Goede Trainers? Goede Ruiters? Of Goede Paarden???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DennisC

Berichten: 116
Geregistreerd: 11-01-04

Goede Trainers? Goede Ruiters? Of Goede Paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 22:29

Er zijn natuurlijk een hoop goede ruiters in Nederland! Maar er zijn er ook een hoop die denken dat ze dat zijn!

Iedereen is vast wel bekend met een 'kampioen' die dit misschien meer te danken heeft aan... (vul maar in, bijvoorbeeld het paard!) dan aan zijn/haar eigen talenten! >;)

Wie verdient er nu eigenlijk de eer?
Kan het zijn dat sommige ruiters lijden aan zelfoverschatting?

We zijn erg benieuwd wat jullie andere bokkers hierover te zeggen hebben!


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:57

Ik ben een middelmatige ruiter (en zal ook nooit een heel goede worden) met een geweldig paard! Dat bleek ze per ongeluk te zijn, want toen ik haar kocht (als recreatiepaard) zag ze er niet uit Lachen Nu krijg ik af en toe een zeer goed bod. Maar ze gaat nooit meer weg.

Oh ja.. En er wordt me regelmatig verteld dat het zonde is om met mijn paard western te rijden omdat ze zoveel talent voor dressuur heeft. Maar B'elanna vindt western duidelijk leuker... (alhoewel ze het met haar bouw weer nooit zal kunnen winnen van de quarterhorses in de reining). Maar het gaat om de lol! Das veel belangrijker dan talent.

Ik ken een hoop sjaggerijnige talenten en een hoop getalenteerde burn out paarden. Laat mij dan maar schuiven. Ik denkt dat mijn paard liever een minder getalenteerde ruiter op haar rug heeft en ook nog lol in haar leven, dan een getalenteerde ruiter en van grand prix wedstrijd naar grand prix wedstrijd te worden gesleept...

asbe

Berichten: 119
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Kiel-Windeweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:11

Ik ken er inderdaad nog wel een paar ( maar ik mag hier geen namen noemen ) waarvan ik denk.... zo kan ik het ook wel. Je koopt een goed paard die door een ander is ingereden.Als je een beetje weet waar de knopjes zitten, presteer je al heel goed. Terwijl als je op een ander paard zit, de bak niet eens binnen komt.

Paarden schenken de vleugels die ons ontbreken.

United Stables That's US!

14cecile14

Berichten: 2726
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:15

wie verdient de eer? Ja dat is een goede vraag vind ik. Bij de 1 is dat het paard maar bij de ander de ruiter. Bij mij en het paard dat ik rij barry de eer krijgt. Omdat ik naar me idee zelf nooit zo heel goed rij op wedstrijden, dat komt door de zenuwen. En Barry let niet op mijn zenuwen en word niet vervelend en doet goed zijn best voor me. Echt een super paard Haha!.

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:20

asbe schreef:
Ik ken er inderdaad nog wel een paar ( maar ik mag hier geen namen noemen ) waarvan ik denk.... zo kan ik het ook wel. Je koopt een goed paard die door een ander is ingereden.Als je een beetje weet waar de knopjes zitten, presteer je al heel goed. Terwijl als je op een ander paard zit, de bak niet eens binnen komt.


Zo een ken ik ook en als het paard dan een beetje druk is op een wedstrijd voor bijvoorbeeld de halter of showmanship at halter dan laten ze hem los. Dan heb een door een ander getraind paard maar zelf ben je dan eigenlijk geen topruiter.
Een top paard zonder goede ruiter komt ook niet uit de verf
Maar een combinatie van beide dan heb je wat.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:25

Zijn dit soort topics echt alleen maar bedoeld om anderen door de stront te trekken?
In plaats van dit soort l*ligge topics te plaatsen,ga lekker oefenen met je pony,word je misschien nog wat!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:33

Als ik een wedstrijd rijd heb ik altijd het gevoel dat het mijn eigen inspanning is die dat bereikt heeft. Als ik op een goed getraind wedstrijd paard de sterren van de hemel zou rijden zou ik dat niet eens leuk vinden.
Door juiste begeleiding kom je een heel eind, de trainer heeft wel degelijk eer van zijn werk om een combinatie op te leiden. De ruiter werkt ervoor en heeft eer van zijn werk om het paard op te leiden en de trainer heeft eer van zijn werk om de combinatie op te leiden.

Het paard doet altijd zijn best door alleen al te ruiter te dragen dus die verdient altijd de eer.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:33

jessiejanes schreef:
Zijn dit soort topics echt alleen maar bedoeld om anderen door de stront te trekken?
In plaats van dit soort l*ligge topics te plaatsen,ga lekker oefenen met je pony,word je misschien nog wat!


Wat is dit nu weer.. Ik geloof niet dat ik (of de ander die de reactie hier plaatste) bezig waren mensen door de uitwerpselen te trekken. LEZEN a.u.b. Volgens mij heb ik twee keer zien langskomen dat de ruiter zichzelf minder goed vindt dat het paard dat hij/zij rijdt. Lijkt me dat ik in dat geval slechts mijzelf door de uitwerpselen trek (om jouw taal te gebruiken).

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:37

jessiejanes schreef:
Zijn dit soort topics echt alleen maar bedoeld om anderen door de stront te trekken?
In plaats van dit soort l*ligge topics te plaatsen,ga lekker oefenen met je pony,word je misschien nog wat!


Voel je je aangevallen???

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:59

Ik heb geen idee waar ik 'mijn eer' aan te danken heb. Natuurlijk mijn instructrices. En de paarden laten me ook zitten, dus zij leveren nog wel het grootste deel Knipoog

Maar ik denk ook dat de instelling van de ruiter heel erg belangrijk is. Wanneer je je paard als een nieuw computerspelletje ziet, kom je nergens. Maar wanneer je je paard als een trouwe vriend en vertrouwens'persoon' ziet, kom je een heel eind verder.
Ik heb mezelf aangeleerd, alles vanuit het paard te bekijken. Heb dingen gezien, die ik voor die instelling, nooit voor mogelijk gehouden had.

Ik heb, om te rijden, geen talent. (Daar ga ik vanuit, dan kan het alleen maar meevallen Knipoog ). Maar door vanuit mijn paard te denken, kom ik een aardig eindje.
En ik heb nog nooit iemand meegemaakt, die zijn 'nieuwe computerspelletje' 'uitspeelde' Knipoog

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:08

Clitia schreef:
En ik heb nog nooit iemand meegemaakt, die zijn 'nieuwe computerspelletje' 'uitspeelde' Knipoog


hmm sommige games heb ik in een week echt uit (dus alle levels gedaan). Gelukkig gaat B'elanna een stuk langer mee. Ik ontdek steeds nieuwe levels en verborgen schatten

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:18

Ach, het is maar net waar je tevreden mee bent denk ik... Als je het nou geweldig vindt om die titel/beker/lint te winnen, no matter what en daar honderden tot duizenden euro's voor neer wilt tellen om je paard te laten trainen/showen door een ander... ga je gang.
Maar ik denk dat ik dan met m'n zelf gefokte/zelf opgevoedde/zelf getrainde/zelf geshowde paardje uiteindeijk veel meer voldoening van m'n resultaten heb dan iemand die z'n punten 'gekocht' heeft... hoe klein mijn resultaten dan uiteindelijk ook mogen zijn.
Maar dat kan ik natuurlijk mis hebben... Knipoog

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:33

asbe schreef:
Je koopt een goed paard die door een ander is ingereden.Als je een beetje weet waar de knopjes zitten, presteer je al heel goed.

Dit is echt een veeeeel te simpele conclusie. Als je een goed paard hebt wat goed is ingereden dan moet je nog steeds zelf goed rijden. Anders wordt het niets!
Legio mensen die denken dat het zo werkt, maar zo werkt het dus niet. Een paard wat al ingereden is en al langer meedraait weet ook precies die dingen om lekker te lopen en toch niet al te hard te werken. En dan komje er dus niet Knipoog

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:33

En dan is er natuurlijk ook nog het punt dat je dan wel een tot in de puntjes getraint paard kunt kopen, om hem daarna zelf te gaan showen, maar het bijhouden van het eenmaal behaalde niveau is dan ook nog een heel ander verhaal. Ze (=de paarden) zijn het heel snel kwijt, hoe vaak hoor je niets meer van een zogenaamde topper als hij eenmaal in andere handen is overgegaan?

Je kunt het er wel in laten stoppen, maar kun jij het erin houden, kun jij het eruit rijden?

Er zijn landen waar het zo is dat een ruiter 5 Minuten voor een wedstrijd op een paard stapt, hem rondrijdt voordat het paard door heeft dat hij dingen kan flikken, maar die zelf bijvoorbeeld niet in staat zijn om het paard naar dat niveau toe te rijden.

Dus, ik sluit me bij mijn voorgangers aan: waar wil je met dit topic naartoe?

Je suis Charlie.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:24

Cassidy je kunt dit topic ook positief lezen.. Ik ken superruiters die met een ontzettend lelijk niet lopend dier nog kunnen presteren. Ik ken veel gemiddelde ruiters met gemiddelde of goede paarden, die via de moeilijke maar leuke weg steeds een stapje erboven op doen en ik ken ook mensen met weinig talent die een superpaard onder de kont hebben en daarmee presteren... Daarvoor hoef je alleen maar een tijdje bij de ponyruiters in de dressuur- of springsport te kijken. Sommige kinderen krijgen een z2-pony kado en een instructeur die de pony vlak voor de wedstrijd nog even aan de hulpen rijdt. Het komt dus allemaal voor. En daar mag je toch wel naar vragen?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:29

nou, zie onderschrift nr.2 Tong uitsteken
Maar het paard verdient de eer vind ik, hij is degene die alles zo leuk voor je uitvoert Lachen
[edit: nee dat bedoelde je niet zo.. hmm de ruiter verdient de eer want die heeft het stuur in handen, nouja kben er niet uit Schijnheilig ]
Laatst bijgewerkt door Lenn op 02-02-04 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:30

Ik zie het allereerste bericht zeer beslist niet positief. Misschien had het anders geweest als er andere woorden waren gebruikt. "Kampioen" in aanhalingstekens en "zelfoverschatting" ook....Komt niet positief over. En ik heb het nu niet over dat meisje met die Z2 pony, want dit topic staat op Western. Dus betrek ik dit op de westernsport. En aan de reacties van medebokkers doen zij dit ook.

Je suis Charlie.

wannabe
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:42

Tegenwoordig is het als hobby bijna niet meer te doen om op een wedstrijd een beetje leuk uit de bus te komen want het lijkt wel of de mensen liever lui dan moe zijn om een paard zelf te trainen, neehoor dan kopen ze wel een getraind paard en rijden ze diegene die wel de moeite nemen om een paard zelf te rijden kompleet van de baan en vinden het nog geweldig ook. Verward ,tis alleen zo jammer dat ze er zoveel geld voor hebben betaald want ze houden hem zelf toch niet lang scherp en dan gaat de lol er gauw af denk ik. Schijnheilig

it´s the hand thats riding the horse.
with a firm grip you accomplish NOTHING

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:45

Wat een jaloezie? en ergernissen toch op wedstrijd..
Ik ben blij dat ik geen duur paard heb, anders zou ik me bijna niet te durven vertonen want dan moet ik zelf ook perfect rijden anders dan doet het paard alles voor mij en ben ik oneerlijk tegenover de rest Scheve mond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:56

Ik zie het zo vaak gebeuren, mensen die een paard kopen met het oog op wedstrijden. Zijn een tijd lang heel fanatiek bezig, en krijgen dan een mega burnout, helemaal als ze TE fanatiek bezig zijn geweest.

Wat is er mis met gewoon tevreden zijn met je paard en wat hij kan? Misschien wel ergens naartoe werken, maar puur voor jezelf? Waarom moet het iedere keer in competitieverband en aan een ander gemeten worden?

Je suis Charlie.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 01:59

Cassidy schreef:
Wat is er mis met gewoon tevreden zijn met je paard en wat hij kan? Misschien wel ergens naartoe werken, maar puur voor jezelf? Waarom moet het iedere keer in competitieverband en aan een ander gemeten worden?

Sommige mensen willen altijd maar presteren presteren. En willen dat op papier zien ook nog. En ik ben er helemaal niet één van Rolleyes

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 09:37

Cassedy er is helemaal niks mis met gewoon tevreden zijn met je paard en wat hij en jijzelf kunt. En daar aan werken. Competitieverband is voor mij eerder een test om te zien hoever ik ben. Niet zozeer een competitie met anderen.

En ik wil het meisje met de Z2 pony ook wel vervangen voor de 15 jarige ruiter met een superdure quarter onder de billen (zo eentje die ik niet zou kunnen betalen idd), maar voor je het weet zit je dan weer in de negatieve discussie die jij terecht zo onplezierig vindt. Daarom had ik voor de Z2 pony gekozen. Omdat je in iedere discipline dit soort ruiters vindt. Het zij zo. Ik kan me er niet druk om maken...

Wat ik al heel plezierig vind in de westernsport is dat de professionals zijn gescheiden van de amateurklassen. Ik rij ook dressuur en het is niet leuk hoor... De grote vrachtwagen van de handelsstal die binnenkomt, 6 dure paarden met topruiters te voorschijn tovert...Dan weet je al bij voorbaat dat de gewone basissportruiters er niet meer aan te pas komen....Dan liever de westernsport. Daar is dat veel beter geregeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 09:42

DennisC schreef:
Er zijn natuurlijk een hoop goede ruiters in Nederland! Maar er zijn er ook een hoop die denken dat ze dat zijn!

** Ach, wat maakt iemand tot een goede ruiter?

Iedereen is vast wel bekend met een 'kampioen' die dit misschien meer te danken heeft aan... (vul maar in, bijvoorbeeld het paard!) dan aan zijn/haar eigen talenten! >;)

** Misschien lijkt dat wel zo, en misschien zijn er idd wat mensen waar dat voor opgaat. Die kopen een kant en klaar paard, rijden er wat prijzen mee en tegen de tijd dat ze het dier niet meer op niveau kunnen houden wordt het dier weer verkocht. Maar ik ga er van uit dat dit toch uitzonderingen zijn.
Je moet niet vergeten dat, ook al koop je een kant-en-klaar paard, je toch op de juiste knopjes zult moeten leren drukken. Ik heb het genoegen gehad om een paar keer op de quarters van mijn vorige trainer te mogen rijden, die bij hem en zijn vrouw echt keinetjes lopen. Maar bij mij.... nee hoor, terwijl alle knopjes erop zaten..... Haha!

Wie verdient er nu eigenlijk de eer?

** De Eer is voor het drietal in een samenwerking: de ruiter heeft er zelf naartoe gewerkt, het paard heeft een heel belangrijk aandeel door zijn inzet/talent, en de trainer net zo goed want die heeft de combinatie naar het bereikte niveau begeleid.

Kan het zijn dat sommige ruiters lijden aan zelfoverschatting?

** Tuurlijk, en hetzelfde geldt voor tennissers, voetballers, zakenmensen, kippenfokkers etc.

We zijn erg benieuwd wat jullie andere bokkers hierover te zeggen hebben!


Ik denk dat jouw stellingen een beetje te makkelijk zijn. Doorgaans hoor ik ze vooral gebruikt worden door mensen die zelf niet helemaal lekker presteren, en dan maar gaan katten op anderen omdat ze hun succes dan maar aan het paard of de training te danken hebben. En dat vind ik persoonlijk nog veel erger....


Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:54

Hahahahahahahaha *LOL* *LOL*

'Tis ook nooit goed, wat er ook gebeurd. Voor dit bericht zijn altijd 3 scenario's:

1. Of je presteert als ruiter goed en dan is dat te danken aan het kant en klare paard WANT dan is het zo simpel

2. Of je presteert als ruiter slecht en dan ben je dus een kl*te ruiter WANT je hebt een kant en klaar paard

3. Of je presteert als ruiter slecht en dan is zowel ruiter als paard kl*te omdat je een slecht pattern hebt gereden.

Oftewel, het is ook nooit goed.

Of je nou het paard zelf hebt beleerd of een paard kant en klaar hebt gekocht, het is nog altijd de samenwerking tussen ruiter en paard (het team) en de moeite die je ervoor doet, wat het tot een succes maakt of niet.
Een groen paard beleren is een hele kunst en als je dan nog goed presteert is super. Een kant en klaar paard kopen, niet show smart laten worden en het paard al zo kunnen houden zoals je het hebt gekregen, is ook een hele kunst en verdient ook heel veel lof.
Geen enkel paard en geen enkele ruiter is altijd maar in staat om een zelfde topprestatie neer te zetten, dat is gewoon bijna onmogelijk. (Het paard voelt zich niet elke dag topfit, en de mens heeft ook goede en minder goede dagen, dat is nou eenmaal zo.)

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:01

Anya"]
[quote="jessiejanes schreef:
Zijn dit soort topics echt alleen maar bedoeld om anderen door de stront te trekken?
In plaats van dit soort l*ligge topics te plaatsen,ga lekker oefenen met je pony,word je misschien nog wat!


Wat is dit nu weer.. Ik geloof niet dat ik (of de ander die de reactie hier plaatste) bezig waren mensen door de uitwerpselen te trekken. LEZEN a.u.b. Volgens mij heb ik twee keer zien langskomen dat de ruiter zichzelf minder goed vindt dat het paard dat hij/zij rijdt. Lijkt me dat ik in dat geval slechts mijzelf door de uitwerpselen trek (om jouw taal te gebruiken).
[/quote]

Dit was een directe aanval op de topicstarter,niet op de reacties die anderen daarop gaven.Ik vind de toon waarop hij/zij dit plaatst net zo ongehoord als mijn taalgebruik.Zolang er alleen gereageerd word door mensen die het over zichzelf hebben is dit prima,maar het is oh zo aantrekkelijk om nu weer anderen aan te vallen op de manier hoe ze trainen ,zich manifistreren op wedstrijden,wat voor een paard,kant-en-klaar of groen,.....bleh,...wanneer hebben jullie hier nu eindelijk genoeg van???
Ik voel me niet aangevallen,maar ik kan me wel voorstellen hoe het is om achter-de-rug-om,op internet weer negatief word neergezet.Echt IEDEREEN moet er hard voor werken om een doel te bereiken of te presteren,begrijpen sommigen dat dan niet?
(please ,wie hier ook genoeg van heeft ,blijf even wat minder anoniem,zeg ook eens wat)
Nogmaals ,voor diegene die het echt alleen over zichzelf had,gewoon vergeten wat ik hier neerschrijf,niet voor jou bedoeld.

Kijk,zo kan het ook:
[WN] PROFs op WRAN wedstrijden
Of zo:
[WN] Wanneer amateur starten ipv beginners?
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 02-02-04 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers