Kwaliteit veulens als merrie ouder wordt??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Kwaliteit veulens als merrie ouder wordt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 23:24

Enige tijd terug volgde ik op een buitenlands forum een discussie omtrent een stelling die werd ingebracht en die kwam er op neer dat iemand zei: de kwaliteit, conditie, gezondheid etc. van een veulen wordt minder, naarmate de merrie ouder wordt. Hij beriep zich hierbij op een onderzoek, maar trok ook de analogie naar mensen, waarbij over het algemeen ook geadviseerd wordt om kinderen op hogere leeftijd niet meer te nemen. Tegenstanders riepen dna is dna, daar verandert niets aan.
Hebben jullie hier info of een mening over?

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.


petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 09:25

Huh, dat zullen ze in de volbloed wereld graag horen waarschijnlijk. Daar wordt bij mijn weten altijd tot op hoge leeftijd gefokt met goede merries. Ik ga mee met de stelling DNA is DNA.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:02

Ik kan me vaag iets herinneren over zo'n discussie, maar waar? Geen flauw idee?
Ik hou het ook bij DNA is DNA, het enige wat ik me kan voorstellen zijn complicatie's bij de geboorte of een moeder die minder enthousiast met het veulen mee rent, aangezien dat ze meestal met meerdere veulens in een wei staan lijkt me dat ook geen drama.
Maar wat is jou visie excuseme?

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:32

Heb in 2003 voor het eerst gefokt met een 18 jarige merrie, heeft een prachtig goedgebouwd en kerngezond veulen gekregen.......

Gratis af te halen mooie jonge katten

Truecolor
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:04

Volgens mij is het bij paarden net zo als bij mensen. De kwaliteit wordt niet minder, maar de kans op bevruchting kleiner en op misvormingen groter. Dit uit zich niet in een slecht veulen, maar een verhoogde kans op niet slagen van de dekking of (vroegtijdige) abortus. De natuur is mild en zorgt bij genetische afwijkingen vaak voor afbreking van de zwangerschap. Veel mensen vergeten dat ook de leeftijd van de hengst er toe doet!


Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:13

Toch schijnen de allerbeste Volbloeden bijna nooit een oude moeder te hebben. De topmerries krijgen vaak op latere leeftijd (16 jaar en ouder) wat minder goed presterende veulens. Ook schijnt het dat merries die heel hard hebben gerend, minder goede veulens geven en als een merrie jaar na jaar een veulen krijgt, dat de kwaliteit ook minder kan worden. Dit heb ik alleen maar gelezen hoor, of het werkelijk zo is, zou ik niet weten.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:36

Onze 19 jarige fokmerrie brengt als alles goed is dit jaar haar 10e veulen, stuk voor stuk goede pony's

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:29

Lijkt me zeer sterk. mensen krijgen ook op steeds latere leeftijd kinderen. Zou dat alle geweld verklaren?
Omzin, het is dna waarmee een paard wordt gevormd en niet door leeftijd.
Het wordt bij mensen afgeraden, vanwege de risico's en kans op miskramen en meerlingen en syndroom van Down. Maar dat komt omdat de eieren bij een vrouw al 'klaar' zijn bij de geboorte. Hoe zit dat bij een merrie??

- Offline -

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:50

Volgens mij werkt het bij een merrie idem als bij de mens.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:14

Onze ervaring is,DNA.
Maar wil er wel bij toevoegen dat er duidelijke verschillen zijn
tussen merries onderling van het uitdragen van de vrucht.

Zo ondekken wij al jaren dat sommige merries gevoelig zijn bij een te laag/hoog suikergehalte of te hoog/laag eiwit of liksteen gevoeligheid.

Zij houden te veel vocht vast en krijgen dikke benen of zijn niet mooi op de mest, terwijl andere merries met het zelfde voer dat niet krijgen.
En dienen wij regelmatig aanpassingen aan het voer te doen om de zaak weer in balans te krijgen.

Hebben dan ook ervaring vanuit het verleden ,toen we die zwangersschapproblemen nog niet door hadden, dat er veulens werden geboren in een niet optimale conditie.

Deze problemen doen,deden zich voor bij jonge cq. oudere merries.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:39

DeesDeBest schreef:
Maar dat komt omdat de eieren bij een vrouw al 'klaar' zijn bij de geboorte. Hoe zit dat bij een merrie??

Ik heb ooit eens een artikel van Paintje gekregen waarin dat idd ook zo omschreven wordt. De eitjes van een oudere merrie zouden daardoor al beschadigd of vervuild kunnen zijn door wat ze in haar leven heeft gedaan/gegeten. Ik vind daar wel wat inzitten.

Maar toch ... mijn merrie van toen 17 heeft vorig jaar ook een supergezond veulen ter wereld gebracht. En dan staat me ook het verhaal bij van Delta, de Paint Horse merrie die pas op latere leeftijd ontdekt werd en pas op hele hoge leeftijd is gebruikt als fokmerrie. Ze heeft nog vier veulens gehad. Allemaal toppers! Mijn moeder was overigens ook al 40 toen ze mij kreeg ... is ook een toppertje geworden Tong uitsteken Schijnheilig !

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:08

geloof er niks van dat een oudere merrie mindere veulens geeft. idd gaat de vruchtbaarheid wat achteruit en kunnen er moeilijkheden optreden met bevallen maar dat doet aan de kwaliteit van het veulen niets af. weet wel dat meestal het eerste veulen van een merrie meestal kleiner is dan de rest omdat de baarmoeder dan nog "vers" is. misschien kan het komen doordat oudere merries minder beweeglijk zijn dan jongere maar ik denk dat je dit dmv inscharen en groepsweiden voor een groot deel kan voorkomen. het zou ook kunnen komen doordat als merries moeilijker vruchtbaar zijn er allerlei andere technieken worden gebruikt om deze merrie alsnog drachtig te krijgen. dit kan negatief werken. een merrie is niet voor niets slecht vruchtbaar!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:34

Toch kan de kwaliteit van de placenta achteruit gaan als een merrie wat ouder is, en het is daarom niet ongebruikelijk dat de dracht wat langer duurt bij oudere merries. Het veulen komt als het klaar is, en wat ik gehoord heb kan dat bij oudere merries wat langer duren.
Ik geloof alleen niet dat de veulens niet in staat zijn om dat in hun later leven weer in te halen.

Ik ga met de stelling mee: DNA is DNA.

Je suis Charlie.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:57

Bon was vorig jaar ook 20 toen ze haar 2e veulen kreeg. En ze was bijna 3 weken overtijd. Kan dus best kloppen dat oudere merries later bevallen.
Bij haar 1e veulen was ze wel op tijd.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:59

_inge_ schreef:
Bon was vorig jaar ook 20 toen ze haar 2e veulen kreeg. En ze was bijna 3 weken overtijd. Kan dus best kloppen dat oudere merries later bevallen.
Bij haar 1e veulen was ze wel op tijd.

Same here. Mijn paard ging 2 1/2 week overtijd bij haar eerste veulen (volgens de overlevering; ze was toen nog niet van mij). Dit keer ging ze bijna een maand (AAAARGH!!) overtijd!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:47

En hoe oud was die?
(ken merrie die 11 was en ruim 3 weken overtijd was, was eerste veulen)

- Offline -

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:05

Mac schreef:
Maar toch ... mijn merrie van toen 17 heeft vorig jaar ook een supergezond veulen ter wereld gebracht.


17 jaar dus....

Je suis Charlie.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:46

Bloos! Die had ik niet gecombineerd

- Offline -

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 14:58

Wij hebben op stal een 25 jarige merrie, die jaar in jaar uit nog kampioenen fokt... dus ik ben het niet met de stelling eens...

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hindo2 en 79 bezoekers