Beoordeling FNRS manegeproeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Beoordeling FNRS manegeproeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 12:48

Op de site van de FNRS las ik het volgende stukje:

U zult allen wel eens de opmerking gehoord hebben in de trant van "jij hebt een winstpunt gehaald en ik niet en dat komt doordat jij op een automaat zat en ik op een lastig paard". En helaas, soms is dit inderdaad de waarheid.

Maar hoe is dit te verklaren? Bij de beoordeling van de huidige (landelijke-) proeven wordt er voornamelijk gekeken naar de combinatie, dat wil zeggen "de ruiter en het paard". Er wordt alleen zo goed als geen rekening gehouden met het feit dat het bij onderlinge manegewedstrijden gaat om een manegeruiter op een manegepaard. Een gemiddeld manegepaard wordt bereden door zeer veel verschillende ruiters en is daardoor enigszins "afgestompt" voor de hulpen (uitzonderingen daar gelaten). Maar dat er voornamelijk naar de combinatie wordt gekeken, is vanaf nu verledentijd. Bij de FNRS-manegewedstrijden wordt er voornamelijk gekeken naar de rijkunst van de ruiter. Waarom gaat het getoonde zoals het gaat? Wat doet de ruiter om zijn of haar paard/pony te bewegen het gevraagde onderdeel van de proef uit te voeren? Het paard dat zich onder de ruiter bevindt, is niet meer doorslaggevend voor het te behalen aantal punten.


Mijn dochter van 9 rijdt sinds kort ook deze proeven maar als ik op haar protocollen kijk, merk ik dat er toch erg weinig rekening wordt gehouden met het soort pony waar ze op rijdt.

Zo heeft ze 2 keer de F2 gereden op een pony die altijd met haar hoofd schudt en in stap altijd aan het dribbelen is. Opmerking op protocol dat pony is onrustig is, is op zich correct, maar als ik bovenstaande lees, zou dat dus geen puntenaftrek tot gevolg mogen hebben, maar dat is dus wel gebeurd.
Laatste keer reed ze weer op een zeer onrustige pony die door het klapperende dak continu schrok en er vandoor wilde of op de achterbenen wilde gaan staan. Dit is niet gebeurd en lijkt me dus een complimentje voor de ruiter.
Opmerking op het protocol: zorg voor meer ontspanning en oefen het neerwaarts rijden. Ook deze opmerking is op zich terecht maar houdt dus geen rekening met het feit dat er op een manegepony wordt gereden, terwijl dat dus het doel is van de FNRS proeven.

Hoe ervaren andere mensen dit?

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:13

ik zit sinds kort op jurycursus voor de fnrs en dit wordt je weldegelijk geleerd, hou rekening met de pony, wij leren kijken naar wat het kind doet en niet hoe de pony is bijv. we moesten een vrij lastig paard jureren en wij hadden dat dus net iets te streng gedaan dus was ze gezakt (was trouwens niet in het echt hoor maar voor de oefening van ons) bij de leraar was ze geslaagd omdat ze de dingen goed had opgevangen en de juiste hulpen had gegeven.
ik ervaar nu dat fnrs jureren heeeel anders is dan k nhs
veel moeilijker.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:19

Ik rij dus ook fnrs wedstijden en ik merk wel degelijk dat als je op een braaf en goed paard zit dat je veel meer punten krijgt dan op een moeilijk paard zit.
Ik weet dat het moeilijk te jureren is dat als de ruiter bv de goede wijkhulpen geeft en het paard het gewoon negeert, want dat komt soms wel eens voor bij manege paarden, hoe moet een jurylid dat jureren..?! Officieel moet je dan een voldoende krijgen op dat onderdeel geloof ik, maar in de praktijk gebeurd dat niet.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:41

Ik heb aan een FNRSjury gevraagt of het verschil maakt of je op een makkelijk of moeilijk paard rijd. Hij antwoorde dat dat eigenlijk een beetje aan de betreffende jury ligt. Hij zelf keek meer naar de houding en hoe de hulp gegeven werd. Er staat bij ons ook een paard wat nogal snel uit takt loopt en naar zijn mening zou ik daar dus geen minpunten op mogen krijgen. Helaas blijft het natuurlijk gokken wat de jury wil zien.

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:25

Ik merkte toen ik die wedstrijden nog reed ook wel degelijk dat het verschil maakte op wat voor paard je reed. Vriendin van mij reed op een heel lastig paard en wij (de kenners van het paard) vonden dat ze perfect had gereden aangezien het paard zo lastig was. De jury dacht er blijkbaar anders over..
In dat opzicht is het fijner als je iemand hebt die de paarden kent maarja dan kennen ze vaak ook de berijders en dan krijg je vriendjespolitiek ...

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:43

Ik ben zelf ook jurylid bij de fnrs en probeer wel! heel erg te kijken naar wat de ruiter doet! Belangrijkste voor mij is toch echt hoe de ruiter de hulpen geeft.
Maar ken idd ook jury's die toch meer op het totaalplaatje afgaan en vergeten dat er ook minder brave manege pony's tussen lopen.
Het is dus eigenlijk de bedoeling dat je zo blanco mogelijk jureert en vooral kijkt naar de ruiter. Dat is ook de reden dat ik liever geen bekenden jureer en dan al helemaal niet met een eigen paard wat ik ook nog ken. Ben ook maar een mens en wil me het liefst zo min mogelijk laten bevooroordelen!

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 17:57

Ik heb er geen ervaring mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:21

een opmerking als "meer oefenen in het neerwaarts rijden" hoort volgens mij absoluut niet thuis in een F2 proef!! ik vind dit wel lichtelijk apart. Misschien kun je er eens met de eigenaar van de manege over praten, zodat deze misschien de volgende keer de jury kan inlichten over de paarden en pony's, zodat de jury van te voren weet of het een lastig paard is of niet?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:40

Citaat:
een opmerking als "meer oefenen in het neerwaarts rijden" hoort volgens mij absoluut niet thuis in een F2 proef!!


Daar ben ik het helemaal mee eens. *LOL*

Ik ben wel tevreden met de juryleden die we tot nu toe gehad hebben. Ze kijken idd naar de ruiter.

Ik heb eens op Britt gereden en die schrok steeds weg. Wel tot drie keer toe dat ik een oefening opnieuw moest beginnen. Ik had voor die oefeningen wel een acht. Omdat ze ook vonden dat ik het goed opgelost had. Netjes terug gereden en weer rustig de volgende oefening gestart.

Ik was toen trouwens eerste geworden.

Als je de goede galophulpen geeft en het paard springt toch verkeerd aan dan zou je een voldoende moeten krijgen volgens het FNRS systeem. Helaas had ik daar toch een vier voor. Hij sprong wel goed aan maar sprong later om. Ik heb het gecorrigeerd maar weer sprong hij om. Dit werd dan weer niet beloond en ik had dus twee vieren. Maar het scheelt. Ik rijdt op een eigen paard en die beoordelen ze net iets strenger. Vind ik ook wel correct want bij ons rijdt iedereen door elkaar. Paarden/ponies en eigen paarden. Wat trouwens best heel verrassend kan zijn. Het is namelijk helemaal niet zo dat de paarden het winnen van de ponies en de eigen winnen van de manegepaarden en ponies.

Al met al vind ik het een heel eerlijk systeem. Wij hebben wel een aantal juryleden waar wij hel tevreden mee zijn. Als we iemand uitnodigen en waar we later onze twijfels over hebben dan nodigen we die niet meer uit.

gelukkig kunnen we nu altijd juryleden vinden. Dat is in het verleden wel eens anders geweest.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 11:06

Ik vind het idee achter de F-proefjes dus heel goed, maar dat kan alleen als de jurering daar ook naar is en dat is dus helaas niet altijd het geval.
Gelukkig heeft mijn dochter er nog altijd heel veel plezier in. Ze kiest ook heel bewust voor een wat moeilijkere pony, want zo zegt ze zelf, anders leer ik er niets van Haha!
Voor de volgende wedstrijd heeft ze dus weer dezelfde pony gekozen. Ik had nog gezegd, neem dan een wat makkelijkere pony zodat je je diploma F2 haalt en F3 kunt starten, maar dat wil ze dus pertinent niet Knipoog

Ik vind het alleen jammer dat de jurering niet altijd aansluit bij de doelstelling van de F-proefjes.

Ik zal het inderdaad eens bespreken met de manege-eigenaresse
Verder was het namelijk een hele fijne jury, ze hield ook een praatje voor de prijsuitreiking wat heel positief en motiverend was. Volgens mij was ze alleen vergeten dat het om F-proefjes ging Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:48

Ik vind het idee achter de FNRS proeven ook heel leuk, maar ik heb ook punten waarvan ik denk .

Als er bijvoorbeeld 'wijken voor het been' wordt gevraagd en de pony of paard zet geen enkele stap opzij, dan is de oefening gewoon niet uitgevoerd. Wat de ruiter ook probeert, het niet uitvoeren van een oefening hoort gewoon 'bestraft' te worden met een onvoldoende.

En dan die mensen die zeggen: 'Ja, maar het paard kan het toch niet...'. Dat zou best kunnen, maar wie gaat er nu een proef rijden waar onderdelen inzitten die het paard niet kan? Buiten dat het voor jezelf niet leuk is, is het voor het paard ook niet zo leuk. Kies dan een ander paard of doe gewoon niet mee.

Eigenlijk vind ik dus dat er bij FNRS proeven inderdaad niet gekeken mag worden naar de kwaliteiten van het paard, maar dat wil niet zeggen dat het paard niet gehoorzaam hoeft te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:50

irene schreef:
Gelukkig heeft mijn dochter er nog altijd heel veel plezier in. Ze kiest ook heel bewust voor een wat moeilijkere pony, want zo zegt ze zelf, anders leer ik er niets van Haha!
Voor de volgende wedstrijd heeft ze dus weer dezelfde pony gekozen. Ik had nog gezegd, neem dan een wat makkelijkere pony zodat je je diploma F2 haalt en F3 kunt starten, maar dat wil ze dus pertinent niet Knipoog


Dat is wel karakter tonen . En zeker heel erg leerzaam.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:27

Van PP naar WD.