zouden jullie je paard omruilen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

zouden jullie je paard omruilen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 20:16

Zouden jullie je paard (8 jaar, moeilijker te rijden maar met goede gangen) omruilen voor een zeer braaf leerpaard van 14 dat Z loopt??


capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:18

ligt eraan hoe je band ermee is.
ikzelf zou mijn pony ecgt niet willen wegdoen, ik heb haar vanaf dat ze een half jaar is en nu is ze bijna 6.
en zolang het moeilijk rijden niet gevaarlijk is zou ik het niet doen.

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:23

als het niet klikt met je paard en het gaat niet, dan misschien wel, maar dan moet het echt het uiterste zijn...


pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:26

Als jij gelukkiger bent met dat andere paard dan met je huidige ,
als dat nieuwe paard ook gelukkig zou zijn met jou
en als je huidige paard gelukkiger wordt bij een andere eigenaar :

DOEN !! OK dan!


[edit] rare zin verbeterd [/edit]
Laatst bijgewerkt door pmarena op 08-02-04 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:26

nee, ik heb een lastige ongeklasseerde tuiger, en ik wil hem voor geen goud kwijt

Goedgekeurd onderschrift :)

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 20:26

Het is niet dat het niet klikt, maar ze is met rijden echt behoorlijk moeilijk. Ik ben al 4 jaar aan het aanmodderen en nog maar heeeeel weinig verder gekomen (en ik heb dus echt heeeel vaak les). Ze vereist een heel kundige en handige ruiter, dan kan ze echt ver komen. Maar ik moet het zelf allemaal nog leren en dat lukt totaal niet.
Punt is ook dat dit paard pas gelukkig is wanneer er hard met haar gewerkt wordt (gemerkt toen ik zwanger was en ze ergens anders stond). Ik kan haar dat niet bieden, daarvoor kan ik niet goed genoeg rijden.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:31

Als je uiteindelijk toch verder komt met je eigen paard, is dat een grote beloning voor je zelf dan een Z paard 'narijden'.
Maar het punt is, of je dat ook daadwerkelijk wilt. Paardrijden doe je voor je lol, als de lol er af is omdat het paard te moeilijk voor je is en je liever makkelijker wilt, verkoop je je paard..
Als je je paard niet weg wilt doen, kun je ook een handiger ruiter vragen om je paard een tijdje voor je te rijden, zodat je paard ook makkelijker voor jou wordt.. Verkopen hoeft niet altijd de enigste optie te zijn.. Het is maar wat je wilt etc..

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:32

In dat geval denk ik wel Mits je met dat andere paard overweg kan en dat paard bij jou ook happy is

Het moet natuurlijk wel een beetje een eerlijke ruil zijn, maar dat lijkt dit me wel. Die 14-jarige zal wsl wat minder spectaculair lopen, maar daarentegen wel weer braver zijn als ik het goed inschat Verward

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:40

ligt aan de situatie. als het paard bijvoorbeeld eerst normaal en lief te rijden was en nu moeilijk dan zou ik hem zeker niet weg doen want dat betekend dat jij ervoor heb gezorg dat je paard niet normaal meer rijd dus dan zal je het ook zelf moeten oplossen (heb vaker meegemaakt dat iemand zijn paard zelf verpest heeft en dan wil verkopen ik ben het hier totaal niet mee eens)
ik zou zoiezo mijn paar niet zomaar kunnen inruilen want je krijgt er toch een band mee maargoed iedereen is anders

zoals ik echter in jouw situatie lees lijkt het me toch beter om hem te verkopen omdat je zegt dat je zelf niet zover bent om je paard te rijden op het niveau dat eigenlijk nodig is. maar is dat niet hetzelfde als je een paard neemt dat z rijd? gaat dat paard zich dan ook niets kapot vervelen om dat je het paard zeg maar niet hard kan laten werken omdat je zelf niet zover bent??

iig veel succes en hou ons op de hoogte

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 20:41

Citaat:
et moet natuurlijk wel een beetje een eerlijke ruil zijn, maar dat lijkt dit me wel. Die 14-jarige zal wsl wat minder spectaculair lopen, maar daarentegen wel weer braver zijn als ik het goed inschat


Bloos Bloos Bloos Mijn paard loopt nu niet bepaald spectaculair: om dat te kunnen vereist ze een kundige ruiter, niet eentje die nog zelf alles moet leren.
Maar, hoe veel jaar gaan paarden ongeveer mee? DAdelijk moet dat andere paard al over 2 jaar met de VUT, dan ben ik ook niet blij, toch?

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:45

De motivatie voor de ruil zal van de andere partij toch ook wel ergens vandaan komen Knipoog (zij zullen er wel wat in zien )

Je moet die 14-jarige zien als een investering in jezelf denk ik. Daar heb je een fijn leerpaard aan(is hij wel makkelijk na te rijden Verward ) en daarna heb je zelf weer meer gevoel en handigheid om met een ander paard weer lekker aan de gang te kunnen.

Hoe lang een paard 'mee' gaat is heel wisselend. Ik ken ze van 20-25 die nog vrolijk rondlopen, maar er zijn er ook van 10 die opgebrand zijn(of nog veel eerder). Dat is wisselend per paard, maar ook zeker afhankelijk van hoe ermee omgegaan is.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:57

Nee ik zou het niet doen.
Gewoon doorzetten op je eigen paard, dan komt dat wel goed hoor.
Als jou paard echt heel vervelend is onder het rijden en je haar echt niet de baas kan, dan kan je haar misschien wel beter ruilen, maar dat merk ik uit je verhaal niet echt op.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:08

Als ik een hele goede band met mijn paard zou hebben zou ik haar nooit ruilen. Liever een goede vriend dan een geweldig paard waar je geen band mee hebt.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:13

Ik zou MIJN paard niet inruilen maar als je er niet zo een band mee hebt dan kan ik me voorstellen dat je het wel doet.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:39

Ik heb een paar jaar geleden mijn pony omgeruild voor mijn paard.(die nu inmiddels verkocht is )
Ik was aan de grote kant voor mn pony, een daarbij was het qua rijden niet mijn type. Ze was heel lief maar het was echt een druk dresuurtutje.
Ik ben geen dressuurtutje en ben veel meer recreatief.
Ik vond op mijn stage een paard waar ik dagelijsk op reed die precies aan mijn voorkeur voldeed, een fijn recreatiepaard, lekker buiten te rijden, beetje log en lomp, veel meer een paard voor mij.
Ik heb het wel moeilijk gevonden maar heb toen mijn pony omgeruild voor dat paard, ik heb er geen spijt van gehad, de pony heeft nu een supertehuis, waar ze precies tot haar recht komt.
En ik had een leuk paard wat veel beter bij mij pastte.

Je moet doen wat je het beste aantrekt.
Wat ik toen heb gedaan is alle plus en minpunten van beide paarden op een rij zetten, dat heeft me zeker geholpen bij mijn keuze.
Ik weet niet of je dat andere paard al kent ?
Ik kende Maffick al een poosje en bereed hem ook al een tijd voordat ik heb geruild, dat maakte het natuurlijk ook wat makkelijker want ik wist wat ik voor mijn pony terugkreeg...

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:01

pmarena schreef:
Als jij gelukkiger bent met dat andere paard dan met je huidige ,
als dat nieuwe paard ook gelukkig zou zijn met jou
en als je huidige paard gelukkiger wordt bij een andere eigenaar :

DOEN !! OK dan!


[edit] rare zin verbeterd [/edit]


Ik ben het met pmarena eens! Als jij je gelukkiger voelt met een ander paard, zou ik het doen

Neem eens een kijkje op:
http://www.ruitersport.com

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:07

ik moet er zelf niet aan denken. ik ben absoluut geen dressuur mens en ik heb zelf ook een moeilijk paard zeker naar andere mensen toe. maar ik heb zo'n band met haar. ik zou haar voor geen goud weg doen.

moeilijke beslissing lijkt mij! succes!!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:08

Als ik het goed kan vinden met mijn eigen paard, nee

XANTHA

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:11

ik denk dat ik het in jouw situatie wel zou doen.. je zegt zelf dat je huidige paard gelukkiger zou zijn met iemand anders waarbij ze echt hard kan werken, en jij kan van dat andere paardje veel leren. en 14 jaar zegt niets hoor, voor hetzelfde lopen ze nog 10 jaar mee

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:11

Ik ben er volgens mij erg moeilijk in. Een paard waar ik een band mee heb en van hou, maar het rijden niet wilt, zou ik niet snel weg doen. Denk niet dat ik het dan zou doen.

Maar het is wel zo, als jou paardje gelukkig kan worden met een ander baasje waar het qua rijden ook mee klikt, en jij een paardje wat gewoon en onder het rijden klikt, zou ik het zeker doen!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:13

als ik jou was zou ik het doen je kan veel van zo'n z paardje leren. en dan is je andere paard ook happy als ie echt hard kan werken

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:37

van ruilen komt huilen zegt men wel eens. Maar ja ieder geval is anders ik zou het niet kunnen hecht mij teveel en vind het rijden niet het belangrijkste. Zie mijn paard meer als knuffel.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:06

ody schreef:
Het is niet dat het niet klikt, maar ze is met rijden echt behoorlijk moeilijk. Ik ben al 4 jaar aan het aanmodderen en nog maar heeeeel weinig verder gekomen (en ik heb dus echt heeeel vaak les). Ze vereist een heel kundige en handige ruiter, dan kan ze echt ver komen. Maar ik moet het zelf allemaal nog leren en dat lukt totaal niet.
Punt is ook dat dit paard pas gelukkig is wanneer er hard met haar gewerkt wordt (gemerkt toen ik zwanger was en ze ergens anders stond). Ik kan haar dat niet bieden, daarvoor kan ik niet goed genoeg rijden.


Als jij het idee hebt dat het niet goed komt en dat het voor zowel jezelf als voor haar het beste is zou ik het doen.
Het heeft absoluut geen nut verder te modderen als je diep van binnen al weet dat het nooit echt gaat werken.

Maak je jezelf en je paard niet gelukkiger mee.

Hoef je ook geen rotgevoel over te hebben, zij gaat naar een baasje die haar wel het werk kan bieden wat zij nodig heeft, jij krijgt een paard waar je zelf meer van kan leren en beter mee overweg kan kwa rijden.

Par blijft bij mij...maar ja...wij zijn nu 5 maanden bezig en ik zie echt resultaat.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:13

Je hebt een paard om er plezier aan te beleven. Hoe je dat ook doet. Maar zodra je er weinig tot geen plezier meer aan beleeft, neem er dan afscheid van. Je paard merkt het absoluut wanneer je hem 'inruil-waardig' vind, en dat is eigenlijk niet eerlijk, want het zal niet snappen waarom je hem 'niet de beste' meer vind.

Besluit wat je met het paard wilt bereiken, maak een realistisch doel en kijk dan diep in je hart of dat je plezier zal brengen en of dat goed genoeg is. Is het antwoord nee, dan weet je zelf ook wel wat je te doen staat.

Of nou net dat ene andere paard je wel dat plezier gaat brengen, staat los van de keuze of je met je huidige paard door wilt gaan. Ik zou dat vraagstuk als twee geheel losstaande vraagstukken behandelen, wordt het wat overzichtelijker van.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:31

Persoonlijk zou ik het nooit kunnen.
Heb wel eens gedroomd dat Onassa werd opgehaald met een trailer en wegging ,in die droom rende ik er huilend achteraan en werd toen ook daadwerkelijk wakker door het huilen.
Onassa is ls een kind voor me(misschien omdat ik helaas nooit echte kids heb kunnen krijgen).
Ze is zeker geen makkelijke ,en ik zal ook nog een hele lange adem met haar moeten hebben, maar heb het er graag voor over want dan zal de voldoening dubbel en dwars zijn.

In jou geval ligt het misschien anders en zou een goede bijrijdster die wel zo kan rijden waar je paard om vragt een alternatief zijn voor het omruilen.
Maar het hangt natuurlijk ook af van hoe de band met je paard is.
Sterkte met de beslissing.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, IASCrawler en 26 bezoekers