pony leren springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

pony leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 17:20

ik wil(de) graag mijn verzorgpony leren springen over kleine sprongetjes, dus had ik wat balkjes neergelegd waar we overheen liepen (aan de hand) en daar liep ze zo overheen. maar toen ik de sprongetjes wat hoger ging maken, denderde ze zo door de hindernisjes heen Verward !
wat kan ik hier aan doen? ze deed niet eens de moeite om haar benen op te tillen Boos!

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:45

ik zou springles nemen. die mensen weten er veel vanaf en dan kun je haar het verantwoord leren.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:04

Vaker oefenen en zorgen dat de hindernissen en balken op passende afstand liggen. Een paar keer de benen stoten is niet erg, daar leert ze ook van. Meelopen ernaast vind ik niet zo'n goed idee. Als je de gelegenheid hebt is het misschien een idee om samen met een andere ervaren pony eens te laten losspringen. Ze volgt dan waarschijnlijk wel het ervaren dier en kan gelijk de kunst een beetje afkijken. Hoog hoeft niet, wel passende afstanden!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:49

Neem springles. Goede beleiding is echt heel belangrijk als je zelf nog niet zo heel veel ervaring met springen hebt.

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:58

Idd springles. Je kan moeilijk via internet gaan vertellen hoe en wat, als jij en je pony onervaren zijn.

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:07

springles..
en samen met een al springende pony losspringen kan geen kwaad!
het paardje moet het dan helemaal zelf doen en dat gaat vast goed!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:14

Ze zal even door moeten krijgen wat 'springen' in houdt. Dat is voor haar het makkelijkst om zonder jou te leren (hiermee ga ik dus tegen de tip springles in). Zonder jou op haar rug is het een stuk makkelijker, en hoeft ze zich 'alleen nog maar' te concentreren op haar evenwicht, en op haar afsprong ed.
Dus inderdaad samen met een ander paard los in de bak laten springen. Hierbij een brede, maar lage hindernis bouwen, zodat erom heen gaan moeilijk is, en erover heen makkelijk.
Het is heel belangrijk dat ze er de lol van in van gaat zien, en het nog een keer wil doen.

Wanneer ze het eenmaal los kan, niet erop gaan zitten en kijken of het goed gaat, dan wel springles nemen, want dan krijg je gelijk tips, en leer je het haar niet verkeerd aan.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:52

is dit met die shetlander of met dat paardje dat jullie nog gaan inrijden?

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 11:11

ik denk idd ook dat het voor haar makkelijker is als ze het zeg maar 'zelf' leert, dus zonder jouw op haar rug. maare gaat het om een jong paard?? want dan zou ik er absoluut niet te veel mee springen dit is slecht voor de ontwikkeling. je kan het best een keer proberen maar ik zou het dan zeker niet wekelijks doen!!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 17:57

het gaat hier over een 2 en half jarige pony sdie volgend jaar ingereden word, springles is dus geen optie. Lachen

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:00

gewoon, beenbescherming aandoen, en eerst rustig over balkjes laten lopen, en dan over een lage brede hindernis laten gaan samen met ervaren pony, de eerste keer zal ze er doorheen loopen, maar dat geeft niet
men leert met vallen en opstaan

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:05

Als het inderdaad nog een jonge onervaren pony is kijk dan uit met de hoogte van de sprong. Doe alles met mate en zorg dat het allemaal leuk blijft voor haar, het is tenslotte een "spelletje"
En heel veel plezier verder!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:37

tamaraatjuh schreef:
het gaat hier over een 2 en half jarige pony sdie volgend jaar ingereden word, springles is dus geen optie. Lachen


uberhaupt is springen geen optie, wacht tot hij/zij minimaal 4 is.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:59

zo af en toe een beetje losspringen kan geen kwaad hoor. Daar worden ze handig van. Zolang je het maar leuk en laag houdt en incidenteel is het een leuke manier om toch zo af en toe er iets mee te doen. Als je moet wachten met springen tot ze 4 zijn... tja.... Bij mij loopt een paard als ie vier is toch zo'n 15 L parcoursen in een jaar. ( en als ze 16 zijn springen ze er dan nog steeds met plezier overheen)

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:31

annegti schreef:
zo af en toe een beetje losspringen kan geen kwaad hoor. Daar worden ze handig van. Zolang je het maar leuk en laag houdt en incidenteel is het een leuke manier om toch zo af en toe er iets mee te doen. Als je moet wachten met springen tot ze 4 zijn... tja.... Bij mij loopt een paard als ie vier is toch zo'n 15 L parcoursen in een jaar. ( en als ze 16 zijn springen ze er dan nog steeds met plezier overheen)


het gaat niet om het plezier dat het paard heeft, tuurlijk is het leuk maar het is ook slecht voor de ontwikkeling van een paard

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:25

Dat moet nog maar bewezen worden dat dat slecht is... Momenteel loopt daar toevallig in Zweden een onderzoek naar. Imo en velen met mij is het niet slecht om een jong paard zo af en toe wat gericht te laten bewegen (kleuterklasje) Er is ook een onderzoek naar gedaan op de Waiboerhoeve en daar komt ook niet uit dat het slecht zou zijn dus leg mij maar eens uit waarom het slecht zou zijn voor de ontwikkeling om een tweeenhalfjarige zo af en toe eens te laten springen.

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:31

mijn verzorgpony vind balkjes/hindernisjes ook helemaal niets, hij loopt zelfs niet over een tak wat op een bospad ligt (als het aan hem ligt dan he)
maar je moet gewoon doorzetten, streng zijn, en veel oefenen.
als hij erover gaat, moet je niet verbaasd zijn dat ie een ernorme sprong gaat nemen