Zou jij je paard laten slachten...............

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Flus
Berichten: 85
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-01 17:23

Zou je dat doen? Ik niet, maar ik bedoel, er zijn kennelijk toch mensen die dat laten doen, anders zou er geen paardenvlees te koop zijn.
Eet je dan wel paardenvlees? Waarom wel/niet.
Ik ben vegetarisch en ik vind een koe eten 'tzelfde als een paard eten, hoe denk jij daar over???


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 17:30

Ik denk dat ik geen paardenvlees (bewust) zou eten omdat het voor mij een rijdier is, maar ik heb geen moeite om een geslachte koe van ons te eten omdat ik weet ie een mooi leven heeft gehad (ruime stro stal, weidegang, e.d.) en dat hij eerlijk aan zijn leven is gekomen.
Ik kan me wel voorstellen dat er ook zijn die het wel eten omdat zij er niet zo'n band mee hebben als wij hier op dit forum.
Bedenk trouwens wel dat in dat lekkere kroketje van de kiosk paardenvlees zit.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 17:41

ik denk niet dat ik er hele erge problemen mee zou hebben. Anders kun je der toch nix meer mee en af laten maken zou ik ook nog mee kunnen leven. Paard gaat toch dood en doe je nix meer aan en als je hem aan de slager verkoopt krijg je der tenminste nog iets voor. Sorry, ben erg zakelijk met paarden. MIsschien dat het ooit nog veranderd als ik een eigen paard krijg waari k een soort band mee krijg maar dat heb ik voorlopig niet (meer) met een paard.


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 17:51

Als het echt niet anders kan, is het gewoon het beste voor een paard. En net wat steef zegt, je krijgt er dan nog wat voor.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 17:57

als je je paard in laat slapen gaat ie ook (tenzij je hem laat cremeren o.i.d.) naar een distructie bedrijf en wordt ie ook grof gezegd in mootjes gehakt.
Voor mij dus geen verschil tussen de slager.
Ik zie ook niet in waarom ze niet naar de slager zou gaan, als ze niet verder kan leven.
Misschien rare redenering, maar dan heeft iemand er nog wat aan naar mijn idee.
Ik eet gerust paardenvlees (alleen rookvlees lust ik niet).
Ik vind het ronduit achterlijk dat mensen uit principe (dus niet in geval van niet lusten) geen paardenvlees eten, maar wel koeien, varkens of schapenvlees.
Je bent vegetarisch, of je bent het niet.
IMO is een paard wat dat betreft precies het zelfde als elk ander beest

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 17:57

Ik zal dan wel weer soft zijn, maar ik zou dat dus nooit doen. Een paardje waar je jarenlang van gehouden hebt, die altijd voor je gewerkt heeft en je een hoop plezier heeft gegeven naar de slacht brengen?

Sorry hoor, maar in zo ´n geval zou geld helemaal niets voor mij betekenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 18:03

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lovely op 2001-11-28 00:30 ]</font>

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 18:06

Citaat:
Op 2001-11-24 16:57, schreef puma:
. Een paardje waar je jarenlang van gehouden hebt, die altijd voor je gewerkt heeft en je een hoop plezier heeft gegeven naar de slacht brengen?


Wat is dan het verschil tussen naar de slacht brengen of thuis in laten slapen en dan naar een distructie bedrijf laten gaan?
Dood is IMO dood

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 18:10

Dat vind ik een goede vraag over het eten. Ik zelf hou niet van het vlees (ben geen vleeseter) maar de worst vind ik wel lekker.
Wij hadden een keer een vergadering van de vereniging hier thuis en ik zette kaas en worst op tafel. Na nog een keer worst bijgesneden te hebben vraagt er een, wat voor een worst is het eigelijk, want hij smaakt goed. Dus ik heel droog, paardenworst. Staan er een paar me raar aan te kijken en 1 ging er bijna over haar nek. Hihihihi, stom ook van mezelf, maar ik heb er niet bij nagedacht dat heel veel paardenliefhebbers uit principe geen paardenvlees eten.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 18:12

Stef, net wat je zegt, er bestaat ook nog zoiets als cremeren.

Het is dat wij hier geen hondevlees eten, maar als het wel zo was, bracht je dan je hondje ook naar de slager als het nog wat opbrengt? Het is bij mij denk ik een principekwestie, ik zou dat gewoon echt nooit doen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 18:17

het is bij mij geen geld kwestie, alleen naar mijn idee heeft iemand er dan nog wat aan.
Begrijp me niet verkeerd, jou keuze respecteer ik ook, ik vraag me dan alleen vaak de redenen achter de keuzes af

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 18:21

Ik eet wel volop kroketten en frikadellen, maar eigenlijk nooit paardenworst of rookvlees en waarom weet ik eigenlijk niet. Ik zou er denk ik niet echt moeite mee hebben.

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 18:36

ja een paard van onze manege word ook geslacht, want hij heefd iets aan zij longen Huilen Huilen Huilen Verdrietig Verdrietig Verdrietig

Flus
Berichten: 85
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-01 18:38

Ik vind 't wel een beetje raar om te zeggen dat een koe geboren zou zijn om geslacht te worden. Ik bedoel, dat is toch ook een wezen met recht op een leven, of ligt dat aan mij???!!!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 18:38

Mijn pony gaat niet naar de slager. Ik zou hem het liefst in eigen stal in laten slapen. Het gaat mij om het idee. Het liefst heb ik dat hij gewoon 's ochtends een keer dood in de stal ligt...
Alleen een "noodslachting" ter plekke kan ik accepteren. Maar misschien veranderd dit wel als ik echt voor die keuze sta.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 18:44

Het idee,bij een slager word je pony,als ik het goed heb,geschoten Scheve mond\ Ik zou het niet kunnen,naar de sl8 brengen.Dan liever thuis in een vertrouwde omgeving,in laten slapen...Een paard opweg naar de sl8 heeft toch wel door dat het gesl8 wordt hoor Scheve mond\

Paardenvlees eet ik niet,vanwege het idee.Ik vind:
je hebt toch ook nog koeien en kippen? waarom willlen mensen altijd zoveel variatie? Verward heb nog nooit paardenvlees gegeten,en zal dit ook nooit doen Haha!

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 18:44

Ik kan mijn lieve paarden niet naar de slager brengen. Het is gewoon voor mijn eigen gevoel. Ik ben er dan bij dat mijn paardje vredig inslaapt en geen pin door zijn/haar hoofd krijgt. Ik breng ze dus niet naar de slager voor mijn eigen gemoedsrust. Wat er daarna met hem gebeurd zie ik niet meer. Ik wil gewoon zien dat ie vredig dood is zodat ie niet door de achterdeur naar buiten kan om weer verhandeld te worden. En de slager is nou eenmaal geen pretje om naar te kijken.

Ik heb geen moeite met paardenvlees ik eet gewoon kroketten en frikandellen.

Greetz Merilyn

_________________
Kusje aan Martijn (k)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merilyn op 2001-11-24 17:50 ]</font>

Flus
Berichten: 85
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-01 18:48

Veel paarden raken in paniek bij een slagerij, dat ruiken ze. Dan is dat toch een banketstaaflig eind van je leven!!!!!!!!!!!!!!!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 18:52

ik weet niet hoor, dat ze in paniek zouden raken etc.
Zijn naar mijn idee wat spookverhalen.
Dan zou een paard het namelijk ook weten als een DA komt om hem/haar af te spuiten.
Wat ik hoor (heb er gelukkig nog geen ervaring mee) is dat paarden zich kunnen verzetten tegen het "spuitje" en dat ze in het slachthuis gewoon gelijk dood zijn

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 18:56

Och, waarom niet. Als daar een goede reden voor is zie ik niet in waarom niet. Alleen, de slager wil geen oud beest, dus ik heb niet zoveel keuze.
Verder is paardenvlees goed te eten, beetje zoetig. Ik heb daar geen problemen mee. Als wij hier meer paardenvlees zouden eten, dan zou het Italie-verhaal vlug de wereld uit zijn.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Flus
Berichten: 85
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-01 18:57

Ja maar ze ruiken die geur, en de meeste paarden zijn niet echt blij met zo'n luchtje.

Flus
Berichten: 85
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-01 18:58

italie verhaal??????????? Kusje Kusje

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:13

Quote: Paardenvlees eet ik niet,vanwege het idee.Ik vind:
je hebt toch ook nog koeien en kippen? Quote

Sunnylover is het voor die koeien en kippen dan niet zielig dat ze geslacht worden Verward Ik vind dit een beetje rare beredeneering....maar dat zal wel aan mij liggen.

Het ligt eraan in wat voor situatie je komt, je weet het nooit van te voren, maar ik denk idd dat ik mijn paard gewoon naar de slacht zou doen. Met een spuitje gaan ze vaak 'vechten' tegen de slaap en raken in paniek, bij de slacht is het: pin erin en het is afgelopen...niks geen paniek dus. En dat ze het ruiken dat ze doodgaan vind ik een beetje een kletsverhaal.

Trouwens ik eet wel paardenvlees, omdat de meeste paarden toch echt een beter leven hebben gehad dan bijvb een kistkalf en ik vind het lekker. Het is een beetje hypocriet om te zeggen dat je wel koeitjes eet maar geen paarden omdat die zo lief zijn...koeitjes zijn ook lief.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Kajelleke
Berichten: 259
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:14

ze ruiken misschien de geur van andere angstige beesten en van geslachte dieren ofzo?

Iemand trouwens de beelden van Gaia gezien op de slachtvee- en paardenmarkten van Anderlecht en Cinay (B)? Om van te huilen! Ik word daar echt niet goed van!

je sloot je ogen, het werd donker maar de mist bleef... morgenvroeg trekt hij op maar jij zal de zon niet meer zien...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carina, ChelseaAyLee, Dunkeedoo, H_W_, Miriam91, Sintara, Zonnebloem24 en 116 bezoekers