Kan slobber slijmvorming produceren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BayjaJarig

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Kan slobber slijmvorming produceren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 13:03

Ik geef mijn paard (vaak 's winters) en nu ook sinds een tijdje dagelijks een portie slobber. De laatste tijd hoest hij af en toe alsof er iets in zijn keel zit. Vaak de eerste minuten van het rijden. Verder is hij niet ziek, hij is superwakker, fris, glanst en heeft geen koorts.

Ik heb Montanabrok geprobeerd maar dat helpt niet. Kan het zijn dat de slobber het probleem is? Het is een grove soort slobber met lijnzaad (Pavo Mash). Het enige wat ik toevoeg is water (koud).

Wie kan mij helpen?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:10

Lijnzaad wordt wel wat slijmerig. Als je paard er een beetje gevoelig voor is, zou het best wel kunnen volgens mij.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:26

Zo tegen het eind van de winter (veel binnen etc.) met de verhaarperiode voor de boeg zou het ook best een dipje in de algehele weerstand kunnen zijn.

Dat het door de slobber komt lijkt mij wat vreemd, slobber gaat immers door de slokdarm en de ademhaling door de luchtpijp. Als je slijmafzetting in de luchtpijp krijgt van het lijnzaad in de slobber dan moet je je denk ik maar eens ernstig zorgen gaan maken of je paard anatomisch wel klopt Haha! Of het zou ergens bij het strottehoofd wat irritatie of slijmvorming moeten geven, dat kan wel natuurlijk. Net als bij melkdrinken bij mensen.
Allergische reactie zou ook nog kunnen, maar als je het al een hele poos geeft en hij kucht alleen aan het begin van het werk, dan lijkt me dat niet echt een mogelijkheid.

Je kunt natuurlijk de proef op de som nemen door een poosje geen slobber te voeren of eens een ander merk/andere samenstelling proberen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:38

Slobber kan zorgen voor een slijmlaag in de maag en darmen. Helemaal als de slobber wat vettig is (lijnzaadolie en andere olieën).

Als er een slijmlaag in de maag en darmen komt, dan kan het zijn dat niet alle vitaminen, mineralen en spoorelementen goed worden opgenomen. En daardoor zou de weerstand wat omlaag kunnen gaan.

Daarom wordt het ook afgeraden om iedere dag slobber of olie te geven aan een paard.

BayjaJarig

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 14:53

Jee dat wist ik niet! Bedankt ik zal een tijd geen slobber voeren! En daarna afbouwen naar enkele keren. Nogmaals bedankt!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:12

Kleintje schreef:
Slobber kan zorgen voor een slijmlaag in de maag en darmen. Helemaal als de slobber wat vettig is (lijnzaadolie en andere olieën).

Als er een slijmlaag in de maag en darmen komt, dan kan het zijn dat niet alle vitaminen, mineralen en spoorelementen goed worden opgenomen. En daardoor zou de weerstand wat omlaag kunnen gaan.

Daarom wordt het ook afgeraden om iedere dag slobber of olie te geven aan een paard.


jeetje joh. Ik had dit vaker gehoord en het klinkt logisch. Dus als je een oudje hebt die slecht eet (en al moeilijk verteerd en vitaminen opneemt waarschijnlijk) kun je beter zo lang mogelijk vast voedsel blijven geven.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:52

Gouda, je kan ook bix natmaken of zemelen geven. Want in zakken slobber zitten ook andere dingen, in alleen zemelen niet en dat legt niet gelijk een echte slijmlaag in de maag/darmen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:01

Natte biks kan slokdarmverstopping veroorzaken omdat ze daar niet goed op kauwen, dus zorg wel dat er iets door zit waar ze op moeten kauwen, muesli ofzo.

Over die slijmlaag verschillen trouwens de meningen, slijm heeft ook een functie in de darmen (bescherming). Maar zoals voor alles geldt: met mate, dan zit je goed!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:26

dank je voor de tips! Lachen

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:02

lucerne door de natte biks kan een oplossing geven.
door de lucerne moeten ze nl. wel goed kauwen

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:10

maar oudere paarden kunnen niet goed kauwen
misschien kun je de biks zo weken dat ze het kunnen opslurpen, at ze niet hoeven te kauwen, maar ook niet kan vastzitten
wel denk ik dat het het beste is zo lang mogelijk vast voedsel te geven
ev, een multivitamine preparaat bijgeven (altijd multivitamine! niet zelf beginnen klooien met allerlei potjes en middeltjes, wegns de verhoudingen!)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:52

dutske schreef:
maar oudere paarden kunnen niet goed kauwen

In principe is dit onzin. Als het bit altijd goed is verzorgd, je hebt altijd goed eten gegeven dan horen er niet zomaar tanden uit te vallen en dan horen ze gewoon te kunnen kauwen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:38

Kleintje"]
[quote="dutske schreef:
maar oudere paarden kunnen niet goed kauwen

In principe is dit onzin. Als het bit altijd goed is verzorgd, je hebt altijd goed eten gegeven dan horen er niet zomaar tanden uit te vallen en dan horen ze gewoon te kunnen kauwen.
[/quote]

MIjn paard van 31 slurpt ook alles naar binnen zonder te kauwen. Hij heeft bijna geen kauwvlakken meer en al zijn kiezen zitten los. Zijn gebit is niet altijd verzorgd. Pas vanaf hij sinds 4.5 jaar van mij is. Niets meer aan te doen. Ik zet een emmer lucerne klaar met daar een kilotje biks in. Hij is er uren mee bezig. Hij maakt zelf slobber van de biks spuugt het in en uit. wel grappig gezicht Haha! . Zijn hooi laat hij vaak liggen.

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:40

ja, niet eiedereen heeft het geluk dat hij een paardje van jongsaf heeft, iedere 6 maanden de tandarts doet komen, enzovoort
de mensen die een paarde gekocht hebben die al op leeftijd is hebben vaak problemen daarmee ...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:57

dutske schreef:
ja, niet eiedereen heeft het geluk dat hij een paardje van jongsaf heeft, iedere 6 maanden de tandarts doet komen, enzovoort
de mensen die een paarde gekocht hebben die al op leeftijd is hebben vaak problemen daarmee ...

Daarom schreef ik ook 'in principe'.

Toch is het nog steeds goed om een ouder paard nog steeds wat kauwbaar voedsel te geven, niet alleen slobber. Anders worden de darmen e.d. ook wat luier en gaat het verteren ook minder. Want met het opslurpen wordt er amper speeksel aangemaakt en in speeksel zitten al enzymen die voor de vertering zorgen als het voedsel onderweg is naar de maag. En speeksel wordt aangemaakt met droog voer. Voel zelf het verschil maar als je soep eet of een droog beschuitje.

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 20:38

oh, weer wat bijgeleerd Haha! dank je *LOL*
edit: dom typfoutje verwijdert Haha!