Friezen niet zo makkelijk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Friezen niet zo makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 01:10

Ik heb het al vaker gezegt, maar nu hebben we er weer een.3/4 e Fries
Ik moet haar nog even de kans geven natuurlijk, want ze is er pas net.
3 Jaar oud, en denkt dat de mensen er zijn om haar te bedienen, ipv dat zij moet luisteren naar de mensen.
Ze was al goed aangereden werd er gezegd,nou dat hebben we geweten.......
Maar dat dominante, dat proberen wie de baas is,en dat al als 3 jarige (!)
Klopt t dat veel Friezen niet zo makkelijk zijn?
Of is dit mijn ervaring per toeval?Of is deze gewoon te verwend?

Ze kan heel lekker lopen, dat wel.
En het komt ook wel helemaal goed met haar, ze is nog heel jong, maar des te meer verbaas ik mezelf over dat dominante gedrag.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 01:18

Ik heb ook enkele friezen ingereden,maar ik vind het wel meevallen..Eentje gehad die niet vooruit te branden was, een stront eigenwijs ding..De overige 3 waren juist erg rustig..Net alsof ze nooit anders deden Haha!

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 01:22

Ik heb 1 Fries en een halve Fries, op mijn volle Fries zit een behoorlijke kop maar ze gedraagt zich niet dominant ten opzichte van mij. Mijn halve Fries daarentegen is heel dominant en vrij moeilijk, wat ik dan ook wel weer een uitdaging vind want ze is wel heel werkwillig en leergierig.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 02:07

ben nog niet veel moeilijke friezen tegengekomen
wel een paar foute hengsten maar dat zei meer over de eigenaar(zelfde eigenaar)
als over de paarden

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 09:59

Ik heb ook een fries, is nu 6. Toen ze 3 was, was ze heel erg druk maar dat ging met de loop van tijd voorbij. Nu is ze wel wat rustiger maar af en toe ook heel eigenwijs. Af en toe probeert ze nog of ze de baas kan zijn, maar meestal houd ze al snel genoeg op omdat ze ziet dat het toch geen zin heeft. (erg nuchter dus!! Lachen )Hoe ze dit bij andere zou doen, zou ik niet weten, ik ben de enigste die haar rijd en verzorgt. Maar ze is wel heel lief en kan erg goed kleffen!

Geluk is een richting, geen punt -Loesje

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 11:26

Wij hebben zelf vier friezen! Tot nu toe nog nooit moeilijk geweest! Het zijn paarden (tenminste die van ons) met een goud eerlijk karakter! Het zijn levende dieren, dus ieder die heeft soms wel eens wat! Zo heeft ie van mij als men nieuwe witte strepen op de weg gelegd hebben kom ik nooit maar dan ook echt nooit de weg over hoor! Maar verders echt super! Ik mag dus niet mopperen!
Ik kan er zelfs een kind van 8 jaar opzetten en nog is ze super braaf!

..........................................................

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:14

Ik denk dat het puur toeval is Lachen
Ik rij nu zelf ook een fries en de vader en de moeder zitten allebei vuur in. Maar zij zelf het is een schat van een beest

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:16

Ik heb net gereden en lekkere flinke borstelbeurt gegeven... En het blijft een schatje Haha!

Geluk is een richting, geen punt -Loesje

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:06

Ik rijd een 6 jarige Friese hengst, in de omgang is ie super, met rijden is ie wat lastig. Er zit wel een kop op, maat af en toe is ie ook gruwelijk lui en ook absoluut niet onder de indruk van een flinke mep met de zweep.
Maar het is absoluut een heel eerlijk paard.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 21:57

Bedankt voor jullie reacties!
Het ging vandaag al een stuk beter, maar ze blijft druk.
Longeren, omdraaien,zelfs naar je toekomen angstaanjagend,
Toen heb ik haar zonder longeerlijn gelongeerd, en dat ging beter.
Ik riep: kom maar, en ze kwam gelijk braaf.

Happyhorse zit er netjes op, we rijden haar niet langer als een kwartier, zodat t leuk blijft.Ik zorg ook dat ik er steeds bij blijf.

Volgens kenners loopt ze erg goed voor een Fries, met name van achteren.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:00

Ken wel een fries die ook dominant was.. maar die was ook vreselijk verwent.. nadat ie op geven moent echt heel erg opp zijn kop had gehad was t over.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:04

Heb tijdens mn stage/vakantiewerk al wel een aantal Friezen onder mn kont gehad- o.h.a. eerlijke paarden, en niet heel moeilijk- terwijl de meesten nou niet echt doorgetraind waren. Waren ik weet niet hoelang niet o/h zadel geweest en je kon er zo mee wegrijden -en dan heb ik het over 4-jarige hengsten-.
Als ze echter bij de verkeerde 'baas' zijn geweest, en dus totaal verziekt zijn qua consequent opvoeden enzo heb je dr wel een ontzettende kluif aan, want ze kunnen onwijs lomp zijn

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 22:48

Juist, deze is ook gruwelijk verwend/verpest.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:53

ik heb een fries van 2 die is ook vrij druk. maar toch heele erlijk tegenover mij. want als ik ho zeg is het ho en stap is stap en niet anders. en dat weet ze. er zit ook geen druppel kwaad in.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:34

vriendinnetje van mij fokte op kleine schaal friese paarden. Allemaal superbrave en koelbloedige beesten maar er was er eentje die was vreselijk! Net een vuurvreter! Terwijl die uit een merrie kwam van henzelf en een goedgekeurde friese hengst waar haar ouders ook al eerder een veulentje van hadden gefokt.. De andere veulens uit deze combi waren hartstikke prima.
Zo nu en dan zitten er gewoon vreselijk moeilijke creaturen tussen maar over het algemeen zijn friese paarden gewoon hartstikke fijne rustige en koelbloedige beesten. Precies zoals ze ooit bedoeld zijn. Denk trouwens wel dat met het fokken van ander bloed er door heen of het "doorfokken" er wel eens hele nare eigenschappen naar boven komen. Dit heb ik ook heel vaak in mijn omgeving gezien met mensen met honden:golden retrievers; normaal heel lief en braaf maar door het "doorfokken" angstige en agressieve puppies!! Niet normaal in elk geval.. en heel erg jammer!
Enne, ook opvoeding speelt een rol. Weet van dat vriendinnetje dat alle paarden die bij hun vandaan kwamen een goede en gedegen opvoeding hebben gehad alleen dit was gewoon een vuurvreter; daar moest heel anders mee omgegaan worden!
Succes in elk geval en laat je niet bang maken, hoor!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-04 00:12

IDD De opvoeding speelt een grote rol.
Gelukkig is ze pas 3 nu.
Ik strik mijn schoenveters goed vast met longeren, Haha! en het komt wel goed.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

meisje_16
Berichten: 115
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 01:17

ik heb ook op twee friezen gereden (van loes-freke) maar die waren allebij heel gemakkelijk.

___

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 01:50

Mijn merrie is bij het poetsen e.d. absoluut lief en rustig .
Toen ik haar vorig jaar Mei als 4-jarige kocht heb, was ze net ingereden én drachtig.
Omdat het in Juni al zo vreselijk heet was, was ze niet echt meer tot rijden te bewegen Knipoog en heb ik d´r tot het afspenen (2 weken terug, veulen is net een half jaar oud) niet meer gereden.
Ik ben zelf niet zo´n geweldig goede ruiter en omdat ze zolang stil heeft gestaan, heb ik haar nu in training gegeven.
De eerste 2 dagen dat ze onder het zadel kwam, probeerde ze d´r koppie door te zetten; als ze zin had om te blijven staan, deed ze dat lekker, hetzelfde met "rennen" Clown !
De derde dag ging opeens de knop om: ze checkte dat dit niet de bedoeling is en werd heel allert op de hulpen die ze kreeg OK dan! ! Ik was erbij toen dit gebeurde en het was echt verbluffend om te zien !
Mijn merrie is dus niet echt moeilijk te noemen Lachen .
Haar dochter is gelukkig tot-nu-toe echt super makkelijk Lovers !
Ik heb voorheen nog nooit een veulen gehad, laat staan opgevoed!
Op de stal waar ze geboren is, hebben ze veel ervaring en hebben mij zeer geholpen met de dingen die een veulen toch echt moet leren Knipoog !
Eerste keer halster om: géén probleem! De tweede keer vond ze het niet leuk Clown , vanaf de derde keer nooit meer problemen gehad Lachen !
Hetzelfde met het netjes meelopen aan het halstertouw en het voetje geven bij de smid.
Tot-nu-toe heb ik nooit echt met d´r hoeven "discuseren", ben benieuwd wat de toekomst brengt Knipoog !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 07:12

De 'hele' Friezen die ik ken zijn vriendelijk en braaf.
De halve ( x Arabier) is een dominant loeder. Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:37

misschien is ze gewoon sterk van karakter en is ze weinig in mensenhanden geweest?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:41

De friezen die ik ken zijn eigelijk allemaal "slome duikelaars". Tenminste als ik de eigenaren moet geloven, want ik zit er natuurlijk niet op.
Ik ken meerdere mensen die hun fries hebben verkocht omdat ze een paard wilden met wat meer inhoud/ actie.

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:50

Wij hebben een Friese ruin van 3 jaar op stal, hij is 100% eerlijk en erg lief maar heeft wel karakter en is allesbehalve sloom Clown

Gillian

Tamar
Berichten: 89
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 08:09

Alle mijn friezen zijn schatjes! Soms wat dwars maar een beetje karakter moet er toch wel inzitten vind ik hoor!

Word nu een echte FPF'r!

www.friespaardenforum.nl

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:09

Mijn Fries (waarvan ik niet zeker ben of ze 100% Fries is) is ook zo'n dominante tante, wel goed opgevoed en verder braaf. Maar dominant en ondernemend, mensen die "te soft"zijn kunnen ook niet met haar overweg, dan trekt ze zich gewoon los, of doet waar ze zelf zin in heeft. Mensen die gewoon duidelijk haar de baas zijn hebben weinig problemen met haar.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:49

Bij ons op stal zo verschillend!! Een paar boeven maar overwegend braaf. Degene met streken geven een bokje of trekken een sprintje maar thats it!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers