Rodeo.. Zo ZIELIG!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 13:55


Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen


Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 13:57

gadverdamme... ben het met je eens: doodeng

vera: ik heb nog nooit een rodeo irl gezien. Maar ik heb ook nog nooit een dressuurwedstrijd irl gezien. En over allebei kan ik best aan de hand van ander materiaal een mening vormen...

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:03


Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:04


Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:07

vera schreef:
Dit zijn Tennessee Walking Horses.
Een Gangenpaard wat in Amerika wordt gefokt, is ooit uit (ik geloof) Denemarken gekomen.
Zo worden de paarden daar geshowed.
http://www.twhbea.com/062568D6007A2B8A/ ... e/fsrw.mpg
Zo ziet het er uit als ze "natuurlijk" lopen.



de filmpjes doen het bij mij niet, krijg alleen stille beelden. Zou je kunnen uitleggen wat de paarden moeten doen?

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:13

Ik heb er ook geen verstand van maar vind het een beetje zielig. De gewone beelden zijn niks mis mee maar de eerste filmpjes die ik plaatste vind ik gewoon akelig om te zien. Hoe krijg je een paard zover om het zo mismaakt te laten lopen.
En vooral...wel zieke geest heeft dit bedacht Huilen Boos!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:15

Nu weet ik het nog niet........

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:20

Levy"]
[quote="vera schreef:
Dit zijn Tennessee Walking Horses.
Een Gangenpaard wat in Amerika wordt gefokt, is ooit uit (ik geloof) Denemarken gekomen.
Zo worden de paarden daar geshowed.
http://www.twhbea.com/062568D6007A2B8A/ ... e/fsrw.mpg
Zo ziet het er uit als ze "natuurlijk" lopen.



de filmpjes doen het bij mij niet, krijg alleen stille beelden. Zou je kunnen uitleggen wat de paarden moeten doen?
[/quote]

Je ziet op het filmpje een TWH lopen die ontzettend hoog zijn voorbenen opheft, heel raar gezicht om te zien.

Maar wat ik ook zielig(ja ga weer het pennymeisje uithangen Tong uitsteken ) vind in Amerika is de wilde paardenrace(weet wel niet als die nog bestaat). Ik heb een paar geleden een fragment op Tv gezien. Wilde mustangs werden gewoon uit de natuur gerukt en dan aan een touw vastgemaakt maar een groep mensen probeerde voor het eerst een bepaalde afstand af te leggen, paarden werden opgejaagd, getrokken, men probeerde er op te zitten... vond ik echt niet normaal

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

callippo

Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:33

Djeezz, dat ziet er toch niet uit!!!
Lijkt me dat die paarden daar heel snel van versleten raken.

Voor Levy:
Er is gewoon zoveel gewicht aan die hoeven vastgebonden dat ze hun benen in galop heeel erg hoog moeten gooien, terwijl de achterhand extreem ver naar beneden zakt om nog enigszins vooruit te kunnen komen.

Die ruiters zitten er trouwens helemaal stil op, zal zeker wel comfi zitten :S

Nee, geef mij maar beelden van hoe die paarden normaal lopen, zonder hoge hakken. Veel relaxter!
Overigens hebben die paarden nog steeds veel te lange hoeven...

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:55

hoezo is ineens een paard wat met een slof fout wordt gereden zieliger dan een rodeo paard met zulke wonden als op de vorige pagina???!!! Vind dat hier het een en ander uit verband wordt getrokken. Is at soms om je standpunt over de slof nog duidelijker te maken?
Bij rodeo zit die band wel om de ballen, en de reden dat er ook merries mee doen is omdat er van die enorm zure merries zijn, die net zo hard kunnen stuiteren met een distel band om de liezen. Jawel een distel band! Is zeker ook niet zielig?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:01

sherwood schreef:
Bij rodeo zit die band wel om de ballen

anantomisch gezien is dat niet mogelijk...de ballen van een hengst zitten veel verder naar achteren dan waar de strap zit.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:07

sherwood schreef:
hoezo is ineens een paard wat met een slof fout wordt gereden zieliger dan een rodeo paard met zulke wonden als op de vorige pagina???!!! Vind dat hier het een en ander uit verband wordt getrokken. Is at soms om je standpunt over de slof nog duidelijker te maken?
Bij rodeo zit die band wel om de ballen, en de reden dat er ook merries mee doen is omdat er van die enorm zure merries zijn, die net zo hard kunnen stuiteren met een distel band om de liezen. Jawel een distel band! Is zeker ook niet zielig?


Ik denk dat het bij rodeo het zelfde is als dressuur in dit opzicht: er zijn goed behandelde dressuurpaarden en rodeopaarden, en er zijn slecht behandelde dressuur en rodeopaarden. Er zijn rodeopaarden die in een heel jaar een paar keer een rondje moeten bokken met een gewone singel rond de lendenen, en er zijn rodeopaarden die misschien veel pijnlijker zaken rond hun hebben hangen en die wel eens gewond geraken. Zo zijn er ook dressuurpaarden die stap voor stap worden getraind door een ervaren ruiter en die rijden tot het niveau dat ze op dat moment aankunnen, en er zijn dresuurpaarden waar de slof word aangehangen en die boven hun eigen kunnen moeten presteren. Bij beide gevallen zie ik liefst de tweede van het toneel verdwijnen.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:08

er wordt wel degelijk vaak iets uitgestoken met die ballen. ik dacht een touw erbij ofzo, maar precies weet ik het niet.

iig zijn die tenessee's verschrikkelijk om te zien. natuurlijke beweging? kan het oog dat nog volgen? het ergste is dat er ZOVEEEEL van zijn, en het niet minder wordt. zoals in zoveel zaken zijn de amerikanen weer stekeblind (ofja het grootste deel toch). ik vind dit echt erg. kan me niet inbeelden dat het paard daar lol in heeft, of dat het goed zou zijn.
in dressuurrijden wordt er veel vaker naar de basis van het paard teruggegrepen mi.

Enya - Daya :-)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:15

vera schreef:
Hebben de mensen die "TEGEN" een rodeo wel eens een rodeo IRL gezien?
Je kunt niet echt over iets oordelen als je niet precies weet hoe het in eklaar steekt, lijkt mij.

Ik weet zeker dat rodeopaarden een 10x beter leven hebben als manegepaarden


En was daarna nog meer tegen dan ik ervoor was.
Laatst bijgewerkt door Faas op 11-02-04 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

'Paint' it 'Black'

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:16

Die Tennesse Walking horses... wat afschuwelijk die filmpjes... Ik heb er met open mond naar zitten kijken, wat een verschrikkelijk gezicht. Dat kan niet pretig lopen voor die arme beesten. Ik geloof dat ik dit nog zieliger vind dan een rodeo paard wat een rondje bokt....

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:17

ponyzotje schreef:
er wordt wel degelijk vaak iets uitgestoken met die ballen. ik dacht een touw erbij ofzo, maar precies weet ik het niet.
.

Je kunt echt niet zomaar aan de ballen van een hengst komen, tenzij hij je goed kent. Maar dit soort paarden laten het echt niet toe hoor.
De strap is gewoon een leren riem zonder uitsteksels naar de ballen oid.
De riem zit niet erg strak maar een paard is enorm gevoelig in zijn liezen en dit willen ze dan kwijt raken.
Het paard met de wond in de lies is absoluut niet netjes maar dat zegt zeker niet dat alle rodeopaarden erbij lopen.
Zo zijn er ook genoeg paarden in nederland met een singelwond of zadelplek maar daar horen we niemand over.....

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Sall

Berichten: 6696
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:21

Ik ben helemaal van slag van die filmpjes... wat een excessen... is dit nou ook weer echt Amerikaans?
Net zoals die overdreven 'dikbil' paarden?

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:23

Sall schreef:
Ik ben helemaal van slag van die filmpjes... wat een excessen... is dit nou ook weer echt Amerikaans?
Net zoals die overdreven 'dikbil' paarden?

Wat is er mis met halterpaarden (dikbil zolas jij ze noemt) Verward

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:30

vera"]
[quote="ponyzotje schreef:
er wordt wel degelijk vaak iets uitgestoken met die ballen. ik dacht een touw erbij ofzo, maar precies weet ik het niet.
.

Je kunt echt niet zomaar aan de ballen van een hengst komen, tenzij hij je goed kent. Maar dit soort paarden laten het echt niet toe hoor.
De strap is gewoon een leren riem zonder uitsteksels naar de ballen oid.
De riem zit niet erg strak maar een paard is enorm gevoelig in zijn liezen en dit willen ze dan kwijt raken.
Het paard met de wond in de lies is absoluut niet netjes maar dat zegt zeker niet dat alle rodeopaarden erbij lopen.
Zo zijn er ook genoeg paarden in nederland met een singelwond of zadelplek maar daar horen we niemand over.....
[/quote]


En dat is niet erg? Verward

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:31

Vera: in nederland vind ik het ook soms triest wat je ziet. Paarden met de kin tussen de benen door een slof, wonden, vermagering en ga zo maar door. Maar ik vind dit nog steeds een graadje erger.

'Paint' it 'Black'


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:38

halterpaarden is niks mis mee, vind ik ook. maar ook soms overdreven. zoals je hier ook wel overdreven paarden ea. tegenkomt (denk maar aan de herdershonden met heupdysplasie)

maar de amerikanen lijken het te weinig te zien, imo: de katten zonder pootjes, de minipaarden die soms echt afschuwelijk zijn om te zien (al zitten er ook goede en mooi tussen), die tenessee's walkers, enzovoorts. de basis is goed, maar er zijn zo vaak van die overdreven paarden door fokkers die het paard uit het oog verliezen.

Enya - Daya :-)

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:41

Eigenlijk moeten we ze lekker allemaal weer op de steppe zetten, onze paarden. Dan zijn ze echt niet meer zielig. Haha!

Ik ben ook niet "voor" een rodeo maar vind het nogal overdreven om het zo zwart wit te zien terwijl ern veel ergere dingen gebeuren in ons eigen land.

Kijk op elke pensionstal, zijn toch veel paarden die blij zijn als ze 2x per week hun box uit komen.
Paarden die niet op het land mogen omdat ze ander "misschien wel wat krijgen".
Paarden die dagelijks de marteling van hun lieve baas moeten doorstaan, want hij luistert niet. (dat het paard het gewoon niet kan, pijn heeft, of niet snapt komt helaas niet op in het hoofd van deze leeghoofden).
Paarden met aansnoerneusriemen, slecht passende zadels voortgedreven door zweep en sporen.

En dan heb ik het alleen nog maar over het dagelijkse, gewone paardenleed. Niet eens over de mishandelingen die plaats vinden.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:42

Ponyzotje, helemaal mee eens. Die ideeen zijn leuk maar dan slaan ze vaak door Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:43

er wordt trouwens niet altijd gereden met die extra riem.. je kunt de paarden ook trainen dat ze eerst 20 seconden bokken... dat is namelijk de tijd die je als ruiter vol moet houden.. daarna zijn t superpaardjes.
overal worden dieren mishandeld en ook overal worden dieren goed behandeld.
alles heeft zijn + en - punten.
denk je dat het natuurlijk is voor een prooidier om een roofdier op zijn rug te nemen????? sorry hoor

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:42

Afbeelding

dit paard hapt in het zand. hoeveel keer zouden wij dat niet doen Haha! maar het verschil is natuurlijk dat het paard er niet voor kiest he.

after all, voor mij mag het blijven bestaan, ik zie er de lol niet echt van in. vooral door robert's verhalen.

hier bv:
Afbeelding

zonde dat de foto's het niet doen... maargoed, het commentaar geldt evenwel.
hier zie je dus dat er behoorlijk wat riemen rond z'n lichaam zitten, de achterste heel strak, want op het fotomoment trekt hij zgz zijn buik al in.
je ziet echter ook dat er met een halster gerodeo'd wordt, met een brede neusriem.

tja, ik blijf het niet echt diervriendelijk vinden, maar zo zijn er wel meer algemeen aanvaarde dingen. echter denk ik dat je nuchter moet blijven. een rodeo is niet echt funest voor een paard, waar het meeste overdreven tenessee werk dat wel is.

Enya - Daya :-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, Celebi, Cjuan, Myrthe_bz, Poekkie, Vagabondo, vordur en 77 bezoekers