mijn shet wil der bit niet meer in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bientoi

Berichten: 550
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: ridderkerk/rijsoord

mijn shet wil der bit niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 20:57

hallo allemaal
heeft er iemand nog tips voor ets dat ze de mond wer open kan doen het is namelijk irritant als ze der bit niet in doet
ik wacht op jullie reacties

x_eva_x

Berichten: 803
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Tholen, zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:58

deed ze het vroeger wel gewoon dan?misschien heeft ze dan wel een wondje ofzo dat pijn doet en anders doe je gewoon je vinger achter haar kiezen

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:03

Ik weet niet hoe lang ze dit al doet. Maar ze geeft volgens mij aan dat je het niet helemaal goed doet....Ze kan last hebben van haar tanden of van het bit. Of van de manier waarop jij het bit in doet.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:03

hoe doe je het normaal in?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:11

Eerst en vooral natuurlijk controleren als dr tanden en alles nog in orde zijn, als hij pijn heeft zou hij ook geen bit in willen Knipoog

Maar op de manege had ik vroeger ook wel eens van die lastpakken.

Plan A: Men neme het bit en probere het in de mond te krijgen.
*paard weigert*

Plan B: met steke vinger achteraan in de mond(waar geen tanden zitten) en spelen met de tong De meeste paarden beginnen dan te knabbelen en doen hun mond open.
*men heeft een extreem geval dat steeds weigert*

Plan C: men neme een lekker snoepje, of een sappige wortel, men geve het en onmiddelijk daarna het bit erin. Daarna heel grondig belonen.

Laatste plan heeft bij mij nog nooit gefaald Haha!

Maar dit wel alleen uitvoeren als je zeker weet dat hij geen pijn heeft Knipoog

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:15

Coby schreef:
Ik weet niet hoe lang ze dit al doet. Maar ze geeft volgens mij aan dat je het niet helemaal goed doet....Ze kan last hebben van haar tanden of van het bit. Of van de manier waarop jij het bit in doet.


Ik heb je PB inmiddels ontvangen en zie nu ook dat ik al eerder gereageerd heb op een topic van je. Je wil een shetlander van 2,5 berijden Verdrietig Omdat die groot genoeg is....

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:47

Coby"]
[quote="Coby schreef:
Ik weet niet hoe lang ze dit al doet. Maar ze geeft volgens mij aan dat je het niet helemaal goed doet....Ze kan last hebben van haar tanden of van het bit. Of van de manier waarop jij het bit in doet.


Ik heb je PB inmiddels ontvangen en zie nu ook dat ik al eerder gereageerd heb op een topic van je. Je wil een shetlander van 2,5 berijden Verdrietig Omdat die groot genoeg is....
[/quote]


wat? Verward ok, dan draai ik mijn advies even om: zet die pony asjeblief op een wei en laat hem met rust als hij maar 2,5 is en je wilt er mee rijden

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:12

Hoi

ze is net nieuw op bokt dus ze kent het nog niet echt de regels enzo daarom staat dit antwoord van haar ook op de verkeerde plaats. ook dat antwoord over inrijden. en het ging niet over haar shet maar over onze verzorgpony's. want onze verzorgpony die nu verkocht is sleepte heel erg met der voet en toen heeft de hoefsmid + dierenarts gezegt dat ik ermee moest gaan rijden. en het is toen stukken vooruit gegaan. ik heb nu gehoord dat het over is en dat mede dankzij het rijden.... n ze is kerngezond en de veearts zal het heus wel weten wat hij doet Knipoog

en ik ken shetlanders die op hun 1,5 jaar al voor de kar staan. en gsus die verhalen dat de pony vroeger gaat sterven dat is wel een beetje overdreven.

dus dat is even voor de duidelijkheid mijn exuces en ik zal der binnenkort wel ff info geven over bokt Clown

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:35

jockeygirl schreef:
ik ken shetlanders die op hun 1,5 jaar al voor de kar staan. en gsus die verhalen dat de pony vroeger gaat sterven dat is wel een beetje overdreven.


pony`s berijden en voor de kar zetten is heel wat anders .... ze kunnen eerder voor de kar licht werk doen dan onder het zadel het verschil is hier dat de de last voor trekken ipv moeten dragen dat dragen vergt veel meer van ze dan het voorttrekken ...
(en dan is 1,5 jaar nog te vroeg)

en ja pony`s die veel te vroeg beleerd zijn zullen eerder problemen krijgen met hun gewrichten etc doordat deze belast zijn voordat ze uit gegroeid waren ... als jij een pony dus te vroeg gaat beleren loop je een groot risico dat de pony niet veel ouder word dan 8 jaar aangezien ze dan zoveel pijn in hun gewrichten hebben dat je ze wel kan laten afmaken ...

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:24

Om over dat bit terug te komen.... als ze geen wondjes heeft of last vd tanden bitje insmeren met jam.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:02

Eerst maar eens alles uitsluiten:

Heeft ze haken?
Heeft ze wondjes rondom haar mond?
Zit het hoofdstel goed?
Is het bit wel de goede maat?
Ben je zelf te ruw geweest met het bit in doen?

Kan je op alles nee zeggen kan je proberen om jam op het bit te smeren, appelstroop wordt ook nog weleens gebruikt.
Of gewoon je vinger idd aan de zijkant van de mond er in stoppen, en gelijk het bit er rustig "inproppen" Haha!

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 04:08

snap wel dat je een middeltje wilt hebben om het bit aantrekkelijker te maken maar een dier kan zijn eigen tandjes toch niet poetsen?? Met die toegevoegde suiker in de jam en appelstroop lijkt me dat niet goed voor zijn gebit. Misschien een zachter, minder scherp bitje zou kunnen helpen. Weet niet of hij het bit uberhaupt al kent.......en of het daar al tijd voor is maar daar kan ik nu even niks over zeggen omdat ik niet kan zien hoe oud het dier is nu.

bientoi

Berichten: 550
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: ridderkerk/rijsoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 09:48

hoor is ff allemaaal in heb het bit goed in gedaan Schijnheilig in weet heus wel hoe het moet jullie reageren een beetje overdreven Knipoog wwel handige tips van de jam Vingers aflikken en het was idd een stukje te klein dus ik heb gelijk een nieuwe gekocht OK dan!

bientoi

Berichten: 550
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: ridderkerk/rijsoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 11:10

en die zit nu wwellgoed OK dan!