QH-jaarling buiten zonder dek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

QH-jaarling buiten zonder dek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 19:41

Hoi, ik vroeg mij af of het verstandig is een jaarling zonder dek overdag naar buiten te doen in de wintermaanden. Ik heb (vroeger) niet 1 veulen een dek opgedaan in de winter, om ze zgn "te laten harden" (advies paardenkenners van toen).

Aangezien sommige veulens wel een heel dun vachtje hebben, weet ik nu niet zo zeker of het wel verstandig is om op hele koude, gure dagen zo'n beestje zonder dekentje buiten te laten.

Ik weet dat nat weer funest is, maar bij gewoon koud weer? Maar ja, het is dek af of dek op.....of is dit nu een stomme vraag?


DubbelFun

Berichten: 88598
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:46

Wat zijn ze gewend ?? Hebben ze als veulen altijd al buitengelopen of zijn het barn-baby's ??
In principe moeten jonge paarden er goed tegenkunnen, maar je kunt de omschakeling niet te rigoreus doen.

En als je wedstrijden wilt lopen wordt teveel haar ook meestal niet gewaardeerd.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:50

Mijn jaarling heeft geen deken op en hij komt ook bij de Sylvester Ranch vandaan. Ik weet dat jouw jaarling ook geen deken op heeft gehad de tijd dat hij bij hen heeft gestaan, dus hij moet toch echt wel een wintervachtje gekweekt hebben. Mijn jaarling zijn wintervacht is al wat aan het afnemen, maar ik heb totaal niet de indruk dat hij het buiten koud heeft. Het is toch de natuur, de opbouw van de wintervacht en nu de 'afbouw' er van.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:55

Nee hoor, geen domme vraag... domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden...

Kijk naar je paard zou ik zeggen... Er zijn inderdaad Quarters en Paints (maar ook andere paarden, is verschillend per paard) met dunne vachtjes. Als je ziet dat je paard het koud heeft (rillen, kont 'intrekken') dan kun je er een deken op doen. Maar dan inderdaad wel continu. Vooral 's winters is het niet slim om een deken er op en af te doen. De deken vervangt de wintervacht (ook als ze al een wintervacht hebben, zal die dunner worden door een deken) en als je ze dus overdag een deken op doet, hebben ze 's nachts (als het juist kouder is) minder vacht om zich warm te houden. Ik doe alleen in de overgang in voor en najaar de deken soms op en af, wanneer ze 's nachts wel een deken op hebben en overdag, bij lekker weer soms niet. Maar dat duurt meesal maar een week of twee, dan kunnen ze'm al continu af of op.
Dot had als weanling geen deken op, want als veulen had ze'n lekker dik vachtje en bij regen gingen ze naar binnen. Maar als jaarling heeft ze'm wel opgekregen, en al vroeg ook, want ze stond, als ze een beetje nat geregend was of bij een koude wind, al snel te rillen buiten... ze is gewoon een kouwkleum. Daarnaast staat ze overdag altijd buiten en heeft ze dus ook vanwege de regen een deken (waterdicht uiteraard).
Ik zou haar overigens zowiezo een deken gegeven hebben omdat ik haar niet té dik in het vacht wil hebben, zodat ze in't voorjaar, als de shows weer beginnen, sneller door haar wintervacht heen is.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 19:58

Jullie hebben gelijk, ik maak me denk ik te druk. Denk dat ik er toch verstandig aan doe hem dan zonder dek te laten, tenzij ik zou zien dat hij echt zou staan te rillen.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:02

Door de temperatuurswisselingen zijn de meeste paarden dit jaar hun wintervacht eerder kwijt dan gewoonlijk, dus de kans is ook nog redelijk groot dat je paard voor het halterseizoen (als je daar eventueel aan mee wilt doen) het meeste van of misschien wel zijn hele wintervacht kwijt is. En door een klein beetje meer haar kan de gemiddelde jury ook nog wel heen kijken Lachen

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:13

wat je misschien kubt doen, is op regenachtige dagen een ongevoerd regendek opdoen, dan heeft die toch nog zen wintervacht nodig, maar kan hij bijna niet meer nat komen tot op het vel
wat ook al scheelt van warmte

DubbelFun

Berichten: 88598
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:17

Helaas is dat geen goed voorbeeld dutske.
Een paard krijgt het warm doordat het met koud weer de haren overeind zet. Tussen de haren verwarmt de lucht en behoedt het paard voor kou.
Als je nu met koud weer een ongevoerd dek op gaat doen, plet je de haren. De warme luchtlaag verdwijnt nu en ondanks het dek krijgt je paard het koud. Dat hij weliswaar droog blijft is een bijkomend voordeel.

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:31

maar als het regent en de haren zijn nat kan je paard ze niet meer echt zetten, en krijgt hij het even koud ( misschien nog kouder) als met dek, terwijl met dek dat er praktisch geen kans inzit dat hij tot op het vel nat komt, verkleumd, verkoudheid oploopt


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 20:35

Bij regen gaat hij 's morgens 1 a 2 uur naar buiten en aan het eind van de middag weer, dus echt door en door nat wordt hij niet.
Halteren lijkt me leuk, maar daar weet ik echter nog veel te weinig vanaf, dus daar is het niet om te doen, straks misschien wel een keer.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:06

Sugarmiss schreef:
Helaas is dat geen goed voorbeeld dutske.
Een paard krijgt het warm doordat het met koud weer de haren overeind zet. Tussen de haren verwarmt de lucht en behoedt het paard voor kou.
Als je nu met koud weer een ongevoerd dek op gaat doen, plet je de haren. De warme luchtlaag verdwijnt nu en ondanks het dek krijgt je paard het koud. Dat hij weliswaar droog blijft is een bijkomend voordeel.


precies, dat verkondig ik ook altijd Lachen

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:10

dutske schreef:
maar als het regent en de haren zijn nat kan je paard ze niet meer echt zetten, en krijgt hij het even koud ( misschien nog kouder) als met dek, terwijl met dek dat er praktisch geen kans inzit dat hij tot op het vel nat komt, verkleumd, verkoudheid oploopt


het ligt natuurlijk aan de dikte van de vacht, maar het duurt echt wel een tijd voordat een paard tot op de huid nat is. en van een paar plensbuien is dat meestal niet het geval.

alleen met onophoudelijke regen met harde wind lijkt me een (wel gevoerd) regendek beter.

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:12

leg dan eens uit waarvoor ee nregendek dient? en dat is toch licht materiaal?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:34

dutske schreef:
leg dan eens uit waarvoor ee nregendek dient? en dat is toch licht materiaal?


Ik denk dat jij een ongevuld regendek bedoelt. Dus zonder wattering er in. Maar een ongevuld regendek is wél gevoerd, en die voering zorgt voor de extra warmte die eventueel nodig is. Maar dan nog moet je een deken niet afwisselend op en af doen, juist omdat het paard al een wintervacht heeft aangemaakt. Als je dus met dekens aan de gang wilt, moet je daar consequent in zijn. De deken vervangt de wintervacht en dus moeten ze'm altijd op (of helemaal niet...)

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

DubbelFun

Berichten: 88598
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:34

Die gebruik je alleen 's zomers of in kombinatie met een onderdeken ('s winters).

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:37

zijn er geen regendekens van enkel eensoort parachutestof? dus zonder vulling, zonder fleecelaagje, gewoon soort plastic, dat er enkel en alleen voorzorgt dat je paard droog blijft?
of ben iknu helemaal blond?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:38

dutske schreef:
zijn er geen regendekens van enkel eensoort parachutestof? dus zonder vulling, zonder fleecelaagje, gewoon soort plastic, dat er enkel en alleen voorzorgt dat je paard droog blijft?
of ben iknu helemaal blond?

Nee hoor, gewoon in de paardenwinkels te koop Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88598
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:40

Onder parachutestof blijft een paard niet droog. Of het moet behandeld zijn met een waterdicht materiaal.
De meeste zomerregendekens zijn zonder vulling.
Rhino heeft een nylonvoering en Bucas alleen een netachtig stofje.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:42

Bijna alle merken voeren enkele regendekens, niet alleen Bucas Knipoog..en Rhino Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88598
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:44

Deze ken ik persoonlijk Lachen

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:44

Sugarmiss schreef:
Onder parachutestof blijft een paard niet droog. Of het moet behandeld zijn met een waterdicht materiaal.
De meeste zomerregendekens zijn zonder vulling.
Rhino heeft een nylonvoering en Bucas alleen een netachtig stofje.

met parachute stof bedoelde ik een lichte waterdichte stof, wist er geen naam voor Haha!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:49

Mijn Bucas heeft een voering van katoen.
De 'plastic' regendekens die jij waarschijnlijk bedoeld zijn niet gemaakt om een paard mee in de wei te zetten. Dit materiaal ademt niet, dus een paard kan er onder gaan zweten. Deze dekens zij alleen om op wedstrijden droog te blijven als je bijv. van trailer naar bak of van inrijbak naar wedstrijd bak gaat ofzo... Er zijn ook uitrijdekens van dit materiaal, voor alleen op de achterhand, zodat ze minder afkoelen als je in de regen rijdt...
De nylon sheets die je op wedstrijden wel ziet zijn niet waterdicht (ook niet als je ze behandelt, SM... heb ik geprobeerd Knipoog )

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:53

Sugarmiss schreef:
Die gebruik je alleen 's zomers of in kombinatie met een onderdeken ('s winters).


Dot staat de hele winter al met m'n Bucas ongevulde regendeken op, en die heeft een 'aangepast' wintervachtje. Ze heeft wel een wintervacht aangemaakt, maar die is korter dan wat ze normaal zou hebben. Ze heeft dus a.h.w. zelf voor de 'onderdeken' gezorgt. Maar daarom moet ze'm dus wel altijd op, niet alleen als het koud of nat weer is...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:04

ik heb een jaarling , en een twee jarige. die staan overdag gewoon lekker buiten.
het jaarling heeft echt dik haar.
de eerste twee jaar houd ik ze altijd zonder dek.
als het regent dan gaan ze wat korter buiten.

ik heb sinds kort een piepklein binnen paddockje voor ze , met wat speeltjes
dus als het te slecht is mogen ze daar spelen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 44 bezoekers