Paard Unco stierf natuurlijke dood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Paard Unco stierf natuurlijke dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 03:21

http://www.brabantsdagblad.nl/regioport ... 3_,00.html
Brabants dagblad.

Dinsdag 10 februari 2004 - Politie-onderzoek heeft geen strafbare feiten aangetoond in verband met het paard Unco dat zondag 14 december 2003 dood gevonden werd in een weiland aan de Bredaseweg in Tilburg. Eigenaar W. van Tuijl (61) sloeg destijds alarm omdat hij een ernstige mishandeling van zijn 25 jaar oude rijpaard vermoedde.

Van Tuijl werd op dat spoor gezet door een ontbrekend oor, door een extreem gezwollen buik en doordat bloed uit anus en neusgaten stroomde. Ook de politie en dierenarts J. van Riel leefden aanvankelijk in de overtuiging dat het paard aan de gevolgen van een zware mishandeling gestorven was. De dood van Unco kreeg veel belangstelling. De Gezondheidsdienst voor Dieren verrichtte sectie en het dier werd toxicologisch onderzocht. Gisteren werd de uitslag bekend. Uit de sectie was al naar voren gekomen dat er geen sprake van mishandeling was. Bij de politie ontstond toen naar aanleiding van andere gevallen van mishandeling in het land het idee dat het paard gedrogeerd kon zijn geweest. Vandaar het toxicologisch onderzoek. Maar ook de uitslag van dit onderzoek wijst niet in de richting van strafbare feiten. "Wel is zeker dat het paard na z'n dood een oor is afgesneden. Of mogelijk is dat oor door een vos afgebeten", zegt politievoorlichter W. van Hooijdonk. Die laatste mogelijkheid opperde de politie al eerder. Alle andere sporen op het paard hebben volgens de woordvoerder te maken met de natuurlijke dood die Unco gestorven is. De politie heeft het onderzoek intussen afgesloten.

Veearts
"Z'n oor, ogen, neus kapot. Zoals Unco er bij lag kan het niet dat er niets met m'n paard gebeurd is", reageert Van Tuijl. "Ook de veearts kwam tot die conclusie. En dat is een man van rond de 60 jaar die iedere dag met vee in aanraking komt." Van Tuijl benadrukt dat hij niet alleen stond in de conclusie dat Unco mishandeld moest zijn. Maar dat neemt niet weg dat het voor hem een opluchting is dat dat waarschijnlijk niet het geval is. Van alle aanbiedingen voor een vervangend paard maakt de Tilburger geen gebruik. "Ik ben 61½ en kom misschien over een tijdje fysiek in de problemen voor deze sport. Schaf ik een nieuw paard aan, dan ga ik me daar aan hechten."

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


nerissa

Berichten: 241
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:50

ik vind het nog steeds super zielig en was nog bang ook toen het waarschijnlijk mishandeling bleek te zijn mijn paard staat daar niet ver van daan! toch erg hoor voor die man maar ja er staat in het verslag ook een opluchting dat mishandeling niet het geval is maar mij lijkt het dat het paard toch niet aan een prettige dood is gestorven, gebeten door een vos of dergelijke Boos! nou ik hoop zoiets nooit mee te maken zoiets vreselijks Boos!

Ben zwanger en we verwachten ons ukkie in september!!!


AmableJarig

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:30

Hmmm, ben benieuwd waar het dier dan wel aan gestorven is. Miltvuur is bij deze symptomen het eerste wat in me opkomt, maar dat is super besmettelijk dus zou dat vast al algemeen bekend gemaakt zijn. Misschien iets met het maag/darm kanaal gezien de gezwollen buik. Ik ben wel blij dat het waarschijnlijk geen mishandeling is, het is makkelijker te aanvaarden nu dat het dier overleden is. En 25 jaar is toch al een mooie leeftijd voor een paard.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:47

jammer dat dat niet wordt gezegd nee.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

nerissa

Berichten: 241
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:57

en hoe komt het dan dat er een oor is afgebeten ofzo is?? nie door een 1 of andere ziekte!!!

Ben zwanger en we verwachten ons ukkie in september!!!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:22

Heike schreef:
"Wel is zeker dat het paard na z'n dood een oor is afgesneden. Of mogelijk is dat oor door een vos afgebeten", zegt politievoorlichter W. van Hooijdonk. Die laatste mogelijkheid opperde de politie al eerder.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:36

Dat vind ik het enige echt vreemde er aan, waarom zou een vos het oor afbijten? Verward

Ik vraag me trouwens af of dit overdag of 's nachts is gebeurd. Ik hoop 's nachts eigenlijk...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

sparky5

Berichten: 406
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:14

[h,, wat een onwijs apart verhaal zeg?
ik weet niet goed wat ik er van moet denken maar dit is niet een natuurlijke dood geweest?!

zien die mensen dat dan niet ?

ZIE PROFIEL!!!!! VERNIEUWD!!!!

Tancreda4

Berichten: 24014
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:06

Een heel apart geval, en weet niet wat ik moet geloven.
Waarom zou een vos in hemelsnaam enkel het oor mee nemen, terwijl er veel mee (sorry dat ik het zo zeg) malser vlees voro het pakken is??

En had het dier geen verwondingen aan de geslachtdelen? Of is dat ook door een roofdier gedaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:13

Maar dat oor was kaarsrecht eraf, zonder haken, dat kan een vos toch niet?
En ik denk eerder dat een vos wel ergens anders bijt, om een prooi op te eten.

En als een paard last van bv zijn darmen heeft, lijken zijn oogkassen dan ook in elkaar geslagen?

Ik heb eerder het vermoeden dat hier een persoon zeer goed geholpen word, een zoontje van de politie/burgemeester oid.

nerissa

Berichten: 241
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:52

da denk ik ook ja Boos! dit kan nooit en te nimmer een natuurlijke dood zijn kom op zeg, dit is gewoon een walgelijk iets van IEMAND!!!

Ben zwanger en we verwachten ons ukkie in september!!!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:03

hmm vreemd verhaal...maar als ze gelijk hebben is het wel fijn voor de eigenaar van het beestje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:31

vreemd verhaal.Waarom staat er niet waar het paard wel aangestorven is. Het oor eraf door een vos? Vraag me af of mensen wel beseffen hoe klein een vos is.Kleiner als een doorsnee hond. Verward

Tancreda4

Berichten: 24014
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 17:38

runningkawa schreef:
Maar dat oor was kaarsrecht eraf, zonder haken, dat kan een vos toch niet?
En ik denk eerder dat een vos wel ergens anders bijt, om een prooi op te eten.

En als een paard last van bv zijn darmen heeft, lijken zijn oogkassen dan ook in elkaar geslagen?

Ik heb eerder het vermoeden dat hier een persoon zeer goed geholpen word, een zoontje van de politie/burgemeester oid.


Idd. Die oogkassen zijn echt niet zo maar gekomen horo. Of die vos moet dat ook hebben gedaan Rolleyes

Idd, ik denk dat de persoon die dit heeft gedaan wordt geholpen door iemand!

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:36

Jee dat klinkt wel raar hoor!
Als je zag wat dat paard allemaal had dan vind ik het echt vreemd dat dat niet door mishandeling is.

Silvana: Ze bedoelen dat het oor afgebeten zou zijn nadat het paard dood was ( dus als het al ligt) dus dan zou een vos er wel bij kunnen. maar dan nog is het vreemd hoor!

Iig wel fijn voor de eigenaar als zijn paard niet door mishandeling om het leven is gekomen. Als het zo is.
ook als maakt dat de situatie natuurlijk niet geheel anders voor hem. het blijft een trieste dood.

.

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:12

Het lijkt mij afschuwelijk om je paard zo te vinden en ik zou toch ook eerst denken dat het om zware mishandeling gaat hoor Blauw oog , met zo'n oor dat mist, bah, en alle verhalen van de laatste tijd over mishandeling van paarden, geiten etc. Je zou haast bang zijn om je paard 's nachts buiten te laten staan... Jakkes.... Ach gut

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:39

MAar misschien is het zo dat het paard eerst een natuurlijke dood heeft gehad en dat DAARNA een ziek persoon dit gedaan heeft????

Tis maar een zijweg......


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellatrix, Bonnelover, fnpetter1990, josien_m_, kimwilliam, Tazzey en 66 bezoekers