepaalde dingen doet zoals hij ze doet. Want zonder die kennis zijn en blijven het leuke kunstjes...

Je suis Charlie.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:07

cassidy, waar kan je die kennis dan op doen? lijkt mij namelijk wel heel leuk. ik zat gister op paard natuurlijk en wat ik daar las.. poeh..
maar ik heb er verder dus ook geen kennis van..

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Maruschja
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:50

Ik heb een aantal weken geleden de basis geleerd van een vrouw bij mij op stal! Het ging heel goed voor de eerste keer. Toch zou ik graag een keer van iemand meer uitleg hierover willen hebben zodat ik hier meer mee kan werken. Weten jullie iemand in de omgeving Utrecht (zelf sta ik in Maartensdijk)? Ik vind het echt helemaal top om samen met mijn paard een band te ontwikkelen en hem beter te leren begrijpen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:52

Bezoek eens wat clinics, lees erover (kan ook online). Er zijn verschillende groepen over Natural Horsemanship op bijvoorbeeld Yahoogroups. Een tip met alvast wat artikelen: www.parelli.com

Je suis Charlie.


Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:53

en iemand omgeving boelenslaan?????? daar staat klas namelijk... al is het maar de basis..

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:22

Voor de basis heb je geen paard nodig. Jij moet zelf leren begrijpen hoe een paard denkt, voelt en reageert. Dus als je eerst veel leest en het dan in de praktijk omzet, kom je stukje bij beetje tot het gewenste resultaat. Verwacht niet dat je paard het in een keer kan, of meteen goed doet.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:24


Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:44


Je suis Charlie.

Hollander
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:57

ik heb eengedeelte van het parelie paket en dan het gedeelte waar in beschreven staad welke speletjes je met je paard kunt doen om dichter bij elkaar te kunnen komen toch zou ik meer dingen willen weten dan alleen die speletjes..bv hoe je kunt trainen richting vrijedresuur want ik speel alleen nog die speletjes..iemand die me kan helpen?

You are in my hart voor ever, I alway's think about you!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:04

Hollander schreef:
ik heb eengedeelte van het parelie paket en dan het gedeelte waar in beschreven staad welke speletjes je met je paard kunt doen om dichter bij elkaar te kunnen komen toch zou ik meer dingen willen weten dan alleen die speletjes..bv hoe je kunt trainen richting vrijedresuur want ik speel alleen nog die speletjes..iemand die me kan helpen?


Level 1 en de games zijn heel goed te doen met het pakket. Wil je hoger, zul je toch het beste een cursus kunnen volgen...

En het belangrijkste is toch echt dat je afwisselt, een paard verliest zijn aandacht heel erg snel. En het is niet de bedoeling dat het routine wordt, maar dat het paard nadenkt en zijn verstand gebruikt. En niet de automatische piloot.

Ik denk vooral met de squeezing game, en het werken over hindernissen, dat je het allemaal veel interessanter kunt maken door verschillende objecten uit te kiezen waar hij langs moet en onderdoor/overheen moet. Laat je fantasie de vrije loop (maar hou het veilig)!

Je suis Charlie.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:33

hai heb je les gehad of zelf gedaan. ik doe ook wel NH met mijn paardje en sinds die tijd luistert ze veel beter.. en kan ik meer met haar doen! ze is ook zelfs voor minder dingen bang. (oefenen, oefenen, oefenen) en dan kan je heel ver komen!!
het vertrouwen van mn paardje heb ik, en mijn paardje heeft het vertrouwen van mij!!! Knipoog
succes..

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

loeskim
Berichten: 749
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 18:52

nou ik oefen gewoon metiets? ik wil het ook niet officieel gaan doen maar gewoon bepaalde dingentjes dat ik gewoon denk van. Dit vind ik makkelijk als zo en zo naar me luisterd. T'is gewoon wel makkelijk denk ik

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:12

okee dan.
haal je het uit boeken (ik namelijk wel, boeken, sites e.a.)
Lachen en het werkt perfect!

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 21:04

boeken en sites dus.. ik heb alleen het probleem dat mijn korte termijn geheugen het niet goed doet... nou ja ik puzzel wel wat aan

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 19:24

opschrijven en zelf een soort boekwerk maken en dat in je kast bij je paard leggen Haha!
kan je het niet vergeten, en als je dan bezig bent kan je altijd spieken op het blaadje.

dat doe ik ook en het werkt perfect!! als ik iets lees wat ik bij mn paard wil proberen, dan maak ik er een verslagje van, van hoe je dat moet doen en die leg ik dan in de kast op de manege!!!

probeer maar es... Knipoog

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 22:25

Het bezoeken van een clinic of een snuffelavond (PNH) is voor mij al een hele eyeopener geweest. Ik heb het geluk gehad dat ik Pat Parelli zelf aan het werk heb gezien....en daarna een van zijn video's heb kunnen bekijken.

Je suis Charlie.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:41

ik heb alleen emiel voest een paar x aan het werk gezien en de videoband van Klaus Ferdinand Hempfling helemaal grijs gekeken!!! Haha!
gelijk daarna zijn boek gekocht... ik vind het een heel mooi boek..
maar ook knap als je NH ehct goed kan
(zoals josien hier op bokt Knipoog )

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dark7, lazy, Macs, Piekosjj, Pose1 en 87 bezoekers