Tips voor van mijn springangst af te komen??

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Tips voor van mijn springangst af te komen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 20:26

Ik heb altijd gesprongen maar sinds dat ik na een hindernis van 1.20 afben gevallen durf ik niet meer te springen, ja over 15/20 cm hoger niet.

Ik wil eind maart mijn ruiterbewijs gaan halen bij reelaer maar ik moet dus 60 cm springen. Heeft er iemand tips voor mij hoe ik van mijn angst af kan komen of waar ik op kan letten??

Of kan iemand mij vertellen hoe de paardjes daar zijn m.b.t. het springen? Als ik een paard heb wat makkelijk en braaf springt hoop ik dat het lukt maar op een paardje wat dit niet kan weet ik niet of ik het red.

Groetjes suzanne

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!


supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:28

gewoon beginnen op een makkelijk en braaf paardje
en dan steeds wat hoger en dan op een minder braaf paardje laag en zo opbouwen

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:35

Ik heb een braaf paardje.... maar nog durf ik het niet. Ik wil het ook niet dus...
Ze zeggen laag beginnen als het kan op een pony. Dan steeds hoger opbouwen
Ik durf het op mijn eigen paard niet en ik doe er niets voor om het te overwinnen ook. Ik vind springen niet leuk....

Ik wens je iig succes Knipoog

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 20:53

Dank je!, maar met een pony lijkt die hindernis toch hoger dan op een paard Lachen

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:05

op een paard beginnen is handiger...dan voelt het allemaal minder hoog aan Lachen

Je kunt of een hindernis gewoon opbouwen en dan er om heen rijden en er dan op af rijden als je al je moed hebt verzameld...(misschien krijg je wel zin om te springen door die hindernis omdat je eerst wel veel sprong)
of op een paard rijden die toch wel erover heen springt en van wie het totaal niet uitmaakt hoe jij je voelt en dan hoef jij er alleen maar op te zitten.Maar wel pas springen als je er zeker van bent want anders (normaal gesproken tenminste) gaat het fout....en dan is het nog erger.

veel succes ermee

oh ja en wat wil helpen is misschien met instructie erbij of als iemand je paard vast houdt.

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:14

Een goede instructeur op de grond die er verstand van heeft en je veel vertrouwen geeft Dat heeft bij mij heel veel effect gehad. Ik ging altijd met mijn ogen dicht door een B-parcours en nu rijd ik M Knipoog

Verder wil een braaf paard dat je vertrouwt ook wel helpen

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:26

Wil je weten hoe ik het gedaan heb Haha! .

Ik was ook nooit een springen vond het eng, daarom wou ik die dag ook liever naar het strand dan naar het dijkgatsbos(crossparcour).
Maar goed ik was de engige die niet mee wou dus ik moest eigenlijk wel.

Ach ik zou wel gewoon een bosritje maken.

Maar ja je kan je niet laten kennen.

Uiteindeijk racede ik daar in mijn uppie door dat bos en nam gewoon de hindernissen die ik durfde.
Niemand kijkte en het was als het ware een bosrit met hier en daar een boomstammetje.
Echt toppie, maar in de ring van die gekleurde dingen nemen vind ik nog steeds niks.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:50

gomir schreef:
Een goede instructeur op de grond die er verstand van heeft en je veel vertrouwen geeft Dat heeft bij mij heel veel effect gehad. Ik ging altijd met mijn ogen dicht door een B-parcours en nu rijd ik M Knipoog
Verder wil een braaf paard dat je vertrouwt ook wel helpen


Hier ben ik het helemaal mee eens! Een goede instructeur/trice met verstand van zake waar jij het vertrouwen in hebt, kan jou het vertrouwen in je paard/pony en springen weer geven..
(en dat heeft bij mij ook geholpen toen ik met paard en al door de hindernis lag (ja liggend) en even weinig vertrouwen had in het springen)

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:53

vertrouw je een pony zo erg dat je denk dat hij over alle hindernissen heen springt? of ken je een pony die niet weigert enz? vragen of je op die pony mag springen.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 22:55

Leg je probleem uit aan de instructeur, die zal je dan rustig aan helpen om je vertrouwen weer te krijgen. Bij mij hielp het om op een super braaf paard te rijden wat in principe vlak voor de sprong nog stil gezet kon worden. Begin met balkjes draven en als hoogtepunt een kruis sprongetje.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 01:29

Ik had ook in het begin veel angst bij het springen, maar toen ik zag bij iemand anders hoe Tos sprong, toch eens gaan springen. Uiteindelijk een springgericht zadel erbij gekocht en regelmatig gesprongen. Hij sprong altijd, ik vertrouwde hem altijd 100%
Maar toen ik laatst voor het eerst met mabel ging springen, die nog nooit onder de man gesprongen had, heb ik echt flink lopenen zenuwen van te voren Clown Maar had springles van iemand met veel verstand er van, er vertrouwen in, hij had er vertrouwen in... en eerst gewoon balkjes draven en zo heel langzaam opgebouwd. Uiteindelijk 60 cm gesprongen.
En morgen weer eens oefenen, want onder de oefenspringwedstrijd kom ik nou niet meer uit Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 04:16

Ik ben dus een aantal maanden behoorlijk hard eraf geknalt met het springen en ik moet eerlijk toegeven dat ik nog steeds een beetje angstig ben.
Door het steeds weer te doen maar niet zo hoog zit ik nu bijna weer op het niveau voor de val. Maar over de angst ben ik nog steeds niet helemaal heen.
Probeer een makkelijk springend paard te vinden, maar bovenal, als je voelt dat je twijfelt niet springen, elke keer dat het niet lukt is weer slecht voor je zelfvertrouwen.

deniesje
Berichten: 36
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:54

ik zou ook op een rustig paard beginnen
ik zou het balkje eerst heel laag doen en als dat goed gaat dan steeds hoger zo kan je het opbouwen en van je angsten afkomen.

afzender denise

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:27

o dit heb ik ook wel eens gehad, op een triple bar van 1.10 midden in gevallen, en ik durfde ook een tijd geen triplebars meer te springen dus kon ook geen wedstrijden meer doen, ik had een dwingende instructeur, hij praatte zo erg dat ik wel moest springen al was het maar om van zijn gezeur af te komen, nadat ik de eerste gesprongen had was ik alle angst kwijt en best trots op mezelf!

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

4leafclover
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 16:37

Dank jullie wel voor alle reacties. Ik ga dinsdag middag eens proberen een aantal balkjes hier en daar neer te leggen in de bak, en hier en daar een cavaletti (laagste/middel stand Knipoog )
Op stal Reelaer waar ik het ruiterbewijs wil gaan halen heb ik gehoord dat je in overleg een paard uit kan zoeken waarmee je het ruiterbewijs kan halen. Misschien kan ik wel aangeven dat ik graag een paard wil dat makkelijk/braaf springt. Het hoeft niet eens een braaf paard te zijn als deze maar wel braaf en makkelijk springt.
Ik probeer binnenkort ook eens een spring les af te spreken ipv een dressuurles, is ook weer afwisseling voor het paard.

O
[TK] Kieffer Garmisch zadel maat 2 PB voor meer info!

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:24

Ik heb ook op stal het reelaer mijn ruiterrijbewijs gehaald, en ik weet dat daar een hoop paarden zijn die heel makkelijk springen (de haffies en fjordjes wat minder), gewoon vragen om een makkelijk springend paard, ze zijn er genoeg daar.

Kyno

Berichten: 10417
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:29

Wij hebben zo'n paard op de manege die écht alles springt. Hij heeft nog NOOIT en dan ook nog NOOIT geweigerd. Zelfs als hij weet dat de hindernis te hoog voor hem gegrepen is, weigerd hij niet. Dan gooit hij gewoon de balk eraf maar stoppen zal hij NOOIT! Iedereen schilderd hem af als de 'lompste' knol van de manege, maar toen ik net als jij een keer lelijk gevallen was met springen en het beslist niet meer durfde, ben ik door dit lieve paard weer helemaal opgeknapt! Ik heb zó ontzettend veel vertrouwen in hem omdat ik gewoon wéét dat hij niet stopt, dat ik elke hindernis met hem aandurf. ff rondkijken dus of er ook zo'n lieverd bij jou in de buurt staat. Dit helpt echt!!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:33

aan mijn antwoord heb je helemaal niets, want ik zit in hetzelfde schuitje als jou. Vervelend he... ik wil ook graag springen, maar durf het ook niet.
Ooit zal ik "als fanatieke recreatie-ruiter" ook mijn bewijs moeten halen.
60 cm is Way to high for me !!! hihhihi... terwijl het vroeger niet hoog en gek genoeg kon.


Muriel

Berichten: 913
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:36

ik denk ook dat je het gewoon rustig moet proberen op te bouwen

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:44

Probeer een keer op een pony/paard te springen waar je echt op kunt bouwen! een echt beginners paard die altijd springt en het leuk vind!

En probeer goed les te krijgen! iemand die jou begrijpt en weet wat je rij methoden zijn!
Meer kan k niet zo snel bedenken Haha!
succes!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:43

Ik snap het ! Mijn probleem was/is dat ik alleen met Mist durf te springen, want in de 20 jaar dat ik haar heb, heeft ze nog nooit geweigert, of het nu een boomstam is of in-uitjes of een muur, ze gaat er altijd overheen en wel zo hard mogelijk. Slechte ervaringen komen van andere paarden, die wel weigerden waarbij ik zand kon happen Haha! Tot grote hilariteit van mijn les-genoten heb ik bij een prof. ruiter gelesd tussen de grote paarden dus, afstanden verkeerd etc...geen probleem. (in-uitjes welke ik HAAT was het gewoon een kwestie van naar voren zitten en je ogen dichtdoen-held ben ik he Schijnheilig ) Hun gelach en commentaar was na 1 les wel afgelopen. Maar ik merk wel dat hoe ouder je wordt hoe minder je durft, je bent sowieso niet meer bereid om op een andermans paard te verongelukken !
Persoonlijk zou ik gaan voor een paard dat lekker voorwaarts is voor het hout, zodat de impuls niet van jou uit moet komen, op het moment dat een "rustig" paard jouw twijfels voelt voor de sprong (en dat doen ze echt wel !) zou ie wel eens in de rem kunnen gaan.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:53

Hoe meer je het doet hoe minder eng het wordt.. *spreekt uit ervaring*
Niet naar de hindernis kijken, maar naar de afstand tot de hindernis, meedenken hoeveel sprongen nog en daar een beetje mee bezig zijn en niet met de hoogte, daar kijk ik gewoon niet naar (ben een mietje maar ik móet en zál B springen haha, voor Vaan want die vindt dat zo leuk)

Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:03

Wat vervelend voor je!! Ik ben ruim 3 jaar geleden ook met springen van een pony afgevallen en ben er nog niet overheen, heel vervelend natuurlijk.

Het helpt wel heel erg goed om inderdaad eens op een echt goed en betrouwbaar springpaard te stappen en zo je vertrouwen terug te krijgen.

Gediplomeerd gedragstherapeut voor honden en kynologisch instructeur

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:13

ik denk dat het helpt als je van iemand les krijgt die je echt vertrouwt en die het samen rustig met je gaat opbouwen.

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:23

ik vind het zelf ook doodeng, maar bij mij heeft het wel nut om op een braaf paard te zitten wat eigenlijk 'vanzelf' springt, en je het liefst ook wat meeneemt in de sprong(mn springhouding is bagger en het lukt me ook nooit, maar er is 1 paard die mij vloeiend mee neemt). je moet gewoon laag beginnen en steeds ietsje hoger...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lanoca, marit1999, Mark0919, Noukie123, Perros en 40 bezoekers