ik ben het echt zat

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
laurake

Berichten: 81
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: wetteren city!!! België

ik ben het echt zat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 19:19

Ik heb mijn paard nu ruim een jaar.
In het begin ging alles heel goed. Ze sliep met haar hoofd op mijn buik, begroette me hartelijk, kon alles verdragen en we waren beste maatjes.
Nu is alles veranderd. Hoe weet ik ook niet. Ze is nu 4j. Best jong nog. Iedere keer als ik bij haar ga is het hetzelfde. Ze loopt direct naar de staldeur als ze me ziet. Begint ze tegen me te drammen en zo. Gewoon om te kijken of ik iets bijheb. Als ze zo doet geef ik haar natuurlijk niets.
Dan wil ik haar lekker poetsen, vroeger geen probleem, maar nu begint ze al raar te doen als ik mijn hand maar op haar leg. Ze bijt in haar eigen voorbenen. Ze bijt naar mij. Ze doet zoiets als half luchtzuigen-half geeuwen. Ze legt haar oren plat. Ik heb de DA al eens laten komen maar er is niets mis met haar. Ik ben het echt zat. Ik heb het gevoel alsof ze me echt niet graag meer heeft. Ik weet ook niet wat ik misdaan heb. Ze staat er supergezond en goed bij. En bij het rijden doet ze goed haar best. (het is een tijdje minder geweest maar nu gaat het goed) Daarnet ben ik na lang zagen bij mn ouders, toch bij haar geraakt. Het was aan het stormen dus ik kon niet met mn fiets dus moesten mijn ouders me voeren. Dan kom ik toe in haar stal. Wil ik haar eens lekker knuffelen. Neen hoor, mies is direct weer vies. Het was echt nijg daarnet. Ik ben het zooo zat. Dit doet ze nu al zo lang. Ik denk dat mijn emmer net is overgelopen. Ik ben daarnet huilend uit de stal gelopen. Ik ben het zat. De laatste keren was ze echt superlief en was ze bij het rijden superbraaf. Maar nu doet ze weer zo vies. Gisteren moest ik op de manege een ander paardjen poetsen en zadelen. Die heeft gewoon een uur los stilgestaan terwijl ik superhard moest kammen om het vuil eraf te krijgen. Het beestje gaf me opt einde gewoon nog een knuffel. Als ik dan kijk naar mijn paardje thuis...
ik weet niet wat ik moet doen. Mijn moeder zegt dat ik overdrijf maar dat doe ik niet! Als jouw paard bijna een jaar lang altijd vies naar je doet ga je op een gegeven moment toch ook breken. Ze zegt dan van, 'het is het uur dat ze eten krijgen' of 'het is winderig' maar ze doet het ook als het goed weer is, en gewoon in de middag hoor. Altijd. Al bij Al is het een lief paard hoor. Maar ja...
Mss dat jullie me kunnen helpen.

laura

Het prachtige sterrenlicht, daar op je gezicht, is als het kersje op de taart, perfectie....

Love you Quincy


Muriel

Berichten: 913
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:33

raar ik heb nog nooit van zo'n paard ghoord en eerlijk gezegd zou ik ook niet weten wat je er aan zou kunnen doen Verward maar het lijkt me iniedergeval niet zo leuk

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:36

Ik denk dat je gewoon wat brutaler terug moet doen. Als je bij hem komt, mag hij niet meteen met zn neus in je zak, of tegen jou aanduwen, duw hem maar lekker terug. Hij mag niet zomaar tegen jou aanduwen, dat is een teken van dominantie. Hij heeft naar jou te luisteren, jij bent zn leider, klaar. Daar valt niet over te discussieren met hem.
Het poetsen is denk ik een ander verhaal. Volgens mij vind hij dat gewoon niet fijn. Poets anders alleen maar met een zachte borstel, of met je handen.
En dat knuffelen, daar zou ik me niet zoveel van aantrekken, niet alle paarden houden van knuffelen.

[o]

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:39

Ze is nog maar 4, misschien komt ze in haar puberperiode? Een vriendin van me had ook een paard van 3. Na 1 á 2 jaar begon die ook wat vreemd te doen, maar toen Muppet (paard in kwestie) 5 was, was alles weer normaal. Hij was gewoon aan het puberen. Lachen

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:40

O ja, in die periode moet je wel goed je grenzen aangeven. Consequent zijn dus. Laat niet over je heen lopen!

laurake

Berichten: 81
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: wetteren city!!! België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 19:42

Ze weet het maar al te goed dat ze niet mag. Ik duw haar telkens terug en desnoods krijgt ze een tikje als ze bij mij komt.
Bij het poetsen blijft het hetzelfde of ik het doe met de roskam of met mn handen. Vanals ik mn hand op haar leg en begin te strijken is ze al vies. Daarnet in de stal wou ik naar haar rechterkant gaan en ze belemmerde me om naar daar te gaan. Dan heb ik haar een tik gegeven maar dan weer vanals ik mn hand op haar leg doet ze vies. Er hebben mij nog al mensen gezegd dat het komende jaar zwaar zal worden en dat ik me erdoor moet houden maar zo vind ik het niet leuk meer om naar mn paard toe te gaan. Af en toe kan ze nog eens lief zijn, maar dat is dan uitzonderlijk...

Het prachtige sterrenlicht, daar op je gezicht, is als het kersje op de taart, perfectie....

Love you Quincy

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:42

Vervelend! Ben het met Kyno eens. Denk ook dat dit de pubertijd is. Inderdaad wel consequent optreden.
Succes.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:12

Als ze zo doet, zou ik het gewoon negeren, geen aandacht eraan geven, tenzij ze echt gaat bijten en trappen enzo, dan mag ze voor mijn part een goede lel hebben.

[o]

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:14

niet opgeven hoor, ben het met de bovenstaande reacties heen, kan heel goed de pubertijd zijn. misschien heeft ze last van hengstigheid ofzo, dan kunnen sommige merrie ook zo raar reageren. En ga de hele week na, en denk aan het positieve met d,r die week. Niet alleen het positieve. Wat een vriendin weleens zij: Het postive is eerst negatief geweest.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:40

Par heeft ook een antikroel periode gehad, als ik maar aan haar kwam *of wie dan ook* stapte ze opzij.

Ze deedt niet vies, maar de dingen die ik graag wou voelde zij niets voor.
Ze is nu 4, dus kan idd de puberperiode zijn, kan ook gewoon haar merriekarakter zijn *sommige kunnen echt heel erg rot zijn*

Bestraf de dingen die ze fout doe zoals het bijten, beloon de goede dingen zoals tijdens het rijden.
Laat duidelijk zien dat wat jij wilt gebeurt, ook tijdens het poetsen, en probeer het desnoods idd eens met een zachtere borstel, zelfde geldt heeft ze last van een harde borstel.
Verder geen knuffels mer vragen *heel erg moeilijk Knipoog *
Laat haar maar een tijdje in haar eigen sop gaar koken.
Jij bent vaak geneog naar haar toegegaan, zo te lezen was dat allemaal nog best in het begin maar nu niet meer.
Zelf even afstand nemen op dat gebied....grote kans dat ze vanzelf naar je toe gaat komen.

Ikzelf had er al vrede mee dat par nooit het knuffelige lieve troetelbeertje zou worden wat ik graag wou.
Tegenwoordig knuffelt ze me bijna dood Haha!
Alleen laat ik haar altijd eerst naar mij komen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 08:54

En gooi alsjeblieft de rest van je snoepjes in de prullenbak! Die dingen heb je helemaal niet nodig, de relatie tussen jouw en je paard is verstoord. Ze ziet jouw niet als leider en heeft dus ook niet het respect voor je dat ze zou moeten hebben.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:14

wat vervelend. Misschien zijn er bokkers die ervaring hebben met grondwerk/ freestyle. Er moet toch een manier zijn om het vertrouwen in elkaar terug te winnen. succes

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:06

Hoihoi,

ik begrijp helemaal wat je bedoelt: jij bedoelt het allemaal goed, maar zij heeft daar geen waardering voor, zoiets... Is ontzettend frustrerend inderdaad...

Je paardje is even druk met zichzelf: ze heeft een moeilijke leeftijd, kan best wel eens een moeilijkere hengstigheid hebben, heb met die van mij (ook een 4-jarige merrie) ook dit soort periodes... En diep van binnen voel jij je niet positief tov. je paard, maar heb je een negatief gevoel, en als je knollie wat gevoeliger is dan merkt die dat meteen aan je.

Geef haar eens de mogelijkheid om allereerst met zichzelf weer op één lijn te komen: kan ze elke dag even gek doen buiten? Speelt je paardje wel eens met soortgenoten? Als je haar die kans geeft, dan kun je daarna jezelf er weer bij betrekken: speel met je paard in de bak, doe eens gek, ga eens zingen tijdens het borstelen, lach weer eens om een bok die ze je laat zien... Het heeft bij Chubby en mij erg goed geholpen!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:10

Mijn toen 4 jarige ruin heeft vorig jaar ook zo'n periode gehad.
ik heb hem toen vaker op de wei laten staan en als ik een keertje ging rijden hem de tijd gegeven het te verwerken in z'n hoofd.

Het heeft zeker een half jaar geduurd, maar de laatste weken gaat het weer stukken beter! Als we een voor hem "spannend" ritje hebben gemaakt, laat ik hem weer een paar dagen staan en dan is hij weer "fris" tussen de oren en kan hij weer moeilijke situaties aan.

Hij staat overdag in een groep met 15 ruinen buiten, gaat nu 's avonds naar binnen, maar vanaf mei weer 24/7 de wei op.

Geef je paardje de tijd om dingen te verwerken!

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:42

Klinkt heel stom en gemeen hoor maar als zij bijt gewoon effe (niet hard ofzo)terugbijten haha
Een vriendin van mij heeft het maar 1 keer hoeven doen (die moest het natuurlijk net zo hard als dr paard doen)en toen was het over...
Nu heb ik 12 verzorghaffen en is er 1 die mij graag bijt ook dus ik in de lip (waar natuurlijk het minste haar zit ) effe aan de zijkant laten merken dat ik het ook kan en het wordt al minder
Het klinkt misschien stom en gemeen maar dat doet zij ook misschien reageerd ze wel erop maar misschien ook niet en wordt ze helemaal boos maar ik dacht ik zeg het effe misschien is het wel over dan...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:51

Mhh heeft ze (merrie gok ik) niet last van d'r hormonen?. Ik ken ook zo'n geval niet te genieten in de omgang met rijden ging het ook steeds slechter later bleek dat ze teveel hormonen aanmaakte en daardoor helemaal van slag was. Bloedproef laten nemen is ook een optie is niet kostbaar maar kan een hoop vertellen.

Het is zo jammer dat ze niet kunnen praten maar op een of andere manier moet er toch een verklaring zijn. Nu heb ik zelf een paard wat op stal niet happy is dus doe alles buiten stal dan gaat het prima. Probeer is iedere dag wat anders te doen en te kijken wanneer ze zich wel happy voelt?.

Je zou er ook eens een fysio of kraker bij kunnen halen misschien heeft ze toch ergens pijn maar wil toch voor je werken maar met moeite. Nu zit je misschien op een grens en wordt ze vervelend. Een normale DA kunnen vaak dit soort problemen niet vinden.

Als er uit al deze opties niets uitkomt zit het tussen d'r oren en zou je toch strenger moeten zijn. Soms is een periode hun gedrag negeren of extra afstraffen juist goed ze zullen doorhebben dat het niet werkt en een andere manier zoeken om toch hun aandacht te krijgen. Als ze dan rustig zijn en je geeft ze dan wel de aandacht (goed gedraag belonen fout gedraag negeren of afstraffen). Het valt niet mee om consequent te zijn maar uiteindelijk win je er wel alles mee.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:55

Het is een 4jarige en een merrie.. Je wil niet weten hoe mijn merrie is op stal.. Die houd totaal niet van knuffelen, behalve als je helemaal met haar alleen bent en er ook geen andere factoren zijn die haar storen..
Ik denk ook zeker dat je veel en veel consuquenter moet zijn.. Ik krijg namelijk het idee dat je haar alleen maar hebt om te knuffelen.. Helaas niet alle paarden houden daarvan..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:23

irish_lady schreef:
En gooi alsjeblieft de rest van je snoepjes in de prullenbak! Die dingen heb je helemaal niet nodig, de relatie tussen jouw en je paard is verstoord. Ze ziet jouw niet als leider en heeft dus ook niet het respect voor je dat ze zou moeten hebben.


Mee eens.
Stop met snoepjes enzo.
Ze dreigt naar je dus ziet ze je niet als leider.
Daar moet je nu aan gaan werken.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:39

odje"]
[quote="irish_lady schreef:
En gooi alsjeblieft de rest van je snoepjes in de prullenbak! Die dingen heb je helemaal niet nodig, de relatie tussen jouw en je paard is verstoord. Ze ziet jouw niet als leider en heeft dus ook niet het respect voor je dat ze zou moeten hebben.


Mee eens.
Stop met snoepjes enzo.
Ze dreigt naar je dus ziet ze je niet als leider.
Daar moet je nu aan gaan werken.
[/quote]

Sluit ik me volledig bij aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:25

Denk dat je je paardje ook verwend hebt, dat je bijna altijd iets lekkers bij je hebt ofzo, gewoon niet meer doen (zoals al eerder gezegd). Ik gaf mijn jonge paard eigenlijk nooit wat, echt heel afentoe maar. Dan waardeert ie het ook veel meer, dan als ie het gewend is. En om dat bedel gedrag af te leren: consequentie, consequentie! elke keer dat ie zo doet: bestraffen en zodra ie het niet doet: belonen, heel belangrijk!

succes ermee!

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:27

Ja wat mlvanmelle zegt, daar ben ik het mee eens. Ook belonen is zeer belangrijk, niet alleen het consequent zijn en straffen.. Ze is gewoon aan het puberen en je lekker aan het uittesten. Die periode gaat vanzelf wel voorbij... Ik zou dr in ieder geval bijna nooit meer wat lekkers geven, dat doe ik bij jessie ook niet, die schooide eerder ook altijd en dan ging hij tegen de staldeur aan trappen, over de grond schapen en happen en dat doet hij nu gelukkig niet meer... Vorige meisjes die m verzorgden gaven m altijd wat lekkers, maar ik dus bijna nooit

Obelix is gewoon stoer!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 bezoekers