Lymfvatenontsteking of lymfangitis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hinnik2
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-10-03

Lymfvatenontsteking of lymfangitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 10:38

Hallo,

ik zet deze vraag voor een vriendin van mij. Ze is begaan met het lot van manege paarden. Nu staat er op die manege een paard met lymfvatenontsteking of lymfangitis. Dat was de diagnose van de behandelende dierenarts. Heeft iemand dit ook al voorgehad met zijn paard, heeft iemand hier ervaring mee. Wat hebben jullie toen gedaan, wat was de behandeling? Alle info is welkom.
Hopelijk kunnen we dit paardje nog helpen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:05

Als de DA deze diagnose heeft gesteld zal hij toch zeker ook medicatie hebben voorgeschreven?!
De behandeling hiervan is antibiotica en vochtafdrijvers. Bovendien is beweging noodzakelijk. Het land op of veel stappen onder het zadel of aan de hand.
Lymfangitis of ook wel einschuss genoemd kan een chronische of zelfs dodelijke afloop hebben als je hier niets aan doet.
Groene leem (uitwendig) kan ook een goede bjdrage leveren.

Na een antibioticakuur is het altijd goed om probiotica te geven, een flesje yacult door het voer.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:10

toen ik nog op een manege werkte had bij ons een manege paard dat ook. zijn been was gigantisch dik, hij was er zo ontzettend stijf op dat hij er zowat niet mee kon lopen. de dierenarts kwam er om de haverklap bij, want hij kreeg ook nog eens koliek erbij. hij heeft ook antibiotica en vochtafdrijvers gehad. maar het paard wilde bijna niet drinken en had constant koorts(was al flink oud.. maar overleefde zowat elke koliekaanval, wilde kenelijk niet gaan) we moesten op sommige dagen gewoon met zijn 3e of 4en het paard ondersteunen in wandelen. probeer dat maar eens te doen als een paard van 1.80 bijna omvalt..
hij kreeg die ontsteking vanwege een verwaarloosde mok. dus ook dat had hij er nog bij.
er zijn dagen geweest dat ik echt zoiets had van zet er asjeblieft een spuitje in, hij was uitgedroogd en wilde niet eten niets.
maar hijheeft alles overleefd, heeft later(toenik erniet meer werkte) gewoon nog in de lessen gelopen en scheen hij dus ontzettend te bokken enzo Haha!
maar heblaatst gehoord dat ze hem toch maar in hebben laten slapen.. beter voor hem.. hij had zoveel klachten steeds..

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 15:34

Mijn paard heeft dat nu dus ook. (een einschuss) Vorige week de DA er bij gehad en mijn paard mocht zijn box niet uit voor beweiging. Wel afspuiten en nu mocht ik vanaf gisteren weer stukken stappen en zo maar hopen dat het been weer dunner wordt en maar blijven afspuiten. En mocht het been nog te lang dik blijven komt hij van de week gewoon weer.

Maar wees er wel op tijd bij, anders blijven ze met zo'n dik been staan.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 16:55

Pretnison en antibioticum!!

marjohke
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-11-08

Re: Lymfvatenontsteking of lymfangitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:29

mijn verzorgpaard heeft deze ziekte nu ook
hij heeft het nog niet zo lang, en het is ook de eerste keer

hij krijgt nu sinds 4 dagen een antibioticakuur en een onstekingsremmer via een spuitje
hij mag niet wandelen en moet op stal blijven
de dierenarts liet me net wete dat hij morgen mag stappen maar hij vermeld niet hoelang ofzo ..
we gaan waarschijnlijk morgen nog niet stappen, pas overmorgen..
ik hoop dat het herstel snel vlot en dat hij snel weer beter is Huilen

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Re: Lymfvatenontsteking of lymfangitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:35

Mijn paard, ondertussen overleden, heeft dit ook een aantal keren gehad...
De eerste keer was het nog goed te behandelen door de da, antibiotica, vochtafdrijvers en stappen.
Maar helaas kwam het iedere keer terug, steeds erger en op het laatst was het been blijvend dik en liep het lymfevocht er uit.

Zodra je vermoed dat je paard een lymfevat ontsteking heeft, meteen de da bellen!!!