Sportbrok of gewone brok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Sportbrok of gewone brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-04 18:59

Ik vraag me wel eens af wanneer jullie beginnen met het voeren van sportbrok.

Hangt dat af van de training, paard, beweging of eetlust?

Voorbeeld:
Meisje staat op manege, voert paard 3x per dag een kilo sportbrok omdat hij/zij geen 'gewone' brok zou lusten. Paard wordt 45 minuten alternatief gereden wat over het algemeen begint en eindigt met steigeren en druk doen. Paard krijgt een rustdag per week want dat heeft ze zo hard nodig. Baasje vraagt zich maar af waarom het paard niet normaal te rijden is................ Schijnheilig

Dus............is sportbrok voor ieder paard weggelegd? Is het stoer om te zeggen dat je sportbrok voert?
En niet te vergeten..................wanneer merk je dat je paard niet meer voldoende heeft aan een basisbrok? Ik ben benieuwd.

Op zoek naar de zon!!!


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:09

hmm ik geloof niet echt dat er veel verschil met smaak zit tussen sport en gewone brok? (bij havens dan)

ik zelf voer gewone brok (ja basis-sportbrok staat erop van havens,die blauwe zak) maar geef dan wel nog vanalles van muesli,zemelen enz. erbij.en ik voer dit omdat ik een volbloedje heb wat al energie genoeg vanzich zelf heeft Haha!

ik rij dan bijna iederen dag,en dan intensief dressuur,en anders buitenritje ofzo.

naar mijn mening is sportbrok niet echt voor ieder paard weggelegd.
ik denk dat als je merkt dat je paard minder conditie heeft,snel moe is onder het rijden,of snel sloom word ofzo,dat je dan welleens sportbrok zou kunnen proberen.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

capopjekop

Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:11

ik heb altijd onderhoudsbrok, maar soms heeft onze leverancier alleen sportbrok en dan neem ik die. reageren ze niet echt op.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:12

Ik voer Nena nu sportbrok... nena loopt 6x in de week. Niet echt intensief. B-niveau nu met mijn zujes.
Murphy daar tegenover krijgt prestatiebrok. Hij traint 6x in de week best pittig en moet bovendien veel crossen lopen(nou ja die tijd komt er gelukkig nu weer aan!!), nu op M paarden niveau.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:13

Ik heb sportbrok omdat er minder eiwit inzit en meer vitamine E,
ik voer wel relatief weinig. Mijn paarden krijgen over het algemeen 2 tot 3 kilo, het gebeurt maar zelden dat ze meer krijgen.
De Friezen krijgen zelfs nog minder, die krijgen vaak maar een kilootje.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:29

mijn paard krijgt basisbrok.. en die heeft nix nada geen puf.. hij laat zijn voer ook regelmatig staan.. heb het terug geschroefd van 2 tot 1 kilo per keer(3x)
nu ik hem herbasan bijvoer zietie er veelbeter uit.. hij laat zelfs zijn kuil staan er voor Haha! en zijn bix al helemaal.

ons andere paardje krijgt prestatiebrok.. die wordt daarhelemaal hyper van.. die staat dus ook maar op 1/4. hoe meer ze krijgt hoe drukker ze wordt en des te meer ze gaat afvallen.. we voeren haar ook slobber met maismeel bij en ze blijftmooi op gewicht.
merel kreeg eerst pavo stibro, basisbrok dus.. dat vond ze wel te eten.. maar het ging.. sinds ze prestatiebrok krijgt valt ze haar eten gewoon aan Haha! ze weet niet hoe snel ze er bijmoetkomen..d us er zit wel degelijk verschil in smaak.
maar dat is paard afhankelijk

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:52

Het gaat mij meer om de gehaltes dan om de naam die erop geplakt zit. Met name vit e, suikers en koolhydraten zijn voor mijn paard belangrijk. Ook omdat hij snel aanzet moet hij een brok hebben die veel per kg bevat omdat hij altijd minder krijgt dan de aanbevolen hoeveelheid. Uiteindelijk ben ik dus uitgekomen bij pavo explosive omdat er o.a. ook 500 mg vit e per kg inzit. Opmerking van de voerleverancier: zozo, heeft hij wat extra pit nodig? Huh, dacht ik..... o ja, stom van mij, het is pavo explosive Knipoog Maar ik heb nu echt geen stuiterbal hoor Lachen Maar wel een paard dat er toppie uitziet/voelt Lachen

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:54

Ik voer ook sportbrok (Pavo Energy-Control) met granenmix daarbij. Hiervoor voerde ik Draversbrok van Havens.

Pavo voer ik, omdat het een betere energiehuishouding aan mijn paard geeft en hij het hier beter op doet.

Overigens krijgt Imker op een dag in totaal 1 kg Pavo en 1 kg granenmix.

Toos paardloos

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:16

Par krijgt gewoon basisbrok, en daar doet ze het goed op dus dat zal wel zo blijven tenzij ik verschil in energie of lichaamsvet begin te zien.
Dan ga ik pas verder zoeken.
Ze heeft weleens sportbrok gehad maar zat geen verschil in, tenminste niet zo ver ik kon zien of merken.

Paardje bij ons op stal werd tijdens een "groeispurt" op basisbrok steeds dunner, dus die krijgt nu sportbrok terwijl hij niets doet.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:22

Ik heb prestatiebrok en ponybrok. Hier zit het meeste in qua vitamines en minderalen. Ze krijgen alleen nog geen kilo op een dag bij mij. Terwijl mijn Welsh Cob wel elke dag een uurtje loopt.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:08

mijn pony kreeg maar 1 tot 1,5 kilo brok per dag. Met basisbrok kreeg hij dan te weinig vitamines binnen en had te weinig energie. Toen ik consequent pavo 1000 (energie control nu) voerde had hij meer energie.

Je kunt van sportbrok dus minder geven met hetzelfde of beter resultaat. Mijn pony werd vooral dik/rond van lekker gras en ruim kuil. De brok was voor aanvulling vitaminen en energie. Als je paard voldoende pit van zichzelf heeft, dan is sportbrok vaak overbodig. Eventueel kun je dan wel een vitaminesuplement geven zodat hij toch voldoende vitamine E e.d. binnen krijgt voor het werk dat hij verricht.

Mijn pony krijgt nu maar heel weinig basis- of sportbrok, met daaroverheen dagelijks een half schepje compleet supplement (MaxH) Dit i.v.m. met "rijke" conditie op het moment Schijnheilig... (staat dag en nacht buiten met onbeperkt voordroogkuil voor "tanden")

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:10

Mijn paard (tuiger) krijgt 2x per dag voer (wel de hele dag hooi en weidegang). 's Ochtends krijgt hij een emmer gedroogd bruin brood met appels en wortels en 1/2 kilo basisbrok. 's Middags krijgt hij nog 1/2 kilo basisbrok en een schep muesli. Hij loopt de hele dag in de wei (inloopstal) en wordt vrijwel elke dag gereden of gelongeerd (best intensief, dressuur). Hij doet het hier prima op, is niet dik maar ook niet te dun en heeft een glanzende vacht. Ook krijgt hij weleens voor de afwisseling slobber vermengt met basisbrok.
Ik heb eerst sportbrok geprobeerd (1/2 schep sportbrok en 1/2 schep basisbrok per dag naast het brood+appels) maar hier werd ie helemaal knetter van en was niet meer te rijden. Ook schrok ie van alles wat maar bewoog terwijl ie normaal best rustig is voor een tuiger.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:32

Remy krijgt 's ochtends 3/4 schep basisbrok (Havens) en 's avonds hetzelfde. Hierna krijgt hij 2 keer per dag een behoorlijk pak hooi.

Van mij krijgt hij elke avond een emmer zemelen, flink wat wortelen en een paar handen oud brood. Afhankelijk van hoeveel hij heeft moeten werken, krijgt hij een handje of een paar handjes draversbrok erbij. Net voor dat beetje extra's.
Hij heeft vorig jaar een tijdje wat weinig energie gehad, en sinds toen ben ik heb 1 keer per dag draversbrok gaan geven. Inmiddels is zijn energie dus weer helemaal terug en krijgt hij net voor dat beetje extra's wat draversbrok erbij. Dan is hij net even een beetje feller.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:01

Mijn tinker krijgt gewone brok met muesli, alleen 's-middags ca. 3 ons. Ze vreet alle biks, wat voor merk dan ook. Tinkers krijgen niet bij iedereen biks omdat ze hyperactief kunnen worden. Misschien heeft dat ook te maken met hoe vaak ermee gewerkt wordt. Ik geef verder veel hooi en een kilo wortels. Ik geef sinds 2 weken 2x in de week slobber ter afwisseling. Ze is in prima conditie.

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 08:23

patje krijgt 4 kilo basis brok en twee kilo sport slobber hier loopt ze prima op

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 09:24

Dennis krijgt 1 kg basis brok en daar bij een handje Pavo volkoren. Binnen kort wil ik er een zakje sportbrok bij kopen omdat hij dan net ff wat meer energie heeft(en dat is wel fijn bij een suffie als Dennis). Zomers staat hij op het land en krijgt hij niets. Ook niet als hij dekt of hard werkt. Hij heeft dan meestal genoeg aan gras(als het niet te veel is). Hij is dan dik genoeg(soms ff te dik) maar mocht wel wat meer energie hebben. Dus soms krijgt hij na het rijden een handje sportbrok(zeker niet meer) voor 'er bij'.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 09:36

hangt van paard naar paard af. Die van mij krijgen Pavo ConditionX (basisbrok) en amper een 3/4 kg per dag. Verder krijgen zo vaak als mogelijk weidegang en goede kuil. Ik probeer ze alle 2 de rijpaarden 3x per week te rijden nu (lukt niet altijd) Maar ze doen het goed hierop.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 09:39

Dimple schreef:
Ik vraag me wel eens af wanneer jullie beginnen met het voeren van sportbrok.

Hangt dat af van de training, paard, beweging of eetlust?

Voorbeeld:
Meisje staat op manege, voert paard 3x per dag een kilo sportbrok omdat hij/zij geen 'gewone' brok zou lusten. Paard wordt 45 minuten alternatief gereden wat over het algemeen begint en eindigt met steigeren en druk doen. Paard krijgt een rustdag per week want dat heeft ze zo hard nodig. Baasje vraagt zich maar af waarom het paard niet normaal te rijden is................ Schijnheilig

Dus............is sportbrok voor ieder paard weggelegd? Is het stoer om te zeggen dat je sportbrok voert?
En niet te vergeten..................wanneer merk je dat je paard niet meer voldoende heeft aan een basisbrok? Ik ben benieuwd.


veel te zwaar. 1 kg gewone basisbrok per dag is zo te horen al meer dan voldoende.

Zucht, waarom willen mensen altijd veel te zwaar voeren. Is niet leuk voor de ruiter maar ook niet voor het paard want hijzelf weet met zichzelf ook geen raad met het overschot van energie.

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 10:46

Bij ons op de manege voeren ze alleen maar sportbrok. Maar de paarden die daar (te) druk van worden) krijgen minder en worden door de eigenaren bijgevoerd met ander voer (basisbrok, muesli, oid).

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:45

Waar het vaak in misgaat is in het bijvoeren ze voeren veel bij en het sluit niet aan bij het voer wat ze van stal krijgen. Ik heb ook een tijd lopen rommelen omdat ik hem niet dikker kreeg veel overleg gehad met de eigenaar hoe dit op te lossen. Sinds een tijd zijn ze op stal over op ander voer hier zit schijnbaar meer in en hij wordt dikker maar helaas ook fitter. Dus nu moet ik mijn bijvoer aanpassen en vervang ik voer waar energie in zit met energiearm voer.

Er zit nogal wat verschil in het ene sportbrok en het andere. Je past dit aan naar het type paard en wat hij doet qua beweging in de week. Sommige paarden hebben niet veel nodig om zich fit te voelen en de andere juist meer. Ook regelmaat in de training zegt een hoop als de ene dag fanatiek rijdt en de andere dag niets doet en de dag erna weeeeer fanatiek vind ik het niet gek dat hij gaat bokken en moeilijk doet. MAAAR een andere paard zal rustig blijven en het best vinden niet dat ik het er mee eens ben hoor.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 13:28

Waar zijn nu toch die mensen waar ik wel eens een vette discussie mee zou willen aangaan en wel inderdaad een aantal kilo's sportbrok in de mik duwen en waarvan het paard niet te rijden is?
Of durven ze niet te reageren Tong uitsteken

Gelukkig zijn er dus wel veel mensen die zich hier wel goed mee bezig houden OK dan!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet heel goed in de gaten houdt wat Nic krijgt. Wij schrijven ons trainings-schema op een whiteboard en n.a.v dit schema wordt Nic gevoerd door mensen die er echt verstand van hebben . Dat verschilt dus per dag. Wanneer hij te fris of te sloom is geven we dat aan, kijken we waar het aan kan liggen (voer, het weer of zo) en wordt het evt aangepast. Dit gaat uiteraard allemaal in overleg. Ik vind het erg prettig zo.

Op zoek naar de zon!!!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:57

ik voer buddy sportbrok, hij doet het daar het beste op..
en ik voor pavo, ook om dezelfde reden.

Dag lieve mama...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:09

Dimple schreef:
Waar zijn nu toch die mensen waar ik wel eens een vette discussie mee zou willen aangaan en wel inderdaad een aantal kilo's sportbrok in de mik duwen en waarvan het paard niet te rijden is?
Of durven ze niet te reageren Tong uitsteken

Gelukkig zijn er dus wel veel mensen die zich hier wel goed mee bezig houden OK dan!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet heel goed in de gaten houdt wat Nic krijgt. Wij schrijven ons trainings-schema op een whiteboard en n.a.v dit schema wordt Nic gevoerd door mensen die er echt verstand van hebben . Dat verschilt dus per dag. Wanneer hij te fris of te sloom is geven we dat aan, kijken we waar het aan kan liggen (voer, het weer of zo) en wordt het evt aangepast. Dit gaat uiteraard allemaal in overleg. Ik vind het erg prettig zo.


hahaha hij is leuk.

Dat jij dat zo kan is super alleen staan hier ook een hoop mensen op een grote stal waar dat niet mogelijk is. Ze krijgen allemaal hetzelfde alleen als het paard kreupel of want dan ook is hang je een bordje aan je stal met minder voer.

De sportbrok die mijn paard krijgt is iedere dag hetzelfde ook al werkt hij minder alleen pas ik de andere meusli erop aan meestal geef ik hem dan extra kuil.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:16

Bij ons krijgen ze gewone basisbrok, daarvan krijgt meneer 3 kilo op een dag, 1.5 smorgens, 0.5 in zijn voerbal en 1 savonds.
Ik rijd zo'n 5 dagen per week, meestal 1 longeerdag tussendoor, of hier en daar wordt een buitenrit ingepland, soms loopt hij 2x per dag, in de ochtend een strandritje en s'avonds nog even in de binnenbak.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:24

Maywood krijgt twee kilo basisbrok per dag, en dat is ruim voldoende. Daarop is ze vaak al zo hyper als maar kan, maar met minder wordt ze te mager. Aangezien we op een manege staan kan je alleen kiezen uit basisbrok en eventueel maïs. De rest moet jezelf eventueel bijvoeren, maar ik zou echt geen tijd hebben om een paar keer per dag sportbrok te gaan voeren. Gelukkig is dat dus ook niet nodig.
Gideon krijgt drie kilo basisbrok, maar die is niet dik te krijgen. Hij reageert er voor geen meter op (op niets eigenlijk). Hiervoor kreeg hij vier kilo, maar dat maakte hem ook niets uit. Aangezien hij met pensioen is vind ik het nog best veel drie kilo, maar ja ik heb niks in te brengen bij die eigenaar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Bodan, Jussem en 37 bezoekers