konijntje gedissecteerd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Genial

Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Meerhout

konijntje gedissecteerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 21:36

Hey iedereen,

Ik en Kalinka (quinzy hier op bokt) hebben vandaag weer iets aparts gedaan... We zitten samen in de klas (1ste jaar (hoger) dierenartsassistent op het khk). En we gingen vandaag naar Antwerpen, naar de universiteit om een konijntje te dissecteren. We hadden allebei al zoiets van: 'oei, hoe zielig'. Maar ik dacht: 'effe emotionele gedachten opzij zetten en gewoon doen'...
Daar aangekomen bleek het konijntje nog maar pas dood te zijn (met één of ander mes in zijn keeltje) dus hij was nog warm. Dat vond ik dus best al wel zielig maar oké... We moesten het dier opensnijden. Gelukkig waren we met 4 (waaronder 2 jongens) en één van die jongens is dan begonnen met het vel open te snijden. Uiteindelijk hadden we dat konijn open en bleek die zijn maag opengesprongen te zijn. Met gevolg dat al die inhoud verspreid in zijn buikholte zat (stonk verschrikkelijk en vies om te zien)..
Maar na al die vieze smurrie verwijderd te hebben viel het allemaal wel mee en hebben we (ik en kalinka) ook een deel gesneden en onderdelen eruit gehaald (lijkt wel een auto he!). Heel die darm op tafel gelegd enzo, straf wat daar allemaal uitkomt!
Nu ja, achteraf gezien viel het best wel mee.. Kvind het wel zielig dat ze zomaar een hoop konijntjes dooddoen ervoor want ik heb gewoon m'n verstand op nul moeten zetten en heb er zeker niet te hard bij nagedacht. Het was wel leerrijk voor ons maar toch!

Pfieuw, dat moest er even af... Was wel raar zicht zo een aantal uitgeholde konijntjes op tafel. En dat allemaal voor een keertje te zien wat erin zit!?

Groetjes,
Dorien

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:43

ik had het nooit kunnen doen, heb zelf namelijk twee konijnen....knap van je hoor!

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:47

Ja ze kunnen beter gewoon neppe beesten neer leggen met precies dezelfde inhoust! is een stuk minder zielig! Ik heb daar weleens een documentaire over gezien was op zich beter dan al die beesten dood maken!

Maar is wel knap van je hoor. Ik zou het echt niet kunnen

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:50

Ik vind het wel zielig. Ik hoop dat ze later overal van die nepbeestjes hebben om te oefenen, want ik wil ook de die richting in.

Genial

Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Meerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 21:58

Ja, ik heb zelf ook zo eens een video gezien erover, int echt best wel anders... Maar ik dacht ook van: kunnen ze nu geen plastic konijnen laten zien ofzo, int echt ist wel veel duidelijker enzo maar toch. We zitten namelijk met heel veel in de klas dus ik denk wel dat er minstens 25 konijnen voor dood moeten. Veel he!? En heb vroeger ook zelf konijnen gehad, een geluk dat je deze niet kent en er zo geen band mee hebt, anders ist niet te doen!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:27

Bij ons op school (HLO, hogere laboratorium opleiding) moesten we oefenen op dode ratten. Deze ratten kreeg de school van de universiteit waar ze als proefdieren werden gebruikt. Voor elk proefdierexperiment nemen ze nl een aantal dieren extra, voor het geval een ander dier komt te overlijden. Aan het eind van het experiment moeten alle dieren (ook de reserve) worden afgemaakt. De dieren waar niets mee werd gedaan kwamen bij ons op school in de vriezer terecht, en werden dan aan het begin van de schooldag eruit gehaald zodat we konden oefenen.
Je wilt niet weten hoe die half-ontdooide beesten stinken! De lerares verklaarde ons voor gek, en we moesten ons niet aanstellen, tot ze uiteindelijk alle ramen maar openzette, en zelf een plekje bij het open raam zocht.....

Maar idd erg interresant hoe zo'n beest er vanbinnen uit ziet, en hoeveel het wel niet lijkt op het menselijk lichaam!

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:52

Wij hebben dat in de les biologie in het tweede jaar middelbaar ook moeten doen. Dat konijn was toen ook nog warm Verward
Ik weet nog dat het vreselijk stonk Knipoog .

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:54

Nog nooit gedaan, maar wel bij een mensen-autopsie aanwezig geweest. Ik denk dat ik toch (als ik toen had mogen kiezen) bij een konijntje zou hebben willen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 22:58

Genial schreef:
Was wel raar zicht zo een aantal uitgeholde konijntjes op tafel. En dat allemaal voor een keertje te zien wat erin zit!?


Kon je ze dan niet villen en meenemen?
Ik ben dol op konijn Vingers aflikken

Genial

Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Meerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 23:03

Ja dat hadden we ook gevraagd maar dat mocht niet... Sommigen wilde de schedels ook meenemen maar dat mocht ook niet, niks mocht er buiten... Raar dat er sommigen echt wel zin kregen in konijn :-s

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:04

Ja, idd, je kunt ze beter opeten dan uit elkaar plukken, doodzonde

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:07

Tja, en als ik dan bedenk dat zaterdag mijn konijntje overleden is...

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:13

Jakkie....knap dat je je emotionele gevoelens dan zo op '0' kan zetten...zou ik niet kunnen hoor!

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:27

Ik doe het jullie ook niet na hoor.Brrrrrrrrrrrrrrr

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:49

Wij hebben in de 1ste middelbaar al dissectie van een konijn gedaan,
maar toen sneed de leerkracht wel zelf en mochten we alleen kijken.
Dit jaar hebben we ook al dissectie van het varkensoog gedaan,
dan kreeg iedereen een oog voor zichtzelf en snijden die hap! }>
Ook de hersenen hebben wij dit jaar al gedaan, ook niet zelf snijden ofzo.
Ik vind zo een dingen eigenlijk best wel leuk om te doen, heel intresant hoe dat in elkaar zit.
Ik heb er eigenlijk nooit veel last met gehad, maar er zijn altijd wel een paar mensen die een afstand houden,
en kan ik best inkomen hoor, maar het is toch al dood, dus vind het niet echt zielig meer. Scheve mond

Genial

Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Meerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 09:05

Mja, hebben zo ook eens dissectie van een vis gedaan in het middelbaar en ook niet zelf gesneden. Maar ik moet zeggen, als je zelf daar het hartje en de lever enzo moet uitsnijden, of die darmen uiteen halen, het geeft toch wel dat ietsje meer haha

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 10:25

Zouden ze dat met mensen ook zo doen, oefenen? Gewoon op criminelen die toch kinderen vermoord hebben of zo> Dan kunnen artsen daar ook van leren.

Hoe kwam het dat de maag was gesprongen trouwens?

Genial

Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Meerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 10:30

Ik weet het niet hoe het kwam, we deden het konijn open en zo'n verschrikkelijke stank, bleek dus dat de maag gesprongen was maar we hadden er niet in gesneden ofzo... Maar ik let ook niet exact op alles waar die jongens heen snijden, misschien per ongeluk geraakt, zo'n mes is echt scherp, kun je zo mee door bot!
En ik denk wel dat het op mensen gedaan wordt ja, vroeger tijdens WO2 toch alleszins, en ik geloof dat je nu zoiets kan ondertekenen voor als je doodgaat, dat je lichaam ten dienste van de wetenschap kan worden gesteld ofzo... Allemaal een rare bedoeling. Horen we gisteren ook zo dat de studenten dierengeneeskunde blijkbaar nooit gebruik maken van konijnen maar wel van honden (jaja) en geiten! Ook raar he, ik geloof wel dat het dieren zijn die natuurlijk overleden zijn...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 10:40

maar mensen worden er niet speciaal voor gedood. En konijnen wel.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 10:42

zo hebben wij vorig jaar oa een nerts ontleedt Haha! Konijn schijnt nog erger te stinken dan n nerts en als je een wist hoe die nerts al stonk wil ik liever niet weten wat voor geur er rond de konijnen bij jullie hing Tong uitsteken

Imre

Berichten: 14199
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 10:45

Ik heb 2x een muskusrat gedissecteerd en heel wat anderen gezien. Ik vind het ontzettend interessant, maar de eerste snede is het moeilijkst! Als je dat eenmaal gehad hebt gaat de rest al beter.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 10:49

Ik zit echt achter de computer met zo'n vies gezicht! Maar ja dit is Real Life. Knap dat je het kan hoor!
Ik zou het echt nooit kunnen zoiets, maar ja daarom ben ik ook geen dierenartsassistente. Wat ik trouwens ook knap vind, is dat je je emoties uit kan schakelen op zo'n moment!

Veel succes verder met je opleiding!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 10:57

Dit zijn nou dingen die ik niet kan bevatten..
Dieren doden, omdat een groep studenten dan het kan onleden, en dan niks met de resten van het konijn doen..
Doe dan met de rest ook wat nuttigs, hoe egoistisch kan een mens zijn Scheve mond

Ik kan begrijpen dat je er heel veel van kunt leren, maar kan dat niet met dat konijntje die natuurlijk is gestorven?
(Dit stukje was niet persoonlijk hoor!)

Iig veel succes met je opleiding en dat je maar veel dieren beter mag maken

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 11:44

je zou idd denken dat er bij fokkerijen e.d. zat konijnen sterven inteelt enzo... waarom die niet gebruiken?
Vind het knap dat je het kunt ik zou het niet kunnen. Nodig is het wel want met de kennis die jullie krijgen helpen jullie later andere zieke konijen. Vind het wel jammer dat er in gezonde dieren word gesneden.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 11:47

Ik zou dat echt niet kunnen. Zou het super zielig vinden. Dus wel knap hoor