Hoofdstel zonder Bit Geschikt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Hoofdstel zonder Bit Geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 10:48

Hoi,
Ik heb een 5-jarige haflingermerrie. Ik rijd haar nu met een dubbelgebroken bit. Ze loopt er op zich best lekker op. Maar nu zag ik laatst iemand met een hoofdstel zonder bit. En dat paard liep ook nog eens heel mooi. Een hoofdstel zonder bit lijkt mij voor een pony eigenlijk fijner dat zo'n ijzeren bit in zijn mond.
Zou zo'n "bitloos-hoofdstel" geschikt zijn voor mijn pony??
Ze is niet heel sterk ofzo.


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:53

Ik denk dat je dan een bosal of een hackamore hebt gezien?
In principe kan een goed luisterend en braaf paard onder de man gewoon goed werken zonder bit, daar zal wel enige oefening voor nodig zijn.

Zoek eens met de zoekfuntie of met google op bosal of hackamore.
Dan vind je vast meer over de werking en hoe het er uit ziet.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:14

Nee, hier iemand op bokt heeft gewoon een hoofdstel van kunstof zonder bit. Met teugels. Ik weet alleen niet meer wie precies, Je kunt ze ergens op internet bestellen voor 80€, dat weet ik nog. Misschien even de zoekfunctie gebruiken.

Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:19

Ik rijd met bosal en het bevalt super goed. Haha! Het is inderdaad even oefenen en je moet natuurlijk wel weten WAAR je meebezig bent dus ik zou wel iemand zoeken die hier verstand van heeft om je te helpen want ookal heeft je paard niks in zn mond, je kan ook een bosal heel verkeerd gebruiken... Kijk eens op de site van mijn trainster, Cl@udia hier op bokt, ze rijdt al haar paarden met bosal en weet er alles van!!! *LOL*

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 22:01

Is het beter voor een pony om met zo'n hackamore te rijden?
Mij lijkt het gewoon fijner.. zonder zo'n ijzeren bit in je mond..
Heb laatst iemand op een manege gezien die reed ook met zo'n "bitloos" hoofdstel maar die zat te trekken aan de teugels.. Dan kun je nog betermet een bit gaan rijd. Dat paard had het neusbot(bestaat dat.. Knipoog helemaal geschadigd door het trekken..
Maar ik ben wel van plan om er rustig mee te doen hoor Lachen

Kga eerst veel informatie verzamelen en dan kijken wat ik ga doen.

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 22:06

een hackmore vind ik zelf niet beterals je te hart trekt bijvoorbeel een reactie als hij er vandoor gaat ofzow kan je zijn neusbeen al breken! je hebt ook rubberen of leren bitjes!!! die gebruik ik bij jonge dravers


pmarena

Berichten: 48063
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 22:32

Rubberen of leren bitjes vragen weer een beetje om schuren in de paardenmond..is echt minder vriendelijk materiaal dan je zou denken.

Maar hangt er natuurlijk maar weer af hoe je het gebruikt.

Hackamore..neusbeen breken...welja hoor daar komt 'ie weer...*zucht*
Als je een hackamoortje met korte schaartjes gebruikt , die heeft een zachte "neusriem" van een dun lapje leer met bont eronder. Dat leertje breekt echt wel LANG voordat je het voor elkaar krijgt om het neusbeen van het paard te breken hoor Scheve mond

Iemand die het voor elkaar krijgt om het neusbeen van een paard te breken met een hackamore , die moet sowieso niet op een paard zitten want een bit eindigd dan ook ter hoogte van de oren , trek je ook dwars door z'n kop heen dan Lachen

Oliver : ik denk dat je het Merotisch hoofdstelletje bedoeld ?
Dat kun je zien op de site van Emiel Voest , www.emielvoest.nl

Of misschien bedoel je een Bitless Bridle ?

Zie www.bitlessbridle.com

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 00:11

Code
Oliver : ik denk dat je het Merotisch hoofdstelletje bedoeld ?
Dat kun je zien op de site van Emiel Voest , www.emielvoest.nl



Ik kan dit niet vinden op de site, staat dit gewoon bij Freestyle producten?

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 00:26

er bestaan dus veel soorten, maten, kleuren en materialen. Scheve mond
Ik zoek dus een bitloos hoofdstel om vooral mee te rijden.
Die ik heb gezien was een soort hackamore volgens mij.
Een Dikke "neusriem" en aan de onderkant een soort van dikke knoop en daaraan zaten de teugels.
Maar deze
Afbeelding
lijkt mij eigenlijk wel heel fijn.
Kun je die ook gewoon in een ruitersportzaak kopen?

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 00:27

Aanvulling op het plaatje hierboven
Afbeelding

Op deze manier dus..
Over dit hoofdstel gaat mijn vraag hiervoor dus Lachen

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 15:50

Ik heb dus zo'n merotisch hoofdstel bij mijn jonge haflinger en hij doet het daar beter op dan met een bit in.
Volgens mij kun je die niet zomaar koepn, de mijne heb ik van een beurs en je kunt ze wel bestellen, maar dan meot je even zoeken op Google ofzo.

Overigens: ik heb alleen het onderste gedeelte gebruikt en aan mijn hoofdstel gemaakt, dat scheelde echt heel veel geld, koop dus alleen wat je echt zelf neit hebt.

gandalf
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:50

Hoi, ik heb mijn bitloze hoofdstel gekocht via Bitlessbridle.com.
Het duurde lang, moest 20 % invoerrechten betalen (ook over de vervoerskosten!) en het bevalt me niet. Ik heb IJslanders en tolten zonder bit vind ik knap lastig! Ik wil het wel verkopen, het is maar 2 keer gebruikt, laat maar horen of er interesse is! Ineke. 0513 610744.

When in Horseville, do as horses do!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:35

Ik zou er niet direct voor kiezen, maar ik vind bij alle soorten optomingen dat het meestal gewoon een kwestie van uitproberen is hoe je paard er op reageert. Je kunt vaak een beredeneerde gok maken, maar dan nog blijft het afwachten hoe je paard erop reageert.

Het is met dit soort dingen dus vaak handig als je het eerst een paar keer kunt uitproberen met een geleend hoofdstel. Als je paard er helemaal niet fijn op is heb je tenminste niet teveel geld weggegooid

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:52

tja,je paardje loopt toch lekker op een gewoon bit? waarom dan veranderen?
het lijkt mij ook fijner dat je paard niemand meer hoeft te dragen,dan ga je toch ook niet stoppen met rijden?

je paard heeft het bit geaccepteerd net zoals jij accepteerd dat je op een zadel rijdt.

wil je nooit een wedstrijdje rijden met je paard ?

als je gewoon een andere manier van harnachement kiest omdat jij daar geintresserd voor ben dan moet je het natuurlijk doen!
maar als jij het doet voor je paard omdat jij denkt dat zij geen bit in haar mond wil hebben vind ik een rare reden...

wat je ook doet,succes!

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Iljar

Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:02

Vaak gebruiken mensen een hackenmuller als een paard heel stug in de mond is, maar ik moet je ook zeggen dat het bij een bitloos hoofdstel ook ontzettend erg op de neus aan komt hoor! Dus ik zou zeggen als je paard gewoon normaal op een bit reageert dan zal ik het zeker niet veranderen! En je mag met wedstrijden volgens mij ook niet zo'n hoofdstel gebruiken. Pas vanaf de Z ( SPRINGEN!)
Lachen

Sorry voor mijn lege Pro !! ~Foto- saampjes op het strand!~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers