paardrijdip

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

paardrijdip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 18:42

Ik heb een pony die niet bepaald een dressuurlijf heeft. Ze is licht overbouwd en heeft een korte dikke nek. Kortom, ik moet 3 keer zo hard trainen om hetzelfde niveau als een ander eruit te rijden. Ik heb nu ook het gevoel dat ik een beetje blijf steken op dit niveau. Als ik dan op de KWPN'ers van stalgenoten rij merk ik hoeveel sneller ik daarmee vooruit ga.

Mijn pony kan echter wel fantastisch springen. Dit vind ze ook veel leuker. Nu heb ik weer een probleem, ze is vreselijk kijkerig en ik ben niet zo'n superheld. Tot een meter vind ik het allemaal best leuk, maar daarboven wordt het al snel minder. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik praktisch nooit spring dus misschien dat ik gewoon meer routine nodig heb.

Verkopen is geen optie, ik ben geen ambitieuze wedstrijdruiter en bovendien ben ik helemaal gek met het beest. Ik wil wel graag vooruitgang zien. Ik speel wel eens met het idee om me meer op het springen te gaan richten en te kijken waar het schip strandt.

Lang verhaal, maar ik ben nu echt in zo'n ik wil niks, ik kan niks en ik zie het niet meer zitten bui.
Meer mensen in zelfde situatie? Of mensen met advies? Kom maar op!


050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:48

Geen advies, wel zelfde situatie. Bij mij duurt deze dip al ruim 3 jaar... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:07

Eigenlijk moet je het heel simpel houden:

of je wilt iets doen en je zoekt een paard dat daar bij past,
of je hebt een paard en je gaat iets doen wat bij dat paard past.

denk er over na, trek je conclusies en wat voor conclusie je ook trekt: zet het daarna uit je hoofd en ga voor wat je gekozen hebt. Anders krijg je zoals Quellian omschrijft een dip van 3 jaar en word paardrijden uiteindelijk gewoon niet leuk meer.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:14

Zoek een leuke instructeur/trice op het springgebied. Ga voor een paar lesjes heen en kijk dan wat je echt leuk vind! Het begint toch meestal op bb niveau! Met goede begelijding kom je er wel! En zo blijf je allebei plezier houden!

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:16

is misschien een andere tak niks?
bv crossen, of endurance ofzo?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:17

Je zegt zelf al dat je springen leuk vindt. Probeer dat gewoon eens een tijdje. Gun jezelf de tijd om er routine in te laten komen en pak anders gewoon een keer een wedstrijdje HC mee. Ondertussen kun je ook nog wat dressuurdingetjes doen.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:04

Ben het eens met Tossa en Zep.
Misschien een idee om een heel ervaren bijrijder erbij te zoeken? Misschien dat als je zelf gaat rijden, ook enig verschil merkt. Verward

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:08

Ik heb hetzelfde meegemaakt met een van mijn vorige paarden. Mijn toenmalige instructeur zei toen het volgende:
"Ben jij er voor het paard of is het paard er voor jou?"
Ik heb toen een wijze beslissing genomen: paard verkocht als recreatiepaard en zelf een ander paard gekocht dat beter aan mijn eisen voldeed.

Als jij dus nu al zeker weet dat je je paard niet wil verkopen moet je je lol uit andere dingen zien te halen. Als je dit niet lukt maakt het jullie beiden gelukkiger om toch tot verkopen over te gaan.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:22

Ik herken je verhaal maar al te goed!
Ik heb dan wel een KWPN'er, maar ook geen dressuurtopper met de juiste bouw...
Mijn merrie heeft ook een korte, laag ingezette rechte hals, want een 'dressuurhouding' voor haar (en dus ook voor mij) heel moeilijk maakt.
Daarbij heeft ze ook nog eens een echt karaktertje en kun je haar niet zo heel gauw iets wijs maken!
Ze is volledig spring-gefokt, en kan dat ook super goed! Helaas, helaas, ben ik helemaal geen springheld...

Ik heb ook tijden gedubt wat ik met haar moest, het dressuren wilde helemaal niet lukken, ze was of ziek/kreupel of lastig...
Ik heb haar toen zelfs bijna verkocht!
Uiteindelijk is dat niet door gegaan en heb ik voor mezelf besloten dat ik haar toch wilde houden, maar dat ik het dan wel anders moest gaan doen. Ik vind wedstrijden leuk, maar ben niet super prestatiegericht, dus dat scheelt al een heel stuk!

Ik ben toen veel meer met haar gaan buiten rijden, wel op een dressuurmatige manier, maar wel lekker ontspannen. Ik heb een tijd niet/veel minder gestart en heb me mezelf er toe gezet om weer met meer regelmaat naar de springlessen van de club te gaan, om haar een plezier te doen.
Springen is nog steeds niet mijn sterkste kant, maar ik red het iedere keer wel weer dat uurtje en mijn paard doe ik er een geweldig plezier mee!

Op die manier heb ik een heel ander paard gekregen (en een veel betere 'relatie' met haar)!
Ze vindt het dressuurwerk nu leuker, omdat ze het minder vaak hoeft en ze is daardoor ook beter haar best gaan doen.
Inmiddels is ze ook beleerd voor de wagen, dus heeft ze nog meer afwisseling.

Ik rijd nu zo'n 3x per week dressuur met haar, verder spring ik haar 1x in de week en ga ik 1x in de week naar buiten of loopt ze voor de wagen. Gemiddeld genomen dan, het wil natuurlijk nog wel eens wat verschillen per week.
Op die manier zijn we inmiddels M2 dressuur geworden en hebben we een hoop plezier samen!
Ik ben zo blij dat ik haar heb gehouden, ook al is het vaak niet makkelijk geweest. Ik weet wel dat ik haar nu nooit meer kwijt wil!
Ik ga nu m'n best doen om ooit eens m'n puntjes voor de Z te halen...

Ik kan natuurlijk niet voor jou spreken, maar ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt en dat je voor jou en je paardje de juiste keuze kunt maken!

Heel veel sterkte!

Kleejoo

Berichten: 43
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:03

Ik zou ook niet weten hoe je uit zo'n dip komt zit dr zelf ook in.. maar wat je ook doet geef niet op.. dan kom je dr nooit meer uit en de bedoeling is toch dat jullie weer lol samen hebben!
Sterkte

Haha! Jerty is de liefste Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:48

Met Par voelt het op het moment ook alsof we blijven steken.
Maar als er dan iemand anders op zit zie ik hoe veel we eigenlijk geleert hebben de afgelopen tijd en valt het allemaal wel weer mee.

Dus misschien een idee om een vast of los iemand te hebben die er eens opstapt?
Jij leert er misschien weer wat van, ik tenminste altijd wel als ik even toe kijk, en je ziet zelf ook hoe ver je gekomen bent....dat verlies je snel uit het oog hoor.

En misschien wat meer met dat springen gaan doen, zij vind het leuk en 1 meter is al hoger dan ik durf hoor Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:12

Neem eens les van iemand die jullie allebei kan motiveren, een horse-coacher. Die kan meer dan je denkt!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 15:34

ik ken iemant die bak het bit van haar pony beet een trekt!!!!

Crossende Welshruiter#1
L1 6 winst :Nicolai:: Sunday L :L1 2 Winst
IK BEN REGIOKAMPIOEN GEWORDEN MET SUNDAY L

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 15:35

ik ken iemant die bakt het bit en trek haar om heel zielig

Crossende Welshruiter#1
L1 6 winst :Nicolai:: Sunday L :L1 2 Winst
IK BEN REGIOKAMPIOEN GEWORDEN MET SUNDAY L

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 17:34

Ik zit nu ook in zo'n dip
ik heb een verzorgpony waar ik dus helemaal op uitgeleerd ben het is zo'n oud beestje die er gen zin meer in heeft!
Ik ben gewoon super verliefd op t beestje en t klikt ook echt.
maar ik heb nu een andere verzorgpony bij gevonden een NRPS 1.45 waar ik dressuur wedstrijden mee ga doen, hij zit nu in de B-klasse
die nieuwe verzorgpony rijd ik 2 x in de week, en de rest van de dagen kan ik naar die adnere verzorgpony. Zo blijft er toch nog wat afwisseling voor mij, en hoef ik niet een pony weg te doen Lachen
Hier ben ik dus heel blij mee!
enne ik rijdt ook weleens de pony van mn vriendin als die geen tijd heeft
maar ik ehb geen tips Boos!
maar wens je wel succes Lachen

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 22:18

allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ik ga toch maar proberen wat meer (1x per week) te gaan springen. Ook kan ik tijdens de dressuur wat cavelettiwerk doen. Ik ga gewoon heel rustig opbouwen en wie weet heb ik wel verborgen springtalenten. Knipoog

dutske schreef:
Citaat:
is misschien een andere tak niks?
bv crossen, of endurance ofzo?


Ik heb inderdaad al eens endurance gereden. Dit was heel leuk en mijn pony pikte het heel goed op. Ze heeft een sporthart waardoor ze na 26 kilometer binnenkwam met een hartslag van 28. En die artsen maar natellen. Haha!

Ik ben inmiddels ook lid van een rijvereniging waar ze crosslessen organiseren dus dat ga ik ook zeker een keer proberen.

Vandaag lekker 2 en een half uur buitengereden met een compleet gekke pony. Ze had praatjes en energie voor 10. Ik zie het dus wel weer zitten. Lachen

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:24

ALs ik jou was zou ik gewoon vaker met je paardje gaan springen. OMdat hij het zowiezo leuk vind. Je komt vanzelf wel hoger met hindernissen enz en gewoon veel oefenen. Als je echt wil gaan dressuren vraag je aan iemand anders of je een keertje zijn paard mag verzorgen als hij/zij op vakantie is enz.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:16

Gelukkig heb ik meerdere paarden om te rijden. Dus als het een periode niet zo lekker op de ene gaat, dan kruip ik iets vaker op die andere. Soms heb ik met eentje van die 2 ook wel eens een dip. Dan ben ik al maanden op hetzelfde niveau aan het rijden, en zit er totaal geen vooruitgang in. En dan opeens loopt ze zo lekker, en dan ben ik weer helemaal trots.

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:29

ik heb het ook super vaak maar het ergste is dat het me werk is en ik heb echt soms van die buien dat ik er mee wil stoppen maar in de paarden hebt je alijd leuke en minder leuke dagen vind ik zelf dan he Lachen

clementia
Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:57

volgens mij is die pony van jouw echt een topper, springen en endurance is die goed in.. waarom forceren op dressuurgebied, ik ken niet leuke verhalen van mensen die hun paarden hebben 'vastgereden' , dat ene paardje was binnen 1,5 jaar ofzo met heel veel trainen ( en steeds meer protest van het paard) van b naar Z2 greden, maar op het laatst was het paard gewoon niet meer te berijden want dan begon die al te steigeren in zijn box als die een zadel zag...
Heel veel plezier met trainen (misschien met veel afwisseling), maar vooral HEEL VEEL PLEZIER Knipoog

Wat niet is, kan nog komen

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:18

Ik ken dat probleem. Ik wil graag lekker wedstrijden rijden, vind dressuur ook leuk. Mijn paard gaat heel lekker, maar ik krijg de laatste tijd geen punten meer op concours. Heb er al verschillende mensen (instructeurs, die goed bekend staan) naar laten kijken en zij vinden ook dat mijn paard heel goed loopt, maar de juryleden dus niet. Heb nu dus geen idee wat ik moet doen om dat te veranderen en waar het aan ligt.
Gelukkig is mijn paard ook goed in springen, dus nu leg ik waarschijnlijk maar een tijdje de nadruk op springen want dat vind ik zelf ook heel erg leuk, ook al ben ik ook niet zo'n held. Heb gewoon een goed lesgeefmens gezocht en langzaam opgebouwd.
En dan ga ik van de zomer maar weer buiten de regio dressuurwedstrijden rijden, want daar krijg ik de punten dus wel (bij juryleden die ons niet kennen...)

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 13:57

Dat is heel vervelend. Iemand bij ons op stal heeft hetzelfde probleem. Paard loopt super netjes en geeft ook echt een heel fijn gevoel als je rijdt, maar ze heeft mazzel als ze een winstpunt rijdt. Het is een gelders type en hij heeft geen enorme gangen zoals de dressuurpaarden die je tegenwoordig ziet. Hij volgens de jury dan ook te braaf.

Gelukkig heb je dat in de springsport niet. Een balk is een balk. Gaan wij niet-helden gewoon lekker springen!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:31

Afbeelding

Je pony heeft een beetje zo'n bouw? Haha! (alleen wat minder vet neem ik aan dan) Als dat idd zo is, dan snap ik precies wat je probleem is. Ik rijd geen andere paarden erbij, maar zie wel dat andere mensen met pony's met een wat 'normalere' bouw het veel beter doen dan ik met deze pony. Ik heb er echt een hele poos van gebaald, wilde ook wel zo ver komen in de dressuur. Verdrietig Maar nu heb ik echt een heleboel dingen ontdekt die ik, en deze pony ook, echt heel leuk vinden. Western zou ze denk ik ook wel leuk vinden, maar daar heb ik de spullen en het geld niet voor. Wie weet komt het er ooit nog eens van. Knipoog In de zomer gaan we weer proberen haar voor de kar te zetten, over twee weken ga ik ponyvoetballen (weet alleen dus nog niet of ze dat leuk zal vinden), springen doe ik niet zo heel vaak, maar vinden we allebei ook erg leuk. Verder rijd ik haar regelmatig zonder hoofdstel (heb je tenminste iets om naartoe te trainen, ook leuk om te ontdekken hoeveel je dingen je kan zonder je zadel en hoofdstel), en ik wil ook een paar endurance wedstrijden gaan starten.
Genoeg dingen te doen dus, have fun!
Maar goed, als je zelf echt verder wil in de dressuur zit er idd waarschijnlijk niets anders op dan deze pony te verkopen... Als je tenminste zeker weet dat het 'nooit' gaat lukken.
Ik hoop dat je snel weer een beetje uit de put raakt.. *knuf* Ach gut

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 18:04

Zo ongeveer Haha!
Ze is alleen iets langgelijnder.
Ze heeft ook zo'n laag aangezette hals.
Maar ze heeft nog meer kont!

Wel een gave pony trouwens. Mooi koppie.
Ik heb wel een foto van mijn pony, maar ik weet niet hoe ik hem moet uploaden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, dierenfan, Dries1990, gillian, Lizenlotte, meniekske, Rijsa, Tango1979, tienus63 en 118 bezoekers