Er valt me iets erg op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Er valt me iets erg op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 19:22

en dat is, dat heel veel paarden op de foto's die iedereen op bokt zet, te dik zijn! Zien de baasjes dat zelf niet? Hoe komt dat toch?


Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:25

Tuurlijk zien de baasjes dat wel, maar afvallen gaat niet 1,2,3
Komt ook omdat in de zomer natuurlijk veel paarden in de wei staan en dus een lekkere grasbuik hebben.

En als ik eerlijk mag zijn zie ik liever een te dik paard, dan een paard waarvan je de ribben kan tellen.
Afvallen gaat bij paarden makkelijker dan aankomen

22 Januari verwachten we ons kleintje

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:25

Haha, dat valt mij ook op..Helemaal op stage..Ik wist niet dat er zoveel dikke paarden rondliepen..Dan ook niet zomaar een beetje dik,nee vaak paarden die al een aantal keer hoefbevangen hebben rondgelopen..Niet normaal wat je soms tegenkomt in afgelegen houten 'schuurtjes' langs de weg

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:27

Ik zie ook liever een rond paard dan waarvan je al zn botten ziet uitsteken eigelijk Bloos
Starlight lijkt af en toe ook vrij rond, maar zonder wintervacht valt dat toch wel heel erg tegen Scheve mond

capopjekop

Berichten: 30642
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:31

ach jah, vergeet niet dat veel (de mijne Haha! ) ponys bijten staan 's winters dus dan een dikke vacht hebben en in de zomer is het gras. ik zie het wel dat mijn shetje wat dik is, maar ze is ook niet voor niks op dieet Tong uitsteken

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:37

Klopt, de paarden hebben het vaak TE goed. Mijn gehaktballetjes krijgen 's zomers gedoseerd een klein strookje wei per dag erbij en verder geen bix, alleen een klein plukje hooi voor de darmen, terwijl ze 's nachts binnen staan. 's Zomers zijn ze al snel te vet. 's Winters krijgen ze brok, muesli, hooi en kuil maar sinds afgelopen weekend staan er weer 3 bij ons op rantsoen, terwijl ze echt geen kilo's op 1 dag krijgen en de hele dag beweging in het land hebben. En ja, overal waar TE voor staat is niet goed.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 19:50

Ik zeg niet dat de mijne niet te dik is, een beetje rond is ie wel, maar dat vind ik nog niet zo erg. En ik zie ook liever een dikzak dan een magere hoor Haha! Maar vaak, echt, dan spatten ze bijna uit elkaar!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:51

Dolly was afgelopen jaar ook vaak net iets te dik, maar het is idd erg moeilijk het er weer af te krijgen. Ik wil geen bord op haar box moeten hangen met "niet voeren", dat vind ik wat vergaand op een kleine pensionstal, maar ik heb wel d'r hoeveelheid biks omlaag geschroefd, dat scheelde toch heel wat (2,25 kg/dag ipv 3). Sinds ze een maand of 5 drachtig was en echt een dikkere buik ervan ging krijgen, heb ik zoiets van laat maar komen allemaal, ze kan het goed gebruiken en dieten doe ik na de zomer wel weer...

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:56

Sommige paarden worden ook heel makkelijk dik. Mijn merrie bijvoorbeeld is bijna altijd te dik maar ik zie nu niet echt veel mogelijkheid om haar op een zwaar dieet te zetten.
Ten eerste staat ze op vlas vanwege stofallergie, dus stro knabbelen is geen optie. Overdag kan ze buitenlopen op een paddockje maar ik vind dus wel dat ik voldoende ruwvoer moet voorzien, enerzijds opdat de darmen hun bezigheid hebben en anderzijds om de verveling tegen te gaan. Eerst kreeg ze 's morgens een klein hooinet met kuil en 's avonds een groot. Na weging bleek dit om meer dan tien kilo te gaan...
Nu weeg ik dus elke dag de kuil af en staat ze op zeven kilo kuil. Het is geen superdroge kuil dus iets zwaarder in gewicht dan hooi, dus qua totaal volume ook wat minder.
Deze kuil geef ik dan 's avonds, een deel om vijf uur en een deel om tien uur zodat ze er langer zou overdoen. Verder krijgt ze per dag 2 kg mengeling, 0.5 kg luzerne en 2 kg wortelen, dus niet overdreven veel. Ik weet dat zij vooral dik wordt van het hooi. Nu ze op zeven kilo staat, is ze stilletjesaan aan het vermageren. Misschien dat ik het ruwvoer nog afbouw tot 6 kg maar veel lager wil ik toch niet gaan. Dat samen met meer beweging nu het weer beter wordt en de dagen weer langer worden, doet me hopen dat ze tegen de zomer een slanker figuurtje gaat hebben.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:05

KellyenXena schreef:
Haha, dat valt mij ook op..Helemaal op stage..Ik wist niet dat er zoveel dikke paarden rondliepen..Dan ook niet zomaar een beetje dik,nee vaak paarden die al een aantal keer hoefbevangen hebben rondgelopen..Niet normaal wat je soms tegenkomt in afgelegen houten 'schuurtjes' langs de weg


Moet ik me nu persoonlijk aangevallen voelen ???????? Haha!
soms is het echt moeilijk, mijn beide paarden groeien van de lucht (net als ik Schijnheilig ) Die grote is nog wel te doen....maar die schimmel, ze vindt zelf dat ze op een honger-dieet staat, klopt, ik geef haar steeds minder, maar zie weinig resultaat een "twiggie" zal ze nooit worden (ik ook niet ) nee geintje...

Vind ik ook, en dan komt dat nog voornamelijk veel voor bij juist die (pony) rassen waarbij hoefbevangenheid vaak voorkomt... HB met deze oorzaak is ook zo makkelijk te voorkomen !!!!! (dan heb ik het nog niet over het feit dat overgewicht ook een grote rol speelt bij arthrose !)mensen...denk toch eens na!!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:16

Maar mist, ik vind mist ( Tong uitsteken ) echt helemaal zo dik niet...Men,je wilt niet weten wat je tegenkomt...Pas nog een fjord, en serieus,zijn hals en nek waren niet meer van de rest te onderscheiden..Een buik tot de knieen en een kont zo groot als 3 skippyballen bij elkaar....Dat beest was zeker 3 keer zo dik dan normaal...En dan nog vragen ook,hoe het toch komt dat hij zo vaak HB is en wat raar dat ie zo dik wordt..Het mens voert hem 'maar' 5 kilo brok per dag.Zonder reele beweging/training...Maar als je daar dan iets van zegt, staan er zooooveel verschillende smoesjes klaar..Ze zou haast zeggen dat ie helemaal niet dik is..

callippo

Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:22

Ik vond mijn paardje altijd vrij goed van gewicht. Tsja, af en toe kon je zn ribben een beetje zien, maar ik vond hem niet echt mager. Tenminste een stuk beter dan de rest van de pony's op de wei die veeel te dik waren. (met onbeperkt gras krijg je dat er echt niet af gereden)
Nu staat hij 2 weken op een andere wei waar hij onbeperkt kuil krijgt en nu al heeft hij een vetbobbeltje achter zijn schouderblad en zijn de ribben helemaal niet meer te zien (wel te voelen hoor) en hij heeft een boller buikje. Hoe gaat dat verder als hij nu onbeperkt kuil blijft krijgen.... Boos!

De andere paarden hebben dat nodig (endurance paarden) maar de mijne eet gewoon door terwijl die andere stoppen met eten :S

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 22:08

Ik vind het wel leuk om te zien dat de meningen verschillen. Maar wat wil je met een miljoen geregistreerde mensen hier op Bokt Haha!

vvexx
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: op d'n buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:15

Ik durf geen foto te zetten ,want die van mij is te mager.
En nog een moeilijke eter.
Groot probleem !

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:20

Maus lijkt altijd te dik. Hij is zo verschrikkelijk fors gebouwd! Mensen geloven het ook nooit als ik ze vertel dat hij echt veel is afgevallen.. Naja... Maus is nog redelijk in proporties (hij is over de gehele linie erg fors).. Soms zie je pony's met alleen zo'n gigantische buik (wat echt geen grasbuik meer is *LOL* ) Dat vind ik iid geen gezicht. Maar altijd nog beter dan zo'n graatmager paardje!

Der Ellmauer Dancing Queen

Farjen

Berichten: 7962
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:11

De staleigenaar heeft me "moed" ingesproken..
Ik heb een paard dat zelfs dik zou zijn, als ze alleen op aarde stond Haha!
Ze is niet meer zo dik als in het begin, maar een echt sportpaardfiguur..


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:22

Klopt er zitten een paar dikkere paarden bij, maar ook ik zie ze liever iets ronder dan dat de botten er uit steken.

daarbij dat de wintervacht het vaak nog erger laat lijken en ik vind dat ze in de winter beter een extra vetrandje tegen de kou mogen hebben.

In de zomer zie je de paardjes vaak weer lekker in slanke vorm Haha!
Net zoals de mensjes Knipoog

En om een te dik paard af te laten vallen is tijd, geduld en beweging voor nodig.
Daarom zie je dnek ook veel werkfoto's van te dikke paarden Tong uitsteken

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:47

Ik zie een paard liever iets schraler. Mager is wat anders, maar je mag onder een bepaalde hoek wel iets van de ribben zien. Ik vind mijn volbloed op het moment te dik. Nou vliegen die kilo's er straks wel weer af als ze kilometers gaat maken, dus voor nu kan het wel. Mijn kwpn-er hield ik ook altijd wat schraal en dan was hij veel fitter dan wanneer hij wat dikker was. Te dik is mijns insziens kwalijker dan 'schraal'. (wat iets anders is dan mager, want dan is het weer TE en dat is het ook niet)

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:51

Eentje van ons lijkt heel dik door d'r wintervacht (shet) maar als het een keer geregent heeft is ze weer normaal....
Belle is we lte dik, maar je krijgt het er bij haar gewoon niet af...of je moet haar gewoon helemaal niks meer te eten geven. Ze krijgt nu alleen nog kleine betjes van alles maar afvallen...ho maar.
Zo makkelijk gaat het niet. De baasjes zien dat heus wel.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15442
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:39

Ik had voordat ik Norita kocht een Haflinger. Een haflinger die werkelijk veel te dik was. Ze stond op een kale weide, werd dagelijks zo´n anderhalf uur bereden. Kreeg een dijk van een conditie, maar die buik bleef. DA er op een gegeven ogenblik bij gehaald, kon ook niks vinden wat kon zorgen voor dit overwicht.....Ik heb nu dus een arabiertje, ziet er perfect uit in mijn ogen. Ik vond het in het verleden echt niet aardig om tijdens buitenritten alle opmerkingen aan te horen....Het ene paard wordt nu eenmaal veel sneller dik dan de ander. Ik denk dat de eigenaren wel degelijk zien dat het paard te dik is..

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:49

fotos kunnen ook gezichtsbedrog zijn.. je kan zeggen wat je wilt van willem.. oftie te dikis of nie.. maar als ik hem longeer zie ik zijn ribben er alweer doorkomen.. dus in hoeverre istie dan te dik.. tis wel een paard van 1.78 en hijis gewoon breed en toont gewoon gigantisch door eigenlijk te korte benen Haha!
maar hij was idd wel te dik.. maar gelukkig istie aan het afvallen.. hij krijgt behalve zijn dagelijkse herbasan van mij nix extra's

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:57

Majo schreef:
en dat is, dat heel veel paarden op de foto's die iedereen op bokt zet, te dik zijn! Zien de baasjes dat zelf niet? Hoe komt dat toch?



Te dik????? Super op gewicht zou ik zeggen!!!!!

Afbeelding

nelis

Berichten: 4936
Geregistreerd: 02-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:13

ik denk dat ie van mij gewoon erg strak in zijn vel zit
check mijn profiel maar

How many husbands have I had? You mean apart from my own?
:+

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:24

die van mij is nogsteeds te dun vindt ik zelf Lachen andere zeggen leker afgetraind Verward .

iedereen zijn eigen mening als mijn pony zich maar lekker voelt OK dan! .

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:33

Bij mij mag Roxette best vermageren en sinds kort doe ik een bewuste poging om haar te laten vermageren. Alleen dat gaat niet zo snel. Je hebt een paard sneller dik dan mager. Wel mag je dik niet verwarren met een volle grasbuik. Een grasbuik is niet zo erg.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: masyo, mooney en 115 bezoekers