bang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 18:59

hoi,

ik wilde vragen wie er nog meer angst heeft om alleen te gaan uitrijden.
Ik heb een eigen paard en ik vertrouw haar 100% maar toch blijf ik te lang over dingen nadenken die kunnen gebeuren.
Ik rij western en dan denk ik wel eens jeetje we dragen geen cap, zou het niet verstandiger dit wel te doen, maar ja dat ziet niet echt uit bij western zeggen ze dan, maarja je hoofd is belangrijker dan hoe je eruitziet he.

Of als we langs een autobaan gaan over een veldweg denk ik jeetje als ze nu schrikt en de autobaan oprent.
Of gewoon als ze schrikt en ze gooit me eraf, waar gaat ze dan naartoe.
Ik moet zeggen die angst is bij mij gegroeid toen ik een eigen paard kreeg.

Mijn angst heeft ook niet zozeer met mezelf te maken, maar met het bang zijn dat als ik eraf val, waar melody naartoe rent, de weg op bijvoorbeeld.

Zodra ik met iemand anders rij samen heb ik totaal geen angst en dan voel ik me heerlijk.

Wat moet ik nu doen om over deze vervelende angst heen te komen, want ik heb niet het gevoel dat ik in mijn uppie kan genieten van mijn eigen paard, ik voel me door mijn angst altijd afhankelijk van anderen.
(ik heb het niet met alleen in de bak rijden alleen over het uitrijden)

help.............................

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:11

Hee hoi, dat klinkt herkenbaar! Ik heb hier namelijk ook best last van. Laurier is eigenlijk ook best lief buiten (We hebben alleen allebij last van trekkerangst) maar ik zie altijd alweer honderden gevaren voordat er daadwerkelijk iets gebeurt. Oke ik heb haar als eens los op weg naar huis gehad maar toen ik toen achter haar aan rende (en ik wist niet dat ik zo lang zo hard kon rennen Knipoog ) en haar riep stopte ze alweer.

Misschien is het eerst een idee om te zorgen dat je langst routes rijdt waar je jezelf zekerder/ veiliger voelt. En om altijd een mobieltje mee te nemen. Als ze dan wel richting stal gaat kun je iemand bellen om dr op te vangen...
Verder is t misschien ook wel iets waar je nooit helemaal van af komt (Sorry maar daar ben ik wat mijzelf betreft wel bang voor) je hebt nu eenmaal mensen die iets teveel nadenken, piekeren bij dat soort dingen. En soms pas als ze weer veilig thuis zijn kunnen denken van: Goh heb eigenlijk toch wel errug lekker gereden... Haha!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:16

bang ben ik niet. maar ik kan het me wel goed voorstelle.
hoewel mijn paard ook 100 % betrouwbaar is zijn we al eens over de kop gevlogen toen we alleen waren (paard struikelde in galop)
ik ben toen gaan nadenken en ik had toen wel niets maar ik had er onder kunnen liggen en dan had ik nu waarschijnlijk onder de zoden gelegen.
bang of niet ik vind het verstandiger om niet alleen naar buiten te gaan. er kan altijd wat gebeuren en dan het liefst als je met zn 2en bent want dan kan dr altijd nog eentje hulp inroepen.

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:33

Hallo Melody,

Waarom zou je geen cap dragen als je daarmee veiliger voelt? Ik weet dat het misschien niet heel leuk staat maar daar trek je je toch zeker niks van aan! En er zijn tegenwoordig toch ook van die caps waar je een westernhoed op kan, ben je toch nog een echte cowgirl! Het belangrijkste is dat jij je veilig voelt en dat je lekker kan genieten van een buitenritje.

Ik ben zelf niet bezig met bang zijn als ik buitenrij maar ben heerlijk aan het genieten van de omgeving en mijn paard. Ze heeft me dan ook nooit reden gegeven om bang te zijn. Wel heb ik altijd mijn mobieltje bij me voor het geval dat er iets gebeurt.

Een cap draag ik op Holly niet maar wel op jonge of onbetrouwbare paarden. Als je een keer een goeie smakker maakt leer je wel om niet ijdel te willen zijn Cool . Ze zouden het eigenlijk moeten verplichten want dan moet iedereen een cap op en is het dus ook niet meer stom om er 1 te dragen.

Grtn.,

Bianca

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:52

heel herkenbaar, ik rij dan geen Western maar als ik alleen wegga, moet ik een viaduct over de snelweg over en flitsen er de vreselijkste beelden door mijn hoofd.......

Altijd als ik de stal weer in zicht krijg heb ik zoiets van *pfff* weer heelhuids terug....

Galopperen doe ik al helemaal niet meer en een drafje alleen als ik het 100% vertrouw en verder stappen we alleen maar Scheve mond

Een bak heb ik niet ter beschikking en de rijvereniging is.....aan de ander kant van de snelweg.....

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:48

het is begrijpelijk dat je er zo over nadenkt
en ook terecht

er kan altijd iets gebeuren
maar ja het hele paardrijden is gevaarlijk

ik ben er best nog vaak van af gevallen buiten
en gelukkig in mijn gevallen bleef het paard gewoon bij me.

en je kan beter zo zijn
dan zo'n meid die van alles met der paard doet zonder er over na te denken

laatst nou ja laats zomer dan Haha!
heb ik bij mij in de buurt nog zo'n geval gehad
dat een meisje dacht dat ze wel in galop door het pierenbadje kon.
nou mooi niet dus
paard glee uit en stond niet meer op
met man en macht is geprobeert het paard op de been te krijgen
maar het gleed steed uit over de bodum
uit eindelijk heeft de brandweer het paard liggend de trailer in gekregen.
hoe het met het beessie is afgelopen weet ik niet.

dus het is helemaal niet erg om er bij na denken hoor
voorkomt veel ongelukken

maar de angst is lastig en eigenlijk kan je niet anders doen
dan gewoon te doen *LOL*
gewoon naar buiten gaan met cap en mobiel.
misschien staat het wel niet bij western
maar beter dat je zo helemaal geen western meer kan rijden.

hoe vaker je dit doet hoe vertrouwder je raakt met je paard

soms is het juist even beter dat ze raar doet of schrikt want dan weet je hoe ze reageert

ik weet percies wat mijn paard doet als ie schrikt
of als ie gewoon vervelend wilt doen.
en dan is het een stuk makelijker op te lossen
ik weet bijv. dat als mijn paard schrikt dat hij heel snel opdraait en wegrent Haha!
dus als er wat engs is ben ik erop voorbereid
en als het toch gebeurt weet ik het sneller op te lossen want ik weet wat hij doet en hoe ik moet reageren.


vraag anders of iemand een keer met je mee wilt op de fiets
of ga gewoon steeds een stukje veder alleen naar buiten.

succes
groetjes vrolijk

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:57

En helaas is het ook nog zo dat hoe meer je eraan denkt hoe meer je alles aan gaat spannen en hier gaat je paard ook weer op reageren.
Nou, ik rijd al tijden met helm, interesseert mij niks wat men ervan denkt. Eerlijk gezegd voel ik mij inmiddels minder veilig zonder helm terwijl er nog nooit wat is gebeurd.
Mobieltje meenemen maar die altijd op je lichaam dragen en niet in een zadeltas oid. Als je paard evt ooit een loopje zou nemen terwijl jij ernaast ligt dan loopt je telefoon dus ook weg.
Ik rijd ook altijd alleen en ik heb altijd een sleutelhanger aan het zadel hangen met daarop een telnr etc. Mocht er ooit wat gebeuren en mijn paard loopt los dan vind iemand meteen informatie over het paard etc. En verder juist heel veel naar buiten gaan zodat het steeds gewoner gaat worden.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:05

Oeh, goeie... die sleutelhanger met info!!
Toen ik nog in Harskamp woonde (in het bos, aan het ruiterpad) hebben we regelmatig paardjes opgevangen zonder ruiter... meestal was er snel genoeg iemand die naar ze op zoek was, maar soms ook niet... dan is het prettig als je een staladres en telefoonnr. hebt waar je heen kunt bellen...
Super idee Cornelie!

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:11

ja zeker goed idee
al denk ik niet dat face off veder gaat dan het eerst gras landje Tong uitsteken
maar ja je weet maar nooit als ze echt helemaal in paniek zijn dan is er geen houden aan

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:15

Tja, er zijn nog wel wat handige tips, alleen meer geschikt voor een engels zadel. Hierover was altijd de afspraak dat als je vrijwillig afgestapt was je de beugels meteen goed vast opknoopte. Als er dan een paard aan kwam wandelen met de beugels dus opgeknoopt wist je in elk geval zeker dat met de ruiter alles oke was. Met westernbeugels wordt dat wat lastiger, of je moet dan wat anders afspreken natuurlijk.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:35

Ik weet gelukkig uit ervaring dat ik de teugels vasthoud als ik eraf vlieg en ook dat Blizz gelijk stilstaat ( zelfs als hij geschrokken is)

Blizz is echt totaal mak en bij schrikken springt hij hoogstens een meter opzij en staat gelijk stil. Maar toch! Er kan altijd wat gebeuren, daar hoef je trouwens niet eens voor paard te rijden!

Mijn grote angst is dat Blizz 'schrikt' van een blaadje in de berm en op een moterkap springt (hij geeft geen flikker om verkeer) Dus rijd ik niet heel erg aan de kant als er een auto aan komt.. dan gaat ie gelijk ook langzamer!

Niets is totaal veilig vrees ik... en die angst wegnemen... misschein toch eens een klein stukje naar buiten, met iemand ernaast en dan eens alleen?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:47

Ik rij nu al dik 10 jaar buiten, meestal alleen, zonder butsmuts maar de laatste jaren mét mobiel (als ik ze niet verlies op de hei Verdrietig ).

Ik ben er tnt 2 keer afgevallen. De eerste keer vanwege een zwijn die op 10 meter voor Sugar uit de struiken kwam. Zij schrok net zo hard van hem als hij van haar, maar het gevolg was dat haar middelpunt vliedende kracht onevenredig groter was dan mijn balans. Maw ik lag er dus naast omdat ze naar rechts opzij bleef gaan.
Ik dacht ook die blijft wel staan en gaat gras eten, maar niets was minder waar. Mevrouw ging richting hek, wat gelukkig dicht was.

De 2e keer was ze gefocusd op iets voor haar, toen er naast haar een hond liep. Hier schrok ze zo van dat ze een cuttingstop maakte en direct keihard achteruit liep. Waarschijnlijk ook omdat ik er dus recht vooraf af kukelde.
Dit keer hield ik de teugels wel vast Clown en kon na 3 meter sliding (van mij) weer overeind krabbelen.

Op wat blauwe plekken na was slechts het ego beschadigd Clown . Al ben ik er wel iets voorzichtiger door geworden.
Maar tegenhouden doe je het niet. Als je gaat dan ga je.

Veel buitenrijden. veel verschillende situaties 'overwinnen' maken je zekerder, dit straal je uit naar je paard, die hierdoor ook weer rustiger wordt.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:52

tot ieders verbazing bij mij op stal rij ik toch zeker 3 x per week buiten. Iedere keer weer dat viaduct over, langs de Veluwse landgeiten (doodeng volgens Morrie) ......terwijl ik weet dat als ie gaat galopperen dat er geen houden aan is en hij meters naar opzij kan wegspringen.
Helaas weet ik het uit ervaring en heb ik er regelmatig nachtmerries over......

Eens in de zoveel tijd word ik weer zo vreselijk bang, dat er iemand op de fiets mee moet....... Scheve mond

Met anderen buiten rijden doe ik alleen als ik ze 500% vertrouw, niet zoals laatst, dat ze toch in rengalop ervandoor spuit en dan achteraf zegt: heb je toch lekker gegaloppeerd...... en je bent er niet eens af gevallen Stoom uit je oren ....die heeft mijn angst dus helemaal niet begrepen...... en met haar ga ik dus ook niet meer rijden.......

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:58

Dat motorkappensydroom heb ik ook Dapperdier...

En misschien een tip die mij altijd erg goed helpt: Zingen. Je rijdt voor banketstaaf, maar wat geeft dat nou? Jij concentreert je ergens anders op, je onstspand daardoor, en je paard gaat zich niet op lopen naaien omdat jij zo gespannen bent.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:00

ja dat doe ik ook Haha!

Muziek! ik heb een toe toe toeter op m'n waterscooter...... Muziek!

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:02

Misschien houdt Morrie wel niet van water (en scooters met toeters) Lachen
Maar hoe ontspannerder je zelf bent dus te rustiger is je paard. Dat klopt.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:07

Grappig trouwens, ik rijd af en toe met hartslagmeter. En sindsdien ben ik erachter dat mijn paard écht verkeersmak is. Op zich geeft hij nergens om hoor. Maar toen er weer eens een knetterende brommer rakelings langskwam was ik benieuwd wat zijn hartje zou doen. De hartslag was 61 en ..... bleef ook zo. Ik reed verder en hij keek ergens naar, hartslag direkt naar 76 voor een boomhut Lachen Een paar passen later zat hij nogal te kijken naar hoog riet maar deed de hartslag ook niks. Zo kan ik dus mooi zien of hij écht ergens van onder de indruk is of juist helemaal niet. Maar toch, ik wordt ook ouder Haha! en hoewel er nog nooit iets is gebeurd denk ik er weleens aan.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:23

Dat doet iedereen en dat is ook goed, maar je moet het wel in perspektief blijven zien en geen spoken gaan bedenken.
Paardrijden is leuk OK dan! en nare ervaring zijn er om te vergeten Cool

Leuk idee trouwens die hartslagmeter.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:34

Een vriend van mij is jachtruiter, nog steeds, ook al is ie al 65+ en hij zegt altijd: ik ben niet bang, maar voorzichtig Clown

dat vind ik ook wel een goede uitspraak Schijnheilig

btw Morrie loopt meestal snel door als ik ga zingen ~~}> , wil ie snel naar huis...... *LOL*

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:35

ik zing ook hoor!!! country roads take me home....hahah helpt ontspanne. die van die sleutelhanger vind ik een goed plan.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:36

Ik vrees dat als ik ga zingen mijn paarden me er juist af willen hebben Haha!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:38

whahaha de mijne gaat dan met zn hoofd omlaag lopen .. zou dat ook een teken van afgunst zijn??? hij doet nog net zn hoeven niet over zn oren whhahahahah

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:57

Ik rij sinds begin van dit jaar ook western, en gewoon met een cappie op. Dat het niet hoort, dat het er niet uit ziet, who cares? Jou hoofd! Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar laat je niet tegenhouden om bovenstaande redenen

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:22

nee inderdaad, als je je veiliger voelt met cappie, gewoon lekker op doen! Heb ik ook een poos gedaan, en als ik een paard rij waarop ik me niet (zo) veilig voel zet ik hem ook op!

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:34

Gewoon met cap oprijden; je hebt maar 1 hoofd. En idd mobiel mee, op je lichaam dragen zoals Cornelie al zei, zeg ik ook altijd al. Wat ik het voordeel vind van alleen rijden is dat je zelf 'controle' hebt over de situatie en over de keuzes die je maakt bij je buitenrit. Als je met een groep bent heb je met iedereen rekening te houden; als er één paard bang wordt, of aan de haal gaat, is de rest niet meer te houden. Je bent dus afhankelijk van andere paarden en de manier waarop hun ruiters de situatie handelen; persoonlijk rij ik liever alleen, want dan weet ik waar ik aan toe ben; ik ken m'n paard en er kan altijd iets gebeuren; vaak zit 't m in hele stomme dingen zoals een kind met een vlieger op de hei, of een plastic zakje op het ruiterpad oid, maar dan is het toch nog een situatie waar m'n paard en ik samen in terecht komen, en weer uit moeten komen, en niet één waar we meegesleurd worden in een groepsprobleem. Dus elk nadeel heb toch weer z'n voordelen zou Johan Cruijf zeggen Haha!