Toon heeft voor het eerst van zijn leven een fjord gezien

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-01 15:08

Je had hem moeten zien kijken!! Zijn ogen rolden zowat uit zijn hoofd!

Sinds vrijdag staat er een nieuw paard bij ons op stal, een fjord dus. Ik was Toon aan het longeren toen ze even met die fjord in de bak kwamen lopen.

Toon had het niet meer: zo'n wezen had hij nog nooit gezien volgens mij! Hij bleef kijken en zich omdraaien (waar is die fjord nou?). Echt stomverbaasd was hij.

Misschien zien fjorden er in paardenogen wel anders uit als andere paarden omdat hun manen opgeknipt zijn of zo??? Verward Zouden ze dat verschil zien? Als je als mens naar het silhouet van een fjord en bijv een new forest kijkt is het wel een groot verschil.

Het is wel een geinige fjord hoor, hartstikke dik en zeer eigenzinnig! Ze ging gisteren met drie mensen tegelijk aan de haal: op zoek naar eten! Een echte fjord dus!
Ze is heel braaf en schijnt M1 gelopen te hebben, komt uit Musselkanaal in Groningen.

Wel grappig om dan de reactie van je eigen paard te zien hoor, ik heb wel eens van iemand gehoord dat paarden behoorlijk discrimineren: ze zijn het liefst in gezelschap van ongeveer gelijksoortige paarden. Het schijnt dat als je een arabier en een fries jarenlang bij elkaar gehouden hebt en je zet er dan een andere fries bij, de arabier het wel kan schudden: de friezen zoeken elkaar op. Gekke beesten!

Groetjes Mieke


Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 15:12

hahaahah *LOL*. dit verhaal doet me denken
aan hickory. ze was als 2 jarige hoefbevangen, en werd eraan geopereerd. toen ze wakker werd uit haar nacose zag ze een SHET!!! die ze nog nooit eerder gezien had! *LOL* hih


jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 15:16

Kan best kloppen wat jij zegt hoor Mieke.....toen wij Oliva kregen toen wilde ze echt de shets niet zien, en Humpie stond maar om haar aandacht te schreeuwen en ze keek zo over hem heen naar een grotere paard, ze zag Humpie echt niet staan......Humpie probeerde haar aan te raken maar mevrouw draaide zich zo om en keek zo de andere kant op Lovers ......arme Hump!!!
Ik had dat trouwens wel eens willen zien met
Toon hahahahha

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 15:23

Onze Ameretto trekt heel erg naar kleine witte ponietjes sinds Manjo dood is. Hij was echt geen hele dikke vriendjes met Manjo (want die was erg dominant en liet regelmatig merken dat hij de baas was), maar blijkbaar komt zo'n klein schimmeltje toch erg vertrouwd op hem over. En Fjorden vindt hij ook maar rare wezens. Dan hoor je 'm gewoon denken: 'Dat is toch geen paard...' Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-01 15:34

Ja, het was inderdaad heel komisch! Toon bleef zich omdraaien naar die fjord toe, hij begreep er duidelijk helemaal niets van!

Ik weet dat hij bij zijn vorige eigenaar waar hij zes jaar gestaan heeft, in ieder geval nooit een fjord gezien heeft, want die hadden ze daar niet, maar tot zijn derde jaar weet ik het niet. Blijkbaar stonden ze daar ook niet!

Toon heeft trouwens zelf ook een coupe-fjord; rechtopstaande manen (niet geknipt, gewoon getrokken met behulp van een mesje), misschien was dat een punt van herkenning? *LOL* Knipoog *LOL*

Toon is trouwens zowieso een erg "verbaasd" paard: als ik op een voor hem vreemd tijdstip kom, vergeet hij gewoon zijn eten te kauwen, zo stomverbaasd kijkt hij dan en dat duurt echt wel een halve minuut. Staat-ie dan met zijn waffel vol hooi me met grote ogen aan te kijken! Errug schattig vind ik dat!

Groetjes Mieke

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 15:39

bij ons staan ook de tinkers altijd bij elkaar in de wei en de rest staat allemaal door elkaar heen. en in de les heb je verschillende paarden die erg gemeen kijken als er een tinker in de buurt komt terwijl dat bij normale paarden (niet tinkers) niet het geval is.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 17:07

Pablo schrok zich helemaal wezenloos toen hij voor het eerst een Tinker zag. Heel erg eng vond hij dat. Hij durfde er niet langs en als het moest schoot hij er zo snel mogelijk voorbij. Vreemd eigenlijk want hij had wel als buurpaard op de wei en op stal een bonte gehad. Pas na 3keer was hij aan de Tinker gewend. en sindsdien kijkt hij niet meer op van een Tinker meer of minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 08:24

Haha, wat herkenbaar! De eerst keren dat ik bij Marco ging rijden gingen zijn paarden (soms zelfs letterlijk) steil achterover! Die hadden ook nog nooit een Fjord gezien en zelfs die grote springpaarden (zelfs de hengsten!) waren doodsbang voor haar!
Ik moet zeggen dat het erg snel went, en dat m'n meissie inmiddels zeeeeer populair is bij de hengstjes!

*LOL* Sonja *LOL*

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 11:44

Ik was eens op wedstrijd met m'n vorighe pony, komt er ineens een Fries langsstampen....hij heeft inderdada ook een tijd om zich heen lopen kijken zovan wat is dat in vredesnaam! Echt lollig!

grtx, Rieja

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 12:01

Ik heb een keer met een groepje ijslanders in de duinen bij Heemstede gereden. Een man op een KWPN er kwam aanrijden, dat paard had het niet meer, wist niet wat hij zag, zo'n groepje harig grut. Wij beleefd stilstaan en vragen aan de man of we kunnen passeren. Hij zegt ja maar zodra we weer gaan stappen, draait zijn paard om en vliegt weg. Man ligt eraf, houdt gelukkig paard nog vast. Voorzichtig passeren. Verder leuk gereden. komen we op de terugweg weer de man tegen. Wij halt. Vragen of het gaat. Vliegt hij er weer af. Nu rent het paard terug naar manege. Wij laten de man met mobiele telefoon naar manege bellen om paard op te vangen. Bieden excuses aan voor de harige paardjes. Die keurig stilstaan... Is goed afgelopen...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 12:07

Dimmelim, ik lag helemaal dubbel toen ik jouw verhaal las! Ik zag het in stripvorm voor me, net een verhaaltje van Malle of van Thelwell! *LOL* *LOL* *LOL*

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 12:18

Doet me denken aan ons......Hans ging een keertje met Humpie rijden met het karretje en hij reed het zandpad op en ineens kwamen er 4 ijslander hoofdjes over de heg heen.....Hump schrok zich echt helemaal een apenoot en keerde direct om....maar ja dat ging natuurlijk niet zo 123 en toen stond Hans dus met Hump bij wild vreemde mensen achter het huis hahaha
Lachen

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 16:05

Ha, ha, wat zijn het toch een helden af en toe hè als ze iets "vreemds" zien.

Of alle Friezen last hebben van discriminatie durf ik niet te zeggen, maar mijn zwarte monster dus wel. Minne is sowieso een sociaal paard, kan echt niet alleen en is dus helemaal verknocht aan zijn weide- en paddockmaatje Nadia (5-jarige d-pony, halfarabier van mijn buurmeisje), maar in de clubles van onze rijvereniging rijden ca. 8 paardenbeesten en Minne's favoriet is toch absoluut die mooie zwarte Friese dame die daar tussen loopt, gek genoeg trekken die twee heel erg naar elkaar toe. Andere paarden vindt hij ook wel interessant, maar zodra deze Friese dame haar snoet laat zien, bestaat de rest niet meer zelfs Nadia niet!!

In december heb ik Minne een keer met de trailer naar de manege meegenomen, omdat ik toen in de buitenbak niet kon rijden vanwege de sneeuw. Ik mocht toen meerijden in de les van mijn (v)echtgenoot Henk. Ik had nog nooit tussen "vreemde" paarden in een binnenbak gereden met Minne en was dus wel een beetje nerveus, maar oliebol Minne gaf dus echt nergens om, vond het uitermate interessant om baasje ook een keer op een paard te zien zitten en wou daar heel vriendelijk naar toe lopen, maar... al die manegepaarden waren helemaal over de mik van dat zwarte, harige gevaarte wat opeens in hun midden liep. Ik heb dus een relaxt lesje gehad, maar de mannengroep van de manege was minder blij met ons *LOL*!!

Maar is Toon inmiddels gewend aan de nieuwe bewoner of heeft 'ie er nog moeite mee..??

Groetjes, Marijke

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-01 16:54

Nou, hij was niet echt bang of zo hoor, maar hij was gewoon stom- en stomverbaasd. En eigenlijk wou hij die fjord wel eten geloof ik! *LOL* Gewoon een hapje fjord nemen, kijken of dat eetbaar is.

De fjord in kwestie staat in het merrieland wat naast de bak is gelegen. Dus als ik aan het rijden ben... vul zelf maar in! Lachen

Ga ik halthouden draait hij zijn kop weer om richting fjord, stelling naar buiten langs de hoefslag gaat ook heel goed nu! *LOL*

Malle beesten hoor! Nee, ik kan wel stellen dat hij nu fjordmak is en misschien is hij zelfs wel fjordvriendelijk! Over het algemeen vindt hij pony's niet echt leuk, heb ik het idee, hoe groter hoe vertrouwder. Tja, Toon is zelf ook een slagschip en we waren toch al aan het discrimineren! Party!!

Groetjes Mieke

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 21:48

Citaat:
Op 2001-04-10 15:08, schreef Mieke:
Je had hem moeten zien kijken!! Zijn ogen rolden zowat uit zijn hoofd!

Sinds vrijdag staat er een nieuw paard bij ons op stal, een fjord dus. Ik was Toon aan het longeren toen ze even met die fjord in de bak kwamen lopen.

Toon had het niet meer: zo'n wezen had hij nog nooit gezien volgens mij! Hij bleef kijken en zich omdraaien (waar is die fjord nou?). Echt stomverbaasd was hij.

Misschien zien fjorden er in paardenogen wel anders uit als andere paarden omdat hun manen opgeknipt zijn of zo??? Verward Zouden ze dat verschil zien? Als je als mens naar het silhouet van een fjord en bijv een new forest kijkt is het wel een groot verschil.

Het is wel een geinige fjord hoor, hartstikke dik en zeer eigenzinnig! Ze ging gisteren met drie mensen tegelijk aan de haal: op zoek naar eten! Een echte fjord dus!
Ze is heel braaf en schijnt M1 gelopen te hebben, komt uit Musselkanaal in Groningen.

Wel grappig om dan de reactie van je eigen paard te zien hoor, ik heb wel eens van iemand gehoord dat paarden behoorlijk discrimineren: ze zijn het liefst in gezelschap van ongeveer gelijksoortige paarden. Het schijnt dat als je een arabier en een fries jarenlang bij elkaar gehouden hebt en je zet er dan een andere fries bij, de arabier het wel kan schudden: de friezen zoeken elkaar op. Gekke beesten!

Groetjes Mieke

toch niks negatiefs over de fjorden???!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 21:55

RIELEEEEEEKS! Dit is een Fjordvriendelijk forum, anders had ik hier niet gezeten! *LOL*

Sonja.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 21:58

En ik ook niet *lol* Lachen

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-01 09:05

Nee Aglaranna, NIKS negatiefs over de fjorden hoor, ik zou niet durven: Sonja wurgt me!! *LOL*

En mijn paard vind de fjord ook errug leuk, nu hij haar wat vaker gezien heeft!

Maar het is gewoon het prototype van een fjord: beetje te dik, loeisterk, zeer kalm, erg braaf, en altijd op zoek naar eten. Die van Sonja zit geloof ik iets anders in elkaar, maar deze fjord is echt een echte fjord volgens de boekjes *LOL* ! Goud waard zo'n beestje hoor, volgens mij kun je er gewoon op gaan staan, zo braaf is ze.

Groetjes Mieke

Josje
Berichten: 51
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 15:35

Het is inderdaad waar, dat sommige paarden nogal vreemd op fjorden reageren,ik rijd op de manege altijd op het zelfde paard, toen Janneke een tijdje geleden, licht kreupel was, heb ik op een fjord gereden, Marcus geheten, het prototype van een fjord, lief, aanhankelijk, ietsie te dik, en altijd honger!. Maar aangezien Janneke haar stal heeft naast de bak, kon ze met de les meekijken, en je zag haar gewoon jaloers kijken. Maar het mooiste komt nog, want sindsdien doet ze zo vreselijk haar best tijdens de les, vooral als Marcus ook meeloopt, dat voel je haar gewoon onder je aanspannen, en dan loopt zo ook echt met air rond van heb ik jou daar, en die fjord maar gewoon rondstampen, zo van: pffffft uitslover!!, hartstikke gaaf is dat.

Als je van Paarden houd, ken je de mens ook beter.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Balou_k, Freddydeshet, Lugea, Oehlala, onpaard en 100 bezoekers