haflinger met aalstreep?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

haflinger met aalstreep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 23:22

bij ons hebben we een lespony, een haflinger. Nu stond ik haar vanmiddag te poetsen, kwam ik ineens een aalstreep tegen (was me nooit eerder opgevallen). Geen zwarte, maar een donkerbruine.
Gok nu toch dat ze dus niet 100% haf is (dat idee had ik al) of komt het weleens voor?


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:23

Nee, een aalstreep is een teken van een dun, en geen vos. Denk zomaar dat je geen 100% Haf voor je hebt staan. Zie je ook zebrastrepen bij de benen?

Je suis Charlie.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 23:46

niet op gelet eerlijk gezegd, zal morgen eens kijken als ik er erg in heb

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 01:00

Ik heb weleens vaker hafjes met een aalstreep gezien hoor. Niet alleen fjorden hebben een aalstreep....

Sharmila's wijsheid: Schoonheid neemt onvermijdelijk toe met de haarlengte.

Instagram; tinkerparadijs

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 01:25

Laat ik een prachtig boek hebben, over de kleur van het paard... Daar is al eerder uit gebleken dat een zuivere fjord, bontkleurig kan worden... Even kijken wat hierover te vinden valt...
Citaat:
De genenbron van bepaalde rassen zoals arabier, volbloed, haflinger en de meeste trekpaardenrassen beschikt alleen over de complete, onverdunde kleuren

En over verdunde kleuren:
Citaat:
De vier tot nu toe besproken kleuren worden de basiskleuren genoemd. Elke andere kleur is een afwijking van vos, zwart, bruin of donkerbruin. De palomino, smoky, valk, taffy, wildkleur en composities van deze kleuren zijn in feite verdunningen van de vier mogelijke grondkleuren van het haarkleed. Er zijn drie hoofdtypes van kleur afzwakkende mechanismen bij het paard, te weten de cremello verdunning, een vorm van partieel albinisme; de wildkleur ('dun') factor; en de 'taffy' afzwakking, in ons land ook wel zilverappel genoemd.

Een aalstreep is een kenmerk van wildkleur, maar ik weet niet of het ook 'zonder' wildkleur voor kan komen. Dat ga ik zo even opzoeken, maar ik moet nu naar bed Schijnheilig dus ga ik in mijn bedje verder kijken.
Morgen horen jullie wel of ik meer heb kunnen vinden, maar tot nu toe komt het er dus op neer dat het geen 100% haf is...

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:20

mmmz... welk boek is dat ???

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 11:07

Sharmila schreef:
Ik heb weleens vaker hafjes met een aalstreep gezien hoor. Niet alleen fjorden hebben een aalstreep....


Nee, dat weet ik ook wel dat niet alleen fjorden een aalstreep hebben, en dat wordt ook helemaal niet gesuggereerd.
Een aalstreep staat voor dun, en een fjord is dun, net alsdat het bij quarters en mini's veel voorkomt.
Alleen bij een haf heb ik het nog nooit gezien, vandaar mijn vraag.
Haar manen zijn ook grijzig en niet wit of blond

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 11:35

Clitia schreef:

Een aalstreep is een kenmerk van wildkleur, maar ik weet niet of het ook 'zonder' wildkleur voor kan komen.

Een aalstreep is zeker mogelijk zonder wildkleur.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:38

Mijn haflinger had papieren èn een donkervosse aalstreep. Ik geloof niet dat ik er foto's van heb, maar het kàn dus wel Lachen

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:12

Ik vergis me: het was geen donkervosse aalstreep maar een lichter vosse aalstreep dan zijn eigen kleurtje... Of is het dan geen aalstreep meer? Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-04 14:15

he? Een lichte??? Dat vind ik wel hééééél vaag! Ben benieuwd was Cassidy daarover kan melden Haha!


Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:10

Bij ons op stal staat er ook een haf met een aalstreep! Maar is bij mijn weten gewoon een volle haflinger

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:47

Ja dat kan wel een haflinger met een aalstreep.. Een vriendin van mij (mloesjuh hier op bokt) rijdt bij een soort haflingerverhuur/stal en daar hebben een aantal haflingers ook een aalstreep, en hebben toch papieren.
Dus het kan wel! Haha!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 16:40

Maroush"]
mmmz... welk boek is dat ???
[/quote]
'De kleur van het paard' Door Jeanette Gower

[quote="Lieke"]
[quote="Clitia schreef:

Een aalstreep is een kenmerk van wildkleur, maar ik weet niet of het ook 'zonder' wildkleur voor kan komen.

Een aalstreep is zeker mogelijk zonder wildkleur.
[/quote]
Als we van Miles uitgaan wel Knipoog ... Maar kan het niet zijn dat de moeder van Miles stiekem wildkleur was? Het komt voor dat wildkleur zo onopvallend is, dat het niet gezien wordt - maar wel doorgegeven...

Nergens wordt aalstreep genoemd, zonder dat er wildkleur in het spel is...

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:47

Darmorah heeft, nu ze geschoren is, ook een aalstreep (Dar = NRPS koffie vos), ik heb er geen foto van, als ik er aan denk zal ik van het weekend een foto maken.

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 20:04

Ik heb zelfs ooit een Trakehnerveulen met een aalstreep gezien. Ik wist niet wat ik zag! Ik meen gelezen te hebben in datzelfde boek " De kleur van het paard" (leuk boek!) dat het eens in de zoveel tijd kan voorkomen bij alle rassen dat er een exemplaar met een aalstreep tussen zit. Kan iemand kijken of dat inderdaad in dat boek staat?

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 20:06

ja hoor mijn haf heeft ook een alstreep en heeft een papier, dus is rasecht

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:09

mijn paardje Arabier x Quater, Lichte Palomino, heeft ook een aalstreep zag ik laatst.

:)

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:42

Clitia"]
[quote="Maroush"]mmmz... welk boek is dat ???
[/quote]
'De kleur van het paard' Door Jeanette Gower

[quote="Lieke"]
[quote="Clitia schreef:

Een aalstreep is een kenmerk van wildkleur, maar ik weet niet of het ook 'zonder' wildkleur voor kan komen.

Een aalstreep is zeker mogelijk zonder wildkleur.
[/quote]
Als we van Miles uitgaan wel Knipoog ... Maar kan het niet zijn dat de moeder van Miles stiekem wildkleur was? Het komt voor dat wildkleur zo onopvallend is, dat het niet gezien wordt - maar wel doorgegeven...

Nergens wordt aalstreep genoemd, zonder dat er wildkleur in het spel is...
[/quote]
Had je het boekje toch even beter moeten lezen, wildkleur is het pas, als het paard masker, aalstreep en zebrastrepen heeft. Is mijn boekje (zelfde als clitia) staat niks over dat een niet-wildkleur paard deze niet kan hebben.
Sterker staat er nog bij de kleur bruin dat een aalstreep niet ongewoon is (bij de vos heb ik niks kunnen vinden).
(miles z'n mama is 100% geen wildkleur trouwens).

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 12:32

Mijn Haflinger met volledig papier heeft ook een aalstreep. Zal hem eens op de foto zetten.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-04 17:51

kan overigens geen zebrastrepen vinden.
Bij bruine paarden en een enkele vos heb ik het vaker gezien, alleen bij een haf had ik het nog nooit gezien

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:11

sioux schreef:
Ik heb zelfs ooit een Trakehnerveulen met een aalstreep gezien. Ik wist niet wat ik zag! Ik meen gelezen te hebben in datzelfde boek " De kleur van het paard" (leuk boek!) dat het eens in de zoveel tijd kan voorkomen bij alle rassen dat er een exemplaar met een aalstreep tussen zit. Kan iemand kijken of dat inderdaad in dat boek staat?

*zoekt*
[edit]
Yeah gevonden...:
Citaat:
NEVENEFFECT VAN HET WILDKLEUR GEN
Een secundair kenmerk van het wildkleur gen is het produceren van 'zebra-' of primitieve aftekeningen, zoals de aalstreep en de wildstrepen op de benen. In een enkel geval kunnen deze aftkeningen ook als een afzonderlijke factor aanwezig zijn bij paarden met een normale kleur zoals bruin of vos, maar dan zijn ze lang niet zo duidelijk. Niet alle primitieve aftekeningen hoeven per se tegelijkertijd bij één dier voor te komen, maar een echte wildkleur heeft op hoge uitzonderingen na toch minstens een aalstreep, masker en zebrastrepen op de benen.


Toch wel allemaal rashafjes dus *LOL*

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

spiritje

Berichten: 59
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Overijse Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:14



hallokes ,

ja da kan wel want ik eb ne HAFLINGER en diene eeft da ook een beke donkerder as zijn gewoon haar
Pling
dadadadaadadadadaddadadadadadadakes :wave::wave:

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:32

Hoi! bij onze haflingers kun je ook verschil zien in kleur op de ruggengraat. de meesten zijn daar wat donkerder maar lichter kan ook. Bij de een is dat gwoon wat duidelijker als de andere!

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 22:05

Ja hoor, de mijne heeft er ook een.
Afbeelding

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers