Vraagje over het voeren van kuil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Vraagje over het voeren van kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 18:44

Ik heb 2 friezen op stal staan die het vertikken om gewoon hooi te eten. Kuil vinden ze wel lekker.
Nu heb ik een grote baal kuil gekocht. Ik heb nog een 28 jarige merrie staan en vroeg me af of ik haar volledig op kuil kan voeren en dan geen biks meer hoef bij te voeren ?
Is het verstandig om een 2 jarige kuil te voeren in combinatie met biks of zal ze hiervan te vet worden ?

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 18:49

voor die 2 jarige zou ik zeggen hooi en kuil, meer kuil dan hooi en wat brokken. Die van 28 zou ik niet helemaal op kuil doen, en gewoon hooi bijgeven als ze honger heeft dan eet ze dat wel. Die van mij waren ook zo en nu eten ze netjes alles op..

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:22

mijn veulen staat ook op kuil met bix,gaat prima!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:29

Ha die van ons zijn ook zo bezig. We hebben nu een kuil met negatief eiwit gehalte (dus lang gras) en dat vinden ze ook minder lekker. Nou ze krijgen er niet bij voordat ze het op hebben. Het is verder niet verschimmelt o.i.d. En die 28 jarige kan wel met kuil. Die van ons krijgen ook geen brok erbij, een klein handje vol voor de smaak meer niet! Paarden die hooi en kuil hebben en geen extreem intensief werk doen, hebben helemaal geen brok nodig! Vooral veulens geen kuil en brok zijn echte OCD 'vreters'

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 20:01

waarom veulens geen kuil en brok?gaat prima hoor...ze krijgt wat kuil en een halve kilo bix per dag,zou niet weten waarom niet.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 20:07

ebony schreef:
waarom veulens geen kuil en brok?gaat prima hoor...ze krijgt wat kuil en een halve kilo bix per dag,zou niet weten waarom niet.



hier zijn de meningen over verdeeld. let op MIJN mening is. veulens groeien (duhh) door brok en kuil stimuleer je dit, waardoor het veulen TE snel kan gaan groeien, waardoor het kraakbeen te snel gaat verbenen en daardoor er losse stukjes kunnen ontstaan. wat dus ocd is. en nog een ding bewegen die veulens het liefst gewoon dag en nacht buiten. van beweging worden de botten ook sterker en minder kans op ocd.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 20:09

let wel op dat er veel eiwit in kuil zit.

ik geef mickey alleen s'morgens kuil.
s'avonds geef ik gewoon hooi.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 20:38

ik ben een kuil-fan... ik heb 2 paarden 17 jarige KWPN-er en een 22 jarige arabier. Beide paarden "groeien vd lucht" uit zichzelf al, dat probleem hebben ze heel hun leven al (eveneens hun baasje Schijnheilig )
Om dit "groeien" te beperken geef ik ze maar 2x per dag kuil en 1x lucerne (+ bix en slobber etc.)
Ik weet niet hoe die 28jarige er uit ziet (of ze te mager is of zo-of problemen heeft om op gewicht te blijven) want in dat geval is kuil sowieso een goed idee. Maar mijn DA zegt altijd dat kuil (wel speciaal voor paarden, dus geen koeien-kuil!) het beste voer is, mits je wat mindert met bix

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:28

Ik voer ook kuil en ik vind het supervoer. Ze krijgen naast een flinke berg kuil een kilo brok en een kilo muesli. Tayga heeft vanaf haar geboorte al op kuil en brok gestaan en ze heeft nergens last van gehad. Stond wel altijd 24/7 buiten met schuilstal.

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:42

Mijn paard is 28 en ik voer hem iedere dag kuil en biks!! En het gaat super!! Hij wordt er in de winter minder dun van en hij blijft lekker lopen. Nu moet ik toegeven dat ik nooit voedingsproblemen met hem heb, hij eet alles en wil alles, dus misschien ben ik verwend, maar het kan wel!! Onze veulens eten gewoon hooi. Want Sam krijgt kuil omdat ie slecht tegen stof kan, en dat vind ik prettig van kuil. Er zit gewoon minder stof - stofvrij - in!! Maar de rest eet hooi, een stuk goedkoper!!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:06

Wij voeren onze paarden ook kuil, maar de oudste pony (35) redt het echt niet op alleen kuil, vanwege zijn tanden krijgt hij het al niet zo goed weg maar mijn ervaring met oude paarden is dat ze toch juist wat extra's zoals krachtvoer nodig hebben omdat ze al snel magerder worden.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:24

Het eiwitgehalte van de kuil hangt ook af van de periode waarin het geoogst is. Ik heb nu kuil die pas in oktober geoogst is. Daarvoor had ik langstengelige kuil van natuurgebied. De paardjes vinden ze allebei lekker en mijn oudje van 30 doet het prima op kuil.
Zij krijgt echter per dag nog twee kilo mengeling bij, plus wortelen, plus twee scheppen luzerne. Nu is ze mooi dik maar ze krijgt dan ook de hoeveelheden die mijn paard krijgt. Anders wordt het oudje te mager in de winter.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 00:35

ben ook kuil-fan... die van mij krijgt veel kuil en weinig bix. dit omdat ze de bix die op stal gevoerd word niet lekker genoeg vind (hoezo arrogant???) verder krijgt ze van mij elke dag een halve kilo musli... daar doet ze het erg goed op. ze loopt iedere dag. (endurance trainingen...) dus dat zit wel goed. ze is nbiet dik en al helemaal niet te mager..... dus....