Lucerne: hoe voer jij het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Lucerne: hoe voer jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 00:48

Ik heb nu 2 jonge ruinen van bijna 3 op stal staan, en de grootste, Sammie, heeft meer voer nodig dan hij nu opeet.
Hij ziet er heel groeierig uit, en ik ben aan het bekijken of ik hem niet kan voeren met wat meer eiwit dan hij nu tot zich krijgt. Paard moet dus echt nog een stuk groeien, vandaar dat een beetje meer eiwit geen probleem is. Denk zelf dat hij op het moment zelfs te weinig krijgt Knipoog

Op het menu staat vooralsnog 2kg Equiral Stud, onbeperkt hooi van natuurweide en ongeveer 1 kg winterpeen.
Ik overweeg lucerne toe te voegen aan het menu, daar Sammie het hooi niet graag eet (hij eet heel mondjesmaat zonder enige haast) (hij doet dus echt de hele dag met slechts 1 plakje). Meer brokken zou een optie zijn, maar ik wil graag dat hij ook meer ruwe celstof tot zich neemt.

Hier komt de vraag: hoe voer jij lucerne?
Zou ik Sammie helpen door gewoon de 2kg brok te hanteren, het hooi verder zo goed als onbeperkt te houden, ook nog 1kg winterpeen en daarbij 1 of 2 kg lucerne erbij?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:58

Mijn pony krijgt 1,5 KG lucerne 4x per dag en hierbij 1/4 structuur E van St hipolyt.

Daarnaast nog 3 keer per dag hooi en af en toe een worteltje

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:04

mijn paard krijgt 1200 gram als bijvoer naast hooi op een dag. Dit zet ik klaar in 2 tonnetjes met daaronderin zijn biks dit word 2 x per dag gevoerd. Hij krijgt dan 2 x 1 kg biks op een dag. Meer biks geven vind ik idd ook geen optie de verhouding ruwvoer/krachtvoer moet goed in balans zijn en uit lucerne halen ze volgens mij ook best wat energie en voeding. Mijn oudje van 31 krijgt zijn hooi vaak niet op en omdat ik ook wil dat hij meer ruwvoer binnen krijgt is dit een goede en lekkere oplossing voor hem. Hij kan ook niet tegen nat gemaakt voeding zoals slobber enzo dus dit is ook makkelijk omdat je het droog voert.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:47

Novia krijgt 4 maal daags anderhalve kilo lucerne, twee maal daags krijgt ze hier 300 gram hestamix door (dit is tegen de zomereczeem).
Daarnaast krijgt ze 3 maal hooi.


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:54

mijn paard doet al uren over 600 gram per keer dat is bijna een halve emmer en dat naast hooi. Vind hartog lucerne wel erg duur om te geven dus daar heb ik geluk mee.

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:29

Hoeveel het is weet ik niet, maar wij hebben een pony die al oud is en nog maar 4 kiezen in zijn mond heeft. Naast slobber krijgt hij als ruwvoer Lucerne van Hartgogh en hij krijgt dit in porties van 3/4 emmer per dag. En een emmer is dan in dit geval een 10 liter emmer. En het wordt best aangedrukt als het in de emmer wordt gestopt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:40

in mijn geval ook een 10 liter emmer maar dan 2 x een halve emmer per dag. Hij laat vaak ook de grovere stukken nog liggen en een groot deel van zijn hooi ook.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 bezoekers