paard kopen zonder proef tijd?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-01 20:09

ik zit nu een beetje rond te kijken naar paardjes. maar waar ik tegen aan loop is dat veel mensen geen proeftijd willen geven. ik ben daar zelf wel een voorstander van,maar ik begrijp ook wel dat die mensen het een groot risico vinden ivm straks verwond hij zich ofzo..
nu vroeg ik me af hoe jullie hier tegenaan kijken..hebben jullie je paard eerst op proef genomen?


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 20:11

Nee meestal heb je gene proeftijd maar er zijn een hoop redenen waaromje een paar terug kan brengen voornamelijk Verborgen gebrekken.

Rij het paard bij de huidige eigenaar een tijdje proef en zadel hem zelf op. Vaak is 3 of 4 x rijden al voldoende.

Vaak moet een paard weg om financiele redenen en dan moet het snel en zonder extra kosten.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 20:15

Bij de mijne hebben we ook geen proeftijd gehad.

Mijn vriendin heeft net een paardje en ze had er daar een paar keer op gereden en ze hadden het paardje gekocht. Uiteraard ook goed gekeurd. En toen ie op de manege aankwam was ie dus hartstikke kreupel!!! Nou zijn ze er mee bezig het paardje weer terug te geven maar de oude eigenaar wou dat niet, maar die is VERPLICHT het paardje terug te nemen.

Dus ook al heb je geen proeftijd, als je in het begin al iets merkt kan het zo zijn dat ze verplicht zijn het paardje terug te nemen.

Play Like A Man, Win Like A Woman!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 20:16

Ik neem niks zonder uitgebreid de kans te krijgen kennis te maken met een paard. Dat mag ook bij de eigenaar thuis zijn. Maar zonder proeftijd koop ik geen paard. Heb te vaak mensen met een paard thuis zien komen waarvan ik al op afstand zag dat het niet deugde. Soms deugen paarden gewoon niet, soms passen mensen niet bij een paard.
Tijd geleden bij ons op stal, mensen kopen een mooie grote vos, een merrie. Best een leuk paard, beetje bang, onzeker. Die mensen hadden echter weinig verstand van zaken en het paard op uiterlijk gekocht. Uiteindelijk is dat fout gegaan omdat de mensen het paard geen vertrouwen konden geven. Te weinig kennis in kombinatie met een bang paard is een kombinatie die niet werkt. Had ze het paard op proef gehad, had ze erachter gekomen dat het niet werkte en het paard terug kunnen geven.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-01 20:17

ik heb er nu 2 op het oog. maar over die ene zeggen ze dat hij pittig is met rijden, dus die laat ik maar gewoon gaan, want als ik die dan niet op proef mag is me het een beetje teveel risico. wordt verkocht wegens tijdgebrek(vrouw heeft kind gekregen en nog 2 andere paarden..)
die andere zie ik meer zitten. die moet weg omdat dat meisje deurne doet en haar paard voor het 2e jaar L moet kunnen springen en hij dat dus niet kan(hij is nu 9 en tot z'n 8ste alleen recratief gereden, dus met andere eigenaar)

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 20:20

Pluutje, die eerste kan ik me iets bij voorstellen, maar bij die tweede heb ik ook mijn vragen. Ik zou hem moeten zien, maar ik vindt dit een hele vage reden om een paard te verkopen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-01 20:28

hoezo vind je dit vaag, ik bedoel dat paard mag niet meer terug naar deurne, maar dat meisje wil wel graag haar opleiding afmaken. dus nu gaat ze op een paard van daar, maar het is nie echt handig dat je dan je eigen paard alleen in het weekend en vakanties ziet..

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 20:36

Uit jou verhaal mak ik op dat ze dat paard een jaar heeft. Als je een paard in een jaar niet L-springen kunt leren, dan kun je/wil je niet rijden, of het paard deugd niet waardoor het geen L kan springen. Kortom waarom kan dat paard niet mee in de opleiding?
Bovendien trek ik de opleiding Deurne in twijfel, het is algemeen bekend dat de opleiding in Ermelo beter is. Mogelijk hebben ze haar wijs gemaakt dat het niet kan, zou kunnen.
Een kennis van mij deed ORUN. Voor de tweede fase moest ze een paard hebben. Ze had een New Forest die Z2 was bij de paarden, maar toch een paard gekocht. Zegt de instructeur: waarom heb je je pony niet meegenomen, die is beter dan wat je nu bij hebt!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-01 20:38

maar het gaat mij er nie om hoe hoog hij kan springen, dat kan mij echt nix schelen, ik ga puur voor de dressuur....en ja, misschien dat hij het over een paar jaar wel kan...
maar ik mag trouwens wel(bij allebei de paardjes) de paarden rijden een paar keer op de stal waar ze nu staan.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 20:44

Altijd doen, al is het maar om ervan te leren. Mogelijk valt het allemaal mee.
Nog een tip: Als je niet de kriebels krijgt bij een paard, bedenk dan wat je wil. Ik vind het belangrijk dat een paard je wat doet, dat je op een paard net zo goed verliefd moet worden als op een mens.
Succes.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 21:24

Ik heb allebei de kanten meegemaakt. Ik ben nl. verkoper en koper geweest.

Mijn eigen paard had ik 3 weken op proef meegegeven, omdat ik zeker wilde dat ze bij een goed tehuis kwam. Wat zou ik eraan hebben als ze binnen de kortst mogelijke termijn weer verkocht zou worden?

Als koper heb ik zelfs 3 maanden proeftijd bedongen, omdat ik vond dat het paard in korte tijd nogal veel eigenaren had gehad. In die 3 maanden heb ik alles met hem gedaan, van wedstrijd tot buitenrit en hij was met lof geslaagd Haha!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 21:52

hai, effe twee dingen:

ten eerste: mijn paarden worden nooit met proef tijd verkocht, want er kan van alles gebeuren en dan kan jij betalen. Ik ben zon oaard dan uit het oog en weet niet wat er mee gebeurd. dus zonder proef tijd.

ten tweede: als een paard verborgen gebreken vertoond, mag je hem ALTIJD binnen twee weken terug brengen. Dus ook als ie thuis heel anders is dan daar. dus gewoon kopen

Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 22:34

Toen ik mijn paard in de box zag staan, was ik meteen verkocht. Het kon me niet eens meer schelen hoe ze liep, en ik had daar toen toch nog geen verstand van. Haha!
Ik heb haar bij de fokkers gekocht, waar ik nog steeds na bijna 7 jaar contact mee heb. Ik heb geen proeftijd gekregen. Als ik een paard zou verkopen, zou ik nooit proeftijd geven. Net als Merel zegt, er zal maar iets gebeuren waardoor hij bijv. kreupel wordt. Paard komt terug, jij kan betalen.

Als je een paard koopt en hij heeft echt een verborgen gebrek, kan je hem terug brengen. Ik heb zelf eens moeten getuigen in een rechtzaak, en je hebt echt het recht om je geld dan terug te krijgen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 22:51

Als ik een paard of pony verkoop morgen mensen zo vaak komen kijken als ze willen. Alle keuringen zijn toegestaan. Ook buitenrijden is geen probleem. Maar ik geef geen proeftijd.

Zelf vraag ik daar ook nooit om.
Soms heb ik de pony niet eens gezien van te voren...

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 23:01

alleen mijn eerste pony heb ik een weekje op proef gehad, bij de andere twee de gok genomen, vooral omdat de laatste nog niet ingereden was.
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij werkt het zo; mocht het paard niet voldoen aan de verwachtingen die de vorige eigenaar geschept heeft en jij constateert dat binnen een bepaalde termijn, is hij wettelijk verplicht het paard terug te nemen.
Dit is dus theoretisch, maar in praktijk kan het je een heleboel gedoe en ruzie gaan opleveren als de eigenaar weigert het paard terug te nemen. Misschien zelfs tot in de rechtzaal.
Misschien kan je afspreken dat je het paard op zijn terrein een aantal weken mag rijden voor je beslist.
succes enneh.. veel plezier met je zoektocht!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 23:14

Sorry Lis, maar dt geldt alleen bij verborgen gebreken, en niet aan de verwachtingen voldoen is GEEN verborgen gebrek. Je kunt een paard alleen terug geven als door een lichamelijke afwijking het paard absoluut niet geschikt is voor het doel dat je tevoren duidelijk hebt afgesproken. In de praktijk komt dit ongeveer erop neer dat een paard chronisch kreupel moet zijn alvorens je een paard terug kunt geven.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 23:36

als een handelaar/verkoper zegt dat het paard 2 meter kan springen en het paard komt niet over een kruisje heen, dan is dat toch misleiding?
Zo bedoelde ik het. Maar zoals in mijn vorige bericht stond; ik kan het mis hebben. Ik zal t eens opzoeken, moet toch ergens te vinden zijn?


ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 00:06

Dat zijn twee verschillende dingen, een verborgen gebrek is niet verwijtbaar, de eigenaar moet het beest alleen terug nemen. Wat jij bedoelt met het springvoorbeeld is misleiding en dus een strafbaar feit, waarvoor zoiemand voor het hekje kan komen staan. Maar het zijn twee vershillende dingen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 00:12

ik begrijp het verschil wel, maar wat ik bedoel is dat in welke vorm dan ook, zij het paard terug kan brengen, als zij er niet tevreden mee is, toch? Volgens mij is dat met alle aankopen boven een bepaald bedrag zo. Verward Verward
toch gevonden;
Citaat:
2. Verplichtingen van de verkoper

Als u een product koopt, dan is de verkoper verplicht het produkt aan u af te geven.

Verder moet de kwaliteit van het produkt goed zijn. Dit geldt ook, als u het produkt in de uitverkoop koopt. Het produkt moet de eigenschappen hebben die u er redelijkerwijs van mag verwachten. Hierbij moet men onder meer naar de prijs van het produkt kijken.
Ook als de verkoper gezegd heeft dat een produkt een bepaalde eigenschap heeft, dan moet het produkt deze  eigenschap hebben
. Als dit niet het geval is, kunt u de verkoper aanspreken.
 Dit is ook het geval als de verkoper onduidelijk is geweest. Hij heeft tijdens een gesprek niet echt gezegd dat het produkt bepaalde eigenschappen heeft, maar hij heeft ze ook niet ontkend.

Bijvoorbeeld: U vertelt de verkoper dat u de magnetron ook wilt gebruiken om te grillen. De verkoper heeft niet verteld dat de door u gekochte magnetron daar niet geschikt voor is. Ook in dit geval voldoet de magnetron niet aan de eigenschappen die u mag verwachten. De verkoper heeft dus niet aan zijn verplichtingen voldaan.
____________________________________________

3. De verkoper heeft niet aan zijn verplichtingen voldaan, wat nu?

U moet, als u een klacht heeft, dit zo snel mogelijk aan de verkoper melden. Anders loopt u het risico uw rechten te verspelen. U kunt in eerste instantie altijd het best proberen er in onderling overleg met de verkoper uit te komen.
Mocht dit niet lukken dan heeft u verschillende mogelijkheden. U kunt eisen dat:

- het product alsnog wordt geleverd, of
- het product wordt hersteld, of
- het product wordt vervangen, of
- de koopovereenkomst wordt ontbonden

De verkoper kan in principe kiezen tussen deze mogelijkheden. Verder kan je niet zonder meer elk van de mogelijkheden eisen. Het hangt af van de omstandigheden van het geval. Het product kan niet altijd vervangen of hersteld worden. Ook mag de koopovereenkomst niet om de minste of geringste tekortkoming ontbonden worden. Als u er met de verkoper niet kan uitkomen, dan kan het verstandig zijn om een deskundige in de arm te nemen. Dit geldt vooral als het om een duur product gaat. U kunt dan contact op nemen met de Rechtswinkel, een consumentenorganisatie, een advocaat in de arm nemen, of een afspraak maken bij een Bureau voor Rechtshulp.
Ook bestaat er de mogelijkheid om het geschil voor te leggen aan een geschillencommissie.

bron: http://www.rechtswinkelamsterdam.nl

dit gaat dus over een product, ik denk wel dat dezelfde wetten gelden voor de verkoop van een dier.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: lis op 2001-11-26 00:24 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: lis op 2001-11-26 00:24 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: lis op 2001-11-26 00:26 ]</font>

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 00:35

Ook ik heb mijn twee verkochte paarden niet op proef gegeven omdat ik niet het risico wilde lopen dat er bij de nieuwe eigenaar iets zou mis gaan en ik met de brokken zou zitten, ook al had ik de nieuwe eigenaren van mijn paarden wel min of meer uitgezocht. Ze zijn geen van beide naar de eerste de beste gegaan. Pas toen ik het gevoel had dat het met een koper klikte kon ik ze met een redelijk gerust hart wegdoen. Maar ik heb ze wel allebei de gelegenheid gegeven om ze terug te brengen als het niet ging. Dus geen verplichting maar wel de mogelijkheid open gelaten. In beide gevallen is het gelukkig niet nodig geweest. Maar als het om de een of andere reden toch niet "geklikt" had, dan had ik ze zeker teruggenomen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 01:56

Ik heb nog nooit een paard verkocht met proeftijd, om de al eerder genoemde redenen.

Mijn 1e paard heb ik wel gekocht met proeftijd, het dier stond in een vette wei, was al 8 en had nog nooit wat gedaan.
Kon niet eens normaal draven en een galop was onmogelijk.

Verder wil ik nog even reageren op de opmerking van Ikke, ik vind dus niet je persee verliefd moet worden op een paard, ik heb al teveel voorbeelden gezein van mensen die verliefd werden op een paard wat ze na een half jaar weer moesten verkopen puur omdat ze het paard bijv. niet baas konden.
Ikzelf (hahaha, hoor mij, ik heb niets gekocht, mijn vader daarintegen wel) heb Ozep puur met verstand gekocht, ik wou tenslotte geen vos en al helemaal geen eentje met veel wit.
Toch heb ik hem gekocht omdat hij bepaalde karaktereigenschappen heeft die ik graag in een paard zie.
Nu ben ik totaly in love, maar daar zijn wel een paar maandjes overheengegaan eer het zover was.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 12:48

Ik ben verkoper geweest en koper.
3 paarden kende ik al voor ik ze kocht en heb daarom geen proeftijd gevraagd.
Als koper heb ik daar persoonlijk niet zo'n behoefde aan mits ik mag uitproberen bij de eigenaar thuis, keuren en terug brengen als ie verborgen gebreken heeft.
Ik vind het niet echt een auto: Neem 'm een weekje op proef neeh vin d'm niet echt leuk dus doe maar weer weg.
Soms heeft het echt weken nodig voor je een beetje met je paard overweg kan / aan elkaar gewend bent.
Als je het paard bij de eigenaar kan proberen kom je al een heel eind met hoe is het paard als ie in een omgeving staat waar ie gewend is.

Ik zou mijn paard nergens op proef doen. Niet alleen kan er iets gebeuren maar wat heb ik er aan als ik mijn paard terug krijg en er is alleen maar mee rond gecrost geen gelul in de krul werk.
Dan zit ik met een paard met een harde bek .
Tuurlijk kijk ik wel aan wat voor'n mensen ik een paard verkoop maar als je uit zicht bent weet je nooit wat er mee gebeurd

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 12:56

Bepaalde dingen leen je nooit uit, dat is je partner, je auto en je paard. dus ook geen paard op de proef. Je weet inderdaad niet wat een ander er mee uitvreet. Daarnaast koop ik groene paarden, daar valt verder weinig aan te "proeven".....

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 13:37

ik heb ze alle 3 gekocht, nou ja 2 me ouders en 1 ik, zonder proeftijd. zal soms wel handig zijn, maar vaak komen de gebreken te voorschijn na de proeftijd.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

salema
Berichten: 282
Geregistreerd: 26-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 14:11

he laura hoe is nu
wat jammer adt pierot weg is maar ik denk dat het wel beter is zo.
wat voor paad wil je nu toch een echt dresuurpaard mail even want mischien weet ik iets
xxx kiwi forever


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers