vraagje --> ouderdom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

vraagje --> ouderdom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 17:17

op welke leeftijd ga je wat minder doen met je paard? dus geen buitenritten meer van 4 á 5 uur, niet meer elke dag rijden, etc.

m'n verzorgpony (ijslander) is nu 20 en heeft er nog wel zin in, er wordt niet zoveel op haar gereden, alleen door mij eigenlijk en ik heb heel weinig tijd... ze wordt snel kortademig en gaat maar door, ik weet eigenlijk niet wat ik moet doen, hebben jullie tips? wordt ze al te oud?


Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:20

Als ze snel kortademig wordt is dat misschien wel een teken dat je wat rustiger aan moet gaan doen. Maar ik zou zeker niet stoppen met rijden, maar rustiger aan gaan doen(meer stappen). Vaak merk je bij oudere paarden dat je juist beter kunt blijven rijden omdat ze anders ook nog stijf worden en dat maak alles alleen maar erger. Dus ik denk dat je lekker kunt blijven rijden alleen wat rustiger aan als je merkt dat ze kortademig wordt.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:22

gewoon lekker rustiger aan gaan rijden. vooral niet stil zetten, rust roest.

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 17:22

rustig aan doen met haar is zeker een probleem, stappen kan ze niet --> dat zit echt tussen stap en draf in en wil altijd maar harder. en hoe drukker ze zich maakt hoe kortademiger ze wordt...
daarom weet ik niet echt wat ik moet doen

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:29

Het is een ijslander zeg je. Zit ze nog lang in haar vacht? Het is nl. zo dat ijslanders 'panten'. Dit noem jij waarschijnljk 'kortademig' want daar lijkt het op. Het is normaal voor een ijslander in wintervacht dus niet echt iets om je zorgen over te maken. Als ze er nog zin in heeft gewoon lekker blijven rijden. Dit soort paarden worden over het algemeen helemaal niet happy van pensioen. Als het goed is lijkt ze straks als ze haar zomervacht weer heeft, minder kortademig.

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 17:34

vorige zomer had ze het ook redelijk erg hoor dat 'panten'....
maar het is dus normaal? dus kan haar gewoon blijven rijden?

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:36

Ik zou ook gewoon door blijven rijden. Zo te lezen vind ze het zelf nog hardstikke leuk, dus waarom dan stoppen? Zolang ze het nog aankan, gewoon doorgaan! Je moet er natuurlijk nu wel rekening mee houden dat je wat rustiger aan doet met galop enz. dus niet te lange en te snelle galop bijv. En die kortademigheid, misschien is het wat symbeami zegt, ik heb geen verstand van Ijslanders. Zou misschien ook aan de conditie kunnen liggen?

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 17:37

ja misschien is het de conditie omdat er zo weinig gereden wordt, maar het kortademig worden begint al vrij snel

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:52

Ze kunnen heel moeilijk hun warmte kwijt. Daarom gaan ze 'panten'. Dit is een snelle en oppervlakkige manier van ademhalen waarbij je de flanken flink op en neer ziet gaan. Zo raken ze alsnog wat warmte kwijt.
Op het moment is het ook nog vrij warm voor de tijd van het jaar dus ik vind het niet heel raar.
Op het moment dat ze in gaat houden of niet zo veel zin meer heeft dan is er wel wat anders aan de hand. Maar uit je bericht maak ik op dat ze juist heel graag loopt en het is eigenlijk wel logisch dat het erger wordt naarmate ze drukker wordt. Moet ze weer meer warmte kwijt.

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 17:56

dank je wel voor de info symbeami!

ander vraagje:
ze wordt maar zo weinig gereden dat ik altijd (op dit moment 1x per week omdat ik niet vaker kan) maar 1 uurtje rij, zo kan ik toch nooit conditie opbouwen voor een rit van 4 á 5 uur?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:02

Nee, dat kun je niet. Kan ze niet worden geschoren? Of is ze hele dagen buiten?

Je suis Charlie.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:07

Nee dat gaat met 1 uurtje in de week niet lukken.
Loopt ze wel hele dagen buiten?
Je moet om echte conditie op te bouwen minstens 4 maal per week rijden of in elk geval beweging geven.

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 18:14

ze wordt niet geschoren en staat in de winter in een paddock van 7 bij 4 meter, in de zomer staat ze op het weiland. dan gaat de eigenaar ook vaker rijden, denk ik en hoop ik... maar die rijd nooit zo lang. wel in het weekend dan maakt ie mega ritten met d'r van 2 á 3 uur! dan kan dat toch ook niet?

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:10

Verschilt denk ik heel erg per paard ! Mijn (schimmel in avantar) is over 2 mnd 22, maar die is nog net zo fel en fit als een paard van 3 (soms om helemaal gek van te worden!) Ik heb bij haar dus absoluut geen beperkingen om te rijden....behalve mijn eigen uithoudingsvermogen !

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:50

Ze hoeft toch geen conditie te hebben?
Je kunt eens in de week toch ook een stapritje maken van een uurtje?
Ziet ze toch eens wat anders dan de paddock.

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 21:52

ja dat doe ik ook wel hoor!
maar het is wel leuk om in de zomer naar het strand te kunnen Haha!


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:01

Ik ga minder doen als mijn paard aangeeft dat ze tot minder in staat is. Evita is bijna 18, maar onder het zadel energie genoeg voor een 4-jarige. Ze kan nog rustig een aardig tempo nemen in galop, is nog nieuwsgierig en heeft een nog altijd een véél betere gas dan rem Schijnheilig Trouwens ik merk zelf ook dat Evita veel liever en aanhankelijker is als ze regelmatig word gereden. Er is mij zelfs verteld dat als een oud paard nog in staat is om te rijden, je dat ook moet doen. Want het blijkt dat oude paarden die op pensioen zijn en niet meer bereden worden, veel stijver zijn en sneller achteruitgaan dan paarden die nog onder het zadel komen.

Vanaf het moment dat Viet met kwaaltjes komt te zitten, haar conditie achteruitgaat en ze laat merken dat ze bepaalde dingen niet meer aankan, zou ik stilletjesaan afbouwen. maar zoals het er nu naar uitziet kan dat nog jaren duren Lachen

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:14

gewoon goed opetten. zolang je merkt dat ze er plezier aan heeft kan het echt geen kwaad!
kun je niet nog iemand vinden die haar wat meer wil rijden?

na ja binnekort woonde ik toch bij jou Tong uitsteken

Dag lieve mama...

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 22:49

mmm.. hoor net van de eigenaar dat de andere verszorgster er waarschijnlijk mee stopt ofzo, dus ben ik nog als enige over! kijken of er iemand is die wat meer kan rijden ofzo!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:54

rust roest.. Ik zou haar dus zeker niet stil gaan zetten. Ik denk dat een paard zelf aangeeft wanneer het genoeg is, goed luisteren naar je paard dus!
20 vind ik trouwens niet oud hoor, ik ken meerder paarden die ouder zijn of even oud die nog vollop bereden worden.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:32

2 a 3 Uur vind ik niet echt mega. Ik sluit me aan bj al veel andere reakties, lekker blijven rijden..

Bejaarde bokkers weten meer

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:37

Buitenritten van 4 of 5 uur voor een paardje wat weinig gereden wordt is altijd erg lang als ze weinig conditie hebben. Denk dat wat kortere rustige ritten wel kunnen, en als hij/zij meer conditie heeft kunnen 4 a 5 uurs ritten ook nog wel, mist dat in een rustig tempo gaat, lijkt mij (dwz als hij/zij verder niets mankeert). Paarden die wat ouder worden zijn ook meestal wat strammer als ze op gang moeten komen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:12

Hoe kom je nou aan 4 a 5 uur????? Bravura, verder ben ik het wel met je eens hoor.

Bejaarde bokkers weten meer

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:21

Mrie: Lees de aller eerste regel eens van het stukje tekst van de topic (4 a 5 uur)!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jane808, mooney, Plantje15 en 136 bezoekers