ruiterbewijs niet onderschatten

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
manzano

Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-01 18:30

Ik lees op deze site dat veel mensen het ruiterbewijs zo makkelijk vinden. Nou ik wil zeggen dat het erg tegenviel. Het wordt echt steeds moeilijker en ze zijn echt super streng. De examinator is ook niet aardig en dat werkt ook niet echt in je voordeel. Zorg ook dat je paard in een goede conditie is, want het is erg zwaar. Ook al is de bodem onwijs slecht, moet je toch alles doen. Verder duurt het onwijs lang. We hebben ong. 1.5 uur moeten stappen tijdens het wachten. Een proef van 45 minuten en nog een wegproef van een half uur.


ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 18:48

bij was dat toen nog niet wij moesten alleen stap draf en galop laten zien en een sprong amken(waarop ik bijna gezakt was omdat queen het weer aan het verpesten was voor mij) en de theorie vind ik ook een eitje... maar goed ik heb hem al 3 jaar dus weet niet hoe het nu is

Love the life that you live, live the life that you love


Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 20:13

Nou de moeilijkheid viel mij erg tegen!
]We zouden een moeilijke examentrice krijgen, maar nee t was niet moeilijk. Ik heb m een week geleden gehaalt en had elk onderdeel goed gescoord, op een paar dwat ik verder niet kende. Dat het veel tijd kost okee, maar moeilijk zeker niet.

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 20:46

Ik heb het een ruime 2 weken geleden gehaald. Moeilijk was het niet, zowel de theorie als de praktijk, zwaar was het absoluut. Ook wij moesten ruim 3 kwartier (eerder een dik uur denk ik) per groep rijden, op een groot drassig en zwaar weiland. Al met al hebben we drie uur (dat was dan incl de wegproef die bij ons juist weer geen moer voorstelde) op onze paarden gezeten. Verder ook een behoorlijk onaardige examinator, en dat is iets wat mij nog steeds erg dwarszit. Zij heeft het voor mekaar gekregen om iemand die al zo zenuwachtig was helemaal over d'r theewater te krijgen en ze had tegen iedereen wel wat banketstaafligs te zeggen. Ik vind dat dus niet kunnen. We werden behandeld als kleine kinderen. Streng is prima, maar je kan het ook op een menselijke manier brengen. Ach, zo waren er nog zoveel dingen maar dan wordt dit bericht zo lang Haha!
Ik heb (ik had het examen bij ons georganiseerd) een dikke brief naar de SRR gestuurd o.a. over het gedrag van de examinator Extreme duivel

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 21:23

ik heb hem ookal bjina4 jaar, maar ik vond het niet moeilijk.... de eerst keer voor praktijk gezakt, omdat dat Danny niet wilde springen en weggaloperen... gek he ik ha dnog nooit op hem gereden het andere paard was uitgevallen Boos! de 2e x ha dik zo.... klein kwartiertje in de bak en een kwartiertje buiten! meer niet! simpel kon niet! hele aardige examinator... had niets te klagen!!! Haha!

....

Sasja
Berichten: 130
Geregistreerd: 01-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 22:39

Heb je een site van de RRS (dus van de ruiterbewijs vereniging)


Of ergens anders waar veel uitleg staat.

Zoals wat je moet doen, figuren, etc.

Ik heb zo'n gevoel van 'Ik haal hem niet' (ik ben onzeker) maar ik hoor van sommige het erg meevalt vandaar wil ik meer info.

Alvast bedankt

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 22:43

He Jacq!!! Heb je hem nou wel gehaald dan???
Enne ik zorg er ook wel voor dat mijn paard eerst alles kan hoor, voordat ik eraan begin. Of ik doe het op een paard van iemand anders....

Groetjes!!!!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 08:13

Juist van die dingen als de onprofessionele houding van de examinatoren stoort mij enorm. Ik ben principieel tegen het ruiterbewijs, want elke idioot kan het halen (sorry ladies, maar het is echt waar. Als je je eigen knol niet onder controle hebt, haal je gewoon een half-dooie uit stal en doe je het daarmee....), dus heeft het totaal geen toegevoegde waarde.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 08:30

Ik moest in de stromende regen m'n ruiterbewijs halen. Heb hem ook nog niet zo lang, dus heb ook 'de strenge versie' gedaan.
Op zich stellen ze geen zware eisen, maar bij ons moesten we dus galopperen en springen in een wei waar de paarden tien centimeter in de blubber zakten... Boos!
Hardstikke link dus, en dat terwijl er een binnenbak beschikbaar was.
Het aantal ruiters werd verdeeld in twee groepen, ik zat in groep twee, dus toen ik in de binnenbak lang had gestapt en eindelijk naar de wei mocht om de proef te rijden, dacht het paard 'Hee we gaan naar huis'. Niet dus....
Naderhand weer de binnenbak in, kregen we te horen wie wel/niet geslaagd was en door mocht voor de buitenrit.
Vanwege het weer werd deze niet gemaakt in het bos, maar op landelijke weggetjes... wel langs een stuk water met aan de andere kant van de weg een sportcomplex met veel geschreeuw van sporters...
Daar begon het paard waar ik op reed dan ook enthousiast de piaffe achterwaarts, bijna tegen de auto van de examinatrice aan...
Gelukkig bleek ik wel geslaagd.
Ik merkte dat degenen die op een ouder manegepaard reden prompt slaagden, terwijl anderen met eigen paard of pony die moeite had met die waterplas of het sportcomplex, toch wel op het randje zaten of zakten.
Ik ben blij dat ik hem heb, maar ik vind de manier waarop het examen afgenomen wordt niet eerlijk, en bij sommige weersomstandigheden zelfs niet veilig.
Maar goed, zal wel aan mij liggen.
Al met al konden paard en ik na 5 uur eindelijk naar huis. Ik ben dus blij dat het voorbij is!

blaffie

Berichten: 624
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 08:58

ik heb mijn ruiterbewijs ruim 4 jaar geleden gehaald. ik vond de theorie wel heel erg pittig. het ging over zoveel verschillende onderwerpen. ook moesten we binnen rijden, dressuur en een sprongetje. met het springen ben ik er vanaf gevallen, dus ik denken dat ik gezakt was! ook moesten we buiten even stappen en een drafje maken. wel simpel. we hadden geen uitrij mogelijkheden, dus waren we snel weer terug.
ik vond de praktijk heel makkelijk. zeker omdat ik het toch had gehaald, nadat ik van het paard was afgevallen.
er was trouwens niemand op de praktijk gezakt. er was 1 meisje op de theorie gezakt, dus dat viel ook wel mee.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 09:17

Ik heb hem 2 jaar geleden op ponykamp gehaalt. Dus niet op een eigen pony(ik had zelfs nog nooit op die pony gereden). Ik heb er een kwartier hoogstends 20 min op gezeten en toen was ik geslaagt. Ik had voor die tijd 2x gesprongen! En ben zelfs voor het springen geslaagt Verward ! Theorie was ook heel makkelijk.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Esther v
Berichten: 95
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 11:19

Ik heb mijn ruiterbewijs nu ongeveer 2 jaar. De praktijk heb ik op 3 verschillende paarden gereden. Beetje raar, maar ja.
Een in de bak, een om te springen en weer een ander om mee naar buiten te gaan.
Echt streng is de praktijk dus niet. Als dat zelfs toegelaten word. en dan nog steeds slagen

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 11:29

Citaat:
Op 2001-11-27 08:13, schreef Sonja:
Juist van die dingen als de onprofessionele houding van de examinatoren stoort mij enorm. Ik ben principieel tegen het ruiterbewijs, want elke idioot kan het halen (sorry ladies, maar het is echt waar. Als je je eigen knol niet onder controle hebt, haal je gewoon een half-dooie uit stal en doe je het daarmee....), dus heeft het totaal geen toegevoegde waarde.



Mij stoort het ook vreselijk, vandaar de dikke brief die ik heb geschreven. Dat van die half-dooie is niet helemaal waar trouwens, bij ons examen zijn 2 meiden gezakt omdat hun pony's te langzaam waren.... Frusty Ze reden overigens hartstikke netjes, niks op aan te merken. MAarja, de pony's waren nou eenmaal niet van die hittepetitjes...
Ik ben ook totaal anti-ruiterbewijs, ik heb het gehaald omdat je het hier in spaarnwoude en in de andere parken in de gemeente moet hebben. Het enige nuttige eraan is voor mij dat de kosten van het ruiterbewijs lager zijn dan een evt. boete Lips are sealed

manzano

Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-01 13:36

Nou dat van dat elke keer wisselen is dus niet waar. Bij ons is er dus niet geruild ofzo. Iemand is er 2x afgevallen en moest gewoon doorgaan. Ook als je paard 10x weigerde moest je doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 18:03

Lees nou toch es en trek je conclusie..... Je ziet toch zo dat er niet met twee maar wel met twintig maten gemeten wordt? Bij de ene examinator mag het wel, bij de andere niet, totaal onprofessioneel dus. En weet je wat ik nog stommer vind? (sorry dat ik het zeg hoor) De mensen die erin tuinen en er aan mee gaan doen! Koe !

manzano

Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-01 18:06

Nou dank je wel!!!!!!!! nee hoor grapje. Ik heb meegedaan voor de verzekering en omdat ik in de vakantie wil gaan rijden op de veluwe en dan is het verplicht.

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 18:36

Citaat:
Op 2001-11-26 22:39, schreef Sasja:
Heb je een site van de RRS (dus van de ruiterbewijs vereniging)


het heet trouwens de srr.

ik heb 2 jaar geleden min ruiterbewijs gehaald. de praktijk was heel makkelijk, maar de teorie was wel pittig hoor!

kussies liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 18:42

Sja Sonja, er wordt zelfs met wel meer dan 20 maten gemeten ben ik bang Frusty Kan legio voorbeelden noemen maar dan ben ik nog wel ff bezig.
Dat je het stom vindt dat er toch nog mensen intuinen (zoals ik) moet je zelf weten, ieder zijn mening. Ook ik ben totaal anti-ruiterbewijs, tenminste wel in de huidige opzet, hoe meer ik er mee bezig was (met de organisatie bij ons op stal) hoe erger ik tegen werd. Maar wie A zegt moet ook B zeggen, ik was inmiddels al druk aan het organiseren geslagen dus ik heb gewoon meegedaan. Dan maar een Koe maar ik heb het nu tenminste.
Feit is nou eenmaal dat je het hier in de parken en recreatiegebieden moet hebben, dat staat nl. in de verse APV van onze gemeente die nog steeds wel denkt dat het hebben van zo'n bewijs zin heeft. Overtreding van een artikel van een APV is strafbaar met een boete van ik dacht minimaal 80 gulden (maar dat is afhankelijk van welk artikel je overtreedt, het APV van onze gemeente moet ik nog een keer uitpluizen), toch weer 5 duurder dan het ruiterbewijsexamen. Bovendien rij ik ook nog es met een nogal opvallend paard (hier in de buurt zijn maar weinig bontjes, en nog minder tinkers) dus als de boswachter van spaarnwoude mij een keer gesnapt heeft zonder papiertje ziet ie me een volgende keer niet snel over het hoofd Haha!
Maar verder, de exameneisen slaan voor het grootste deel nergens op, er wordt idd met tig maten gemeten door examinatoren die geselecteerd zijn op allerlei duistere kwaliteiten maar in ieder geval niet op hun geweldige talent voor het omgaan met mensen en last but not least krijg je als je slaagt niet gewoon alleen je ruiterbewijs, nee, je wordt ook onvrijwillig lid van de Stichting, en je krijgt een WA-verzekering in je maag gesplitst waar je niks aan hebt.
Iets als een ruiterbewijs (maar dan dus NIET in deze vorm) is op zich prima, maar dan moet er heeeeeel wat veranderen....

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 19:09

Het hangt volgens mij gewoon af van waar je het doet. Ik heb het twee keer gedaan. De eerste keer, 4 jaar geleden, was het vrij moeilijk. We hadden erg moeilijke paarden (van die hevige beestjes) en de examinator was niet al te vriendelijk.
De tweede keer, twee jaar geleden, was objectief gezien moeilijker, maar ik reed op een paard waar ik goed mee kon rijden (niemand anders reed graag op hem omdat hij zo groot was, maar ik vond hem zalig!).
Je moet gewoon geluk hebben.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 21:55

Citaat:
Op 2001-11-28 18:03, schreef Sonja:
En weet je wat ik nog stommer vind? (sorry dat ik het zeg hoor) De mensen die erin tuinen en er aan mee gaan doen! Koe !



Ha! Alsof je daarin wat te kiezen hebt! Zonder ruiterbewijs krijg je hier in Soest geen penning. En zonder penning mag je het bos niet in. Die penning kost je trouwens ook nog eens 100 piek per jaar Frusty

Ik vond het examen trouwens wel pittig. Diverse deelnemers zakten bij ons op praktijk. We moesten rondjes lang galopperen zonder beugels. Dan moet je toch een beetje kunnen zitten hoor. En wegrijden uit de groep naar een andere bak. Met die plakkende manege knollen valt dat nog niet mee. Er zaten best pittige onderdelen in al met al

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marianne op 2001-11-28 21:56 ]</font>

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 10:59

ik vond het echt vet simpel, maar ja t ligt ook aan hoe lang je al rijd enzo

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 12:26

Citaat:
Op 2001-11-29 10:59, schreef Princess:
ik vond het echt vet simpel, maar ja t ligt ook aan hoe lang je al rijd enzo


Nou, helaas wordt dit helemaal bepaald door de examinator die je hebt. Bij de een ben je zo klaar, kun je lekker in de buitenbak de rijproef doen en slaag je slapend, bij de ander (zoals manzano en ik, wij hadden dezelfde examinator) ben je een uur aan het rijden in zwaar, drassig en nat terrein en moet je meer laten zien dan in het boek vermeld staat. De ene examinator is sneller tevreden dan de ander, en eigenlijk zou dat niet zo moeten zijn.

Esther v
Berichten: 95
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 15:26

manzano Posted: 2001-11-28 13:36 Nou dat van dat elke keer wisselen is dus niet waar. Bij ons is er dus niet geruild ofzo. Iemand is er 2x afgevallen en moest gewoon doorgaan. Ook als je paard 10x weigerde moest je doorgaan.

Ik denk dat het per examinator verschild. want ik heb dus wel degelijk op 3 paarden mijn ruiterbewijs gehaald.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 15:31

misschien is het examen niet gemakkelijk nee, dat is een ander verhaal. maar ik vind de dingen waar het ruiterbewijs in het examen nadruk op legt vaak niet relevant. het ruiterbewijs moet de ruiter en de omgeving tegen elkaar beschermen. Het doel is dus dat een ruiter de regels leert en de gedragingen t.a.v. paard en omgeving zoals bijvoorbeeld het verkeer. Daarbij moet de ruiter weten hoe hij met paard veilig door het verkeer en omgeving kan komen, dus behoorlijk tuig enz.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 20:55

Is dus eigenlijk off-topic, maar gaat wel over ruiterbewijs... Mijn pony is dus niet 100% verkeersmak. Ik houd hier rekening mee door niet in mijn eentje langs de weg te rijden, maar er naast te lopen (dan gaat het heel goed) en door met een groep buiten te rijden. Niet langs drukke wegen zonder fietspad met vrachtverkeer. Dat is vragen om ongelukken... Ik vind dat ik zo verstandig omga met mijn pony en zijn nukken. In het bos is hij hel braaf en leuk te rijden... Jammer dat je daar dan niet in komt zonder ruiterbewijs!!! Terwijl je daar niet voo langs de weg hoeft. Je kunt immers ook met trailer naar het bos of ander natuurgebied!

Ik vind verstandig rijden dat je rekening houd met de zwakke punten van je paard, en dat je niet te grote risico's neemt door dingen te doen waarvan je weet dat het niet goed gaat (in een groep galoperen bijvoorbeeld voor sommigen)
En dan kom je in zo'n examen en dan moet je maar alles standaard mee doen... Kun je dus al je verstandige kennis aan de kant zetten in de hoop zo'n papiertje te halen! Boos!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnnickT en 39 bezoekers