Waarom zonodig fokken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Waarom zonodig fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 19:43

Aangezien het veulenseizoen weer begonnen is vraag ik mij elk jaar weer sterk af waarom mensen zonodig een veulen willen fokken.

Kijk er moet natuurlijk gefokt worden om het paard niet "uit te laten sterven"
En dat mensen willen fokken met goede lijnen om er gebruikspaarden/pony's uit te laten komen heb ik geen problemen mee.

Waar ik problemen mee heb is het feit dat mensen voor de leuk een veulentje willen en vervolgens nadat het veulen is geboren zich gaan bedenken dat ze toch geen ruimte/geld voor meerdere paarden hebben en het dier weer weg moet.

Voor dieren met goede papieren/ouders is dit meestal geen probleem maar voor de gewone paardjes (met name kleine pony's) zijn vaak geen kopers te vinden en belanden ze vaak via markten/handelaren (die meestal niet zo vriendelijk zijn voor de diertjes) op vreselijke transporten naar italie ed (wie kent deze beelden niet? Verdrietig )

In principe worden veel veulens voor de "dood" gefokt en ik kan dan ook niet begrijpen dat als je geen duidelijk doel hebt om te fokken dat je je merrie laat dekken.

Ik heb zoiets van: je wilt toch geen veulentje fokken omdat ze zo schattig zijn om ze vervolgens te laten verrekken door ze uiteindelijk aan een handelaar te verkopen omdat je het dier anders niet kwijt kunt door het grote aanbod aan veulens?

Dit is mijn mening en ik hoop dat het mensen aan het denken zet OK dan!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:47

Ik denk dat ook heel vaak.

Paarden zonder papieren waar mee gefokt word.
Of met papier wat niet gewild is.
Of met zon verschrikkelijk lelijke merrie zowels uiterlijk als beweging.
En rontgologisch is zo'n paard ook nog nooit geweest, dus wie weet wat ze allemaal vereerft.

En allemaal roepen ze, ik hou het paard mijn hele leven.
jaja, dat zeg ik ook, maar toch weet ik dat het ooit anders zou kunnen zijn.

En er zijn goed gefokte veulens genoeg. Dus nee, snap het ook niet.
Want veel van die paarden hebben geen toekomst.
En dan maar janken over paardjes bij de slacht Verward

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:55

Het is idd vreemd te noemen Verward , wij fokken ook, maar zijn met 1 shetmerrie gestopt omdat ze te veel aan de bovenmaat fokte, niet te slijten dus, en geen zekerheid voor een goed tehuis, dan maar niet, het moet wel leuk blijven en dat is het voor ons alleen als we ze aan een fijn/goede nieuwe eig. kwijt kunnen want we gaan er niet mee lopen leuren.

Dan zet je jonge ponys op de wereld zonder toekomst

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:03

Vaak zijn dat mensen die een veulentje voor de 'leuk'willen, of blind zijn voor het feit dat z'n paard weinig kans heeft op een goede toekomst onder het motto van;
Er zijn wel meer paarden zonder papieren.

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:28

Sluit me helemaal bij Kawa aan OK dan! .

Als je aan het eind van het jaar weer op de zuidlaardermarkt komt staan de tranen in je ogen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:29

"En iemand die geen geld heeft voor een raspaard kan altijd nog heel veel plezier hebben met zo'n paardje"

Hoe vaak komt die niet langs hier op Bokt? Ik raad mensen altijd aan om eens te gaan kijken op een paardenmarkt, zo tegen het einde van de middag. Staat vol met beestjes die klaar zijn voor een enkeltje Italie. En AL die paardjes zijn ooit gefokt door mensen die het beestje heus echt zelf gingen houden, of er echt wel een leuk baasje voor zouden vinden, en het is zo'n lieve merrie en de overburen hebben een leuke hengst...

Triest eigenlijk. Maar je moet wel nadenken over met wat voor kansen je een nieuw paardenleven op de wereld zet. Of de merrie eigenlijk wel wat waardevols door te geven heeft. En niet elke merrie heeft dat. Is toch niet erg? Je kan er heel veel plezier mee hebben. Maar fokken moet je niet doen tenzij ze echt wat toe te voegen heeft aan het paardenras...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:35

Daarbij komt nog als je een jong paard of veulen wilt, koop er dan 1.
Je weet wat je krijgt en ik denk dat het kwa kosten (zeker met de risico's die je neemt meegerekend) goedkoper is.
Ik zeg niet dat er helemaal niet gefokt moet worden, dan kan je geen veulen kopen ook natuurlijk Clown
Maar met beleid fokken, dat is ok.

Ik ben het met jullie eens.
Al zit er in de uitspraak die Arwen noemt ook wel een kern van waarheid, maar vaak hebben deze kruisingen (vaker dan bij een paard met papier) toch wel een of ander probleem (vnml. slechte bouw door verkeerde combi merrie + hengst).
Dat is geen fokken, maar vermeerdering.

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:39

En bij vermeerdering worden ze in Frankrijk vaak wel blij Lachen

En ik denk dat de uitspraak van Arwen niet van Arwen zelf is, maar dat ze bedoeld dat het veel gehoorde kreet is door de vermeerderaars, die het goed willen praten dat ze een veulen willen fokken

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:43

Mijn quote van een aantal dagen geleden:
Sjuimpje schreef:
men neme een dravermerrie die met 3 jaar al van de baan is gehaald ivm hoefkatrol, na 2 jaar recreëren bedenken de eigenaren dat dit het droompaard van hun leven is en dat er vast nog veel meer mensen zijn die zo'n geweldig dier zouden willen hebben.
Toevallig hebben de buren een kruising Fries x KWPN hengst dus dat is lekker makkelijk...
Je zou verbaast staan van het aantal dekkingen dat zo tot stand komt.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:50

runningkawa"]
En ik denk dat de uitspraak van Arwen niet van Arwen zelf is, maar dat ze bedoeld dat het veel gehoorde kreet is door de vermeerderaars, die het goed willen praten dat ze een veulen willen fokken
[/quote]

Dat snap ik ook Lachen

[quote="Sjimmy schreef:
Al zit er in de uitspraak die Arwen noemt .....


Knipoog

Ja Sjuim, dat denk ik dus ook.
Maar dat zijn ook juist mensen die oostindisch doof zijn bij zulke gesprekken en oostindisch blind bij zulke topics.
Die mensen bereik je niet/slecht.

:evaw:

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:30

Toch wil ik wat kwijt...
Ik heb vorig jaar een veulen gefokt. Met langs vaderskant een preferente afstamming. (ja, een ggk dekhengst dus, en een veulen met papiertje)
Een schitterend veulen, maar helaas ontwikkelde ze een onderbijt, en was daardoor voor de fokkerij onverkoopbaar. Dit was flink te merken in de prijs die ik ervoor kon vragen, omdat ze te klein is om als kinderrijpony te dienen, en dus enkel als men of gezeldschapspony kan fungeren. Gelukkig heb ik mensen gevonden die dat doel voor ogen hadden. Dus enkel en alleen de papieren kan je niks over zeggen.
Jamaica heeft ook geen papieren, en het gros van de pony's op de manege (met name les, maar ook diverse prive) ook niet, hierdoor zijn ze niet minder lief of doen ze slechter hun werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:34

Niemand zegt dat die paarden minder lief zijn of minder goed werken.
Maar jouw ponys hebben gewoon geluk gehad.
1 omdat je die goed kwijt kon, de ander omdat jij hem hebt gekocht.
Maar ga idd maar eens op de markt kijken, dan zie je er veel met minder geluk.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:36

ik ben nog steeds van mening dat een papier leuk is als je wilt fokken voor een stamboek, dus voor winst (poging tot).
Als mijn veulen van een onbekende hengst had geweest, hadden die mensen haar nog steeds gekocht, ze waren gewoon helemaal weg van HAAR en niet van haar papier, want dat zit er wel bij, maar is zo goed als waardeloos geworden.
Op papier kan je IMO niet rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:42

Dan heb je nogmaals geluk Stef
vooral shetten zonder papier eindigen op de slacht
Maar ook rare kruisingen, raak je die bij toeval kwijt aan een liefhebber heb je heel veel geluk.

En dan moet je nog hopen dat er met die liefhebber niks gebeurt en het paard weg moet...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:46

Minipaarden kawa, MINIPAARDEN!!! Tong uitsteken

betreft shetten ben ik het wel met je eens, en is een overschot aan shets, en vaak (is maar al te vaak gebleken) zijn het absoluut geen kinderpony's.. Maar ik denk dat het met B/C/D ponytjes wel mee valt, dat je die wel kwijt raakt.
Dochter van mijn stalhouder haar wedstrijdpony is zo'n leuke kruising (niet ons idee) moeder is vermoedelijk iets van shet x welsh, vader is een RIJPAARD!!
En het is een donder heet, maar donders mooi ponytje (C maatje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:48

stef schreef:
Minipaarden kawa, MINIPAARDEN!!! Tong uitsteken


Sorry Stef, sorry, vergeef me Vriendjes zijn? Knipoog

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:48

ik probeer met mijn fokprodukt zo dicht mogelijk bij het ideaalbeeld te komen...
Wij laten de keuze min of meer over aan de hengstenhouder...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:48

Maar wat jij mooi vind hoeft een ander nog niet mooi te vinden Stef,
jij plaatst regelmatig foto's van de paarden en pony's bij jou op stal.
Zelf wek je de indruk ze allemaal even prachtig te vinden, terwijl ik er (niets persoonlijks) echt een paar onooglijke dieren tussen heb zien zitten.
Die hebben gewoon mazzel dat ze bij de juiste mensen terecht gekomen zijn, want 9 van de 10 van zulke dieren belanden in de salami.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:51

Idd Sjuimpje, dat bedoeld ik.
Zulke paarden hebben mazzel en geloof me, dat hebben de meeste niet.
Ga idd maar eens tegen sluitingstijd die markten af, dan zie je hoeveel dat geluk niet mogen hebben.
En het zijn allemaal paardjes die met liefde gefokt werden. Huilen


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:53

misschien omdat er mensen blij zijn met wat minder sjuim? Omdat smaken verschillen? Omdat je van foto's niet kan oordelen?
betreft de fries kruising hengst... Hij werd idd o.a. door jou volledig afgekapt, is je eigen mening, dus je goed recht, maar nog niemand die hem in het echt gezien heeft, was ronduit negatief over hem!.
En dat het ponytje in kwestie een mooi beest is, dat zegt al helemaal iedereen. Zelfs haar instructrice (prix snt george) en het lijkt me dat zij toch wel een beetje kijk op leuke paarden heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:55

Blij zijn met wat minder heeft er niks mee te maken.
Er is gewoon te veel aan dat soort paarden, anders werden ze wel allemaal naar een baasje verkocht. En de realiteit is zo toch echt niet.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:58

Tsja... dit zijn van die vragen.... Mensen die een veulen willen fokken, fokken het toch wel. Zo ook wij.
We hebben twee merries met alleen hulpstamboek papieren. Geen bijzondere paarden, niks geen afstamming-weet-ik-veel-wat.
En toch een veulen fokken. Waarom? Omdat het heerlijk is! Zo'n langbenig springding in de wei. Niets zo prachtig als een merrie met een veulen aan de voet.

En tsja.... veel mensen denken er inderdaad niet bij na. Maar is dat niet met alle dieren zo? Ik heb gewoon het geluk dat wij behoorlijk wat ruimte hebben. In principe kunnen wij ze vrij lang aanhouden.

Nu even geen veulen, maar over een jaartje of twee fok ik een veulen bij Udinde. Udinde heeft niks geen bijzondere papieren. Geen bijzonder exterieur. Geen bijzondere kwaliteiten.

prompter

Berichten: 11035
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:59

Ik fok inderdaad alleen voor mezelf, een keer in de 20 jaar dus zo ongeveer Haha!. Ik heb een merrie met een verschrikkelijk best papier, zou de dravertjes die uit zouden komen rollen zó kunnen verkopen, maar ik heb er maar eentje uit gefokt, voor mezelf. Jammer genoeg werd dat een hengst, maar wanneer de oudste te slecht wordt en ik haar in moet laten slapen (wat een suffe uitdrukking eigenlijk), dan huur ik een fokmerrie en laat ik die door mijn eigen hengst dekken.

Ik ben erg gecharmeerd van het soort paarden dat ik nu heb, en dat bloed wil ik graag houden. Door mij zullen er dus geen overschotten komen Lachen. Gewoon een jong paard kopen is stukken makkelijker én goedkoper, maar de charme van het zelf fokken zou ik niet willen missen. Toch zijn er mensen die alleen maar voor die charme gaan, hoe het verder met het fokproductje moet - tsja, dat zien ze wel als hij er eenmaal is

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

Extremely rare and Beyond Compare

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:04

Stef, the point is, dat je moet fokken waar markt voor is,
omdat je anders veulentjes de wereld opschopt die geen kans hebben.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 22:10

en dat bedoel ik dus, B/C/D pony's (papierloos) is denk ik best een markt voor, als ik eens kijk wat er hier in de buurt allemaal rondsjokt (en dat zijn gewoon leuke beestjes, hoewel jij ze waarschijnlijk *onooglijk* zal vinden)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daaf4ever en 138 bezoekers