Nieuwe toplaag buitenbak

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-01 22:32

Vandaag kwam er 35 m3 houtchips. De oude toplaag is 3 1/2 jaar geleden aangebracht. Dus tijd voor wat aanvulling. Na 5 uur scheppen, zwoegen en zweten was het karwei gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bodem kan er weer tegen en ligt zo vlak als een biljardlaken. *LOL*

_________________
Hoe minder je op Bokt zet, hoe veiliger je bent!! Dus zet niet te veel neer, alles kan tegen je gebruikt worden. Maar eerlijkheid duurt het langst!!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PhiaBink op 2001-11-19 22:33 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PhiaBink op 2001-11-19 22:34 ]</font>


Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 22:42

zoooo das sjiek, en BTW mooie foto's Lovers


julke

Berichten: 283
Geregistreerd: 29-04-01
Woonplaats: roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 23:07

Haha! Haha! Clown Kom snel ff keuren Schijnheilig

BTW hele mooie foto's joh.

Barb

Berichten: 12076
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 23:09

Mooie bak hoor *LOL* Kwijl Kwijl

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 13:38

Strakke bak! Haha!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 13:39

strak in het bakkie Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 14:28

Slim om nu nog eventjes een nieuwe laag houtsnippers er op te leggen. Zo hou je de hele winter je bak super berijdbaar.
Wat ziet het er trouwens prachtig uit he als er een nieuwe laag op ligt, zo mooi licht van kleur!

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 16:39

Wow, ziet er goed uit!!

Moeten die houtsnippers ook een beplde grofheid hebben of is dat niet van belang?

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 16:53

niet slecht!!

mmm en dat ruikt altijd zo lekker die houtsnippers! wij hebben ze ook in de bak!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 17:42

Lijkt me heerlijk die houtsnippers!
Ik heb trouwens ooit op een manege gezien dat ze tapijt-snippers hadden in de buitenbak.
Wat vind je daarvan?
Zijn houtsnippers beter in bepaalde opzichten, of juist niet en waarom?
Ik heb wat betreft rijden geen ervaring met hout- of tapijtsnippers maar wat zijn jullie ervaringen?
En de prijzen, verschillen die veel?
Ben zeer benieuwd!

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 17:46

echt gaaf man!
groetjes monica

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 21:21

Mooie bak zeg !
Is het een" megatop" bodem?Lijkt er wel op Verward

Ik wil ook zoiets maar zal wel prijzig zijn Verward

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-01 21:44

Het zijn gewoon houtchips. De eerste laag die er 3 1/2 jaar geleden erop is gegaan was naaldhoutchips. Wij hadden prijsopgave gedaan en schrokken ons rot. Hij was 2 x zo duur als 3 1/2 jaar geleden. Dus ff verder bellen. Nu is het een mix van eikenhout en beukenhout. Het zijn grove chips en kurk droog. We zijn benieuwd of deze laag ook zo lang de bak goed houdt.
Er heeft nog nooit een plas water in de bak gelegen en hij is ook nog nooit bevroren geweest, hij is echt super. Dit is de eerste buitenbak die ik in 30 jaar meemaak die echt 365 dagen per jaar te rijden is. De beide paddocks zijn net zo aangelegd als de buitenbak. We zijn er super trots op. *LOL*

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 08:28

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als Dorine, namelijk of houtsnippers beter zijn dan tapijtsnippers. Ik heb weleens gehoord dat die houtsnippers op een gegeven moment wat gaan verrotten, waardoor het een vieze prutzooi wordt.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 08:48

Ik heb ook goede berichten gehoord over tapijtsnippers maar ik weet niet hoe dat blijft op lange termijn. Van hout zeggen ze inderdaad dat het kan verrotten. Wij hebben ook hout in de bak (alleen maar hout) en tot nu toe ben ik er best tevreden over.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 08:49

Wat super dat jullie een bak hebben die het hele jaar door goed blijft!! Dat hebben wij dus niet, helaas... De bak bij mijn stal (nou ja, van mijn vriendin dus, waar ik op stal sta) kan bij grote hoeveelheden water het allemaal niet meer aan... Ik rijd dus nogal eens op een soort strand in de polder. En bij een beetje vorst is ie ook meteen bevroren natuurlijk. Maar alles went....

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-01 09:17

Als je tapijtsnippers gebruikt, dan krijg je een heel groot probleem als je de toplaag een keer moet vervangen. Het is dan chemisch afval en kost zeker 10.000 piek om het te laten afvoeren.
Hout verrot na een jaar of 3/4 en je vult het gewoon aan. Als je een laag eraf wilt halen, dan kan je de laag gewoon over het land gooien. Het is een natuurlijk produkt, dus geen kosten om het af te laten voeren.
Wij hebben voor we de bak lieten aanleggen door veel mensen en bedrijven ons laten informeren. Hout is volgens een test van BIT een goede en goedkope oplossing om een zware bak weer goed te krijgen. Met houchips bevriest de bak ook minder snel dan met tapijt of andere chemische spullen. Hout isoleerd!!!! Je moet wel houtCHIPS nemen en absoluut geen schillen. Schillen zijn binnen een paar maanden verrot en is levensgevaarlijk. De schillen zijn spekglad als ze gaan rotten, het is net snot dan, het wordt een harde laag die geen water meer doorlaat. De chips houdt de bodem open en het water kan ten alletijden er door. Je moet dan wel een goede drainagesysteem hebben.
Naaldhoutchips is ex BTW fl. 42.00 per m3 bij van Dooren te Soest
Houtchips is ex BTW fl. 27.50 per m3 bij van Liempde.
Wij willen nix anders dan hout, het bevalt ons prima en iedereen die hier komt staat te Kwijl bij de bak.

_________________
Hoe minder je op Bokt zet, hoe veiliger je bent!! Dus zet niet te veel neer, alles kan tegen je gebruikt worden. Maar eerlijkheid duurt het langst!!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PhiaBink op 2001-11-21 09:19 ]</font>

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 09:20

Mijn buren hebben tapijtsnippers (van dat grijze spul) in hun bak liggen, en hun hebben een altijd te rijden bak. Nooit plassen (ondanks dat ie best laag ligt) en nooit bevroren.
Alleen, houtsnippers of gewoon zand vind ik persoonlijk wel mooier

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 10:23

Bij ons in de omgeving hebben er heel veel mensen tapijtsnippers, dat is dan lichtblauw. Ik vind hout ook mooier en het ruikt zo lekker. Bij ons is de bak ook nog niet 1 keer nat geweest, er heeft nog nooit een plas in gelegen, maar dat kan ook niet bij deze bak. Verder is het voordeel dat het niet gaat stoffen, zoals zand wel gaat doen in de zomer. Je hebt er minder onderhoud aan dan aan alleen zand. Het nadeel is alleen wel dat het gladder is dan zand, vind ik dan.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-01 12:00

Onze bak stoft ook niet en het onderhoud is ongeveer 1 a 2 keer per week met de trekker en weidesleper door de bak te rijden. Eerst de hoefslag, en die is er bijna niet, dicht harken en dan met de trekker. De ene keer links om de andere keer rechts om en dan een keer alleen rondjes rijden. Zo blijft hij super!

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 09:52

Toch schijnt het dat houtsnippers minder stabiel zijn dan bijv. tapijtsnippers. Paarden kunnen makkelijker doorglijden in die houtsnippers, waardoor je aardige sporen krijgt in de bak. Tapijt blijft beter liggen.
En tapijt hoef je niet te vervangen, hoogstens moet je er na een aantal jaren weer een nieuw laagje overheen doen. Houtsnippers gaan na een aantal jaar verrotten en dan moet je dat er eerst allemaal uit gaan halen voordat er weer een nieuwe laag in kan.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-01 21:57

Nee hoor Appie, je hoeft er nix uit te halen. De verrote housnippers vergaan en die zie je niet meer terug.
Houtschillen is gevaarlijk, daar kan je op glijden. Ik heb geen sporen in de bak en een hoefslag heb ik ook niet.
Houtsnippers is milieuvriendelijk en tapijtsnippers is nogal chemisch en daar heb je een groot probleem mee als je om wat voor reden dan ook de tapijtsnippers moet weg laten halen. Dat kost je minimaal 10.000 piek. Hout kan je over het land uitstrooien.
Volgens het maandblad BIT zijn houtsnippers een goede toplaag voor een buitenmanege.
Onze bak ligt er nu bjna 4 jaar en hij is en blijft perfect. 3 jaar geleden hebben we hier een waterhoos gehad, ik heb gewoon kunnen rijden. Met vorst heb ik ook nog nooit een probleem gehad. Hout isoleert en houdt de bodem stabiel. Voor ons nix anders.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 09:40

Nou, op de één of andere manier heb ik er andere ervaringen mee. Wij hebben eerst ook houtsnippers in de bak gehad. Maar na een aantal jaar gaat het dus toch verrotten en krijg je steeds meer natte plekken. Echt stabiel vond ik het ook niet.
Sinds een aantal jaar hebben we nu tapijtsnippers en dat bevalt veel beter. Veel stabieler. Alleen moet er binnenkort weer een nieuwe laag op. En van afvoeren is geen sprake, dat is helemaal niet nodig.
Maar goed, misschien is bij jou de ondergrond anders of iets dergelijks. Ik vind het er op de foto's wel mooi uitzien.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 10:11

Wauw, het is echt heel erg mooi! Kwijl Zo'n bak wil ik ook wel! *LOL*

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-01 11:52

Het allerbelangrijkste voor een goede buiten bodem is de drainage en het soort zand. Je heb speciaal Stiere zand nodig dat nu heel moeilijk te krijgen is. 1 van de paddocks is vorige week aangevuld met zand en we hebben er weken op moeten wachten.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dierenfan, gillian, petraaken en 48 bezoekers