Wat ik nou bij duits moest lezen..en dan de reacti

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Ross

Berichten: 1318
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Hilversum

Wat ik nou bij duits moest lezen..en dan de reacti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 09:22

Ik moest gisteren bij duits toch zo'n raar verhaal lezen:

Het ging over een jongen een moeder en een klein broertje en zusje. Het jongetje was 13 en had geen vader meer dus nam hij die rol min of meer over. Ze hadden weinig te eten en waren mager. Toen kwam er een rode kat aan lopen die heel erg mager was en de jongen van 13 liet per ongeluk een stukje hard brood vallen die het poesje op at. Vervolgens kwam het poesje steeds vaker en kreeg van de moeder en de 2 jongere kinderen een klein beetje eten. De jongen van 13 zag dat de kleine kinderen honger aten en sloeg de kat met een stok van de vensterbank af als wraak. Na een paar dagen kwam hij terug en begon het weer opnieuw. Toen dacht de jongen ik maak de kat dood want het kan zo niet langer.. Toen stond er helemaal beschreven hoe hij dat deed...Daarna kwam de jongen thuis en zei de moeder dat ze begreep dat hij het had gedaan en hij hoorde de jongere kinderen huilen...............

De reactie van de leraar... Ja dat is nog wel moeilijk te bedenken want hoe maak je een kat nou dood? toen zei iemand zijn nek omdraaien. De leraar Ja maar probeer maar eens een kat zijn nek om te draaien dan zet hij meteen zijn nagels uit!

Ik vind dit echt een raar verhaal om te lezen en ik vind het echt nergens op slaan en vooral de reactie van de leraar....... ja hoor ik ga het vanmiddag wel uitproberen op mijn katten!


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:33

Gatver, lijkt me idd niks om dat te lezen... En ik wil er al helemaal niet over nadenken hoe het gedaan is. Blegh!

* To Belg, or not to Belg *

Ross

Berichten: 1318
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 09:37

Nee dat vond ik nou ook dus ik had het eerst ook overgeslagen maar toen ging hij het nog eens uitgebreid herhalen......

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:44

Fijne leraar. Boos!
Mag je zijn moordtechniek niet even op hem testen? Extreme duivel

Als dierenvriend zou ik hierover op de rode knop gaan hangen
bij de directie.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:47

Ik ben zelf niet gediend van dat soort verhaaltjes. Ik wil op de televisie niets zien over dierenmishandelingen en verkrachtingen. DAn zet ik het af. Ook in een boek wil ik er niets over lezen. Ik zou de leraar achteraf daar ook op aanspreken (niet in de volle klas want bij veel medeleerlingen zul je geen begrip vinden, hooguit een hoop gezeik).

het afmaken van een dier is bij mij volstrekt niet bespreekbaar! Jouw leraar heeft geen respect voor andermans gevoelens.
Heeft hij een zwakke plek? asielzoekers bijvoorbeeld (is nu hot item)? (ik noem maar wat). Misschien moet je daar maar eens over beginnen, om ze af te maken of zo (ook al meen je dat niet, gewoon doen alsof! gewoon KWETSEN!) en dan weet hij ook eens hoe dat is.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:51

Ik denk dat je het allemaal een beetje verkeerd opvat. Ik denk ook niet de een directie je serieus zal nemen.

Ik denk dat je de reactie van jouw leraar gewoon moet opvatten als een grapje...

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:59

of de reactie van de leraar een grapje is of niet doet er niet toe. Wat mij verbaast is de tekst die je hebt moeten lezen. Ik dacht dat we in Nederland 'tolerant' moesten zijn en er 'minder geweld' moest zijn?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:01

Zullen we dat met jouw reactie dan ook maar doen, Sorane?

De tekst was overduidelijk geen grap. Toch?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:11

Er worden ook uitgebreid moorden beschreven in de vele detectives en literaire boeken. Moet dat dan ook maar verboden worden?
Waarom is het dan bij een dier zielig en bij een mens niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:40

Botervlieg schreef:
Zullen we dat met jouw reactie dan ook maar doen, Sorane?

De tekst was overduidelijk geen grap. Toch?


Maar de tekst is waarschijnlijk ook niet gebasseerd op waarheid.
Ik neem dus aan dat je ook geen boekenleest waarin dieren doodgaan? En ook geen tv kijkt als er dieren vermoord worden?
Je ontkomt er gewoon niet aan denk ik.
Als je echt alles zo serieus gaat nemen als dit, meis dan wordt je binnen de korste keren gek...

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:48

nou, ik kan mij goed voorstellen dat ze dit serieus opneemt. Het gaat hier om iets dat je in het algemeen moet lezen tijdens een standaard les Duits. Ik heb veel Duits, Engels, Frans, Latijn en Grieks gehad, maar nog nooit heb ik zo'n stuk tekst gezien. Of de tekst wel of niet is gebaseerd op de waarheid doet er niet toe. Het gaat om wat er wordt beschreven. Als iemand een boek koopt dan WIL je dat lezen. Dit word je gewoon gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:49

Tja zo zal er wel meer zijn in haar leven dat niet leuk is maar wel moet.
Ik denk echt dat ze er te zwaar aan tilt... Maar goed dat is mijn mening..

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:56

wat het punt is, is de tekst die ze moest lezen. Dat is niet zomaar iets. Er had ook een normale tekst kunnen staan, maar er werd gekozen voor zoiets. Dat is niet iets dat je iemand zomaar kunt verplichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:59

Maar als je dan als docent rekening moet gaan houden met wat je leerlingen willen lezen ben je volgend jaar nog niet klaar.
De een wil dit niet, de ander wil dat niet. Dus je zult een keer een keuze moeten maken...

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:00

er is nogal een verschil tussen deze tekst en menig andere tekst. Zoals ik al zeg, ik ben nog nooit zo'n tekst tegen gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:01

Ik ook niet, maar de docent zal zijn reden er wel voor gehad hebben.
Ik denk niet dat je ieder kind tevreden kan stellen bij het uitzoeken van een tekst. In het ene verhaal eet een gezin een biefstukje, hup de vegetariers over de rooie. Het andere verhaal zit een buitenlands gezin in, hup de buitenlandse leerlingen beginnen te zeuren over discriminatie.

Ik denk echt niet dat er 1 verhaal is die alle kids leuk vinden.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:07

er zal altijd wel gemor over blijven, maar het gaat hier om een tekst die echt vol tegen de normen en waarden ingaat. Men wil geweld naar beneden halen, gebruik dan vooral niet zulke teksten. In dit geval had de leraar makkelijk een andere tekst kunnen kiezen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:09

Arno24 schreef:
er zal altijd wel gemor over blijven, maar het gaat hier om een tekst die echt vol tegen de normen en waarden ingaat. Men wil geweld naar beneden halen, gebruik dan vooral niet zulke teksten. In dit geval had de leraar makkelijk een andere tekst kunnen kiezen.


Daar ben ik het mee eens, maar toch denk ik echt dat ze er te zwaar aan tilt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:15

Sorane"]
[Ik neem dus aan dat je ook geen boekenleest waarin dieren doodgaan? En ook geen tv kijkt als er dieren vermoord worden?
Je ontkomt er gewoon niet aan denk ik.
Als je echt alles zo serieus gaat nemen als dit, meis dan wordt je binnen de korste keren gek...
[/quote]

Veel mensen doen er van alles aan om dergelijke passages te ontlopen ja.
[quote="Desiree schreef:
Ik ben zelf niet gediend van dat soort verhaaltjes. Ik wil op de televisie niets zien over dierenmishandelingen en verkrachtingen. DAn zet ik het af. Ook in een boek wil ik er niets over lezen.


Stel je voor dat je dan vervolgens zo'n l*l van een leraar krijgt die zo respectloos een dergelijke passage te voorschijn haalt. Fijn hoor!

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:20

Ik denk niet dat je er aan ontkomt hoe banketstaaf het ook is.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:23

Wat een raar verhaal zeg getsie! Wanneer ze dit lezen zit er strax zo'n gek tussen die het nog echt gaat doen ook! Lekker voorbeeld, niet dus

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:24

Sorane"]
Ik denk niet dat je er aan ontkomt hoe banketstaaflig het ook is.
[/quote]
als het aan mij ligt ontkom ik er aan ja. En andere mensen moeten mij het vervolgens niet opdringen want dan word ik pislink. Het is namelijk gebrek aan respect om het toch op te dringen. Als ik het op tv zie, zap ik het gelijk weg. En zo'n boek lees ik niet verder.

[quote="Marrie schreef:
Wat een raar verhaal zeg getsie! Wanneer ze dit lezen zit er strax zo'n gek tussen die het nog echt gaat doen ook! Lekker voorbeeld, niet dus

nou, alleen al het idee om het te bespreken alsof het heel normaal is!

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:28

Citaat:
als het aan mij ligt ontkom ik er aan ja. En andere mensen moeten mij het vervolgens niet opdringen want dan word ik pislink. Het is namelijk gebrek aan respect om het toch op te dringen. Als ik het op tv zie, zap ik het gelijk weg. En zo'n boek lees ik niet verder.


Maar op school is het niet zo makkelijk te zeggen "Bekijk het maar met je tekst".
En op school worden dingen je inderdaad opgedrongen, daar is het school voor.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:29

Sorane schreef:
[
Maar op school is het niet zo makkelijk te zeggen "Bekijk het maar met je tekst".
En op school worden dingen je inderdaad opgedrongen, daar is het school voor.
[/quote]

Er zijn grenzen. JE mag namelijk niet aan iemands overtuiging komen. Die moet je altijd respecteren. Dat is bij geloofskwesties ook zo, maar dat is ook met dit soort overtuigingen.

De hond is de betere mens

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:29

probleem is niet zozeer dat school je iets opdringt. het is de leraar die je iets voorschoteld.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Anne_26, BlueStocking, boyca, Lau07, lianne125, MarliesSam, mino1, Mrskiwi, Phen, ryukapple, Solleke_Noah, Sterrendief, Toffeltje, valonka, Winna, YandexBot en 66 bezoekers