Buschauffeurs moeten Fries leren

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Buschauffeurs moeten Fries leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 16:16

Buschauffeurs moeten Fries leren

Buschauffeurs die op de interliner Lelystad-Groningen rijden, moeten straks Fries leren verstaan.

Op dit moment wordt de lijn aanbesteed door de provincies Friesland, Groningen en Flevoland. De provincie Friesland heeft als voorwaarde gesteld dat de inwoners van Friesland zich in hun eigen taal moeten kunnen uitdrukken. Daarom krijgen chauffeurs straks een half jaar de tijd om het Fries te kunnen verstaan.

Zo'n 20 chauffeurs uit Lelystad rijden op de lijn. Geert Fokkens, één van hen, vindt het vreemd, omdat iedere Fries ook Nederlands kan spreken.

bron: Omroep Flevoland

'Paint' it 'Black'


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:18

friezen kunnen ook gewoon nederlands, en die twee woorden die je in de bus zegt moet je maar in het nederlands zeggen hoor
jeetje wat een ge-emmer

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:29

Sjeez...in brabant spreken ze toch ook brabants en in Limburg weer wat anders...die mensen leren ook gewoon ABN spreken, net als iedere nederlander...

Een tante uit Deventer verstaat mij niet als ik plat Rotterdams praat (vooral niet als ik heel vlug ga praten Haha! ) en omgekeerd ook...dus praten we rustig en zo duidelijk mogelijk...iedereen tevreden

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:33

Ik (als rasechte Fries) vind het gewoonweg belachelijk. Net als duitsers, voor hen 'moeten' wij duits praten als zij hier zijn. Die kant gaat het toch niet op met eigenwijze friezen...

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 16:57

Nou ik zal mijn reactie dan ook maar geven. Ik was namelijk erg benieuwd naar de reacties. Buitenlanders moeten namelijk nederlands leren (geheel mee eens natuurlijk anders is het lastig leven alhier) en in Friesland willen ze dat mensen Fries gaan leren Haha!. Ik volg het niet helemaal. Haha!

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 16:58

Hoe zeg je dat in het Fries? Ein euro fjourenzestig of zoiets Haha!

'Paint' it 'Black'

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:30

Is toch te gek... in Nederland hoor je allereerst Nederlands (en dan A.N.) en niet het een of ander 'dialect' te praten...
Wat je in eigen huis/provincie/tegen mensen waarvan je weet dat ze je verstaan spreekt maakt mij niet uit, maar als je weet dat je met iemand praat die, in deze situatie dan, Fries niet verstaat, pas je je toch gewoon aan...

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:21

Ik vind het eigenlijk absurd dat dit in friesland zou moeten.
Er worden altihjd geintjes gemaakt over dat je je paspoort moet meenemen als je naar friesland gaat, maar hiermee maken ze dat ook nog waar Knipoog

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:27

Ik (ook als rasechte fries Knipoog ) vind het ook overdreven hoor. Wij kunnen ook best nederlands, en als dat niet zo is (zoals bij sommigen die ik ken) is dat gewoon triest, en ligt dat aan hen. Lachen

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:36

Ik geloof dat we toch echt in Nederlan wonen waar de voertaal nog steeds nederlands is.

Kijk als de busschauffeurs dat zelf willen, prima! Maar je kunt dat toch niet eissen?

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:41

Ik moest in de winter bussen van Drachten naar Surhuisterveen. Meestal zeiden we 't Fean (zo noemt hier iedereen Surhuisterveen) en werden we gestempeld naar Heerenveen. En dat scheelde ons altijd een aantal stempels... Haha! Dus laat maar lekker zo, kunnen mijn kindertjes later ook voor weinig geld reizen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:44

BELACHELIJK... Echt niet normaal. Wat denken die idioten wel niet. Sorry hoor maar wat mij betreft mogen ze Friesland lekker lossteken van Nederland. Maak er lekker een apart land van hebben hun hun zin.
Sorry maar ik vind dit echt te belachelijk voor woorden. Fries is niet eens een officiele taal Boos! Laten ze lekker Nederlands spreken zoals heel Nederland dat doet.

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:47

Tsss wat een gezeik weer!! Ik bedoel, daar kunnen ze ook net zo goed gewoon nederlands!
Oke het is misschien moeilijk om ineens gewoon nederlands te praten...maar die paar woordjes?

Ik buurt normaal ook in het brabants...maar ik kan heus wel gewoon nederlands!

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:53

Tja ik vind het ook echt belachelijk. We wonen hier in nederland en als Friesland zo graag alles apart wil hebben, hoeven ze van mij ook geen geld meer te krijgen van de overheid.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:56

Sorane schreef:
Sorry maar ik vind dit echt te belachelijk voor woorden. Fries is niet eens een officiele taal Boos! Laten ze lekker Nederlands spreken zoals heel Nederland dat doet.


Haha het is lekker wel een officiële taal *LOL* *LOL*

En we kunnen ook heel goed Nederlands spreken hoor! En ook nog heel goed schrijven (waar veel msnners wat van kunnen leren Knipoog)

Maar wij zijn opgegroeit met Fries, dus praten Fries. Wij leren Nederlands erbij, maar Fries is toch onze eerste taal. Vergelijk het: Op school leer je Engels, iedereen kan Engels. Maar toch spreek je met elkaar in het Nederlands! Nou dat is wat Friezen onderling doen. Gewoon in hun moedertaal spreken!

Al vind ik het dat ze op zo'n route echt niet Fries hoeven te leren. Friezen spreken over het algemeen goed Nederlands.....

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:28

Jah sorry maar ik vind dit nergens over gaan! Je moet maar verstaanbaar Nederlands praten. Ik vind het gedoe om fries op school e.d sowiezo overdreven.

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:32

Ik ben een echte Fries en vind het te zot voor woorden, Friesland is een onderdeel van Nederland en bij ons thuis praten we ABN en geen Fries, ik vind het belangrijker dat mijn kinderen goed ABN spreken i.p.v. Frysk Lachen

Dus niet alle Friezen over een kam scheren Afbeelding
Haha!

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:51

Ik vind het echt grote onzin... Scheve mond Snap niet dat men hier zelfs ook maar aan denkt...

vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:04

Tis wat overdreven ja, maar zo lastig is dat fries nou ook weer niet. Heeft best veel raakvlakken met nederlands. Al heb ik mn ouders toch maar even verteld dat hurdegaryp en hardegarijp hetzelfde dorp is. Haha! Scheve mond

Ik heb duiven en mn vriendin ziet ze vliegen. Scheve mond

Who reaches for the stars, will never end with a handful of dust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:11

LuvdaTossa"]
[quote="Sorane schreef:
Sorry maar ik vind dit echt te belachelijk voor woorden. Fries is niet eens een officiele taal Boos! Laten ze lekker Nederlands spreken zoals heel Nederland dat doet.


Haha het is lekker wel een officiële taal *LOL* *LOL*

En we kunnen ook heel goed Nederlands spreken hoor! En ook nog heel goed schrijven (waar veel msnners wat van kunnen leren Knipoog)

Maar wij zijn opgegroeit met Fries, dus praten Fries. Wij leren Nederlands erbij, maar Fries is toch onze eerste taal. Vergelijk het: Op school leer je Engels, iedereen kan Engels. Maar toch spreek je met elkaar in het Nederlands! Nou dat is wat Friezen onderling doen. Gewoon in hun moedertaal spreken!

Al vind ik het dat ze op zo'n route echt niet Fries hoeven te leren. Friezen spreken over het algemeen goed Nederlands.....
[/quote]

Friezen zijn gewoon Nederlanders!! Friesland is een deel van Nederland, dus is Nederlands ook de officiele voertaal. Dus het is pure onzin dat je zegt dat Fries de eerste taal is en Nederlands een tweede. Dat is gewoon bullshit.

vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:14

Sorane schreef:
Friezen zijn gewoon Nederlanders!! Friesland is een deel van Nederland, dus is Nederlands ook de officiele voertaal. Dus het is pure onzin dat je zegt dat Fries de eerste taal is en Nederlands een tweede. Dat is gewoon bullshit.



Bullshit? Denk dat dat iets wordt als koskiet. Scheve mond

Ik heb duiven en mn vriendin ziet ze vliegen. Scheve mond

Who reaches for the stars, will never end with a handful of dust.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:17

Ik vind het belachelijk.
Iedere Fries spreekt ABN dus moet hij/zij maar gewoon ABN praten!!!

XANTHA

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:21

Fasel schreef:
Buschauffeurs moeten Fries leren

Buschauffeurs die op de interliner Lelystad-Groningen rijden, moeten straks Fries leren verstaan.

Op dit moment wordt de lijn aanbesteed door de provincies Friesland, Groningen en Flevoland. De provincie Friesland heeft als voorwaarde gesteld dat de inwoners van Friesland zich in hun eigen taal moeten kunnen uitdrukken. Daarom krijgen chauffeurs straks een half jaar de tijd om het Fries te kunnen verstaan.

Zo'n 20 chauffeurs uit Lelystad rijden op de lijn. Geert Fokkens, één van hen, vindt het vreemd, omdat iedere Fries ook Nederlands kan spreken.

bron: Omroep Flevoland


vind ik ook... groot gelijk. Haha! alsof kaartjes stempelen in het Fries kan... hahahaha Scheve mond

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:26

Hahaha hoe verzinnen ze het...

Toen het bedrijf waar me vader werkt van Mijdrecht naar Heerenveen verhuisde, kregen alle werknemers ook een cursus fries, we hebben ons een avond doodgelachen en ben bang dat die cursus nu ergens op een vuilnisbelt ligt.
Veel Friezen zijn erg irritant, als je nederlands tegen ze praat gaan ze in het fries terug praten, vind ik niet echt netjes. Vooral in winkels..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:31

Mijn eerste taal is ook Brabants

mar om dè nouw overal mar te goan l*llen ving ik ook nie echt normoal.
En van min hoef ne buschauffeur dè ook nie.
Loat him mar gewoon ABN proaten.
Dan verstu iederein dè tenminste ok.

Met andere woorden, belachelijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Nicje87 en 9 bezoekers