[fjord] zeer sterke fjord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

[fjord] zeer sterke fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-04 19:23

Mijn vriendin heeft een fjord van 5 jaar.

Ze is nooit op de juiste manier ingereden en aangezien zij toen ze hem kocht nog niet veel ervaring had met van die sterke pony's.

heb ik er een weekje op gereden. ze liep toen hele tijd te hangen en uiteindelijk naar 5 min kreeg ik al kramp. beenhulp of zweepje hielp niet want dat schoot ze er gelijk van door met het bit tussen haar tanden.

het ging steeds beter en ze hing niet meer. totdat mijn vriendin er als eerst op ging liep ze gelijk weer te etteren en te hangen. en als ze de zweep overpakte ging ze gelijk weer heel snel en hangen aan dat bit. was ik er later op gegaan nou weer net zo gevoelig als ik haar een tikje gaf begon ze gelijk te steigeren. ik weet niet wat ze had oppeens zeker overgevoeligheid. dus toen liepen we terug over de dijk begon ze gelijk te steigeren.

en de volgende dag weer niks aan de hand. ze is daardoor heel onvoorspelbaar en aangezien der baasje geen eigen bak heeft is het erg moeilijk om te oefenen aangezien de bak waar in we rijden nu onder water staat.

dat hangen en bit tussen der tanden nemen is er nog steeds niet uit en ze blijft ook ZOOOOWWW sterk Bloos!

heeft iemand tips of ervaring met sterke paarden....

alvast bedankt OK dan!

'Iedereen gunt je van alles zolang je het maar niet hebt'


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:30

loopt ie niet weg voor pijn in zn rug ofzo? Dit lijkt me niet helemaal normaal. Dat zou ik eerst maar eens uitsluiten.

[o]

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-04 19:40

okee maar ik weet wie haar vroeger heeft gehad en die had een zadel laten passen etc. en bij haar was het nog erger

'Iedereen gunt je van alles zolang je het maar niet hebt'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 09:00

Ik denk dat het niet nodig is als ik zeg dat instructie hier het sleutelwoord is he?
OK, dan zeg ik het dus ook maar niet.... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 09:34

Dat wilde ik ook al zeggen Sonja, maar ik zeg het dan maar wel

NEEM GOEDE LES, VAN GEDIPLOMEERD PERSOON, NIET VAN EEN VRIENDINNETJE.
En je kunt zo weer heerlijk rijden.

Kan die zin niet als sticky bovenaan rijtechnisch komen staan? Gaaaap
Waarom word er u altijd beknibbeld op goede les?
Daar heb je als ruiter en paard toch plezier van.
Snap dat echt niet.

Ps. bovenstaande was algemeen bedoeld voor al dit soort topics, dus niet speciaal voor de topicstarter hier.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 15:52

tja, zo was het met mijn fjorden ook.
echt: heeel consequent zijn, en duidelijk maken dat jij de baas bent.
ik heb ook niet gewoon mensen op die paarden laten rijden, omdat die niet hetzelfd rijden als jij. verder goed les nemen!!

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 20:23

dat vriendinnetje gaf ik les...

en ik op de manege mag ik niet met die fjord

ik heb een x les gehad van een instructeur maar daar moest ik na een halfjaar toen ik ging rijden gelijk middendraf doen en wijken. ging ze zeggen ga maar L rijden het is een goede pony.

ze liep te etteren van hier tot tokio en brak uit op de voltes.

'Iedereen gunt je van alles zolang je het maar niet hebt'

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 02:43

vamp schreef:
tja, zo was het met mijn fjorden ook.
echt: heeel consequent zijn, en duidelijk maken dat jij de baas bent.
ik heb ook niet gewoon mensen op die paarden laten rijden, omdat die niet hetzelfd rijden als jij. verder goed les nemen!!

ben het hier mee eens.
wat ook weleens help is veel figuren rijden ,stelling vragen .dan ze niet naar kunnen denken wat ze kunnen gaan doen.en de bit niet kunnen vast houden

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 09:25

oke ik zal het proberen

'Iedereen gunt je van alles zolang je het maar niet hebt'

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 09:28

Desnoods zet je een advertenievoor instructeur...

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:06

Is moeilijk ik denk toch ook les hoor maar ik weet het verder ook niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:16

jockeygirl schreef:
dat vriendinnetje gaf ik les...


Is ook een heeeeeele goede zaak
Als je zelf al zulke basisprobleempjes niet op kunt lossen, dan kun je ook geen les geven....
Please zoek een GOEDE instructeur....

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:24

Sonja"]
[quote="jockeygirl schreef:
dat vriendinnetje gaf ik les...


Is ook een heeeeeele goede zaak
Als je zelf al zulke basisprobleempjes niet op kunt lossen, dan kun je ook geen les geven....
Please zoek een GOEDE instructeur....
[/quote]

Inderdaad...
waarom zou je niet opzoek gaan naar goede instructie?

Dag lieve mama...

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 18:14

btw jullie snappen het niet....

ik snap het maar der baasje snap het niet

'Iedereen gunt je van alles zolang je het maar niet hebt'

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:25

en ik snap jou niet Verward

Wat zouden wij niet snappen?

[o]

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 19:18

jij niet die andere 2 sonja en waterkippie

'Iedereen gunt je van alles zolang je het maar niet hebt'


Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:30

Duidelijk hoog-Fjordgehalte Knipoog
Ik ken dit wel vanuit de manege (heb op een Fjorden-manege gereden).
Dan zijn er Fjorden die het ene uur 'braaf' hun rondjes lopen en het andere uur zich als een draak gedragen. Dit ligt eigenlijk altijd aan de persoon die er op zit!

Het lijkt me hier ook een beetje een vorm van communicatie als ook dominantie probleem.
Daarbij lijkt het me handig als de eigenaresse op les gaat van een goede instructie zodat zij leert consequent de goede hulpen te geven, wanneer te belonen en wanneer niet toe te geven.
Misschien kun je een instructie zoeken die accomodatie thuis heeft zodat je daar 'goed kunt trainen. Thuis kun je ook veel op weg komen met stapwerk.
Lastig karwij, maar als je eenmaal tot een goede en fijne samenwerking kunt komen OK dan!

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 17:14

oke maar de eigenaares die wilt eigenlijk geen instructrice... en ze heeft ook niet veel tijd om te oefenen want we gaan elke dag naar onze verzorgpony's en toenwilde ik eens gaan stappen maar mocht toen niet van de eigenaar van de bak omdat de bak slecht was... tjah zo word het ook niet beter. Verdrietig kan dus eigenlijjk alleen met goed weer

'Iedereen gunt je van alles zolang je het maar niet hebt'

Peche

Berichten: 45
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: opeinde/almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 18:27

als ik jouw verhaal zo lees zit de fjord in de pubber tijd. meestal 2 jaar na het beleren van een fjord word hij een periode nukkig en probeerd je dan heel erg uit, het enigste wat ik je kan zeggen te doen is doorzetten en wachten tot zijn periode weer over is, de duur van dit is onvoorspel baar, maar aanpakken. ongeacht hoe of wat.

IRIS doe je best, laat zien wat je kan Simone, jij ook en win die PAVO cup. Toske vol houden nog even dan heb je een veulentje

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:07

Tjah als de eigenaresse geen instructrice wil (hoeft ook niet voor altijd, maar gewoon een paar keer totdat je zelf het weer op weet te pakken)
Zonder instructrice blijft de fjord sterk, en wint dus constant het 'gevecht' en daar wordt geen van jullie (zelf de fjord niet) beter van...want dat leid gewoon tot ongelukken!!
Kortom...zoek iemand die precies weet waar ze het moeten aanpakken en laat die het jullie leren! (kun jij niet eens vragen of je een paar lessen op je vriendin dr fjord mag nemen, aangezien de vriendin fel tegen instructie schijnt te zijn)
En hoe bedoel je: "ze heeft niet veel tijd om te oefenen want we gaan elke dag naar onze verzorgpony's"...bedoel je dat ze geen tijd heeft om met haar fjord bezig te zijn!? In dat geval zou ik zeggen: pech voor de andere verzorgpony's maar zou ik toch eerst mijn eigen paardje doen, voordat ik aan de anderen begin!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 09:46

het vreemde is ik hou meer van mijn verzorgpony's als van haar fjord en terrecht. maar zij vind het ook leuker om met mij mee tegaan want ze wilt niet in de eentje op tigra gaan rijden dus ja eigenlijk worden we er niet veel wijzer van. maar ik heb trucjes geleerd van mijn instructrice en heb gisteren gereden het ging goed ik heb vooral veel gestapt en een klein beetje draf want ze heeft totaal geen conditie omdat ze een halfjaar niet heeft gelopen

'Iedereen gunt je van alles zolang je het maar niet hebt'

_Marjon_
Berichten: 10656
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 11:20

jockeygirl schreef:
het vreemde is ik hou meer van mijn verzorgpony's als van haar fjord en terrecht. maar zij vind het ook leuker om met mij mee tegaan want ze wilt niet in de eentje op tigra gaan rijden dus ja eigenlijk worden we er niet veel wijzer van. maar ik heb trucjes geleerd van mijn instructrice en heb gisteren gereden het ging goed ik heb vooral veel gestapt en een klein beetje draf want ze heeft totaal geen conditie omdat ze een halfjaar niet heeft gelopen


lekker logisch.. waarom wilt ze niet alleen op haar pony rijden? misschien te begrijpen als het niet klikt tussen hun. Maar zeker als je pony teveel energie heeft moet ze beweging hebben, of je nou zin heb of niet *LOL*

Mama van Gwen 7-2-15 & Abby 14-6-23

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 11:37

Zeg maar tegen haar dat zelfs Anky nog les heeft....

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-04 18:19

lekker logisch.. waarom wilt ze niet alleen op haar pony rijden? misschien te begrijpen als het niet klikt tussen hun. Maar zeker als je pony teveel energie heeft moet ze beweging hebben, of je nou zin heb of niet *LOL*[/quote]

omdat ze het niet leuk vind in der eentje en als hij nou zou onbetrouwbaar is als wat en als ze vraagt of ik haar opnieuw wil beleren dan doe ik dat want je wilt niet weten hoe tigra is. en als er iets gebeurd aangezien die geintjes die ze flikt is er niemand die het ziet. en dan zit je mooi in de oliebol. maar ik ben nu 2 dagen bezig met der en het gaat aardig goed Bloos alleen toen der bazinnetje der ging uitstappen en was afgestapt toen kwamen er paarden aan en ik had haar beet en toen schoot ze er oppeens met een paar bokken/steiger vandoor en begon als een gek te hinneken omdat ze hengstig is. stapte ik op en wat denkje ging ze mieterig doen om proberen er vandoor tegaan. tja zo is ze maar het is haar niet gelukt en dat weet ze. daarna was ze een Schijnheilig

'Iedereen gunt je van alles zolang je het maar niet hebt'

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:06

ik snap het verhaal eerlijk gezegd niet precies.

maar ik snap wel dat de eigenares gewoon les moet nemen als ze der pony niet aankan.
en as ze da nie wil.. tja dan moet ze nie zeiken dat de pony niet doet wat ze wil en lekker zo door blijven rijden.
problemen liggen voor 99% bij de ruiter en niet bij het paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 12 bezoekers