pijnlijke hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

pijnlijke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 18:18

Mijn nieuwe paard heeft nu twee maal voor een ijzer verloren. De eerste keer was na de castratie en we hebben een week gewacht met de hoefsmid. Misschien was dit niet slim? Maar nu heeft hij in een dolle bui zijn hoefijzer er weer af liggen. Zodra hij uit de stal komt loopt hij niet lekker. Buiten moet hij een paar passen over grof grint, vind hij ook niet prettig. Maar in het weiland loopt hij ook niet geheel prettig. Mijn DA waar ik toch al mijn twijfels over heb begint nu paniek te zaaien...

Ben ik nu te nuchter of is er iets aan de hand? Van de week nog op gereden in de bak en hij liep zuiver. Daarnaast is hij vreselijk lomp, weet niet waar hij zijn voeten neer moet zetten in de volte? Hij is klinisch helemaal goedgekeurd dus HKO kan ook niet (mijn andere paard heeft HKO...dus de signalen ken ik wel). Misschien een hoefkneuzing?

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:47

Tja, ik heb er geen verstand van, maar volgens mij kun je het aan je smid vragen, die weet dat toch wel? n anders een andere veearts vragen, je niet zomaar op laten jutten.

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:29

hoefschoenen, kunnen de problemen oplossen!

http://www.horsebalance.nl/

adres Hoefschoenmakerij


Voor verdere informatie
betreffende prijzen en afspraken:
Handelsonderneming G.H.Smit
Jutestraat 9-11
7461 TS Rijssen
Tel. 0548-515806
Fax 0548-521131

E-mail: paardenschoen@smit-rijssen.nl

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:48

helemaal met texela eens! probeer eens hoefschoenen!

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:07

Zoolkneuzing zou natuurlijk goed kunnen, 2 ijzers eraf....misschien op een nagel gestapt terwijl het ijzer nog half aan de voet hing ? je ziet het niet zo'n klein gaatje, maar kan wel verekte zeer doen! Ik zou denk ik de hoefsmid wat eerder langs laten komen, als ie dan bekapt zie je wat meer.

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:06

een vriendin der paard had ook erge zere hoeven en ook steeds ellende met ijzers.
nu gebruikt ze hoefschoenen en alle narigheid is opgelost.
Het is niet alleen beter voor de hoeven in zn algemeen, maar uiteindelijk beter voor zn gehele lichaam en uiteindelijk ook daardoor voor jou.

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:11

Ik heb ook hoefschoenen voor mijn paard met platvoeten (zoolkneuzingen). Ideaal, ze zijn op maat gemaakt door de Firma Smit uit Rijssen (gegevens hierboven). Ik gebruik ze alleen op een harde bodem (tijdens buitenritten), in de wei en in de bak heeft hij ze niet nodig.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:17

Nou Moortje, maak je geen zorgen. Het is een vervelende bijkomstigheid van een volbloed. Dun huidje, dunne zolen, dunne wand. Ze kunnen zonder ijzers heel slecht uit de voeten op grind of harde ondergrond.
Ze zijn heel erg gevoelig op hun hoeven. Overleg even met je hoefsmid en laat hem vooral niets of nauwelijks iets van de zool afhalen.
Hoefschoenen heb ik inmiddels ook, maar als reserve ijzers zeg maar.
We moeten maar gauw eens even buurten Haha!

Oh en als het een kneuzing is: papje maken van lijnmeel, dit onder de hoef doen, iets van plastic eromheen en evt. een hoefzak en de kneuzing trekt er zo uit. In elk geval kun je dan goed zien of er een kneuzing zit, hoef wordt er super schoon van. (is wel vies slijmerig goedje en als je geen lijnmeel hebt, ik heb hier een zak staan, daar kun je zo wat van mee krijgen)

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:24

Nog een kleine toevoeging: heb je de pezen gecontroleerd?
Is de bak zwaar? Omdat hij in het weiland ook niet helemaal lekker loopt?
Peesblessures zijn bij dergelijke paarden niet ondenkbaar. Kijk eens goed of er geen verdikkingen zitten.

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 14:37

Hoi Saskia...grappig dat we elkaar al zo goed kennen. Ik heb op je advies de pezen gecontroleerd, maar niet verdikt en/of warm. Da's dus goed.Ik ben gisterochrend om 6.00 uur am naar de hoefsmid gegaan (je moet wat voor je knol overhebben) en het ijzer is er weer onder gezet. Deze vertelde inderdaad dat hij een dunne zool had,maar dat het ook allemaal wat brokkelig was vanwege de vele renijzers. Ik mag nu twee maanden de hoefijzers niet verliezen.... Ik kom wel bij je kijken voor die hoefschoenen:-).

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:43

Loopt hij nou weer beter dan? Nu het ijzer er weer onder zit?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:47

Als een paard (maakt niet uit welk ras) ineens op blote voeten komt te staan zal hij altijd wat gevoelig reageren. Ik had hetzelfde dat mijn merrie zonder ijzers moest even voor de bevalling van mijn veulen. De dunne zolen kun je desnoods met een zooltje opvangen. Hoefschoenen zijn ook natuurlijk een mogelijkheid, maar die kunnen alleen zonder ijzers, en ze zijn wat kostbaar om ze in huis te hebben voor alleen noodgevallen.

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 14:49

Hij loopt nu helemaal rad...zo heet dat toch? Vooral op het harde wil hij me erg graag voorbij lopen. Als we over het grove grind lopen, een stukje van vijf meter waar we doorheen moeten voor het weiland, dan reageert hij weer, maar niet zo kreupel als van de week. In het weiland speelt hij nu ook weer met zijn maatje. Ik denk dus dat dit inderdaad met het ijzer te maken heeft gehad.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:54

Ben het niet helemaal met je eens Cassidy. Ik heb easy boots, deze kunnen ook over het ijzer. (dat is handig als het ijzer los zit)
En ik heb een kwpn-er en die maakt het niks uit, met ijzer, zonder ijzer, op 3 ijzers, die loopt altijd goed.
De laatste keer moest ik 32 euro!! aan mijn hoefsmid betalen voor het verleggen! van 1 ijzer. Dan is 1 paar easyboots op reserve voor dit soort situaties denk ik goedkoper.
Maar morgen komt er een andere hoefsmid, die goedkoper is en bovendien veel ervaring met endurance paarden heeft, dus dat lijkt me beter.
Een zooltje is evt. een oplossing ja. Maar in principe moet het uiteindelijk beter worden door veel beweging. (beweging, betere doorbloeding, betere hoornaangroei en uiteindelijk betere hoeven)
Van dat renpaarden bestaan worden de hoeven niet zo heel fraai en ik spreek uit ervaring. Was zelfs met mijn ex renpaard de wanhoop nabij. Toch is ze nu al stukken minder gevoelig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:07

Toch zijn niet alle hoefschoenen even makkelijk, bijvoorbeeld aan de Maquis hoefschoen moet een paard wel degelijk wennen (en die kunnen niet over een ijzer) , en ook Old Macs kunnen niet over een bestaand ijzer gedragen worden.

En als het paard de ijzers snel aftrapt, is misschien biotine een goed voedingssupplement om de kwaliteit van de hoorn te bevorderen? Het is alleen zo jammer dat je minstens een half jaar tot jaar moet geven voordat je verbetering ziet...

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:15

Op het moment werkt het weer natuurlijk ook niet mee. Alles is erg nat en de blubber van de bak zuigt enorm. Van al die nattigheid worden de hoeven niet echt beter. (het is gewoon TE nu)

Dat is dus precies de reden dat ik voor de easy boots gekozen heb. Die zijn ook erg licht in gewicht en nog een voordeel, ze zijn aan de achterkant laag. Volbloeds hebben meestal platvoeten en lage verzenen. Ze passen perfect, ook over het ijzer.
In mijn geval krijgt ze ook al biotine.

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 15:44

Waar haal je de biotine dan? En hoe kan ik dat voeren aangezien mijn paarden niet bij mij staan?

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:51

Biotine kun je gewoon in de ruitersportzaak halen of bestellen bij de paardendrogist! En hoe kun je dat voeren? Vraag je toch aan Jan of Karin of ze een schepje over het eten willen gooien, doen ze vast wel!

Of anders als je er bent, zelf geven in wat zemelen of zo?