Zonder zadel slecht voor de rug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-01 17:11

Aangezien ik het ernstige vermoeden heb dat mijn huidige zadel rugproblemen veroorzaakt bij Sib heb ik het plan om dan maar -tijdelijk- met een bareback-pad te gaan rijden . Vanmiddag een stukje gestapt op hem met een gelpad onder een sjabrak en een singeltje eromheen, en ik moet zeggen; ik heb nog nooit zo ontspannen en met zoveel gevoel op hem gezeten. Iedere spier in de rug voel je bewegen! Nu weet ik dat zadels niet voor niets zijn uitgevonden Verward, maar tegenwoordig zijn er ook erge goede (boomloze) zadels en bare-backpads op de markt... iemand ervaring daarmee?


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 17:29

Ik rijd heel vaak op een shabrakje met elastische dekensingel of een echte barebackpad van Parelli, zit heerlijk, beter dan een zadel vind ik persoonlijk.
Alleen als je naar buiten gaat en je paard is heel fris dan heb je met zadel natuurlijk meer grip.
Maar dan nog...ik val liever van een barebackpad dan van een zadel Scheve mond\ denk ik, ben van beide nog nooit afgevallen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 17:30

Nee zadels zijn gemaakt omdat we anders last van onze kont krijgen. De zadels worden steeds luxer daardoor hebben we steeds minder contact met de rug van ons paard Frusty en de problemen niet meer echt voelen . Ik geef toe dat ik er zelf ook aan meewerkik ben daar dus druk mee bezig dit op te lossen oo dmv een ander springzadel.

Als je twijfelt over de ligging van je zadels gelijk stoppen en er iemand naar laten kijken. Niet oplossen met een gelpad want dat zal niet helpen.

Ik zou dan idd voorlopig even zonder rijden totdat je zadel goed is Lovers.

Succes
_________________
Ik ben NIET verslaafd aan bokt helemaal NIET hoor.

Betaal je boktcap NU graag voor de 15de lukt dat niet laat het dan zo spoedig mogelijk weten.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Prisca op 2001-11-23 16:32 ]</font>

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 17:37

Een zadel is ook bedoeld om de druk van jouw gewicht op een goede wijze te verdelen over de paardenrug. Het ontlast de ruggengraat.

Als je zadel niet goed ligt, kun je beter zonder rijden, teminste dat zou ik ook doen!

Wat zal jij straks een goede zit hebben!

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 17:49

Citaat:
Op 2001-11-23 16:30, schreef Prisca:
Nee zadels zijn gemaakt omdat we anders last van onze kont krijgen.


Dat is niet helemaal waar, een goed zadel moet de ruggegraat beschermen. Kijk maar als je het zadel 'kaal' (dus zonder sjabrak enzo) op de rug legt. Als het goed is drukt het zadel nergens op de ruggegraat.

Maar rijden zónder zadel is nog altijd honder keer beter dan rijden met een slecht zadel!


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 19:04

Mij is idd verteld dat langdurig (dus niet zomaar ff zonder zadel hobbelen) "slecht" is voor de rug.
Het zadel verdeelt ons gewicht over de rug, op de plaatsen waar de rug het kan hebben. Zonder zadel is dit niet het geval, en wordt het gewicht dus niet, of verkeerd verdeeld

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 20:04

Citaat:
Op 2001-11-23 16:29, schreef Cody:
ben van beide nog nooit afgevallen.




nog nooit gevallen? hoe doe je dat? hoe lang rijd je dan?

over het zonder zadel rijd: je leerdt er heeeeeeel erg goed van zitten en voor je paard is het denk ik ook heerlijk. van die zadel zonder boom heb ik nog nooit gehoord, behalve voor een shetlander dan! Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 22:27

Ja hoe doe je dat? Geen idee...
Ik rijd nu 14 jaar ongeveer en ben misschien wel te bang om te vallen zodat ik wel ZORG dat ik in het zadel blijf. Hoe gekker een paard gaat doen hoe meer ik me concentreer op het niet-vallen *LOL* *LOL* *LOL*
Ben alleen 1x met paard en al onderuit gegaan, ja dan hou je er niets aan Lachen

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 00:34

Het gaat er ook om hoe goed zit je zonder zadel??
Als je goed en ontspannen zit,dan is het geen probleem voor een paard,zolang je maar in zijn beweging mee gaat.
Ga je echter scheef hangen door evenwichtsverlies of ga je zitten bonken op de rug van je paard,dan is het niet bevordelijk voor zijn rug.
Groetjes Smousje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 09:32

Eeen bareback is minder ontlastend voor het paard dan een gewon zadel. Omwille van die boom die er niet is. Het heeft iets meer grip dan zonder zadel rijden.
als je paard erge rugproblemen heeft, moet je wel nagaan of je met dat zadel niet stoort.
Het grote voordeel is dat je je paard echt 'voelt' znder dat je er door de gladde haartjes als een regendruppeltje afglijd. En je komt niet in de cafetaria anna met een kont vol haartjes Knipoog .

In bit zijn er een jaar geleden ofzo eens gestest, niet? Kan zijn dat ik mis ben... Scheve mond\

Kanjer

Berichten: 188
Geregistreerd: 01-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 13:12

wat is een bareback ik rijd heel vaak zonder zadel en krijg dus ook altijd last van mijn kont. (met zadel trouwens ook)
groetjes tara

kanjer is de liefste maar ook de ontdeugendste!!!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 20:03

Citaat:
Op 2001-11-24 12:12, schreef Kanjer:
ik rijd heel vaak zonder zadel en krijg dus ook altijd last van mijn kont. (met zadel trouwens ook)
groetjes tara


ik rijd (vooral in de winter als de bak blub is) ook regelmatig zonder zadel en met halstertje maar dan heb ik eigenlijk nooit last van kontpijn.(ik heb wel een fjord misschien dat da scheelt Verward )scheelten als je regelmatig zonderzadel rijd merk je best goed dat je voort makkelijker blijft zitten vind ik vooral als je pony zonder zadel op eens een scherpe bocht maakt. en in de winter als het vriest is het ook een stuk warmer}:0 Lachen

Kanjer

Berichten: 188
Geregistreerd: 01-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 16:02

ik heb ook een fjord maar ik denk dat hij dan een schoft heeft die iets hoger is. het is inderdaad lekker warm om zonder zadel te rijden.

kanjer is de liefste maar ook de ontdeugendste!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, JustMyZtje en 79 bezoekers