* Mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-01 10:11

Er zijn een aantal paarden met mok bij ons op stal. Waarschijnlijk wordt dat veroorzaakt door het gebruik van de stapmolen. Er blijkt een bacterie daar in de grond te zitten die bij een aantal paarden mok heeft veroorzaakt. En helaas niet zo maar mok, maar echt hele erge dikke benen, dat de dierenarts met spoed moest komen.

Ik vraag me af of mok besmettelijk is door borstels en aanraking e.d.

Onze Fjord die heeft bijna 2 weken ook dikke benen (dat kan ook komen door een verandering van voer) en hij tilt zijn achterbenen overdreven hoog op met hoeven uitkrabben, poetsen en afspuiten. Ook de eerste 10 minuten stappen zet hij zijn benen hoog en wijd neer. Struikelt meer!
Ik vraag me af waar dat mee te maken kan hebben.

Kunt u hier wat meer duidelijkheid over geven??

Bedankt!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 12:40

Ha Dimple,

Ik begrijp je verhaaltje niet helemaal. Je hebt het over mok en paarden met dikke benen.
Maar heeft jou paard nu alleen dikke benen of dikke benen en mok?
Want als je paard mok heeft dan moet je vooral NIET zijn benen gaan afspuiten!!!! Vocht is DE basis voor een mok infectie. Daar groeien ze heeel erg goed op.

Laat even weten of het bij jou paard nu wel of niet om mok gaat.

Adrienne

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 12:45

Ik sluit me aan bij Adrienne. Het klopt overigens wel dat er een bacterie in een weide of stukje grond kan zitten die toeslaat en dan krijgt je paard mok. Maar ik neem ook aan dat er korstjes in de kootholten aanwezig zijn. Die moet je behandelen met mokzalf. En inderdaad drooghouden. De bacterie gedijdt namelijk heel goed bij vocht, dus geen vocht of water bij de benen laten komen.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-01 14:16

In de eerste instantie krijg je het advies om met betadine te scrubben, vandaar het water en afspuiten. Daarna dus meteen weer afdrogen.

Ik weet dus niet of hij mok heeft. Hij is op 'cursus' geweest en daar heeft hij ander voer gehad. Toen is het begonnen. Tevens kreeg hij een wondje. ik weet dus niet zo goed waar de dikke benen vandaan komen. Van het wondje (en evt de stapmolen) of van het andere voer.
Maar aangezien er veel paarden zijn die last van mok hebben zit ik even met de handen in het haar, wat het nu kan zijn...............

Zo duidelijker??
En alvast bedankt voor jullie reactie!!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 15:02

Mok is nog al makkelijk vast te stellen hoor. Je moet gewoon voelen in de holte onder de kogel of daar korstjes zitten.

Dat scrubben met betadine klopt tot zo ver dat je het alleen de eerste keer moet doen om alles schoon te krijgen en te ontsmetten. Daarna moet je met mokzalf van de dierenarts aan de slag en er niet of in elk geval zo min mogelijk met water aan komen. Ook korstjes krabben moet je vooral niet doen! Je maakt nieuwe wondjes en de mok verpreidt zich verder.

Maar wat het kan zijn als het geen mok is? Dat veranderen van voer kan maar als dat al weer een tijdje geleden is en je paard weer op zijn oude vertrouwde voer staat lijkt me dat niet waarschijnlijk. Van 1 wondje worden niet twee benen dik . Het enige wat ik dan nog kan verzinnen is een virus. Dat heeft een tijdje terug ook bij ons op stal geheerst. De paarden waren niet helemaal fit en kregen 1 of meer dikke benen en dit verdween na een aantal dagen weer.

Hopelijk heb je hier wat aan. Als het nog lang duurt zou ik even bij je dierenarts navragen wat het kan zijn.

Groetjes Adrienne

_________________
just get over it I´ve got a cowgirl attitude

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Adrienne op 2001-11-22 16:11 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Adrienne op 2001-11-22 16:12 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 15:12

Het zou ook best kunnen dat het een virus is. Wat ik zelf altijd doe is dat ik meteen temperatuur als ik merk dat mijn paard niet helemaal fit is. Meteen eventjes temperaturen als je op stal komt.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 15:14

Ik denk dat de benen wel weer dunner zullen worden na ongeveer anderhalve week dat 'ie weer het normale voer krijgt. Dan zijn alle stoffen uit het lichaam gedreven waar het evt. door veroorzaakt zou kunnen zijn dus daar kun je begin volgende week pas een duidelijk beeld van krijgen (of het door voer komt of niet).

Als 'ie ook korstjes heeft zou ik als ik jou was vanavond aan Jaqcues vragen of 'ie er even naar kijkt, voor het geval het een schimmelinfectie is.

_________________
Het is niet het paard wat vastzit, maar de ruiter die niet loslaat..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nikit op 2001-11-22 14:15 ]</font>

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 15:45

Het is absoluut geen schimmel. Levita had het ook en dat is op kweek gezet, en daar kwam uit dat het een soort van mok is. Maar geen schimmel. Het zit inderdaad in de stapmolen, kan namelijk niet anders. Alleen zo kan het verspreiden op stal. President heeft het nu ook. Het beste wat je kan doen is droog houden. Dus niet wassen met betadine shampoo. En haal hem voorlopig even uit de stapmolen.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 17:01

Kim, ik bedoelde zo'n schimmelinfectie als Starlight heeft gehad. Is misschien handig om aan Angelique te vragen wat de symptomen daarvan precies waren.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 19:34

Wat Starlight had was toch ook mok?? Daar heeft hij een bloedvergiftiging aan over gehouden. Jessica moet even aan Gwen vragen wat Frank had. Want die had wel een acute schimmelvergiftiging. Maar het kunnen natuurlijk ook stalbenen zijn. Ik kijk wel even vanavond, misschien herken ik het. Levita heeft allebei gehad. Stalbenen en mok.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 22:53

Misschien niet helemaal antwoord op je vraag, maar als je er uit bent of het wel of geen mok is, en het ís dus mok, adviseer ik je Cure-mok van VSM te gebruiken. Werkt als een trein en ze bouwen daarnaast ook een soort weerstand tegen mok op, waardoor ze het niet zo snel weer terug krijgen.
Succes!