Hoe zet je iemand uit je hoofd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Hoe zet je iemand uit je hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 19:14

Zo rond mijn 14e raakte ik bevriend met de schoondochter van de eigenaar van mijn verzorgpony. Ondanks dat we ongeveer 10 jaar scheelde (zij ouder dan mij) groeide er een grote vriendschap tussen ons. Dezelfde hobby's (de paarden) en zij stond altijd klaar met een luisterend oor en een adviserend woord, ook als ik eens problemen met "vriendinnen" had, met vriendjes, op school, etc. Zij was er voor mij altijd, en na mate ik ouder werd, ik ook voor haar. Mijn verzorgpony werd verkocht, dus zagen we elkaar minder (ik verhuisde) maar we hielden telefonisch contact. Maar ook dat werd minder. Zodra ik belde was het gezellig als vanouds, maar zelf belde ze zelden.... Ik besloot geen contact meer te zoeken, omdat ik vond dat het maar eens van haar kant moest komen. Maar het contact van haar kant bleef uit. Dusdanig dat we elkaar zo'n 1.5 a 2 jaar niet spraken. Ik heb toen de stoute schoenen aan getrokken, en toch weer gebeld.... Een lang gesprek gehad, en tussen eht serieuze door, weer gezellig als vanouds. In het gesprek gaf ze me te kennen dat ze een slechte vriendin was, niet alleen voor mij, maar voor iedereen in haar omgeving. Het enige waar ze voor leefde waren haar paarden, haar mini manege, die naast haar baan al haar tijd opslokte, en als ze dan 's avonds thuis was was ze bijna letterlijk gebroken (aangezien ze een hernia heeft, en zichzelf overvraagd, maarja, ze is nooit anders geweest wat dat betreft).
Ik mocht altijd bellen, maar ik moest van haar kant uit niks verwachten... En zo ging het ook.
Een half jaar geleden belde ik haar omdat ik op marktplaats een pony tegen kwam die me geschikt leek voor de manege waar ik sta, en ik wist dat die pony van haar was geweest. Weer heel veel bijgepraat, maar het voelde niet goed. Weer hetzelfde, dat ze geen tijd had voor vriendschappen, maar dat ik altijd mocht bellen.
Ik heb voor mezelf gezegd dat dit niet werkt, vriendschap moet tenslotte van 2 kanten komen, maar ik krijg haar gewoon niet uit mijn kop. Denk vaak aan haar van goh, hoe zou het met haar zijn? Kom regelmatig foto's tegen waarbij ik op 1 van haar pony's zit, en dan denk ik terug aan de lol die we met elkaar gehad hebben, aan de lessen die ze me gaf, aan alles wat ik van haar geleerd heb, aan alle steun die ze me gegeven heeft...
Tuurlijk kan ik haar bellen, maar dan krijg je weer hetzelfde. Ik moet van haar niets verwachten, en dat ligt zoals ze het zelf zegt niet aan mij....
Ik wil dit boek afsluiten, maar ik krijg het niet dicht.....

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:20

Waarom wil je het afsluiten?

Wat is er mis met iemand te hebben die je kan bellen als dat nodig is Lachen

Geen reden om de deur op slot te doen hoor Lachen

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:26

Ik sluit me aan bij Kabouter Lachen.

Zij is heel duidelijk over wat je aan haar hebt en wat je van haar kunt verwachten. Dat is alleen maar prettig. Daar hoeft ze geen 'mindere' vriendin voor te zijn.

Ik heb zelf ook een aantal van dat soort vrienden. We zien en spreken elkaar niet vaak en die ene keer per jaar dat je elkaar ziet is het onwijs gezellig. Dit zijn ook geen contacten die ik kwijt wil of waar ik iets anders van verwacht. Zoals het nu is is het goed.

Wees blij dat ze er zelf duidelijk over is dat je van haar niet veel hoeft te verwachten: dan ga je ook niet zitten wachten totdat er iets komt. Mi komt deze vriendschap nl wel van twee kanten alleen heb jij er een iets ander verwachtingspatroon bij dan zij.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 19:30

zou het niet gewoon zo zijn dat ik haar gewoon mis?

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:38

dat kan best. maar als je haar mist en toch contact met haar wil, dan zal je moeten accepteren dat het meeste van jou uit moet komen. Ze is hier erg eerlijk in en dat kan ik alleen maar knap vinden.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:40

Als je haar mist kun je toch bellen Lachen

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:47

Ik sluit me volledig bij de rest aan. (klink ik nou als een schaap die de kudde achterna loopt? Bloos! ) Ze hebben echt gelijk, succes ermee meis!! Je hoeft echt de deur niet dicht te doen!

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:48

stef schreef:
zou het niet gewoon zo zijn dat ik haar gewoon mis?
Het lijkt er wel op. Knipoog Wat Romkabouter en Apple zeggen, kan ik wel in meegaan. Ik heb zelf ook wel van die "lange-afstandsvrienden". Spreek ik drie keer per jaar, maar dan is het ook gezellig en goed.

Maar aan de andere kant kan ik me ook wel voorstellen dat het een beetje eenzijdig voelt op deze manier. Je wilt toch ook graag iets terug "voelen" in een vriendschap. Moeilijk uit te leggen. Ik bedoel niet dat je eisen stelt aan de ander, maar meer het gevoel dat de vriendschap wederzijds is en dat de ander ook behoefte heeft om jóu te spreken (en daar ook initiatief in neemt). Neem nou een willekeurige buurvrouw als voorbeeld. Daar kun je altijd terecht om een kopje suiker te lenen of je kinderen te dumpen als je plotseling weg moet. Maar voor de rest is er niks. Ik heb een beetje het gevoel dat jullie zo'n soort "relatie" hebben.
En als zij tijd heeft om uren met jou aan de telefoon te hangen, had zij voor hetzelfde geld ook jóu kunnen bellen. Maar dáár heeft ze dan geen tijd voor.... Verward

Ik zou de deur niet helemaal dichtgooien als ik jou was. Zoals Rom al zei, het is altijd prettig om iemand te hebben waar je je verhaal aan kwijt kunt als dat nodig is. Maar verder zou ik er niet teveel meer over nadenken, eigenlijk. Je maakt het jezelf onnodig moeilijk op die manier.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:56

Sluit me bij de rest aan. Het is toch mooi dat ze eerlijk tegenover je is.
Op een dag zal ze denk ik ook wel (hopelijk ) beseffen dat het naast de paarden en het werk ook belangrijk is om een vriendenkring te hebben waar je altijd op terug kunt vallen ( vooral in moeilijke tijden).
Spreek gewoon iets af om wat leuks met haar samen te doen of help haar eens met haar paarden. Dat verstevigd de band misschien ook wel.
Misschien dat ze het wel zo leuk vind, dat ze ook even haar werk/paarden etc aan de kant schuift om zich bezig te houden met het sociale leven.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 20:24

Ik denk (voel) dat Elles de spijker op zijn kop slaat...

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:12

Ik sluit me ook bij de rest aan Knipoog
Sluit het niet af..

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:28

houd contact... ze zegt zelf dat je van haar kant niets kan verwachten door omstandigheden ( om maar even kort samen te vatten ) Als je het zo fijn vind om met haar te kleppen; waarom verbreken ?

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 23:53

Ik heb dus ook zo'n vriendin, ook altijd druk. Ik denk dat ik haar nu dik anderhalf jaar niet gesproken heb.
Ik ben eigenlijk al maanden van plan om haar te bellen maar het komt er niet van. Zodra ik haar weer spreek is het weer als vanouds.

Zelf zal ze niet gauw bellen. Was in het begin best wennen, maar ze is nu eenmaal zo. Altijd druk en daarbij heeft ze ook nog ns een hekel aan bellen.
We wonen ver uit elkaar en dat werkt ook nog tegen.

Ik begrijp je best goed. Ik heb ook af en toe het gevoel van moet ik nou altijd bellen. Vandaar dat ik er eigenlijk ook niet te vaak bel.

Ik zou het gewoon zo houden en als je behoefte aan haar hebt gewoon bellen.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 23:54

Al kijk ik wel op van jullie reacties.
Bij mij verklaart iedereen me voor gek dat ik er zo over denk.
Die hadden haar allemaal al laten stikken.

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 23:56

Waarom ga je niet een keer naar haar toe?
Ik denk dat ze daar meer aan heeft, en dan kun je haar ook nog een beetje helpen met al het werk wat ze te doen heeft op haar manege!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 00:59

Ik zou het contact verbreken, omdat ik vind dat het van 2 kanten moet komen.
Zo heb ik al een paar vriendschappen verloren naar een verhuizing, maarja het klinkt heel hard, maar het is geven of nemen bij mij. Als ik mijn verhaal kwijt wil, kan ik ook naar anderen,
waarom zou ik er dan telkens zelf achteraan hollen?

Ik kan begrijpen dat je dat niet zomaar doet, en dat sommige het daar mee eens zijn.
Maar met echte vrienden moet je kunnen lachen en huilen,
anders kun je diegene net zo goed mailen ofzo toch Verward

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:19

Maar het komt wel van twee kanten, alleen ze geeft zelf aan dat ze haast geen tijd heeft. Je kan haar bellen wanneer je wilt en ze luuistert altijd. Ik heb ook zo'n vriendin. ZIj woont in Maassluis ik in Schiedam en we hebben het allebei druk, zowel met school als werk e.d.

Meestal spreken we in de zomer af een aantal keer en dan wachten we weer een jaartje. Tussendoor smsen we wel maar meer ook niet. Ik vind er niks geks aan, maar kan me wel voorstellen hoe je je voelt.

Denk er nog goed over na, want ik denk dat je opzich een goede vriendin aan haar hebt, behalve dat ze niet veel tijd heeft. Misschien kan je anders een keer naar haar toegaan en er eens over praten. Want het komt bij mij over dat ze opzich wel de vriendschap tussen jullie wilt behouden, ze zegt niet van nee sorry heb echt geen tijd voor je we moeten maar stoppen met de vriendschap.

In ieder geval veel succes!