Rodeo.. Zo ZIELIG!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:41

Ik ben vorig jaar zomer in Calgary (Canada) geweest op de Calgary Stampede (hele grote rodeo show). Ik vond het erg leuk, ik zou zo weer gaan!! En ja wat jullie zeggen over al die trucs die ze uithalen met al die paarden dat gebeurd in elke disipline van het paardrijden. Ik heb in dit topic daarover al van alles gelezen en ja het gebeurd allemaal. Jullie hebben alle springtrucs nog niet opgenoemd om paarden voorzichtig te maken..............

Maar even over de rodeo, daar gaat het tenslotte over. Wij werden op een gegeven moment door de organisatie uitgenodigd om achter de schermen te kijken (toeristen he, van ver over zee, die herkennen ze zo) en ze wilden ook graag alles uitleggen en onze vragen beantwoorden. Ik heb geen enkel paard met zulke wonden gezien en ik heb er toch echt tussen gelopen, ik ben niet blind. Die riem gaat inderdaad licht gegespt om het gedeelte achter het zadel, dit doet geen pijn maar irriteert licht waardoor de paarden gaan bokken. De cowboy moet er vervolgens 8 seconden op zitten en de jury geeft voor 50% punten voor de wijze waarop het paard bokt en voor 50% punten voor de sierlijke bewegingen van de cowboy, daarna komen 2 anderen op paarden die de riem eraf halen.
Die paarden zijn speciaal gefokt en getraind om dit werk te doen, ze zijn niet geschikt om bijvoorbeeld dressuur te rijden. Hun karakter is hier niet naar. Ik heb dat speciaal gevraagd omdat je inderdaad zag dat al ze die riem achter het zadel wegtrokken de paarden normaal rondgaloppeerden, maar ze zijn vrij heet in ''tegen de mens' in zeg maar (ze zijn niet meewerkend) gefokt. Ze net als toppaarden in de dressuur of het springen de concoursen af om hun 'bok' rondje zo goed mogelijk uit te voeren. En zoals al eerder genoemd is zijn de goede 'bokkers' zeer veel geld waard en echte bekende paarden in het wereldje.

We hebben inderdaad ook bullriding, barebackriding, calf reining en allerlij andere onderdelen gezien.(kinderen van ongeveer 6 jaar rodeo rijden op schapen), ik kan het iedereen aanraden om erheen te gaan als ze de gelegenheid hebben. OK dan!


Sall

Berichten: 6651
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 11:32

vera"]
[quote="Sall schreef:
Ik ben helemaal van slag van die filmpjes... wat een excessen... is dit nou ook weer echt Amerikaans?
Net zoals die overdreven 'dikbil' paarden?

Wat is er mis met halterpaarden (dikbil zolas jij ze noemt) Verward
[/quote]

Ik zeg niet dat er iets mis is met halterpaarden, maar ik heb wel moeite met die 'amerikaanse-praktijken'... er stonden een tijd geleden, foto's hier op het forum, en ik had toen toch erg moeite met die 'dikbillers' zoals ik ze toen noemde. Ik kon niet helpen vergelijkingen te trekken met de 'dikbil-koe' en vroeg me toen ook af of die veulens op de natuurlijke manier geboren konden worden.
Amerikaanse praktijken vind ik: groot, groter, grootst
dik, dikker, dikst
enz enz alles overdreven en er nog een schepje boven op..

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:22

Ik snap de lol er niet van???

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:34

Sall heb je die link even voor mij van die dikbillers?

Sall

Berichten: 6651
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:53


op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:25

Had dat topic nooit gezien maar ik krijg inderdaad ook de associatie met de dikbilkoe.

Ach, toen ik nog kattenfokte veel met USA te maken gehad. Ben het nooit eens geweest met hun manier van werken.

'Paint' it 'Black'


Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:36

Getver wat kunnen die amerikanen weer doorschieten.
Ik word misselijk van de filmpjes van de Tennesee horses en die foto's van de dikbillen vind ik verschrikkelijk. Ik scheld mijn paard iig nooit meer uit voor dikbilpaard.

Over rodeo kan ik niet oordelen. Een schuurwond kan gebeuren, heb ik ook gezien bij paarden die voor de kar beleerd werden. En ook bij mijn eigen paard op de borst toen hij een nieuwe deken had, die hij daarna niet meer op gehad heeft overigens. Het is geen goed voorbeeld maar het gebeurt, als er daarna maar iets aan gedaan wordt om het te voorkomen.

Sprakeloos

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:39

ja ik vind het ook zielig vooral als ze scherpe sporen aan hebben en dan elke keer als dat paard een bok geeft met die sporen keihard in hun huid komen Scheve mond
en wat denk je dat er met die paarden gebeuren: die zijn helemaal de kluts kwijt en ze worden gewoon gruwlijk verpest want denk maar niet dat ze nu denken: oh nu ga ik braaf zijn ik denk dat je dan met zo'n paard gewoon heel veel geduld moet hebben om hem normaal in te kunnen rijden ...

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:54

het bronco rijden is idd gewoon gemeen! Verdrietig maar de rest is wel stoer! die scherpe sporen vallen wel meej hoor, die rollen van het paard af (die wieltjes) dat is dus gewoon irritant kriebelig.

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:57

*even een beetje offtopic*
jeetje die "dikbilpaarden" lijken wel bodybuilders man! Dont mess met een dikbilpaard...! Blauw oog

Ik miste mijn ex ;( volgende keer schiet ik raak

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:05

djangogirl schreef:
en wat denk je dat er met die paarden gebeuren: die zijn helemaal de kluts kwijt en ze worden gewoon gruwlijk verpest want denk maar niet dat ze nu denken: oh nu ga ik braaf zijn ik denk dat je dan met zo'n paard gewoon heel veel geduld moet hebben om hem normaal in te kunnen rijden ...


Die paarden worden niet gefokt om op te rijden.... Die worden juist op zo'n karakter gefokt.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

fybro_rulez

Berichten: 203
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Maaseik (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:55

ik vind het ook heel erg => maar ik moet altijd keihard lachen als die zogezegde 'cowboys' tege de grond vliegen of tegen het hek:p

MiEn SjAtTiEz=> Britt*Broske*Romina*FyFeL*NaThALiE*ILLUsion*Sheila*Bijoux*RoMeO*ReNko

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:50

Bah dat filmpje Boos!. Gatverdamme. Ben benieuwd wat men voor excuses aandraagt dat dit allemaal zeer goed is voor het paard om zo te lopen Boos!

'Paint' it 'Black'

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:49


Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:01

dit is gewoon spektakel voor de mens
kun je geloven dat ze vroeger op die manier paarden africhtten???
ik ben er 100% tegen Boos!

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 08:59

ja ik heb daar ook een hekel aan zeh oooh

Crossende Welshruiter#1
L1 6 winst :Nicolai:: Sunday L :L1 2 Winst
IK BEN REGIOKAMPIOEN GEWORDEN MET SUNDAY L

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:19

Goed uitgelegd meisje! Ik heb zelf ook irl een rodeo meegemaakt; één keer alleen bullriding, de andere keer een groot rodeo spektakel met allerlei dingen. Zielig vind ik het niet. De cowboy moet inderdaad maar 8 seconden blijven zitten en vaak halen ze dat niet eens. Het paard heeft de riem dus maar heel kort om. Ik heb alle paarden bekeken en er was er niet één die zo'n enge wond had. Wellicht dat het vergelijkbaar is met een singelwond? Komt niet vaak voor, maar ziet er erg zielig uit .. toch maar stoppen met paardrijden? Knipoog

Bovendien werken deze paarden meestal minder dan eens per twee weken en dat voor een paar seconden! (dus minder dan 5 minuten per jaar) ... ik denk dat menig manege paard graag zou willen ruilen.

Taferelen zoals op de site met de filmpjes heb ik niet gezien, geen vallende paarden, paarden die tegen de omheining rennen, paarden die uit de chute proberen te klimmen of iets dergelijks.

Even voor de duidelijkheid, er zijn twee soorten TWH's: flad shod TWH's and performance TWH's. Een flat shod TWH heeft veel normalere gangen. Hij schudt nog wel met zijn hoofd en ook is de manier van lopen hetzelfde, alleen dan minder extreem. Juist daardoor zijn ze zo geschikt voor mensen met rugklachten.

Kerstmuts

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:24

dus als je een paard maar voor heel even marteld met een pijnlijke singel is het erg??

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:36

Idd, als het maar voor even is dan mag je het paard pijnigen??? Verward

En verder weet ik ook niet of het zo geweldig is voor het paard om 1 x per twee weken te werken. Lijkt me voor de spieren ook niet al te geweldig.

'Paint' it 'Black'

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:41

sherwood schreef:
dus als je een paard maar voor heel even marteld met een pijnlijke singel is het erg??

En wat te denken van die paarden die uur na uur, jaar na jaar met een zadel rondlopen wat niet goed past, waardoor al hun schouderspieren verdwijnen. En waar pas wat aan wordt gedaan als er witte vlekken op de schoft komen (als het paard niet verkocht wordt dan).
En wat te denken van al die paarden die een ruiter hebben die niet weet wat een bit in de mond van een paard doet en er lustig op los zagen. En over het onkundig spoorgebruik wil ik het al helemaal niet hebben.
Ik ben geen rodeo-voorstander, maar de buckinghorses hebben het een stuk beter dan wat er in Nederland allemaal mis is.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:44

Ben ik ook een tegenstander van Sugarmiss. Maar de wisselwerking 'omdat die paarden het veel slechter hebben mogen wij ze wel een beetje pijn doen' gaat bij mij niet op. Vind ik een zeer verkeerde instelling die bij mij zeer zeker niet past.

'Paint' it 'Black'

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:11

Gelukkig dan maar dat dat in Nederland dan wel verboden is Haha!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:12

Als het op de ''goede'' manier gaat zoals vikki en meisje333 zeggen, dan vind ik rodeopaarden niet echt zielig. Der zijn indd paarden die het erger hebben.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:22

Pfff... heb net die halterpaarden gezien. Zat echt met open mond te kijken... Zijn dat nog paarden? Eerder indd van die dikbilkoeien.. Echt zielig..
Maar zeg nou eens, zijn dat ECHT spieren?????? Sjezus... hoe hebben ze dat ooit zo gekregen... Drugs o.i.d.?

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:56

De halterpaarden zoals ze in Amerika soms rondlopen zijn idd niet bepaald gezond. Het is wederom iets waar men vanwege het grote geld in is doorgeschoten.
Spieren hebben de Quarters van nature wat 'meer' dan andere rassen en door extra voer, weinig beweging en soms een beetje 'hulp' worden het van deze monsters.
Dat de benen te zwak zijn voor het aantal kilo's wat erop rust en de hoeven te klein is bijzaak voor velen. Gelukkig gaan ook daar stemmen op om er iets aan te doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Astrid_Brann, Bloemetje75, Carowl en 39 bezoekers