PROFs op WRAN wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38653
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

PROFs op WRAN wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 03:41

Dit word vast een Knuppel in het Hoenderhok verhaal Knipoog

Ik zat net wat topics over de wedstrijden door te lezen en vroeg mij toch iets af. Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat er mensen starten in onderlinge/WRAN westrijden die ook op Europees nivo starten. In mijn denkwereld behoor je de kleine shows te starten met als hoogte punt het NK.

En je hebt ruiters die ook op grote shows (vaak in het Buitenland) starten en als hoogte punt het EK hebben.

Wat ik ergens niet vind kloppen is om als EK ruiter met het zelfde paard ook op de WRAN wedstrijden te starten. Buiten het je eigen 'aanzien' vind ik het niet fair tegenover de Ruiters die op de WRAN shows hun punten willen halen op op het NK te mogen starten. Bij dit voorbeeld horen ook de 'Ervaren' Internationale Amateurs.

Wat denken de Bokkers hierover? Verder wil ik even benadrukken dat dit geen persoonlijke aanval is, op wie dan ook, maar een bedenking die ik had na het lezen van de uitslagen!!!

Ben je een Bokker of een Jokker....



Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 08:50

ik denk dat profs niet starten op een WRAN wedstrijd voor de punten of het 'aanzien', maar eerder omdat ze in een eerdere wedstrijd tegen een bepaald probleem met hun paard zijn aangelopen. Ze hebben daar thuis aangewerkt en willen in een kleine wedstrijd uittesten of het paard het nu beter doet.

Semmie
Berichten: 171
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 08:55

Ik snap je frustatie maar persoonlijk heb ik er niet zo'n moeite mee. Als je het nl alleen van het nationale / europese circuit moet hebben kan je maar zeer beperkt starten. Bovendien zullen de bewuste ruiters ook hun minder ervaren paarden ergens hun ervaring moeten laten opdoen.

Waar ik persoonlijk meer moeite mee heb is de open ruiters die bij de DRHA in de greener than grass tussen hun eigen leerlingen starten. Als je een open ruiter bent dien je ongeacht de regels (lees je hoeveelheid niet verdient geld bij de NRHA) de beginnersklasses zoals greener than grass en rookie over te slaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 09:46

Ik denk niet dat het die mensen om dat lintje of dat waardebonnetje gaat Haha! maar dat ze het gewoon als trainingsmogelijkheid gebruiken. Heb ik ook geen problemen mee.

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 09:53

ik heb er ook geen problemen mee.

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 10:37

Als er 'buiten mededinging' gestart kon worden zouden een hoop problemen niet voorkomen.
Maar Prof's moeten wel de kans krijgen om hun jonge paarden ervaring te laten opdoen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:03

Geen probleem, iedereen heeft recht om te starten.

Als er niet genoeg grote shows zijn en je toch je paard wat wedstrijd wilt laten behouden, dan zit er niet veel anders op Lachen
Niets mis mee vind ik.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:38

Dit zijn nou eens leuke onderwerpen!!!!! Wil daar ook een reactie op geven:

Ods schreef:
Citaat:
Ik zat net wat topics over de wedstrijden door te lezen en vroeg mij toch iets af. Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat er mensen starten in onderlinge/WRAN westrijden die ook op Europees nivo starten. In mijn denkwereld behoor je de kleine shows te starten met als hoogte punt het NK.


Volgens de regelboekjes kan gewoon iedereen zich inschrijven voor welke show dan ook, ongeacht welk paard, ongeacht welke ruiter.
Even op onszelf betrekkend, zouden wij met onze paarden niet snel meedoen aan een onderlinge wedstrijd of een kleine WRAN wedstrijd.
Ik kan me echter voorstellen dat sommige ruiters zich inschrijven om de paarden te "schoolen" op zo'n wedstrijd. Helaas is het in Nederland niet gebruikelijk om bij regionale wedstrijden elke dag een "paid warm up" uit te schrijven. Als dat wel het geval zou zijn dan denk ik dat meer mensen daar gebruik van zouden maken in plaats van te starten in de offiële wedstrijd.

Citaat:
Wat ik ergens niet vind kloppen is om als EK ruiter met het zelfde paard ook op de WRAN wedstrijden te starten. Buiten het je eigen 'aanzien' vind ik het niet fair tegenover de Ruiters die op de WRAN shows hun punten willen halen op op het NK te mogen starten. Bij dit voorbeeld horen ook de 'Ervaren' Internationale Amateurs.


De WRAN heeft inderdaad dus regels gemaakt om op het NK te mogen starten. De paarden die al diverse (niet-WRAN) wedstrijden hebben gelopen en daar goed hebben gepresteerd, hoeven zich volgens mij ook niet meer op de WRAN shows te qualificeren, die hebben dat door middel van de andere shows al gedaan. Wat ik dus een goede zaak vind want daardoor hoef je de WRAN wedstrijden niet te starten en haal je dus ook geen punten weg voor de neus van andere ruiters.
(Even voor de duidelijkheid, dit was dus mijn interpretatie van wat mij werd verteld voor het kwalificeren voor een WRAN NK.)

Persoonlijk vind ik wel, dat je als ruiter gewoon moet nadenken over waar je gaat starten en in welke klasse. Ben het er wel mee eens dat ook al mag je volgens de regels van de organisaties in bepaalde klassen wel gewoon starten, dat je zelf je "common sense" moet gebruiken en dan moet beseffen dat het "niet gepast" is om in die betreffende klasse te starten.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:52

Grote shows zijn vaak erg zwaar voor de paarden. Het is daarom erg fijn voor een profruiter om tussendoor te kunnen schoolen. Vooral ook om het plezier van het paard weer even voorop te stellen i.p.v. het prijzengeld.

Lijkt me niks mis mee.

Ik vind dat ook een prof ruiter wat minder presterend paard kunnen starten. Paarden zijn tenslotte niet allemaal even talentvol...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:05

Lekker laten starten hoor... Krijg je (meestal) een mooie proef te zien. En waar moeten die paarden anders ervaring opdoen?

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:11

jah, gewoon laten starten, zo stijgt het gemiddelde niveau van een wedstrijd ook, doordat iedereen die 'ene' wil overtreffen. bovendien kun je er als toeschouwer en deelnemer veel van leren.

groetjes horsea

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:41

Ik denk dat, gezien het aantal wedstrijden die er worden georganiseerd, het bijna noodzakelijk is om je paard te starten voor wedstrijdervaring.

Daarnaast vind ik het wel een extra demensie als er tijdens een show hele goede ruiter meerijden. Goed voor het niveau en veel van te leren! OK dan!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

belgje
Berichten: 184
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: (antwerpen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:16

waarom zou een prof geen wran shows mogen doen ??????
ik zelf doe ook shows in het buitenland en ik doe ook elk jaar het ek maar ik start ook soms een wran show om mijn paard op show ritme te houden ,en voor min punten weg te werken . een wran show is maar net als een aqha show hoor enkel maakt hier de plaatsing niet uit , en de mensen die zich hier aan storen kunnen beter geen enkele show doen want wij als profs van hier moeten soms ook op boksen tegen paarden van de top en dat is soms ook niet eerlijk ! toch . en zo is de sport nu eenmaal he

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:14

Hoi,

Daar zijn de open klassen toch voor? Je mag als pro niet als beginner of amateur starten dus wat is hier nou het probleem Verward ?

En de toeschouwers vinden het volgens mij ook wel eens leuk om een goede proef te zien na een hele dag beginners toch?

Grtn.,

Bianca

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:37

belgje schreef:
waarom zou een prof geen wran shows mogen doen ??????
ik zelf doe ook shows in het buitenland en ik doe ook elk jaar het ek maar ik start ook soms een wran show om mijn paard op show ritme te houden ,en voor min punten weg te werken . een wran show is maar net als een aqha show hoor enkel maakt hier de plaatsing niet uit , en de mensen die zich hier aan storen kunnen beter geen enkele show doen want wij als profs van hier moeten soms ook op boksen tegen paarden van de top en dat is soms ook niet eerlijk ! toch . en zo is de sport nu eenmaal he


Belgje vindt zichzelf een prof? Verward

Ik wil wel eens weten wat jullie onder een prof verstaan. Wat is de definitie?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:40

Als je je brood er mee verdient denk ik Lachen

Als je prof bent zegt dat nog helemaal niet dat je goed bent overigens Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:43

Ter verdediging van Belgje...deze discussie heeft hier al een gewoed. Zij heeft toen foto's opgestuurd die er - zo vonden de meesten - wel uitzagen of ze daadwerkelijk start bij de profs. Dus laten we het even vriendelijk houden... Of PB even met haar of zo.

belgje
Berichten: 184
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: (antwerpen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:44

sflj :ik ben misschien niet een trainer maar ik denk niet dat jij kan zeggen dat je bijna elke aqha show mee doet of een ek en als je mij tekst goed leest dan spreek ik over het woord profs algemeen !

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:47

belgje schreef:
want wij als profs van:j

Ik lees hier toch heel iets anders Verward

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:52

Sorry hoor, Anya en Belgje. Het was niet onvriendelijk bedoeld! Het was maar een vraag! Niet zo verwonderlijk ",lijkt mij, als je zegt: "wij als profs" voor een meisje van 16. Het kan er wel professioneel uitzien maar ik vroeg naar de definitie.
En Belgje; ik vind jouw antwoord niet zo professioneel, maar om op jouw vraag te komen; nee dat kan ik niet zeggen, ik mag daar niet starten met mijn appaloosa.

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:54

De definitie van professional volgens de WRAN regels n.a.v. de vraag van sflj.

307. Professionals zijn personen, inclusief jeugdigen, die paarden en/of ruiters direct of indirect tegen financiële beloning of in natura africhten, trainen of corrigeren. Hieronder worden ook verstaan: personen die eigenaar, manager of tijdelijk of permanent personeel zijn van een organisatie die zich met dergelijke activiteiten bezighoudt, dan wel zich als zodanig presenteren, en personen die erkend jurylid zijn van een paardensportorganisatie. Deze personen worden ingedeeld in de categorie “P”.
Amateurs zijn personen die geen paarden en/of ruiters africhten, trainen of corrigeren, of daarvoor niet meer dan € 75 per maand als vergoeding (exclusief reisvergoeding) ontvangen.


belgje
Berichten: 184
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: (antwerpen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:56

ik bedoel dit ook niet verkeerd hoor maar ik wil ook maar bedoelen dat een meisje van 16 ook wel eens heel ver kan staan in de sport(wat blijkbaar tegenwoordig niet meer gewardeerd wordt ) .
en wat ik bedoel met wij als profs heb ik al gezegt maar blijkbaar vatten jullie het hier in nederland allemaal een beetje anders op .

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:21

Toch ben je amateur Belgje, hoe je het wendt of keert! Geeft allemaal niets, maargoed...ik ga er verder maar niet op in.

Wat ik me afvraag is waarom Ods dit topic is gestart, op wie ze duidt.
Ik vind ook dat prof's mogen starten op WRAN shows. Daar zijn shows toch voor? Officieel mogen wedstrijden niet gebruikt worden om je paard te scholen, maar bij gebrek aan fool 'm school 'm, moet je wat! Mijn paard flikt ook genoeg op de wedstrijd, wat hij thuis niet flikt, dat zal ik dan op de show aan moeten pakken. Bovendien heb je speciaal voor prof's de openklasse. Wanneer je daar als amateur in start, loop je het risico tegen iemand te rijden die al veel verder is dan jij. Wil je dat niet, dan moet je je lekker bij de amateur houden.

ps. belgje, ik waardeer zeker een goede jeugdige ruiter, maar dat stopt zodra zij naast hun schoenen gaan lopen Schijnheilig

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:42

Hollybollie schreef:
Hoi,

Daar zijn de open klassen toch voor? Je mag als pro niet als beginner of amateur starten dus wat is hier nou het probleem Verward ?



Hier ben ik het met je eens! Daar is de Open ook voor.

Maar profs die moeten ook gewoon hun paard kunnen trainen!! EN dat doe je niet op een grotere wedstrijd!

Euh,...?? Tsjah,...

belgje
Berichten: 184
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: (antwerpen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:44

XoNo schreef:
Toch ben je amateur Belgje, hoe je het wendt of keert! Geeft allemaal niets, maargoed...ik ga er verder maar niet op in.

Wat ik me afvraag is waarom Ods dit topic is gestart, op wie ze duidt.
Ik vind ook dat prof's mogen starten op WRAN shows. Daar zijn shows toch voor? Officieel mogen wedstrijden niet gebruikt worden om je paard te scholen, maar bij gebrek aan fool 'm school 'm, moet je wat! Mijn paard flikt ook genoeg op de wedstrijd, wat hij thuis niet flikt, dat zal ik dan op de show aan moeten pakken. Bovendien heb je speciaal voor prof's de openklasse. Wanneer je daar als amateur in start, loop je het risico tegen iemand te rijden die al veel verder is dan jij. Wil je dat niet, dan moet je je lekker bij de amateur houden.

ps. belgje, ik waardeer zeker een goede jeugdige ruiter, maar dat stopt zodra zij naast hun schoenen gaan lopen Schijnheilig

sorry maar ik ben nog lang geen amateur en ik vrees dat ik het miss nooit word . en ik loop echt niet naast men schoenen hoor


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers