Vraag; dierenmishandeling melden ja/nee

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Vraag; dierenmishandeling melden ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 18:12

Vaak hoor je mensen zeggen hoe erg ze het vinden dat een dier is mishandelt, zelden hoor je ze zeggen wat ze er zelf aan gedaan hebben om het te stoppen.

Als jij merkt dat iemand slecht voor z'n dier zorgt, wat doe je?
A; spreek de eigenaar aan.
B; spreek de eignaar aan en bel vervolgens de politie en/of
de dierenbescherming
C; bel de politie en / of dierenbescherming
D; slik de frustraties in

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 18:14

Nou, D zeker niet. Ik zou C doen. Je weet natuurlijk ook niet wat die eigenaar doet als je hem of haar hier op aanspreekt. Dat vind ik ergens wel wat riskant. Stel hij doet je wat ofzo.... Maar ik zou er zeker wel wat aan doen.

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 18:18

als je de eigenaar kent de eigenaar aanspreken, maar zo niet de dierenbescherming bellen, al kunnen die vaak weinig doen omdat de wetten vaag zijn en er op alle regels uitzonderingen zijn. en het vaak moeilijk aan te tonen is dat het dier mishandelt word.
maar in erge gevallen kunnen ze wel de dieren in beslag nemen

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:15

Het ligt er aan in hoeverre het dierenmishandeling is. Tegenwoordig belt iemand de dierenbescherming al als er een pony in de regen staat. Maar mocht er echt dierenmishandeling zijn, dan zou ik toch zeker eerst de eigenaar aan willen spreken. Hoewel dat weer afhangt van wat voor mishandeling. Sommige mensen zijn er nl niet van bewust als ze iets slechts doen. Maar is het echt te erg waarvan iedereen weet dat het fout is dan zou ik wel de dierenbescherming bellen. (mocht hij bv lopen steken met een mes ofzo Tong uitsteken )

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:26

Als je 24 uur per dag 7 dagen per week bij dat dier bent/ziet....dan aanspreken en eventueel icm DB bellen..

Als je dat dier maar op gezette ziet....niets.

En wat is slecht verzorgen? Als je nu bij op stal zou komen en een van mij merries bekijkt is ze mager...wordt ze slecht verzorgd NEE, is DA geweest JA, weten bijv. de buren dat de DA geweest is NEE en voila weer een paard dat slecht verzorgd wordt.... Verward
En wat is mishandelen? pony liep altijd zo de trailer op, ze krijgt het in haar bol om te weigeren de trailer op te gaan. 1 X vragen, 2e keer een mep met de zweep... week later hetzelfde probleem. 1 X vragen 2e keer met de achterkant van een schep voor haar achterste gemept.. en voila probleem opgelost.. ziet de verkeerde dat ben ik de pony aan het mishandelen... Verward

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:42

Nimmy schreef:
als je de eigenaar kent de eigenaar aanspreken, maar zo niet de dierenbescherming bellen, al kunnen die vaak weinig doen omdat de wetten vaag zijn en er op alle regels uitzonderingen zijn. en het vaak moeilijk aan te tonen is dat het dier mishandelt word.
maar in erge gevallen kunnen ze wel de dieren in beslag nemen


Idd, als je de eigenaar kent, erop aanspreken, en niet meteen politie of dierenbescherming bellen, want misschien is er wel een rede voor, die je niet kent, waardoor die er niet zo goed uit ziet...

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:45

Als ik zie dat een pony/paard verwaarloosd wordt of mishandeld, tegen dit laaste is helaas weinig te doen behalve de eig. erop aan spreken, maar uit ervaring weet ik dat je dan vaak een grote mond kan krijgen.

Ook bij verwaarloosing zou ik eerst de eig. erop aan spreken en vragen hoe het komt dat het dier er zo uitziet? of zo bij loopt?
Mocht het idd. komen door slechte verzorging of nalatigheid van de eig. komen en er verandert niks in de loop van de tijd zou ik de DB of politie op de hoogte stellen.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:38

ligt aan de situatie, de idioot die vlak bij mijn ouders vaak jonge paarden achter prikkeldraad had staan (die ik ontelbare keren heb moeten bevrijden) belde ik de AID al als het vroor (je kon er namelijk de klok op gelijk zetten dat die paarden dan geen drinken hadden- over eten zullen we het maar niet hebben)
Ik ben ooit met mijn moeder samen langs een wei gereden, waarin een koe stond wiens uier over de grond sleepte...mijn moeder heeft dit teon gemeld aan de boer(in de trant van weet u dat uw koe....etc.), deze gaf mijn moeder een grote bek, waar ze zich mee bemoeide ....
teon heb ik gelijk de AID gebeld (de koe voor alle duidelijkheid stond in de wei heel erg zielig te zijn...at niet en zag er duidelijk ziek uit)

Mariesjuh
Berichten: 101
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:41

je moet de paard redden, heb ik ook gedaan

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:56

Ik ken nog een verhaal, je kan ook TE overbezorgd zijn...

Wij hebben 3 paarden staan van de rijvereniging. Ze zien er super uit. HOeven maar 4 uurtjes in de week te lopen, lekekr vertroeteld, etc. 1 Paard loopt wat kort van achter. Niet kreupel en niets ernstigs. Totdat we bericht kregen dat DB langskwam. Iemand had geklaagt dat de manege paard al geruime tijd kreupel liep en het bestuur herhaaldelijk op gewezen is.
gelukkig zei de DB dat het paard er super uit zag, en dat het dus vals alarm was.

Jammer dat we nooit de naam zullen horen, en dit is echt een steek in ons rug. Wil je aangifte doen, ga eerst naar de eigenaar, weet jij veel wat er aan de hand is. Komt er geen verbetering kan je altijd nog bellen naar de DB. Is het heel erg, moet je direct bellen natuurlijk.

anhiza

Berichten: 291
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:01

ik zou na wat twijfelen toch de dierenbescherming bellen.
ik ben helemaal niet op m'n mondje gevallen,maar neem het risico niet dat na aanspreken van de eigenaar hij mijn dieren wat zou doen om me terug te pakken.
anders had ik gekozen voor aansprken en daarna bellen.
dus kies ik maar gewoon voor metteen DB bellen!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:11

Ik zal denk ik niet snel over een paard dat ik niet ken, maar slechts in een weitje zie staan denken dat het mishandelt wordt!
Hoe kan ik dat nou weten?
Misschien staat de dierenarts er wel regelmatig en wordt het paardje door de eigenaar op en top verzorgt om van een erge ziekte te genezen. En dan zal ik nog ff de DB op hun dak sturen?

Maar als het een paard is dat ik ken, en waarvan ik weet dat hij met omkrullende hoeven op stal staat, omdat de eigenaar te beroerd is om de smid te halen zal ik de eigenaar er heus op aanspreken of een volwassene (ja, ik blijf maar een 15-jarige die in zo'n geval een grote bek kan krijgen) de eigenaar er op laten aanspreken.
En bij geen verbetering denk ik dat ze dan ook heus de DB wel op hun stoep kunnen verwachten!

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 22:31

Ik ga eerst maar even kijken als ie wel echt mishandelt word, want het is niet niks wat je uitspreekt over die gene,
mensen pas op jullie woorden Slim Schijnheilig

moet ik nodig zeggen Knipoog

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 12:02

Het is idd goed om goed na te denken voordat je een eigenaar aanspreekt of gelijk de DB belt. Je kunt mensen echt kwetsen.
Weet je zeker dat het niet goed zit, probeer dan eerst de eigenaar aan te spreken; vaak is het onwetendheid of wordt er al wat aan gedaan.

De reden dat ik dit onderwerp aankaart is dat ik te vaak hoor van mensen hoe zielig het dier is, hoe gemeen de eigenaar en hoe lang ze het hebben aangezien om vervolgens achteraf pas hun menig over het gebeuren te geven... Het zou fijn zijn als mensen hierdoor gaan nadenken.

Begrijp me goed; bij dierenmishandeling is niemand anders schuldig dan de eigenaar en/of verzorger, maar we kunnen er wel wat aan doen om het te stoppen!
Al lukt dat niet altijd...

angeliq
Berichten: 57
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: heerlen (zuid-limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:55

ik zou c doen want dat lijkt mij de beste optie

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:37

Myra1 schreef:
Ik zal denk ik niet snel over een paard dat ik niet ken, maar slechts in een weitje zie staan denken dat het mishandelt wordt!
Hoe kan ik dat nou weten?
Misschien staat de dierenarts er wel regelmatig en wordt het paardje door de eigenaar op en top verzorgt om van een erge ziekte te genezen. En dan zal ik nog ff de DB op hun dak sturen?

Maar als het een paard is dat ik ken, en waarvan ik weet dat hij met omkrullende hoeven op stal staat, omdat de eigenaar te beroerd is om de smid te halen zal ik de eigenaar er heus op aanspreken of een volwassene (ja, ik blijf maar een 15-jarige die in zo'n geval een grote bek kan krijgen) de eigenaar er op laten aanspreken.
En bij geen verbetering denk ik dat ze dan ook heus de DB wel op hun stoep kunnen verwachten!


Hier ben ik dus helemaal mee eens . Als je de eigenaar niet kent, kun je eigenlijk niet weten of een pony echt slecht behandelt wordt. Misschien wordt er altijd wat mee gedaan als je niet kijkt, je bent immers niet de hele dag daar. Als hij er slecht uit ziet, komt er misschien elke dag een da langs, weet jij veel. Je zit toch niet 24/24 7/7 bij die pony te kijken.

Muriel

Berichten: 913
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:30

ik zou ook niet zomaar de eigenaar aanspreken maar als je hem kent en je weet dat diegene niet onploft als je wat zegt dan zou ik het wel zeggen maar ik zou er nooit niets aan doen en ja ik zou niet weten maar ik heb het ook nooit meegemaakt maar ik zou het iniedergeval aan mijn ouders vertellen en die doen er waarschijnlijk wel wat aan dan!!!!!!!!

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:13

ik zou zelf b doen want ik bedoel je weet niet wat er met dat paard is mischien is hij wel ziek ofzo.
niet dat dat goed is maar ik bedoel een aandoening ofzo waar het dier al medicijnen voor heeft.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:59

c!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:37

eigenlijk mist er nog eentje in het rijtje, nl vragen aan de eigenaar wat er met het beestje is. En dit kun je op een normale belangstellende manier doen, zo krijg je een hoop info, weet je meer en voorkom je dat je een ander beschadigd. En mischien leer je er iets van.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:03

B!!! Als je een dier hebt MOET je er goed voor zorgen!!!

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:33

ik heb een verzorg paard en die is vroeger mishandelt ik heb de eigennaar er op aangesproken(verzorger) eigenaar is te oud. en die zei datze hat niet deed dus heb ik fotos gemaakt toen ze het paard sloeg met de zweep precies die dag is helina op hol geslagen en heeft haar zo bang gemaakt dat ze nooid meer is terug gekomen. soms komt ze wel eens langs maar zegt nix en kijk naar haar van ik krijg je nog wel doeidoei franca

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:26

Idd eerst kijken naar de situatie!

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 15:48

ja bij ons staat iemant en die komt bijna nooit me vriendin stephanie(tobilover) hebben haar op gebelt en toen waren we klaar en toen renden dat meisje snel naar benden huilend en wij belden nog een keer en wij horden van iemant dat die moeder heel boos op ons was duz ik had gebelt en sorry gezegt maarja het is weer goed hor maar ze doet hem wel beter dan eerst!!!!

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 22:15

Alane schreef:
eigenlijk mist er nog eentje in het rijtje, nl vragen aan de eigenaar wat er met het beestje is. En dit kun je op een normale belangstellende manier doen, zo krijg je een hoop info, weet je meer en voorkom je dat je een ander beschadigd. En mischien leer je er iets van.


Volgens mij valt dat onder 'eigenaar aanspreken'