kantelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sall

Berichten: 6700
Geregistreerd: 20-05-03

kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 17:34

Ben een paar maanden bezig met mijn paard, heeft daarvoor niet zoveel gedaan.
We zijn vooral bezig met goed aan het been, onstpanning en balans en 'rechtrichten'...
Nu merk ik af en toe dat ze kantelt.
Ik heb dit eigenlijk nog nooit meegemaakt, wat ik tot nu toe doe, áls het gebeurd, is 'gewoon' doorrijden, proberen tussen mijn benen te houden.
Is dit goed, of moet ik nog iets anders/meer doen...
Ik vergeet het elke keer, om in mijn les te vragen, omdat het niet altijd zo is.
Toevallig had ik in de laatste foto 'reportage' een foto zitten waar het heel duidelijk op te zien was.
Afbeelding

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 17:49

Heb je haar gebit wel eens na laten kijken?
Het kan komen doordat ze last heeft van haar tanden....
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Sall

Berichten: 6700
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 17:50

Ze is pas geveild en gedaan.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl


vonnie1

Berichten: 148
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:04

Hoi, mijn vorige bijrijdpaardje deed dit ook wel eens en mijn huidige ook onder het longeren.
Het is volgens mij een manier om onder een bepaalde druk of stelling uit te komen. Volgens mij ben je in ieder geval goed bezig door inderdaad voorwaarts te rijden en recht te richten.
Doet ze het altijd een kant op, of altijd op een hand?
Het heeft volgens mij te maken met de bolle en de holle kant van het paard dus volgens mij door het recht richten zou het over moeten gaan, maar wat je op het moment dat ze het doet moet doen weet ik dus ook niet precies. Ben ook erg benieuwd naar andere reacties.
(p.s volgens mij heb ik het Barnsby zadel van jou gekocht, is nog steeds super OK dan!)

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:09

Licor deed dit ook. Idd zo veel mogelijk voorwaarts oplossen.
Het is wschlk een aanleuningsprobleem. Mijn instructeur vertelde me dat het probleem zit dan aan de hand van de kant waar de oren het hoogste zijn, op de foto dus links. Het probleem zit dan bij je buitenteugel op deze foto.

Sall

Berichten: 6700
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 18:11

Mooi!
Ze doet het eigenlijk altijd dezelfde kant op, en het valt vooral op in bijv. deze wending, als ik zo uit de hoek kom,
ik weet dat ik moeite heb om mijn linkerbeen, lang en erbij te houden, maar daar werk ik aan.

Vroeger heb ik wel eens gehoord, dat iemand het advies kreeg om dan de 'andere hand' (dus bij mij de rechter) iets hoger te houden, maar ik ben dan bang dat ik te 'veel' van voren ga 'doen'....

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:18

Je paard probeert zich te ontrekken aan je linkerbeen via het ontduiken van je linkerhand, je zult dus inderdaad wat meer op je eigen linkerbeen moeten letten en proberen om je paard aan die kant steeds weer naar de hand toe te rijden.
De hele tijd met je rechterhand omhoog rijden is niet echt een goed idee, van een vroegere instructeur kreeg ik eens de tip om die hand (kant:oor=laag) even snel op te tillen en weer neer te zetten. Dus loodrecht omhoog, niet naar voren, naar achteren en/of opzij, maar recht omhoog; eventjes hup en weer terug en ontspannen, het is erg belangrijk om de rechterhand los en ontspannen te houden.
Succes Lachen.

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:40

zie commemtaar van lovely, probeer ook van de omheining af te blijven, rijd veel op de binnenhoefslg op doe manier kun je je paard goed trainen recht te blijven, ook wil het wel eens helpen om je paard schouder binnen of juist schouder buiten te zetten

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 16:44

Je paard onttrekt zich inderdaad aan jouw linkerhulpen. Goed op je linkerbeen letten en een korte ophouding met linkerhand(met daarna weer een ontspannen hand!) op het moment dat je de wending inzet, wil helpen. Op datzelfde moment je been aandrukken zorgt voor een extra impuls.

Succes!

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:10

Als ik het op de foto zie dan kantelt ze haar hoofd naar links en ik heb laatst ondervonden dat je rechterhand dan hoog houden (echt hoog, zo'n 20 cm boven de schoft). Ze probeert nl op deze wijze juist de druk van de rechterteugel af te houden door haar hals er tegen aan te drukken. Als ik de commentaren hierboven lees heb ik het idee dat ik de foto in spiegelbeeld zie. Je moet de hand aan de zijde waar haar oor lager is omhoog doen. Als ze dan haar hoofd weer recht houdt natuurlijk je hand weer laag.

Sall

Berichten: 6700
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 18:18

Als je op de foto een paard op de rechterhand uit de hoek ziet komen, zie je het goed.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:59

de kant waar de oren laag zijn,een "lift"met je hand maken

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:37

Mexx2 schreef:
de kant waar de oren laag zijn,een "lift"met je hand maken


Dat bedoelde ik dus ook (in iets meer woorden)

Sall

Berichten: 6700
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 18:24

Maar dan doe je 'niets' aan de oorzaak? Of wat denken jullie dat de oorzaak is dat ze het doet?

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:00

Ze ontrekt zich aan je linkerbeen, dat is volgens mij de oorzaak Knipoog. Het hoort thuis in het rijtje alarmverschijnselen-van-het-scheefgaan en dus is rechtrichten het devies, rechtrichten begint in je been, enzovoort. Je kunt een keer een hupje doen met je hand, maar niét alsmaar je rechterhand gaan optillen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:04

Mexx2 schreef:
de kant waar de oren laag zijn,een "lift"met je hand maken



Ben ik het niet mee eens, als ik je goed begrijp.

Je kunt beter in een wending of op de volte je binnenhand op je knie zetten (niet vastzetten!), als een soort bijzetteugel. Zo laat je blijken aan je paard waar hij met zijn hoofd naartoe moet. Hij moet nml de linkerhelft van zijn halsspieren meer gaan verlengen. Hij ontdrukt zich aan deze gymnastische oefening door dus te gaan kantelen.

Dus binnenhand naar je knie, buitenhand tegen de hals om de buitenschouder te begrenzen. Binnenbeen erbij houden om het binnenachterbeen onder de massa te houden. Buitenbeen waakzaam dat het buitenachterbeen niet uitzwaait. En uiteraard goed voorwaarts houden, van achter naar voren.

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:49

Sall schreef:
Maar dan doe je 'niets' aan de oorzaak? Of wat denken jullie dat de oorzaak is dat ze het doet?


Volgens mij onttrekt ze zich dus aan de teugeldruk op de rechterkant door te zorgen dat haar hals tegen de teugel komt. Zo komt er een knik in de teugel en werkt deze minder in. Als je je rechterhand hoger houdt, kan ze haar hals niet tegen de teugel drukken en moet ze wel de druk met het bit opvangen.

banjer2003

Berichten: 338
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Mi Casa in Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 17:56

Wat grappig dat ik niet de enigste ben met dit probleem, mijn pony kantelt ook zijn hoofd, met name als ik op de rechterhand rijdt, ik heb een tip gekregen van iemand op stal en dat werkt erg goed, je moet je buitenteugel goed begrenzen en je binnenteugel iets van de hals afhalen, ook natuurlijk voorwaarts blijven rijden en dan zal je op den duur merken dat hij niet meer zal kantelen, je moet hem continu blijven ondersteunen.

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:24

Mijn paard kantelde haar hoofd ook vaak, ik heb gemerkt dat hoe meer je je paard los krijgt in zijn lijf het kantelen ook minder wordt. De oorzaak is dat hij zich ergens aan onttrekt en als een paard losser in zijn gehele lijf komt zal hij zich ook minder onttrekken aan dingen.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 09:02

hoi, ik heb dat ook een hele tijd gehad met mijn pony. Ik heb toen eerst een tijd alleen maar lekker voorwaarts gereden (rechtuit). Want ik kwam erachter dat het kwam doordat ze niet goed aan mijn been was en ik te veel bezig was met 'de voorkant'. Dus ik zou gewoon lekker voorwaarts rijden en je niet teveel met de voorkant bemoeien, dat komt vanzelf wel!!! OK dan! Suc6!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers