Kluisteren...goed idee of zielig??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Kluisteren...goed idee of zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 11:00

Afgelopen zomer ben ik met 8 vriendinnen naar Frankrijk geweest om daar een geweldige trektocht te paard te maken.
Rond de middag gingen we, al dan genietend van de prachtige natuurlijk, lunchen.
De paarden werden dan afgezadeld en gekluisterd om zo te mogen grazen. En hadden dus op hun manier ook lunchpauze.
De paarden schenen er geen enkel hinder van te ondervinden en wisten er (letterlijk) handig mee om te springen.
Wellicht een idee voor paarden die regelmatig uitbreken of lastig zijn op de trailer (???)
Laat de discussie maar ontvlammen!!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:26

Zit me dan af te vragen of elk paard geschikt is om eventueel gekluisterd te worden?
Op zich mischien een betere optie dan aan de stik te zetten, vooral bij uitbrekers..

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:31

Ik ben in Mongolie geweest en omdat daar alle dieren incl paarden los lopen in kuddes werden er altijd 1 of 2 paarden gekluisterd zodat 'de paardenman' er altijd 1tje bij de hand had om de rest te gaan zoeken en vangen.
Er zijn daar geen hekken om er ff 1tje binnen te zetten en al zouden die er zijn, ze moeten hun eigen kostje bij elkaar scharrelen en dat kan niet als je bent opgesloten, wel als je gekluisterd bent.

Het enige nadeel was dat als er maar 1tje gekluisterd stond deze naar de rest stond te gillen omdat hij terug wilde. Als het er twee waren was dat niet zo'n probleem.
In zo'n geval, als het iets tijdelijks is heb ik er weinig moeite mee, of bijv. zoals je zegt, als een paard anders niet buiten kan omdat hij uitbreekt.

Maar voor 'lastig op de trailer', nee sorry, dat is iets wat je op moet lossen op een normale manier.

Dennis

Berichten: 31467
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:32

Ik denk niet dat je het bij een heet paard moet doen, die zullen imo totaal in paniek raken. Met een koeler paard moet het te doen zijn als ze er aan gewent zijn.
Bij uitbrekers is het misschien wel een idee. Op de trailer vind ik het een eng idee. Een paard heeft toch z'n benen nodig om goedin evenwicht te blijven.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 11:36

Tja, maar sommige paarden gebruiken ook die benen om de trailer aan gort te slaan.

(wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben hoor, is enkel en alleen om de discussie op te zetten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:07

Op de trailer vind ik het geen optie, omdat het de bewegingsvrijheid ook beperkt als het paard deze stomweg nodig heeft. Bijvoorbeeld bij een noodstop.

Voor grazen tijdens trektochten en dekkingen heb ik er geen moeite mee, prima manier.
Bij inrijden alleen in het aller-aller-alleruiterste geval en uitsluitend door een pro.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:18

Heb het nog nooit gezien maar ik kan me er wel een voorstelling van maken. Bij trektochten of dagritten zie ik er het nut wel van in en heb ik daar ook geen problemen mee maar niet voor iets anders.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:19

ik zou het bij shadow niet moeten flikken... die zou helemaal in paniek raken denk ik.
maar als je paard er tegen kan en je hebt er zelf ook geen problemen mee, waarom niet. helemaal als je geen andere mogelijkheid hebt

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:00

Dan zou je het uit moeten proberen...lijkt me aan de ene kant wel eng...
want als die begint te "flippen" hoe krijg je die dingen dan zo snel verwijderd??

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:04

Voor paarden die hun eigen poten kapotslaan op stal, als uiterste redmiddel...ok

Tijdens het dekken.... ok

Bij paarden die gericht slaan als ze behandeld worden door bv, smit, va ..... ok

In alle andere situaties zou ik het niet doen..........

Ik las een tijdje geleden iemand die een paard gekluisterd inreed...... needless to say...... niet mijn methode

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:15

Dat hebben ze bij Irish ook een keer gedaan op een andere stal, omdat ze tegen de deuren sloeg! Met stro touwtjes notabene! Nou dan weet je ook hoe ik er over denk!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:22

irish_lady schreef:
Dat hebben ze bij Irish ook een keer gedaan op een andere stal, omdat ze tegen de deuren sloeg! Met stro touwtjes notabene! Nou dan weet je ook hoe ik er over denk!



kan het me voorstellen......... met strotouwtjes......... moet niet gekkah worden...... Hoe verzinnen ze het zeg!

Dennis

Berichten: 31467
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:38

gijsenkim schreef:
Voor paarden die hun eigen poten kapotslaan op stal, als uiterste redmiddel...ok

Tijdens het dekken.... ok

Bij paarden die gericht slaan als ze behandeld worden door bv, smit, va ..... ok

In alle andere situaties zou ik het niet doen..........

Ik las een tijdje geleden iemand die een paard gekluisterd inreed...... needless to say...... niet mijn methode



Idd, hier ben ik het helemaal mee eens. Alleen op trektocht is het ook wel een handige manier van je paard 'vast zetten'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:10

Dennis"]
[quote="gijsenkim schreef:
Voor paarden die hun eigen poten kapotslaan op stal, als uiterste redmiddel...ok

Tijdens het dekken.... ok

Bij paarden die gericht slaan als ze behandeld worden door bv, smit, va ..... ok

In alle andere situaties zou ik het niet doen..........

Ik las een tijdje geleden iemand die een paard gekluisterd inreed...... needless to say...... niet mijn methode



Idd, hier ben ik het helemaal mee eens. Alleen op trektocht is het ook wel een handige manier van je paard 'vast zetten'.
[/quote]

Ik ook, maar het gaat er hier om als ze loslopen en dan weet ik het niet. het lijkt me eerlijk gezegd nogal gevaarlijk en als ze schrikken Scheve mond , ik weet het nie hoor...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:43

Hoezo zou het gevaarlijk zijn als ze schrikken..........???

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:49

Roeien met de riemen die je hebt. In sommige situaties heb je geen andere, niks mis mee dan.

Vind het wel belangrijk dat er toezicht is, niet een dier helemaal alleen laten zonder iemand in de buurt met die dingen om, dat is vragen om ongelukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:42

gijsenkim schreef:
Hoezo zou het gevaarlijk zijn als ze schrikken..........???


Nou ik weet het verder niet hoor, maar het lijkt me dat als ze schrikken en weg willen komen dat ze dan omdat ze vast zitten kunnen vallen ofzo. Ik weet niet, ik zoiu het met mijn paard niet doien, maar kan me er wel wat bij voorstellen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:44

Ze zullen niet zo snel vallen over kluisters

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:46

Kluisteren, mits goed gedaan, kan heel erg goed zijn. Niet alleen in noodsituaties, maar ook bijvoorbeeld om je paard er aan te laten wennen dat zijn been vastzit, en dat hij niet gaat flippen mocht dit wel gebeuren (hooinet, halster, touw, schapengaas, longeerlijn, ketting enz)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:46

Oke, ja, ik zei al, heb er weinig verstand van die dingen. Maar zie verder as het nodig is ook niet echtbezwaar als die paarden eraan gewend zijn...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:49

Ieder paard zou er in zijn opleiding aan gewend moeten raken...

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:01

Ik vind het zeker niet zielig!
Een paard vastbinden, terwijl er gras onder zijn voetjes groeit is zielig (en dat gebeurd veel te veel)
Ik snap wel dat sommige mensen hun paard liever vastbinden, en zou het zelf ook wel doen, maar kluisteren is diervriedelijker, mits het paard eraan gewend is!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:28

Maar hoe laat je in godsnaam je paard eraan wennen? Het is niet zo makkelijk als een halster omdoen...
Het heeft wel risico's, maar goed, aan een halster vastzetten heeft ook risico's, dus als we daarover gaan beginnen...

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:39

Toen ofir nog in training stond hebben ze het ook wel eens gedaan. Hij sloeg de hele stal kapot.. En met een paard dat al een peesblessure had gehad is dat natuurlijk wel een risico Schijnheilig Op een trailer zou ik het echt niet gebruiken, de oorzaken die gijsenkim zegt ebn ik het wel mee eens. En inrijden met kluisterriemen Verward dan ben je volgens mij geen paardenliefhebber

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 23:20

wkoekoek schreef:
. En inrijden met kluisterriemen Verward dan ben je volgens mij geen paardenliefhebber


Ligt aan de situatie. Ik heb het één keer gezien, en het paard liep zichzelf voor die tijd gewoon kapot. Alleen maar vluchten, alleen maar rennen als er iemand op zijn rug zat. Was niet rustig te krijgen (en ja, dit gebeurde door professionals). Uiteindelijk hebben ze met de kluisters het paard gedwongen tot nadenken, i.p.v. dom rondjes rennen.
Ik zal dus nooit meer zeggen dat het zielig is. Een kogel door het hoofd van dat paard omdat hij niet in te rijden viel was zieliger geweest.