Gevoelige hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Gevoelige hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 22:21

Ik heb sinds kort een paardje waar ik veel op rijd, echter is ze bij de vorige eigenaar nogal verwaarloosd en zagen haar hoeven er echt absurf uit, neigden om te krullen naar boven. Met name de voorhoeven.
De hoefsmid had er gister dus een aardig werkje aan.
Nou zien dr hoeven er al wat beter uit, nog niet top, maar ok, ik hoorde alleen dat ze een scheve beenstand heeft gekregen door de slechte hoeven. dr been staat iets naar binnen gedraait, viel me gister ook op nadat ze het me zei, en ze heeft lichte rotstraal die ik niet had herkend omdat de hele hoef er zo slecht uit zag.

Nu loopt ze buiten op wat hardere grond, of gewoon stevige zaderige ondergrond een beetje moeilijk, alsof ze op dr tenen loopt :S als ze op een kiezeltje staat loopt ze ook even een stapje moeilijk. De hele binnenkant van de hoef was ook rood (wat normaal was volgens de hoefsmid) ik laat dr als ik haar dus rijd gewoon in de berm lopen.
Maar is het wel verstandig om nu op dr te gaan rijden?
En hebben jullie verder nog tips om ervoor te zorgen dat dr hoeven niet meer zo gevoelig zijn? Ze loopt niet op ijzers en ik teer haar nu om de dag.

Nou, ik hoop dat jullie verder nog tips hebben,
bedankt! Groetjes Tessa

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:17

Niet zo gek hoor, dat ze nu gevoelig loopt.
Waarschijnlijk heeft de hoefsmid te veel van de zool aan de voorkant afgehaald.
Rode binnenkant van de hoef is NIET normaal, maar kan zeker wel voorkomen wanneer de hoeven zo lang niet bekapt waren.

Als ik jou was zou ik veel met haar lopen op ondergrond waar ze geen pijn op heeft. Zoveel mogelijk beweging geven (staat ze op de wei?)
Rotstraal verdwijnt vanzelf wanneer de hoef weer beter functioneert.
Rijden kan, zolang ze geen pijn heeft tijdens het rijden, dus op zachte bodem is prima. Hoe meer beweging ze krijgt, hoe sneller de hoeven weer bijgroeien dus hoe sneller de gevoeligheid verdwijnt.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 23:25

ah thanx, nou, dat is verhelderend, da`n blijf ik gewoon lekker rijden op de wat zwaardere ruiterpaden, en ze staat de hele dag op de weide, van 10 tot 5 ongeveer, dus beweging is er wel Knipoog

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:28

Het beste is om haar zoveel mogelijk op zand of weide te laten staan. Zo min mogelijk over de straten (alleen wanneer nodig is) en ook proberen als je de weg oversteekt bijvoorbeeld de steentjes e.d. te vermijden. Dus gewoon zorgen dat ze goed kunnen groeien.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 18:56

Ze is ws hoefbevangen geweest in het verleden, en nooit goed bekapt geweest daarna. Het omhoog groeien van de hoeven na HB is een typisch verschijnsel. Daar moet wat aan gedaan worden ! De rode plekken zijn bloeduitstortingen die met die bevangenheid te maken hebben !
Kijk maar eens op deze link (en andere pagina's op deze site:
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... pagina.htm

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 23:08

Op het gras staan is wel heel erg goed voor de hoeven, dus hoe vaker ze naar buiten kan hoe beter Lachen Het kan idd zijn dat ze hoefbevangen is geweest, zeker als ze mss verwaarloosd is.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 00:39

nou, ze is zeker weten verwaarloosd, dat vertelde de hoefsmid me, alleen ze vertelde niet of beaut hoefbevangen was geweest...
Naja, ze staat dus lekker elke dag op de weide en het gaat al beter zag ik,in alle opzichten. Ik heb er nog nooit in volle rengallop over de weide zien racen, ik heb haar uberhaupt nooit zien rennen als ze losliep... Nou, vandaag ging ze hoor, met een ROTVAART over de weide Haha!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 01:39

Zoiets lunatje?

sonjabelgium schreef:
Bij aankomst bij ons :
Afbeelding

Na één maal bekappen :
Afbeelding



Toen die merrie vertrok was 'r voetje nog niet helemaal normaal, maar toch al in normale stand met een bult boven de hoef zelf Knipoog. Stukken beter al. Een "leek" zou het al niet zomaar meer zien nu.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 13:15

Hmm, de bovenste hoef is wel enigsinds vergelijkbaar, het was iets minder erg, en dr hoeven gingen ook in de breedte met zo'n vreemde vorm. Ik geloof dat de hoefsmid in 1x 2 cm eraf heeft geknipt.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 13:16

Ik weet wel dat ik nog zei tegen de officiele eigenaresse (sinds 3 maanden dus) dat de hoefsmid snel moest komen omdat de hoever dreigden om te krullen naar boven

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:01

Wel, als het een troost mag zijn, uiterlijk heeft die merrie een "bobbel" boven de hoef eraan overgehouden, maar de stand van de hoef zelf is weer helemaal correct Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 23:19

ahh, nou, bij beauty zien de hoeven er nu erg mooi uit, nog niet helemaal perfect, maar het ziet er erg goed uit met wat het was, ze heeft alleen nog een ietwat scheve stand, maar de hoefsmid heeft er de twijfels over of dat nog goed komt....
Ze heeft er geen last van met lopen, en ik zie het zelf ook niet echt, maja, het kan natuurlijk nooit goed zijn.
Ik hoop natuurlijk wel dat het goed komt!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:28

Gewoon zachtjes aan corrigeren. Hoe oud is je paardje? Die van mij was 2.5 toen we begonnen met verbeteren.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-04 23:41

die van mij is 19....

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:59

Daar ga je beter niet te véél meer aan veranderen, die botten zijn gesetteld en dan belast je het diertje er alleen maar mee, zou ze ook last van krijgen (of hij). Klein beetje kan wel, maar een volle correctie zou ik dan niet meer proberen te bekomen.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 00:24

Nee, ze wordt ook alleen maar gebruikt voor de recreatie, dus echt nodig is het ook niet. Ik laat het aan de hoefsmid over, wat zij er van vindt, ze had het er ook al over dat er niet al te veel aan gedaan moest worden.

BTW tis een zij Haha!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, GrapeshotBot en 23 bezoekers