welke auto??!! voor de trailer?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

welke auto??!! voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 10:15

hoe zit t nou precies met wat voor je auto je voor een trailer mag zetten?? ik ga namelijk gaan sparen voor een tweede hands auto (landrover iets in die ricting) maar ik wil toch wel ff hoe zwaar /of sterk je auto minimaal moet zijn.

en zit er nog verschil in sterkte/zwaarte van de auto om een 1paards of 2 paards trailer te trekken??

sorry dat t zo vaag klinkt....maar zoals je ziet heb ik er echt nul komma nul verstand van hahaha Haha!

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.

Cut the bullshit out of your life...


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:49

Heb je een E-rijbewijs?

Nulla tenaci invia est via

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:50

Als je voor type Landrover gaat hoef je je denk ik niet zoveel zorgen te maken of dat hij het wel kan trekken...

Europe is our playground

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:58

Als je geen E rijbewijs hebt, mag het lediggewicht + laadvermogen van de auto + de trailer niet boven de 3500 kg komen ÈN het lediggewicht + laadvermogen van de trailer moet lager zijn dan het lediggewicht van de auto ÈN de auto moet het volgens kenteken mogen trekken. Ook je trekhaak moet het gewicht kunnen trekken (zit meestal een plaatje op).

Heb je E rijbewijs, dan mag de auto (lediggewicht + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 3500 kg. De auto mag dan trekken (lediggewicht + laadvermogen) wat er op het kenteken of op de trekhaak (altijd het laagste kiezen) vermeld staat.

Suc6!
=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 11:09

nee heb nog geen e-rijbewijs..wil ik van de zomer gaan halen! OK dan!

farichta: thanks! nou moet ik ff gaan uitzoeken wat dat allemaal betekend..in leken taal haha Haha! Blond

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.

Cut the bullshit out of your life...

Morris

Berichten: 3443
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:18

Ik heb een feroza, andere jeeps worden mij te duur in onderhoud/belasting/verzekering enzovoort. Mijn auto loopt op gas, en is 7 jaar oud. Daarachter heb ik een ruime anderhalf paardstrailer. Qua gewichten kan het allemaal net. Ik vind het een fijne combinatie, en hele einden hoef ik er niet mee te rijden.
Ik heb E achter B.

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.


_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 11:22

morris: ik ben ook niet zeker welk auto het wordt hoor...als er maar een 1 of 2 paards trailer achter kan! een feroza..dat ken ik niet..fijne auto?

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.

Cut the bullshit out of your life...

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:31

Een Daihatsu Feroza mag 1500kg trekken en heeft een 1.6 liter motor. iet echt heel erg zuinig in dagelijks gebruik, als ik het me goed kan herinneren, maar dat is geeneen auto die aan trailer mag trekken (kom je toch al snel in het 2.0 liter gebied). Relatief is een Feroza dus goedkoop in de wegenbelasting/verzekering.

Europe is our playground

Morris

Berichten: 3443
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:52

Waarom zou een Feroza geen trailer mogen trekken? Ik ben benieuwd naar je antwoord.

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:59

Mmm, als dat aan mij gericht was denk ik dat je mijn berichtje nog eens door moet lezen, want daar staat niets in over dat een Feroza geen trailer zou mogen trekken. Wel een paar typefouten, maarja.

Europe is our playground

Morris

Berichten: 3443
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:01

Voorgaand bericht van mij, was inderdaad aan jou (manic) gericht.
Dan heb ik het verkeerd gelezen. Sorry.

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:04

Hier zijn al -tig onderwerpen over geweest. Misschien kun je de zoekfunctie eens raadplegen?

Toos paardloos

Morris

Berichten: 3443
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:05

Manic, je bedoelt dat een 1.6 liter benzine auto, over het algemeen geen trailer mag/kan trekken. Een te lichte motor.
Daar zit wat in, de 1.6 feroza, is geen snelheidsduivel. Ik heb ook met een 2.5 benzine auto de trailer getrokken, het verschil merk je natuurlijk wel. Maar ik ben zeer tevreden met m'n feroza, je lekker snel opschakelen. Is dat nu een hoge koppel ? Ik geloof van wel.

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 12:33

imker: zal ik ff doen thanks!

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.

Cut the bullshit out of your life...

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:42

Ik heb net mijn E gehaald..... dit omdat ik een auto heb die best een trailer mag trekken, maar ik wilde gewoon zekerheid en aangezien de politie het ook vaak nietmeer weet Haha!

Ik heb dus een Renault Laguna Station die 1350 mag trekken.
Ik heb een trailer (leen ik) die leeg 580 weegt en het paard weegt 600 kilo, samen is dit dus 1180 kilo, dat kan mijn auto dus makkelijk trekken (zie die 1350)

Indien de trailer een maximum laadvermogen van 700 kilo zou hebben zou ik hem zonder E kunnen / mogen trekken. (totaal 1350 + 580 + 700 is minder dan 3500 kilo) maar zou het maximun laadvermogen 1200 kilo zijn mag je er niet zonder E mee rijden.

M.a.w. ze kijken bij je B rijbewijs dus naar wat een trailer MAG wegen en niet naar wat hij daadwerkelijk weegt.

Hieronder de uitleg van een rijschool.

site rijschool twin schreef:
Het rijden met een aanhangwagen tot 750 kg. is voor iedereen toegestaan mits in het bezit van een geldig rijbewijs.

Boven de 750 kg. gaat het gewicht van het trekkende voertuig bepalen of u in het bezit moet zijn van een E-rijbewijs. Uiteraard mag het totale gewicht van de aanhanger incl. laadvermogen het maximale toegestane aangekoppelde gewicht van de trekhaak niet overschrijden.

Weegt een auto 1250 kg. dan mag u een aanhanger (trailer of caravan) trekken tot 1250 kg. incl. laadvermogen. Komt het gewicht daarboven dan dient u in het bezit te zijn van rijbewijs E achter B.

Het totale gewicht van de aanhanger en het trekkende voertuig mogen samen incl. laadvermogen niet meer dan 3500 kg. bedragen.

Uitzondering:
Een auto met een gewicht van 3490 kg. ( o.a. busjes en kleine B-categorie vrachtwagens) mogen wel een aanhanger tot 750 kg. trekken zonder dat hiervoor een E-rijbewijs is vereist terwijl het gezamenlijke gewicht incl. laadvermogen toch boven de 3500 kg. uitkomt.

Een 2-paards trailer met een ledig gewicht incl. laadvermogen weegt al gauw 1750 kg. Indien de trekkende auto een eigen gewicht heeft van 1795 kg. (bijv. een 4-wiel aangedreven auto) dan komt het totale gewicht incl. het gewicht van de trailer vermeerderd met het laadvermogen boven de 3500 kg. Dus…..hiervoor is een E-rijbewijs nodig.
Bij aanhouding loopt u risico een aanzienlijke bekeuring te krijgen en moet u de trailer(met inhoud) laten staan. Bij een ongeval keert de verzekering geen schade uit en bent u dus zelf aansprakelijk voor de totale schade. Argumenten als "Ik reed met een lege trailer dus bleef ik onder het gewicht" worden niet erkend.
Dus………….. heeft u een 1-paards trailer met een eigen gewicht incl. laadvermogen van bijv. 1350 kg. en weegt het trekkende voertuig 1350 kg. of meer tot een gezamenlijk gewicht van 3500 kg. dan is in dit geval geen E-rijbewijs noodzakelijk.

Indien u een rijbewijs heeft die voor 1 januari 1984 is afgegeven, dan bent u daarmee gelijk in het bezit gesteld van het E-rijbewijs

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:58

Praktijkvoorbeeldje:

Onze auto (Chevrolet S10 bouwjaar 1996, pick-up, grijs kenteken, op gas, wegenbel. €20 per maand èn te koop) weegt leeg 1553 kg en maximaal 2100 kg, volgens kenteken mag de auto maximaal 1800 kg trekken. Een trailer die wij mochten gebruiken weegt maximaal 1350 kg.

1350 kg is minder dan 1553 kg, dus dat is in orde.
1350 kg + 2100 kg = 3450 kg is minder dan 3500 kg dus dat is ook in orde.

Zou de trailer maximaal 1550 hebben gewogen, wordt het plaatje als volgt:

1550 kg is minder dan 1553 kg, dus dat is in orde.
1550 kg + 2100 kg = 3650 kg is meer dan 3500 kg dus dat gaat niet zonder E.


=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:01

het klopt wat hierboven staat, echter weet ik niet hoe je hebt berekend wat de trailer maximaal mag wegen. Dat is dan inculsief wat hij mag laden (hoe zwaar het paard mag zijn die erin komt te staan) + het gewicht van de lege trailer.

Als deze samen idd 1350 is mag je deze combi zonder E trekken

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 13:45

Citaat:
Geplaatst: 18-02-04 12:42 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb net mijn E gehaald..... dit omdat ik een auto heb die best een trailer mag trekken, maar ik wilde gewoon zekerheid en aangezien de politie het ook vaak nietmeer weet

Ik heb dus een Renault Laguna Station die 1350 mag trekken.
Ik heb een trailer (leen ik) die leeg 580 weegt en het paard weegt 600 kilo, samen is dit dus 1180 kilo, dat kan mijn auto dus makkelijk trekken (zie die 1350)

Indien de trailer een maximum laadvermogen van 700 kilo zou hebben zou ik hem zonder E kunnen / mogen trekken. (totaal 1350 + 580 + 700 is minder dan 3500 kilo) maar zou het maximun laadvermogen 1200 kilo zijn mag je er niet zonder E mee rijden.

M.a.w. ze kijken bij je B rijbewijs dus naar wat een trailer MAG wegen en niet naar wat hij daadwerkelijk weegt.




thanks cinzano heb nu eindelijk in de gaten hoe het werkt Haha! OK dan!

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.

Cut the bullshit out of your life...

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 13:46

iedereen trouwens thanks voor jullie reacties!!! OK dan! *LOL* OK dan! *LOL*

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.

Cut the bullshit out of your life...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie